Gå til innhold

Hjelp meg å bli politisk. Hvordan virker det?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

 

 

Lenge siden jeg gikk på skole å lærte om politikk nå, så jeg har glemt alt! Men nå har jeg lyst til å bli politisk engasjert, men jeg trenger litt hjelp!

 

 

Jeg skjønner ingenting når de begynner å snakke om mandater, storting, regjering osv.

 

 

 

 

Så kan noen hjelpe meg litt?

Bare en kjapp gjennomgang av hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du melder deg inn i et politisk parti. -> Du deltar aktivt i partiet. Det vil si at du diskuterer politikk, deltar på møter, årsmøter, landsmøter, står på stand, skriver leserinnlegg i avisene osv. -> Nominasjonskomiteen nominerer deg til en post i partiet, som oftest på lokalplan til å begynne med. -> årsmøtet velger deg til posten. -> Du gjør en god jobb og blir nominert av nominasjonskomiteen til en plass på kommunevalglisten til partiet. -> Du driver valgkamp og blir valg av velgerne i kommunen. -> Du må møte i kommunestyret, argumentere for ditt syn og stemme over saker. Og sånn går nå dagane til du blir nominert og valgt til stortingsvalglisten(dette skjer på fylkesnivå), du driver valgkamp og velgerne stemmer deg inn på stortinget hvor du så leser lange og trøtte saksdokumenter, gjør tåpelige utspill i media, drikker konjakk på kontoret, snyter på skatten, ringer for mye til spåkoner, blir periodedranker, kjører i fylla, blir korrupt og hjelper kompiser. Helt til det blir oppdaget at du er et vanlig menneske og media starter en heksejakt hvorpå du blir sykemeldt og aldri blir sett igjen.

 

Det mest fornuftige jeg har hørt på lenge!

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Det er sånne som deg jeg ikke liker. Som ikke har noen politiske holdninger eller engasjement. Hvor hovedmålet er å klatre oppover i systemet og bli en "viktig" politiker.

 

Grunnen til at man begynner å jobbe aktivt innenfor et parti burde være fordi man brenner for de sakene det står for. Så hvis du gjør en betydelig bra jobb, bedre en de andre partikameratene og jobber hardt. Så kan du bli stemt oppover i partiet.

 

Målet burde være å få igjennom de sakene du står for. Ikke å slikke oppover og sparke nedover.

Endret av kmatis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du melder deg inn i et politisk parti. -&--#62; Du deltar aktivt i partiet. Det vil si at du diskuterer politikk, deltar på møter, årsmøter, landsmøter, står på stand, skriver leserinnlegg i avisene osv. -&--#62; Nominasjonskomiteen nominerer deg til en post i partiet, som oftest på lokalplan til å begynne med. -&--#62; årsmøtet velger deg til posten. -&--#62; Du gjør en god jobb og blir nominert av nominasjonskomiteen til en plass på kommunevalglisten til partiet. -&--#62; Du driver valgkamp og blir valg av velgerne i kommunen. -&--#62; Du må møte i kommunestyret, argumentere for ditt syn og stemme over saker. Og sånn går nå dagane til du blir nominert og valgt til stortingsvalglisten(dette skjer på fylkesnivå), du driver valgkamp og velgerne stemmer deg inn på stortinget ...

 

Den får vi ta på bokmål. Glimrende.

 

... hvor du så leser lange og trøtte saksdokumenter, gjør tåpelige utspill i media, drikker konjakk på kontoret, snyter på skatten, ringer for mye til spåkoner, blir periodedranker, kjører i fylla, blir korrupt og hjelper kompiser. Helt til det blir oppdaget at du er et vanlig menneske og media starter en heksejakt hvorpå du blir sykemeldt og aldri blir sett igjen.

 

Den tek vi på sidemål. Her fell du ned i reine inkjevetta.

 

Du melder deg inn i et politisk parti.

Kanskje greit å lære seg det grunnleggende og hva de forskjellige partiene står for først? smile.gif

 

Helt enig. Tro for eksemple ikke på partier som er for gullstandard uten å sjekke grundig hva gullstandard er og kan innebære.

 

Det er sånne som deg jeg ikke liker. Som ikke har noen politiske holdninger eller engasjement. Hvor hovedmålet er å klatre oppover i systemet og bli en "viktig" politiker.

 

Hvem var den rettet mot?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

TS har en god holdning, hvis jeg forstår ham korrekt.

 

Alle burde være godt politisk informert.

 

Anbefaler å besøke politikk og samfunn-forumet på diskusjon, der er det mye interessant og (til dels) lett fordøyelig informasjon.

 

Ellers kan du sjekke ut hjemmesidene til de forskjellige partiene; se etter noe som heter "Partiprogram", så ser du etter det partiet du er mest enig i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror et viktig utgangspunkt for politisk engasjement er politiske meninger. Bli vant til å se på ting i et politisk lys. Begynn med de ting du ser i hverdagen, går du på skole? Tenk over hvorvidt du synes den fagfordeling som finnes i dag er god, er det mange og gode nok lærere? Er skolebygningene gode nok? osv. Reiser du kollektivt? Tenk over hva du synes om tilbudt? Hva kan eventuelt gjøres for å få det bedre? Den typen spørsmål.

 

Når du begynner å tenke over slike spørsmål, og kanskje begynner å gjøre deg opp en mening, så ønsker du gjerne noen å prøve ut meningene dine på, da er veien kort til politske dikusjonsfora, enten på nett eller andre steder. På slike fora vil meningene dine bli presset og du får behov for å sette deg bedre inn i sakene for å forsvare dine meninger. Etterhvert mener du kanskje at dine oppfatninger holder så godt vann at du vil jobbe for å få de gjennomført, da er tiden moden for å sette seg inn i hvordan man gjør det. Kanskje du vil melde deg inn i et parti, eller kanskje du har et felt du er så opptatt av at en interesseorganisasjon passer deg bedre?

 

Jeg tror veien til politisk engasjement for de fleste går gjennom meninger. Kunnskap om det politiske systemet er bare en nødvendig, og god, bieffekt.

 

Jeg vil ikke råde deg til å lese masse partiprogram, finn ut hva du er opptatt av, deretter kan du finne ut av hva de ulike partiene mener om dette. På sikt kan det være fint å se på partienes ideologi(politiske grunnsyn), men jeg tror ikke du bør begynne her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Så kan noen hjelpe meg litt?

Bare en kjapp gjennomgang av hvordan det fungerer.

1. Begynn si hva folk vil høre, istedenfor å si sannheten. Medmindre du er villig til å lyve har du ingen sjanser til å bli valgt.

 

2. Etter at du har blitt valgt tenk over hvilke saker som er gunstig for deg selv, spesielt med hensyn til gjenvalg og innsmisking hos de som er høyere opp i partihierarkiet.

 

3. Formuler ditt standpunkt i disse sakene som ett utkast trusselbrev mot et lite (og helst upopulært) mindretall av samfunnet, fortrinnsvis bør disse være av den sorten som stemmer for ett annet parti enn ditt.

 

4. Overbevis dine kollegaer (også av andre partier) til å støtte formaliseringen av ditt utkast ved å love dem støtte i deres prioriteringer selv om du er prinsipiellt imot disse og det er bortkastede penger. Husk det er ikke dine penger du bruker så du trenger ikke å bekymre deg.

 

5. Ditt forslag godtas og Politiet vil nå (om du overbeviser dem om å prioritere ditt prosjekt ved å love dem mere ressurser) bruke vold mot enkelte individer i sammfunnet for å få disse til å adlyde din vilje.

 

6. Nyt din makt over undersåttene, og lag etterhvert mer og mer eksentriske trusler kun for morro skyld.

 

;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vær obs på følgende fare å:

  1. Sosialisering gjennom internet.
  2. Politisering gjennom internet.

Nazistiske partier er forbudt i Norge, men deres tilhengere og sympatisører trives på nettet, noen ganger i lukkede nettsamfunn. Ultra liberalistiske partier som det nye folkepartiet trives også best på nettet. de er nærmest usynlige utenfor nettet.

 

Da kan du ende opp med å stemme et parti du ikke ville stemme om du hadde gått på ulike partimøter og deltatt i politiske debatter i lokasamfunnet. Politikk handler omså om å se folk inn i øynene og vite hvem du snakker med. Du kan ende opp som ekstrem ved å la deg sosialisere og politisere gjennom det mer eller mindre seriøse nettverket av informasjon som finnes på nettet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Partipolitikk handler mye om smisking. Skal du komme deg opp i partiet bør du være enig med flertallet i partiet i nesten alle saker, være veldig engasjert og du må få folk til å like deg. Gjør du det så kan du komme langt.

 

Hvis ikke, så kan du forsatt melde seg inn i et parti du brenner for. Det gir deg gode muligheter for å sosialisere og prate med likesinnede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Partipolitikk handler mye om smisking. Skal du komme deg opp i partiet bør du være enig med flertallet i partiet i nesten alle saker, være veldig engasjert og du må få folk til å like deg. Gjør du det så kan du komme langt.

Da er de bedre å være ærlig å uttrykke sine egne meninger. Dersom de er gode, og man er god til å overbevise om at det er riktig, så kommer man lengere, tror jeg. Man argumenterer best for de meningene man kan stå inne for selv.

 

Hvis ikke, så kan du forsatt melde seg inn i et parti du brenner for. Det gir deg gode muligheter for å sosialisere og prate med likesinnede.

Jupp.
Lenke til kommentar

Da er de bedre å være ærlig å uttrykke sine egne meninger. Dersom de er gode, og man er god til å overbevise om at det er riktig, så kommer man lengere, tror jeg. Man argumenterer best for de meningene man kan stå inne for selv.

Jeg skulle ønske det var slik, men i virkeligheten er det ikke det. Min erfaring er at du kan bare være uenig i småting. F.eks. er du imot EU og skal være medlem av Unge Høyre så er det bare å holde kjeft. Likeledes om du sympatiserer med Israel i SU.

 

Det er utrolig hvor like meninger folk har i lokalpartier. Det største unntaket fra den reglen var Venstre. Jeg har faktisk vært på Unge Venstre leir enn gang. :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er de bedre å være ærlig å uttrykke sine egne meninger. Dersom de er gode, og man er god til å overbevise om at det er riktig, så kommer man lengere, tror jeg. Man argumenterer best for de meningene man kan stå inne for selv.

Jeg skulle ønske det var slik, men i virkeligheten er det ikke det. Min erfaring er at du kan bare være uenig i småting. F.eks. er du imot EU og skal være medlem av Unge Høyre så er det bare å holde kjeft. Likeledes om du sympatiserer med Israel i SU.

Da har man valgt feil parti. Det er innlysende. Jeg var selv med på Unge Høyres sommerleier, på grunn av at de fleste av kammeratene mine dro dit. Jeg ble med hovedsakelig fordi jeg ville være med dem (jeg ble bedt). Hadde vel ikke så mange politiske meninger på det tidspunktet, men om det ble prat på noe, så var jeg ofte uenig. Men jeg hadde enda ikke utformet noen helhetlig politikk, og funnet noen helhetlig politikk som jeg kan stille meg bak. Jeg leste om ulike partier. Jeg begynte å lese fra ytterst til venstre, til ytterst til høyre, og funnet det partiet som passer meg best: Venstre. Det er tusenvis av grunner til at jeg velger det.

 

Å være uenig i noe bare for uenighetens skyld, syntes jeg bare er teit. Det samme med å mene noe bare for å ha en mening om noe... På enkelte områder har jeg rett og slett ikke gjort meg opp noen mening. Og enkelte ting er så lite viktig for meg at jeg ikke gidder å bry meg særlig om det. =) Og sånn tror jeg det er med de fleste egentlig... Hvis den småtingen er viktigere for en annen person, så er det greit for meg at vedkommende får gjennomslag for det...

 

Det er utrolig hvor like meninger folk har i lokalpartier.

Det største unntaket fra den reglen var Venstre. Jeg har faktisk vært på Unge Venstre leir enn gang. :green:

Ja, og det er sånn det skal være! :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Partipolitikk handler mye om smisking. Skal du komme deg opp i partiet bør du være enig med flertallet i partiet i nesten alle saker, være veldig engasjert og du må få folk til å like deg. Gjør du det så kan du komme langt.

 

Jeg tror ikke du kommer langt med smisking i etablerte partier. De vil fort veie deg og finne deg for lett. ABB ble for eksempel funnet for lett for FrP.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er utrolig hvor like meninger folk har i lokalpartier.

Det største unntaket fra den reglen var Venstre. Jeg har faktisk vært på Unge Venstre leir enn gang. :green:

Ja, og det er sånn det skal være! :)

 

Nei, slik skal det ikke være. Da er det for lavt under taket i vedkommende parti.

Lenke til kommentar

Det er utrolig hvor like meninger folk har i lokalpartier.

Det største unntaket fra den reglen var Venstre. Jeg har faktisk vært på Unge Venstre leir enn gang. :green:

Ja, og det er sånn det skal være! :)

 

Nei, slik skal det ikke være. Da er det for lavt under taket i vedkommende parti.

Jo sånn skal det være. Nei, da er det stor takhøyde og stort rom til forskjellige typer liberale meninger, og det er bra!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...