Gå til innhold

IE under 70 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, dette er fine nyheter.

 

Selv er jeg også en av de sære her i værden som har sin elsk på Opera, men fint at folk skjønner at det finnes annet i verden enn IE :p

 

Kan vi ikke stå på alle sammen, slik at 2 januar 2010 så er er IE bruken under 50%? Skift ut nettleser overalt, skap en bedre verden :D

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Dette er supert... Synd de fortsatt har så mange brukere. Vel, etter hvert som folk blir mer opplyst vil de bytte ut IE med en ordentlig nettleser.

Hva i huleste er en ordentlig nettleser? Hva er en ordentlig bil? Hva er et ordentlig jagerfly?

 

Så lenge en nettleser er rask, viser websider uten noe kluss og uten særlige problemer så er vel det å definere som ordentlig nettleser?

Eneste sidene som ikke funker i ie, er sider hvor forfatter har lagt inn en liten javascript som pent ber deg dra til helvete hvis browser info = ie.

 

FF funker nesten overalt. Bortsett fra på sider der de har gitt blaffen i å støtte FF. Interne bedriftsider som det mest vanlige. Selv har jeg ikke giddet å bytte til 3.0, men kompisene mine klager over 99% cpu problem nå og da.

 

Opera. Liker selv denne best, bortsett fra det sinnsvake 99% cpu problemet som enda ikke er borte. ARGH. Pluss at den har problemer med noen nettsider her og der, men da fikser jo IE biffen.

 

Ordentlig nettleser... i mine øyner er FF og Opera ikke ordentlige, i og med at sider oftere ikke vises ordentlig der. De tilber w3c standarden på html/css rendring, mens ie kjører eget løp der. Men alle tilber sitt eget dom tre... Men for den jevne bruker er dette temaer som betyr null og niks. Men oss utviklere river i håret daglig over det. Personlig liker jeg bmw og eurofighter - vil ikke si de er mindre ordentlige ... begge flyr...

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
ville vært interessant å vite hvilke os firefox er på.

Er man på mac eller linux så vil jeg anta at man har en større trang til å bruke FF, altså om FF sin vekst også kan skyldes vekst i OS.

Bruken av Linux er langt fra så kraftig som noen skal ha det til. Det er vel på størrelse med Opera eller Chrome på verdensbasis. Muligens litt større, men det tviler jeg på.

 

Så lenge en nettleser er rask, viser websider uten noe kluss og uten særlige problemer så er vel det å definere som ordentlig nettleser?

Eneste sidene som ikke funker i ie, er sider hvor forfatter har lagt inn en liten javascript som pent ber deg dra til helvete hvis browser info = ie.

Det er vel heller slik at for at IE skal vise siden riktig må utvikleren legge inn egen kode for IE.

IE er noe herk med tanke på webstandardene, og IE er ikke en ordentlig nettleser.

Lenke til kommentar

jeg trodde at det var en standard som skulle følges for at nettsiden skulle vise på riktig måte.

man vet jo fra før at enkelte nettsider er spesielt tilpasset for IE med egen koder,men nå høres det også ut som om enkelte sider er spesielt tilpasset FF ( er det med egne koder det også ? )

 

 

de fleste vil vel ha en nettleser som tar minimalt med plass og hvis de ønsker noe ekstra tillegg så skal det være et tillegg som ett slags add on , ikke inkluder i programmet me en gang

Lenke til kommentar

Når man sier at bruken av IE minker, vil vell egentli dette bare bety at IE ikke fortsatt øker 80% raskere enn konkurentene, for det er vel ikke til å legge bak en stol at de siste årene bruken av internett, og tilgangen økt veldig mye. Dette gjør jo at IE sannsynligvis ikke synker, men har ikke den samme fantastiske utviklingen i forhold til sine konkurenter som det har hatt.

Lenke til kommentar
jeg trodde at det var en standard som skulle følges for at nettsiden skulle vise på riktig måte.

man vet jo fra før at enkelte nettsider er spesielt tilpasset for IE med egen koder,men nå høres det også ut som om enkelte sider er spesielt tilpasset FF ( er det med egne koder det også ? )

 

Neida, det er en standard som kan brukes til f.eks. å fortelle deg at IE er er ubrukelig og mye annet artig. Opera utnyttet dette i tidligere dager med å late som den var IE, slik at nettsider kunne vises i Opera.

 

Og fram til IE kommer i versjon 8 er det nok bare Opera, Firefox, Safari og Chrome som følger standarder skikkelig. Opera er sammen med Safari (Webkit) klart de beste.

Lenke til kommentar
Det er vel heller slik at for at IE skal vise siden riktig må utvikleren legge inn egen kode for IE.

IE er noe herk med tanke på webstandardene, og IE er ikke en ordentlig nettleser.

Sprøyt og tull og tøys.

Man må overhode ikke legge inn noe egen ie kode. Jeg har da null problem med å lage noe som vises ordentlig i IE.

Men å få den samme siden til å se noenlunde likt i ie6,7 ff2,3 opera.... Ja da har man en liten jobb. CSS er noe #¤%#¤& dritt. På toppen av det hele så oppfører heller ikke javascript likt i de ulike browserene.

 

ActiveX var en gang en kul sak som kun fungerte med IE. Men dette brukes lite idag.

 

jeg trodde at det var en standard som skulle følges for at nettsiden skulle vise på riktig måte.

man vet jo fra før at enkelte nettsider er spesielt tilpasset for IE med egen koder,men nå høres det også ut som om enkelte sider er spesielt tilpasset FF ( er det med egne koder det også ? )

Standard? Definer standard! Alle trenger en standard, så hvorfor ikke lage en?

W3c er en standard, og alle har tolket denne standarden slik de vil. For w3c gjorde aldri en ordentlig jobb nemlig i å lage en god standard. Når så MS hadde implementert standarden slik de trodde den skulle være, så laget alle nettsider etter dette.

 

Det er ingen i hele verden som følger noe standard når de lager websider. De lager den slik at den vises godt nok i så mange browsere de gidder å tilpasse den til.

 

Og kode for å tilpasse kun til FF er ikke vanskelig, de har da vitterlig sine egne "tolkinger".

 

Et betydelig problem i disse dager har med javascript å gjøre. Ajax for å være nøyaktig. W3c har aldri definert en "document object model" på hvordan en webside skal parses.

Gjerne sammenlign med å representere web siden som et xml tre. Idag så har alle sin egen DOM, og på toppen av dette ulike javascriptmotorer, og dette må det jo bli søl av.

Ajax bibliotekene gjør jo sitt beste på å tilpasse seg, men som alt annet, "still under construction".

 

html5 er på trappene - 15år skal det visstnok ta å lage dette, for nå vil w3c gjøre en skikkelig jobb.

 

om 15år så er html/css superdød.

Lenke til kommentar

Fra Slashdot:

God, this article must be one of the crappiest in a long, long time. The december figures are already up!

 

Browser trends [hitslink.com]

MSIE 68.15%

Firefox 21.34%

Safari 7.93%

Chrome 1.04%

Opera 0.71%

 

Operating system trends [hitslink.com]

Windows 88.68%

Macs 9.63%

Linux 0.85%

iPhone 0.44%

 

The two line summary:

Firefox and Safari both take lots of market share from MSIE which is now way below 70%.

Macs have a huge one-month (0.8%) and two-month (1.4%) rise while Linux is flatline.

 

men nå høres det også ut som om enkelte sider er spesielt tilpasset FF ( er det med egne koder det også ? )

 

Standarder forbedres hele tiden, målet er til slutt at web standardene skal la oss lage fullverdige applikasjoner/sider som er kjappe, ser bra ut og fungerer i alle nettleser uten å ha egen kode for hver enkelt nett leser og uten å måtte ty til rammeverk som Flash, Java eller Silverlight (.Net).

Eksempel: ie 6 og 7 som fortsatt brukes av mange støtter bare deler av css2 standarden som kom ut i 1997, mens Opera, webkit (Safari og Chrome) og Firfox støtter alt i css 2.1 standarden og snart alt i css 3 standarden som er under arbeid. Så mens disse fire alternativene knives om å komme først til 100% score i ACID 3(javascript / CSS 3 / Canavas / SVG ++ test) testen, så sikter MS seg inn på å klare ACID 2 (CSS 2.1 test) testen med ie 8 som kommer til våren noe de andre klarte for 3-4 år siden.

 

Kort fortalt: Microsoft holder igjen 'webben', og fører til en god del ekstra arbeid rundt omkring for å få websider til å fungere i ie. Så det er hvorfor de fleste moderne* web utviklere 'hater' ie..

* Det finnes fortsatt dinosaurer som utvikler for ie først og legger til 'støtte' for de andre etterpå, men de er en utdøende rase så vi ignorer dem..

 

EDIT: Han over 'hater' css og javascript. Men om ie hadde fulgt standardene litt tettere, og ms ikke sluttet å utvikle ie når de nådde målet om monopol på web i 2001, så hadde han sikkert 'elsket' det.. :p

Endret av andre1
Lenke til kommentar

Oi, dette var hyggelig lesning.

 

Først leser man at andelen zombiesurfere synker, og når man så leser diskusjonen under så er det en soleklar hyllest til Opera. Ja, også jeg foretrekker Opera over Firefox, og jeg bruker begge minst fire timer om dagen og har gjort det i en rekke år. Og ja, også jeg er utvikler.

 

Tror kanskje Opera har flørtet litt ekstra til utviklere ved å tidlig ha god CSS-støtte og en god errorconsole, og nå i det siste Dragonfly-funksjonaliteten. Idealister velger som kjent Firefox, men jeg er litt fornøyd med å se at proffene liker innovative Opera...

 

Chrome er nesten ikke nevnt her, selv om den nok må regnes som den ekleste konkurrenten sett fra Opera-perspektiv... En god Chrome fra et av verdens mest profilerte nettselskaper kan vel raskt spise Opera-andeler. Og i motsetning til Firefox, må nok Chrome ansees for å være fokusert på nyskapning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...