Gå til innhold

Fremtidens PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette hadde blitt en katastrofe for "folk som oss på hardware" som sitter ved pcn 10timer i døgnet...

Å ikke F. om jeg ville ha LEID en pc fra microsoft...

 

Så billig som en Lite laptop er nå, så vil det vel aldri lønne seg...

 

Bare for de som bruker nettbanken en gang i uka....

Lenke til kommentar
MS burde holde seg innen programvareutvikling og Xbox, dette beviser at de ikke klarer noe annet.

 

Det billigse alternativer kan fungere for noen som bare bruker den til nettbank, epost og litt suufing, men så fort det blir noe mer så trr jeg ikke det er noe.

 

Dette beviser at MS kan mer om dette enn deg. Du sier jo selv at det billigste alternativet passer greit til folk som bruker PCen lite. Er du klar over hvor mange dette faktisk gjelder? Utrolig mange.

 

Spill-versjonen vil sikkert fungere ok for mange den også. Det er veldig mange folk som liker å spille litt PC-spill av og til, en time eller to i uken kanskje. Problemet for slike er at de trenger en utrolig dyr PC. På denne måten kan de ha en relativt bra oppdatert PC uten og måtte gjøre en alt for stor engangsinvestering.

 

Prisene og bundlene (er det et ord?) er bare eksempler. Det er jo ikke sikkert at det blir akkurat slik når/hvis dette kommer på markedet.

 

Jeg kan også tenke meg andre bruksområder for slikt, og det er bedrifter. De forskjellige avdelingslederne rundt om kring er ofte veldig fokusert på å lure ting over på andres budsjett. Hvordan virker dette? Si f.eks at du har ansvar for IT-budsjettet. Hvis du kjøper en slik pakke vil du slippe veldig billig unna. Leasing-prisen, eller hva nå enn vi skal kalle det, blir ikke ditt problem, siden den helt sikkert kommer inn under driftsbudsjettet.

Dette høres kanskje helt teit ut for mange, noe jeg er helt enig i selv også, men det er nå slik det ofte virker.

Det er ikke positivt for bedriftens økonomi, men avdelingsledere og mellomledere vil elske det.

Lenke til kommentar

Dette er nettopp hva Microsoft burde drive med: Å tjene penger. Dette er en av sikkert mange måter å tenke nytt på i forhold til et marked der folk etterhvert får fler og flere gratis tilbud på programvaresiden.

 

Jeg tror faktisk ikke denne ideen er så fjern som folk vil ha det til. Om det er en god idé er en helt annen sak. Det er jo dette mobilselskapene har drevet med i alle år: Betal 1 kroner for telefonen og en formue i bruksavgifter. Dette blir noe av det samme: Istedet for å betale noen tusen for en bærbar PC og så stappe den full med programvare (gratis eller ikke), får du PC'en "gratis" og betaler den på avbetaling i forhold til bruk.

 

Om det er lønnsomt? Det spørs hvem det skal være lønnsomt for. MS eller forbrukeren. Da er vi tilbake til utgangspunktet igjen, MS ville ikke gjort dette om de ikke kunne tjene penger på det.

 

Personlig liker jeg det ikke spesielt. Jeg tror sponsingen av telefoner har vært med å maskere de reelle brukskostnadene og dermed holdt samtaleprisene kunstig høye. Jeg kjøper stort sett mine telefoner uten binding og velger det billigste abonnementet. Det lønner seg for meg.

 

Jeg tror det samme vil være tilfelle her. Når man får slike pakkeløsninger vet man hverken hva maskinevaren eller programvare egentlig koster. Dermed kan det være dyrere enn det ville vært i et marked med fri konkurranse på hardware og software. Terskelen for investeringer er som kjent mye koblet til startprisen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ideen knyttet til leiebasert PC er nødvendigvis ikke så dum som forretningsmodell. Det ligger en del utfordringer knyttet til prismodeller, som ikke er enkle å løse.

 

Men ingen som faktisk har oppdaget hva Microsoft egentlig prøver på, nemlig ikke å tilby forretningsmodellen (produkt/tjeneste), men prøver å skaffe seg patent på den slik at de sikrer fremtidig full kontroll (og inntekt) over ulike forretningsmodeller knyttet til PC-bruk. For å si det i klartekst, går denne patentsøknaden gjennom så har hele patentsystemet spilt fallitt. Lurer på om jeg skal søke patent på noen aktuelle forretningsmodeller.

Lenke til kommentar

man kan jo lei pc-er hos f.eks Thorn.

hva når maskinen må ha en ordentlig oppgradering med bytte av komponenter ?

 

hva betyr det at man selv skal kunne skreddersy hardwaren ?

at den ikke går for full fort og man selv kan bestemme hastigheten selv alt etter hvor mye man vil betale ?

Eller er det komponenter som man selv bytter ut etter behov ?

 

det hadde vær fint å vite hva det innebærer i praksis

Lenke til kommentar
MS burde holde seg innen programvareutvikling og Xbox, dette beviser at de ikke klarer noe annet.

 

Det billigse alternativer kan fungere for noen som bare bruker den til nettbank, epost og litt suufing, men så fort det blir noe mer så trr jeg ikke det er noe.

 

Dette beviser at MS kan mer om dette enn deg. Du sier jo selv at det billigste alternativet passer greit til folk som bruker PCen lite. Er du klar over hvor mange dette faktisk gjelder? Utrolig mange.

 

Spill-versjonen vil sikkert fungere ok for mange den også. Det er veldig mange folk som liker å spille litt PC-spill av og til, en time eller to i uken kanskje. Problemet for slike er at de trenger en utrolig dyr PC. På denne måten kan de ha en relativt bra oppdatert PC uten og måtte gjøre en alt for stor engangsinvestering.

 

Prisene og bundlene (er det et ord?) er bare eksempler. Det er jo ikke sikkert at det blir akkurat slik når/hvis dette kommer på markedet.

 

Jeg kan også tenke meg andre bruksområder for slikt, og det er bedrifter. De forskjellige avdelingslederne rundt om kring er ofte veldig fokusert på å lure ting over på andres budsjett. Hvordan virker dette? Si f.eks at du har ansvar for IT-budsjettet. Hvis du kjøper en slik pakke vil du slippe veldig billig unna. Leasing-prisen, eller hva nå enn vi skal kalle det, blir ikke ditt problem, siden den helt sikkert kommer inn under driftsbudsjettet.

Dette høres kanskje helt teit ut for mange, noe jeg er helt enig i selv også, men det er nå slik det ofte virker. mi, men avdelingsledere og mellomledere vil elske det.

1.25$=8.72kr(pr. dag)*325=2834kr (i året)

 

Hvis en god pc varer i ca. 6 år blir det 17004 kroner for 6 år med MS sin leiepce. Da for du en ganske så god stasjonær for og si det sånn.

 

I tilleg blir det sikkert en del restrisksjoner og sånt, men vet for lite om dette til og si noe.

 

Til privatpersoner som spiller og bruker pc'en en del så er ikke den dyreste noe, men ser at noen tenker at de kan stå på F. eks Rema og det er greit. Det blir nok for bedrifer, men ikke for privatpersoner.

 

Jeg spiller også "litt" og spiller Trackmania på en 7 år gammel pentum 4 pv med under 1gb RAM, 256mb skjermkort og 40 gb HD (Uten lagg) det kan du sikkert kjøpe brukt for under 2K. Kjøpte en Pentium 3 maskin med XP for 100kr på loppemarked (Man trenger ikke og bruke masse penger på en pc til nettsurfing og sånt. Dette holder i masser. Noen vil kansje ta det som en nedtur og bruke en brukt PC, men man kan i allefall få det så billig). Evuentuelt en billig pc kan man jo også spille litt på.

 

Jeg sa jo at de billigste alternativene sikkert fungerfnt og vist man kan instalere fritt med programmer kan man sikekrt spille noen spill på de og.

 

Man trenger ikke Quad på 3ghz 1tb hd, 512mb skjermkort og 4gb ram for og spille.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

De får ikke patent på dette, håper jeg. Isåfall har patentkontoret gjort en grov feil. Dette er ikke en nyskapende idé, og det er heller ikke unikt. Dessuten er det åpenbart at patentsøknaden er ment å sørge for at Microsoft skal få kontrollere et forretningsområde, ikke for å beskytte en ny forretningsidé eller produkt i en initiell markedsfase. Så grunnlaget for søknaden er også feil. Patentet må avvises.

 

Jeg leser også mellom linjene at Microsoft vil måtte overvåke når og hvor mye du bruker PC-en, for at de skal kunne ta riktig betalt for bruken. Det vil vel isåfall bety at de må kontrollere både maskinvare og programvare med DRM. Vil vi ha enda mer DRM? Nei.

 

På en måte håper jeg de får patent, satser hundrevis av milliarder på prosjektet, og feiler. Det er ikke meg imot at de kaste bort penger på dette. Jeg tror nemlig ikke folk vil ha det.

Lenke til kommentar
For å si det i klartekst, går denne patentsøknaden gjennom så har hele patentsystemet spilt fallitt. Lurer på om jeg skal søke patent på noen aktuelle forretningsmodeller.
De får ikke patent på dette, håper jeg. Isåfall har patentkontoret gjort en grov feil. Dette er ikke en nyskapende idé, og det er heller ikke unikt. Dessuten er det åpenbart at patentsøknaden er ment å sørge for at Microsoft skal få kontrollere et forretningsområde, ikke for å beskytte en ny forretningsidé eller produkt i en initiell markedsfase. Så grunnlaget for søknaden er også feil. Patentet må avvises.

Desverre er det slik det amerikanske patentsystemet virker. Det er allerede firmaer som har fått patenter på metoder. Synes å huske et patent på noe sånt som et regnskapssystem på web, uten at firmaet hadde oppfunnet hverken bokføringsteknikkene eller internett fikk de patent på kombinasjonen.

 

Dumt, men slik er det faktisk, mistenker jeg. Så det er ikke umulig at Microsoft kan lykkes med det samme.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Et desperat forsøk fra microsoft for og få folk til og holde seg til M$ :yes:

Desperat er det vel ikke. Microsoft tjente over 15 milliarder dollar i forrige kvartal, det var 9% mer enn i fjor, tross finanskrisen. Det ga et resultat før skatt på 6 milliarder dollar. Så får vi se om finanskrisen slår hardere ut på dette kvartalet, men det er faktisk varslet et høyere resultat. (Over 17 milliarder dollar.)

 

Så hva det enn er MS driver med, så er ikke drivkraften desperasjon.

 

Klar over at det er slik det amerikanske patentsystemet har virket. Men det har vært en (eller flere) dommer det siste året der "forretningsmodell"/metode-patenter er blitt kjent ugyldig, så det er "von i hangande snøre".

Ja, det er lov å håpe. Det er sånt som dette som får folk til å ville avskaffe hele patentsystemet, og det ville etter min mening være en fallitt i motsatt retning.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...