Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

Hva er hovedforskjellen mellom Nikon og Canon for eksempel.

 

Relativ lite, blir mer i de dyreste segmentene at du finner større forskjeller.

 

Jeg ville rangere kameraene sådan D7000, 600D, 550D, D5100, D3100 når det gjelder ytelse, bildekvaliteten er tilnærmelsesvis lik på disse kameraene for menigmannen.

 

Har man ingen preferanser på forhånd ei heller noen større interesse for dette spiller det ingen spesiell rolle hvilken kamera du velger siden alle kameraer du får kjøpt i dag har relativ lik bildekvalitet.

 

Er dette en god pris for Canon 550d?

http://www.japanphoto.no/product/kampanje/julegavetips/over-1000kr/canon-eos-550d-m-18-55mm-is/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg vurderer å slå til på et tilbud på Canon EOS 600d for 3300kr (uten objektiv). Er totalt nybegynner på speilrefleks, så vil dere si dette er et godt begynnerkamera? Vil ikke bruke for mye penger heller siden jeg ikke vet om foto er noe som kommer til å fenge meg før jeg får satt meg inn i det :thumbup:

Til den prisen, så er det et meget godt tilbud. 600D er et fint kamera å begynne med, og som også er avansert nok til å henge med når du har lært masse. Foreslår du kjøper en Tamron 17-50mm f/2.8 (uten VC) som objektiv.

Lenke til kommentar

Hey, takker for kjapt svar. Tenkte i utgangspunktet å vente på 650d, men siden ingenting er lansert enda, så blir det nok en tid til det kommer, og jeg tipper prisen blir høyere også, pluss at det som eventuelt er gjort bedre ikke nødvendigvis er ting jeg som nybegynner kommer til å ha noe nytte av uansett, så jeg går nok for 600d etterhvert.

 

Skal kikke nærmere på det objektivet du nevnte, men foreløpig så har jeg kun kikket på de Canon normalt legger ved i pakkeløsninger til dette kamerahuset (EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Type II eller EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Type II)

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Hey, takker for kjapt svar. Tenkte i utgangspunktet å vente på 650d, men siden ingenting er lansert enda, så blir det nok en tid til det kommer, og jeg tipper prisen blir høyere også, pluss at det som eventuelt er gjort bedre ikke nødvendigvis er ting jeg som nybegynner kommer til å ha noe nytte av uansett, så jeg går nok for 600d etterhvert.

 

Skal kikke nærmere på det objektivet du nevnte, men foreløpig så har jeg kun kikket på de Canon normalt legger ved i pakkeløsninger til dette kamerahuset (EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Type II eller EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Type II)

Tror ikke 650D kommer til å bli så veldig forskjellig; bedre å å gå for 650D og oppgradere om 2-3-4 år. Jeg liker ikke EF-S 18-55mm-en da den er litt for plastic-fantastic; da er 18-135mm et bedre valg, med klart bedre byggekvalitet, lengre rekkevidde og like god optisk. Jeg foreslår Tamronen da den er mer lyssterk, og er god optisk.

Lenke til kommentar

Hey, takker for kjapt svar. Tenkte i utgangspunktet å vente på 650d, men siden ingenting er lansert enda,

Hvis 650D blir lansert "i morgen" kan du selge igjen 600D uten nevneverdig tap

 

Skal kikke nærmere på det objektivet du nevnte, men foreløpig så har jeg kun kikket på de Canon normalt legger ved i pakkeløsninger til dette kamerahuset (EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Type II eller EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Type II)

 

Når det gjelder objektiv så er det mange og velg av, har du liten interesse av å lære deg fotografering vil du nok få mest glede av 18-135 IS, men med en Tamron 17-50 f/2.8 eller tilsvarende objektiv kan du "leke" deg litt mer angående dybdeskarphet, men da burde du lære deg litt angående "blender,lukker,iso og sånt".

 

Kanskje begynne med et normalobjektiv så som 18-135 IS så du ikke føler behov for en telezoom med det første og eventuell kjøpe deg et Canon 50mm f/1.8 senere hvis du vil utvikle deg mer som fotograf. Kjøper du en Tamron 17-50 eller tilsvarende vil du nok etterhvert savne mer tele/zoom og da kan du følge på med og kjøpe en Canon 55-250 IS som er meget god i forhold til prisen.

 

Men dyrt blir det åkkesom :p

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hehe ja jeg tenkte å gjøre et kupp på kamerahuset, men det spiller jo liten rolle når objektivene koster flesk uansett :D

Jo mer du sparer på huset, jo mer kan du bruke på objektivene. Og det er gode objektiver som er viktigst; alle kamerahus i dag er egentlig veldig gode; og de billigste kit-objektivene yter de ikke rettferdighet.

Lenke til kommentar

Var i butikken å kikka litt på Canon 600d og Nikon D5100. Jeg likte faktisk sistnevnte bedre, så akkurat nå bikker det mer mot den :)

Billigere var den også.

 

Edit: Ble så jeg kjøpte denne pakken. Synes det var et meget godt tilbud (3400kr med dagens kurs) for kamerahus, minnekort, bag og andre godsaker. Så får jeg heller bruke litt ekstra på et skikkelig objektiv etterhvert.

Refurbished gjør meg ingenting sålenge varen er som ny.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Var i butikken å kikka litt på Canon 600d og Nikon D5100. Jeg likte faktisk sistnevnte bedre, så akkurat nå bikker det mer mot den :)

Billigere var den også.

 

Edit: Ble så jeg kjøpte denne pakken. Synes det var et meget godt tilbud (3400kr med dagens kurs) for kamerahus, minnekort, bag og andre godsaker. Så får jeg heller bruke litt ekstra på et skikkelig objektiv etterhvert.

Refurbished gjør meg ingenting sålenge varen er som ny.

 

Selgeren på linken din sender ikke til Europa ser det ut som, du må også beregne 25% mva på varen/frakt samt et ekspedisjonsgebyr på rundt 160.- så ca 4400.- blir prisen og du må kjøpe et objektiv, batteri og lader i tillegg, resten i eBay-pakken har ingen større verdi, kanskje litt over en hundrelapp ?.

Du mister 5 år med forbrukerrettigheter og er det noe feil så må kameraet sendes tilbake til USA for reparasjon, legger du på 500.- til så får du alle rettighetene samt objektivet 18-55VR "selv om pakken er utsolgt så er tilbudet gyldig".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Endte på Tamron 18-270mm, og er sålangt fornøyd. Kanskje ikke det mest proffe, men veldig fleksibelt for meg som nybegynner, og jeg synes så absolutt det var verdt de 1800kr jeg ga for det. Ser de skal ha 4000 i norge, tror ikke jeg hadde kjøpt det til den prisen.

 

Så får vi se om det blir flere objektiv etterhvert.

 

Siden full editor ikke funker etter forumoppgraderingen så får jeg vel linke noen testbilder på gamlemåten: http://imgur.com/a/WZO9a#0

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Endte på Tamron 18-270mm, og er sålangt fornøyd. Kanskje ikke det mest proffe, men veldig fleksibelt for meg som nybegynner, og jeg synes så absolutt det var verdt de 1800kr jeg ga for det. Ser de skal ha 4000 i norge, tror ikke jeg hadde kjøpt det til den prisen.

 

Så får vi se om det blir flere objektiv etterhvert.

 

Siden full editor ikke funker etter forumoppgraderingen så får jeg vel linke noen testbilder på gamlemåten: http://imgur.com/a/WZO9a#0

 

Ikke noe dårlig kjøp spesielt hvis man tar hensyn til kostnaden, 18-270 VCII "utgave 2" kommer veldig godt ut av tester, den beste av superzoomene på linje med Canon 18-200 IS dvs, beste av superzoomene :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann diskusjon.no :)

Jeg er på jakt etter et kamera og fant Fujifilm FinePix X100. Det jeg er på jakt etter er egentlig et kamera som ser fint ut og fungerer helt greit. Prisen på X100 var veldig avskrekkende, men jeg har lyst på et "retro" kamera. Har ikke klart å finne noe som ligner så lurer på om noen har tips? :)

Lenke til kommentar

Det er et kamera som man enten elsker eller hater. Kjøpte mitt brukt og solgte det videre tre uker senere. Jeg ble aldri vant med det, det ble veldig kronglete i bruk.

 

Skal du ha noe i samme stil, utseendemessig, så er PEN-serien til Olympus veldig fin. Innebygget stabilisering og et godt utvalg av optikk. Spesielt Panasonic 20mm f1.7 utmerker seg, men det har kommet mye fint i den siste tiden.

 

Ellers er NEX-husene til Sony ikke noe å fnyse av, selv om de ikke har det samme utseendet. Sensorstørrelsen er på linje med x100, men utvalget av optikk er ikke noe særlig foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et kamera som man enten elsker eller hater. Kjøpte mitt brukt og solgte det videre tre uker senere. Jeg ble aldri vant med det, det ble veldig kronglete i bruk.

 

Skal du ha noe i samme stil, utseendemessig, så er PEN-serien til Olympus veldig fin. Innebygget stabilisering og et godt utvalg av optikk. Spesielt Panasonic 20mm f1.7 utmerker seg, men det har kommet mye fint i den siste tiden.

 

Ellers er NEX-husene til Sony ikke noe å fnyse av, selv om de ikke har det samme utseendet. Sensorstørrelsen er på linje med x100, men utvalget av optikk er ikke noe særlig foreløpig.

 

Takk for hurtig svar og deling av erfaringen din med X100. Jeg fikk tatt en kjapp titt på PEN og NEX og samtidig dukket X10 opp, men jeg regner med den har den samme feelingen som X100. Prisene på PEN var veldig spredt. P3 var dobbel så dyr som PL3. Elsket utseendet til P3 men tror ikke jeg har behov for et såpass bra kamera. Sony NEX C3 var ikke så ille pris og så pent ut selv om det ikke var veldig retro. På Sony sine sider sto det at C3 var for nybegynnere så kanskje det er greiere å starte her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...