Gå til innhold

Klarer ikke å koble til trådløst nett i Linux? (Løst)


Anbefalte innlegg

Akkurat fått installert Linux nå, men har litt trøbbel med å koble til husets trådløse nett. Maskinen finner nettet og viser en signalstyrke på 72%. Det meste ser altså greit ut enda, etter at jeg har skrevet WEP koden henter den informasjon og IP adresse, etter å ha ventet en stund på at den skal bli ferdig med IP adressen skulle det være greit, men det er det ikke. Det står fortsatt at den ikke er koblet til og jeg kommer ikke inn på noen ting i Firefox. Hva nå?

 

Distro: YDL 6.I

Maskin: PS3

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du flere WEP-alternativer? Nøkkeltypen til passordet kan være HEX, ASCII etc. Enkelte kan eksempelvis oppleve at forhåndsvalget av nøkkeltype ikke er ASCII mens routeren bruker denne typen. Forsøk å gå inn på routeren via en PC som er koblet til nettverket og sjekk hvilken type din bruker, eller bare prøv deg frem. Kan se slik ut i routerens Wireless Settings:

 

post-68344-1230340897.png

 

 

Dette gjelder altså hvis du ikke kobles til i det hele tatt, og aldri får tildelt en IP-adresse. Kjenner heller ikke til distroen du bruker og kan dermed ikke gi mer enn en generell potensiell løsning.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se skal WEP funke, men jeg har verken PS3 eller mulighet til å se hva du gjør, så det er sikkert fint om noen med PS3 kan bidra i tråden.

 

Når det gjelder YDL 6.1 på PS3, så ser jeg at network manager spesifikt nevnes som ikke støttet, og i tillegg at et alternativ til wicd er anbefalt:

The Network Manager application (used to discover and connect to WiFi networks) does not function with the PS3. Instead, you must manually enter the ESSID via the Network Configuration (system-config-network) tool, available from the YDL Menu ==> Applications ==> System Tools.

ref. http://us.fixstars.com/support/hardware/sony.shtml

 

ellers er kommandolinja alltids siste utvei for å koble opp trådløst, og den funker så sant driveren funker.

Lenke til kommentar

Først må du finne ut hva den trådløse tilkoblingen heter(eth1, ath0, wlan0 osv). Da kan du bruke kommandoen «iwconfig» som lister opp alle de trådløse enhetene. Når du vet hva enheten heter så kan du skrive «ifconfig» for å vise hvilke nettverkskort som er oppe. Dersom det trådløse nettverkskortet ikke er oppe kan du se det med «ifconfig -a» og du kan hente det opp med «ifconfig <navn> up» hvor du bytter ut <navn> med eth1 f.eks.

 

Nå som kortet er oppe kan du sette det opp med iwconfig sånn her: «iwconfig navnPåKort essid DinEssidHer key s:DinPassfraseher». «s:» forran passordet indikerer at det er tekst og ikke hexadesimalt. Dersom du skriver «iwconfig» på nytt burde infoen for kortet ha endret seg. MAC-adressen til aksesspunktet burde stå der, også burde bl.a. stå hvor kraftig signalet er.

 

Når du er koblet til kan du starte en dhcpklient. Er dhcpcd og dhclient som er de vanlige tror jeg. Så f.eks. «dhcpcd nettverkkortnavn», eller «dhclient nettverkskortnavn».

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Under Advanced Settings i Wicd Manager får jeg opp WEP (Hex), WEP (Passphrase), WEP Shared/Restricted, Leap with WEP og TTLS with WEP. Det er de eneste WEP alternativene jeg får opp. Har prøvd alle, men ingen fungerer. Aldri hatt noe problemer med å koble meg til dette nettet før.

 

Du sitter med et problem jeg selv har, default network manageren har ikke støtte for WPA. Og siden jeg ikke har peiling på kompiling(ikke kernel støttet kort, enda) fikk jeg det ikke til å virke under andre som WPA_supplicant og Kwpa eller hva det var. Heller ikke den Wicd greia, men den virker under default manageren som ikke støtter WPA da :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...