Gå til innhold

Diskusjonstråd: Panasonic DMC-LX3


Anbefalte innlegg

Jah ... Hvorfor ikke. Det er ting de kan ryne seg ut på der også. Når jeg innledningsvis leste om kameraet ble det lagt fokus på hvordan det var lagt opp til å føles riktig for folk med "skikkelig (les DSLR) kamera i fingrene".

 

Dessverre føler jeg flere ting halter i praksis, i alle fall for meg:

 

• Samme "aspect-ratio" for bilder og film.

• En bryter for av/på og en for spill inn/spill av.

• Forskjellige settings (og tilgang) i modusene.

• Styring av lukker, blender og MF via en liten joystick.

 

Det var det jeg kom på uten å ha det foran meg. Mange ganger får jeg ikke kameraet på raskt nok fordi det stod i avspillingsmodus, og flere bilder har endt opp i et tidvis ubrukelig "widescreen-format" fordi jeg har glemt å stille tilbake etter å ha filmet.

 

Noen ganger får jeg ønsket RAW+JPG, mens andre ganger får jeg bare JPG-filer fordi fx. "Intelligent Auto" og andre modus har forskjellige instillinger og instilingsmuligheter. Relativt forvirrende egentlig.

 

Styring av vesentlige funksjoner på en liten joystick er i beste fall bare irriterende tidkrevende ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kan anbefale en ebay-sjappe som selger gode batterier til LX3?

 

Ebay?

 

Jeg kjøpte 2 batterier ( uorginale CGA-S005E ) fra Danmark. -Bestilte dem en fredag og fikk dem med brev påfølgende mandag.

Holder du totalbestillingen under 200,- slipper du moms.

Jeg merker ingen forskjell på disse batteriene og det orginale som fulgte med kameraet.

Jeg kommer sannsynligvis til å handle flere.

 

Endring: -Jeg handlet nettopp 2 batterier til ( NOK 197,- inkl. frakt ).

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Takk for tipset. Jeg bestilte 2stk.

 

Det er uvant å bruke ett slikt kamera. Skal hele tiden plassere kameraet nærmere øyet, men det er ingen søker der :huh:

 

Var faktisk usikker på om jeg ville beholde det da jeg prøvde det for første gang. Må lese bruksanvisningen så jeg skjønner hva alle de rare valgene er til.

 

Edit:

 

Har begynt å leke litt med kameraet og er meget fornøyd med det. Denne blir ikke returnert:)

Litt synd det ikke er samme fokuseringsavstand gjennom hele brennvidden. Tok noen insektsbilder idag, kan sees her.

 

Har også bestilt RICOH LC-1 Lens Cap og en uoriginal skinnveske som kan festes til belte. Synes ikke denne er så "feminin" som den originale.

 

Edit2: LX3 med Ricoh LC-1 påmontert passet ikke inn i skinnvesken. Vesken er skikkelig bra laget. Den er avstivet og har mykt stoff inni, jeg kan anbefale denne. Jeg bruker ikke objektivdeksel når jeg har kameraet i vesken. Vesken ble sendt rekommandert og jeg slapp unna mva etc.

Ricoh LC-1 dekslet må moddes før bruk. Denne kommer jeg til å bruke når jeg har kameraet liggende i jakke/bukselommen.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Helt ærlig, jeg tror de fleste her på forumet har lettere for å lese den originale artikkelen på dansk[/url] enn en google-oversatt versjon på engelsk :p

 

:!: :!: ..Tror nok du har rett i det Sutekh...for den Google translatøren er noe av det mest komiske jeg har sett på nettet...fått meg mang en god latter av den.

RandiA

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Men nå går det rykter om erstatter for både LX3 og PowerShot G10 (G11 nå). Blir en spennende høst.

 

Noen som kan si at det virkelig kommer en erstatter/oppgradering for Lx3?

 

Har vurdert dette kameraet lenge, men hvis det eventuelt kommer en "oppgradert" versjon kan jeg vente til det kommer og ser hvordan det blir, eller?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt OT, men likevel: Var på SmartClub i Oslo i dag for å sikre meg en Lumix DMC-TZ4 til 999,- som beskrevet i reklamen deres for denne uken, men ble sørgelig skuffet: Utsolgt! Ikke rart egentlig, selv om de, iflg en plakat i kameradisplayet, hadde hatt 108 kamera. De hadde DMC-TZ7 til knapt 4000, men det ble for stor forskjell for meg :-(

Lenke til kommentar

Panasonic har nettopp sluppet firmware versjon 2.0

 

Improved auto white balance performance.

Auto Focus speed-up.

Recording function with an aspect ratio of 1:1 has been added.

A white balance (WB) bracket function has been added.

[HIGH DYNAMIC] has been added to scene mode.

[LENS RESUME] has been added to the [sETUP] menu.

[MENU RESUME] has been added to the [sETUP] menu.

The exposure compensation and the auto bracket compensation can now be set up to ±3EV.

Position of the guide line can now be set.

It is now possible to display the highlights in playback mode.

It is now possible to record the user’s name in the picture.

Digital red-eye removal has been modified.

Items saved in the custom set have changed.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Jøss, veldig stille i denne tråden. Greit at kameraet er gammelt, men det får jo universell applaus for bildekvalitet og funksjoner.

 

Da var endelig lx3 i hus. Tok sin tid før det kom inn igjen. Gleder meg til å hele tida slippe å dra med D300'en overalt.

Noen som har noen LX3-erfaringer å dele med andre her? Ser at LX5 er på vei, men det blir mye dyrere. LX3 virker da fortsatt som et av de beste kompaktkameraene hvis man ser på bildekvalitet?

Lenke til kommentar

Noen som har noen LX3-erfaringer å dele med andre her? Ser at LX5 er på vei, men det blir mye dyrere. LX3 virker da fortsatt som et av de beste kompaktkameraene hvis man ser på bildekvalitet?

 

Har ikke lest igjennom hele tråden, men jeg regner med at det er haugevis av gode erfaringer tidligere i tråden. Uansett kan jeg prøve å dele mine.

 

Har hatt LX3 i litt over ett år som supplement til DSLR og syntes kameraet er helt genialt. Det tok noe tid før jeg ble komfortabel med innstillinger og menyer, men nå syntes jeg dette sitter greit, selv om det ikke kan sammenlignes med brukervennligheten på de fleste DSLR. Bildekvaliteten er meget god til og med ISO200, ganske bra på ISO400 og grei nok ved korrekt eksponering ved ISO 800. Jeg har faktisk også fått til gode bilder med ISO3200, men i ettertid forstår jeg ikke hvordan dette gikk for seg. Normalt sett er ikke ISO over 800 brukbart i hele tatt.

 

Hvis du er komfortabel med størrelsen og en noe begrenset tele så vil jeg si løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...