Gå til innhold

Trøbbel med vrient støv(?) på sensoren


Anbefalte innlegg

Har hatt Canon 40D siden nov 07.

Eneste sensor-rens jeg hadde inntill nylig var Visible Dust sin Sensor Brush.

Kjøpte meg macro objektiv i mai og med såpass lav nærgrense er det mye lettere å oppdage støv på sensoren.

Jeg oppdaget da et område med mye rusk som ikke synlig i bildet før man driver med macro eller høye blenderverdier.

Brukte da Sensor Brush-en og regnet med at det var borte.

 

Oppdaget senere at det fortsatt var der og det så helt uforandret ut.

Etter det kjøpte jeg Sensor Swabs for noen måneder siden.

Brukte 4 av swab-ene første gangen (de koster ca 50kr stykket :blink: )

Ble da kvitt en hinne av støv, men mønsteret ble igjen.

Brukte senere 2 swaber til, men mønsteret var der fortsatt...

 

I dag SKULLE jeg få det bort.

Jeg har brukt de 6 siste swabene og brukt linsekluten på sensoren (noe man vistnok IKKE skal gjøre)...

... JEG FÅR DET IKKE BORT :realmad:

 

Så nå har jeg begynt å lure.

Kan dette være en fabrikasjonsfeil?

 

Legger ved bilde som viser mønsteret (et stort felt litt til nedover mot høyre fra midten)

Legger også ved et jeg har kjørt Auto Levels på.

De tre tydligste "prikkene" er vanlig rusk som er borte nå.

 

post-68649-1230717550_thumb.jpg

 

post-68649-1230717566_thumb.jpg

 

Hva bruker butikker som tilbyr sensor rengjøring? Swabs?

 

 

Hjelp! :confused:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På ekstremt liten blender, ja. Men på de blenderne som er aktuelle å bruke bør ikke slik være synlig. F/22 bør man jo unngå.

Ja, jeg brukte det kun for å få en lengre lukkertid. Var ikke lenge siden sola hadde stått opp og var begrenset hva jeg fikk ut av et ND8 filter.

 

På bilder flest vill ikke denne strukturen være synlig, men hvis jeg skal ta macro bilder så kan bildet fort bli "ødelagt" pga dette.

Da blir det jo også fort lite intressangt å ta macro bilder :(

Lenke til kommentar

Har du allerede vært med linseklut inne på brikken, så har du jo også overkommet "barrieren" mange har når det gjelder "ikke-røre-brikken-hysteriet".

Et råd jeg fikk fra min kamerapusher er å kjøpe heptan på apoteket (er en ekstremt flyktig "besninaktig" væske). Så kjøper du Q-Tips av *god* kvalitet.

Fyll litt av heptanen opp i korken og *fukt* (ikke drukne) Q-Tipsen med dette. Deretter vasker du rundt på brikken, oppned og speilvendt av hvor du ser støvet på bildet.

 

Har gjordt det ved flere anledninger på mitt 20D med hell og uten å ødelegge hverken brikke eller bildekvalitet. Viktig selvfølgelig å passe på at det blir tørt og at Q-Tipsen ikke legger igjen "lo". Bruk mange Q-Tipser, de koster en vits, brikken koster mye. La heptanen tørke selv, ikke tørk det tørt.

Deretter bruker du en slik klyster/øreskyllepumpe som du også kjøpte på apoteket sammen med heptanen, til å blåse ned på brikken mens du samtidig holder støvsugeren over kameraet.

 

Blir plystrerent :)

Lenke til kommentar

Jeg har også fått som råd av en seriøs fotograf om å bruke Q-tips. Jeg har enda ikke våget å bruke det selv, men det er egentlig ikke så mye fælt som kan skje. Veldig små riper er nok ikke synlige i bildet, men de oppstår ingen slike skader hvis man bruker gode Q-tips. Han jeg fikk rådet av var veldig nøye på å presisere at det kun er de originale bomullspinnene som faktisk heter Q-tips (registrert varemerke) som skal brukes. Det selges ikke over alt lenger, for de er jo endel dyrere enn alle kopiene som finnes. Jeg tipper at apotekene selger originalen, eventuelt en av de dyrere supermarkedene (Meny, Safari osv.).

Lenke til kommentar

Q-tips er faktisk ganske så genialt. har testet dette selv på D80'n min. Man bør ikke trykke hardt men bare dra q-tipsen f.eks fra venstre mot høyre. (hvis man ser nøye kan man faktisk se støvet også) da trekker man støvet til en side og kan blåse det bort med en belg. Så q-tips er faktisk ikke farlig, men det lønner seg nog å utøve forsiktighet. Dessuten kommer man ikke direkte til sensoren da det ligger et glass utenpå.

Lenke til kommentar
Hvorfor bale med ting ment for diverse hulerom på kroppen når man får komplette, dedikerte, velfungerende rensesett ala Copperhill-produktet for bare noen få hundrelapper? Det er en gåte :)

 

http://www.copperhillimages.com/shopping/p...ation.php?id=71

fordi q-tips og rødsprit eller heptan har alltid fungert og kommer alltid til å fungere å rengjøre elektronikk. Dessuten så er det ikke selve sensoren man renser som man er så redd for å ødelegge, men et glass som ligger utenpå. På canon kameraer ligger det også et ekstra glass som fjerner/demper IR lys.

 

Så hvorfor kaste bort noen "få" hundrelapper på noe som gjør akkurat den samme jobben som noe som har eksistert lenge og alltid har fungert? sånn for å sette det i et annet lys ;)

 

Her kan det sees hvordan det henger sammen:

Nikon (D700)

dust_reduction.jpg

 

Canon 40D:

ZSELFCLEANING.JPG

 

Som dere ser er det ikke mulig å komme til sensoren ;) og det man renser er "bare" glass.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Hvorfor bale med ting ment for diverse hulerom på kroppen når man får komplette, dedikerte, velfungerende rensesett ala Copperhill-produktet for bare noen få hundrelapper? Det er en gåte :)

 

http://www.copperhillimages.com/shopping/p...ation.php?id=71

Vil tro at det er pågrunn av at det som de nevner koster mindre og gjør samme jobben.. :)

 

Man har vel sine metoder, og om man får gullende ren sensor vha spesielle q-tips så er jo det helt topp - dog er det ikke noe jeg ville anbefalt på generellt grunnlag. Ikke det at man ødlegger noe, men vi har sett flere eksempel på folk som har forsøkt dette her på forumet og bare endt opp med en enda mer grisete sensor.

Dessuten kan kanskje fristelsen for enkelte for å røre speil og mattskive bli stor, noe som er til dels langt mindre heldig enn å prøve seg på sensorrens.

Nå er det i alle fall nevnt.

 

Ser OP allerede har forsøkt med swabs så da er det kanskje service som er neste stopp.

Lenke til kommentar
Man bør uansett utøve forsiktighet ved sensorrens. Bør jo ikke akkurat fylle cam med rødsprit, skru på linse, riste litt, skru av linse og tømme det ut igjen. ;)

 

Helt klart. Og grunnen til at jeg viser skepsis mot q-tips er at det kan fort gjøre ting mye verre enn utgangspunktet dersom man ikke vet hva man driver med.

Folk kan jo finne på dyppe q-tipsen i hva det måtte være fra 'mors vaskemiddelhylle'.

Bruker man et sett som linket til over, følger det med detaljerte instruksjoner og gaiding på nøyaktig fremgangsmåte.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...