Gå til innhold

Førsteinntrykk: The Chronicles of Spellborn (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er obligatorisk å installere antijuks-programmet Gameguard sammen med spillet. Programmet sperrer for en del andre prosesser, og gjorde det i vårt tilfelle umulig å bruke Google Chrome mens spillet kjørte. Windows Media Player har også vist seg å være problematisk.."

 

Nåh. Her skyter de seg i foten temmelig tidlig.

Lenke til kommentar

Selv syntes jeg spillet var ganske bra og hadde langt i fra så mange bugs sammenlignet med andre MMOer i deres start. Eneste er vel det at PvP rett og slett ikke har noe å si her ettersom det ikke er noen form for belønning, Selv har jeg tatt meg pause fra spillet i håp om at det kommer noen form for belønninger i PvP systemet.

Lenke til kommentar
Har endret teksten litt for å gjøre forskjellen mellom PeP-nivå og berømthetsnivå klarere. Berømthetsnivå er forøvrig en direkte oversettelse av Fame Level. :)

 

Er Fame level det samme som vanlig level up? If so så er det vel for guds skyld mulig å bruker "erfaringsnivå" istedet for å komme med slike forvirrende oversettelser. Man skal jo gjøre seg forstått, ikke gå inn for å forvirre leseren.

Lenke til kommentar
Har endret teksten litt for å gjøre forskjellen mellom PeP-nivå og berømthetsnivå klarere. Berømthetsnivå er forøvrig en direkte oversettelse av Fame Level. :)

 

Er Fame level det samme som vanlig level up? If so så er det vel for guds skyld mulig å bruker "erfaringsnivå" istedet for å komme med slike forvirrende oversettelser. Man skal jo gjøre seg forstått, ikke gå inn for å forvirre leseren.

 

Er det oversettelsen, eller selve navnekonvensjonen til utvikleren som er forvirrende?

Legg merke til at personlige erfaringspoeng (personal experience points) gir PeP-nivåer, ikke berømthetsnivåer. Altså ville det potensielt bli enda mer forvirrende (og direkte feil) om jeg skulle kalle det for erfaringsnivå.

 

Berømthetsnivåer får man av berømthetspoeng (fame).

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar
Man får altså PeP og PeP-nivåer av å knerte ting, og Fame av å gjennomføre quests og denslags?

 

Det var vel idéen slik den ble presentert av utviklerne før vi begynte å spille, men i praksis er det slik at man får Fame både gjennom å gjøre oppdrag og å drepe fiender, mens PeP får man bare av å drepe fiender.

Lenke til kommentar

PeP får man ved å drepe fiender uten å dø. Altså ved ikke gå rambo i spillet og prøve å overleve vil dette PeP nivået ditt øke til et sted hvor du er en god del sterkere og klarer fiender du ellers ikke ville klart. Fame er da rett og slett det samme som level, bortsett at alt handler om hvor kjent du er her.

Lenke til kommentar

Ble en smule skuffa over en så røff overhøvling etter så lite spilling, hadde du testa spillet skikkelig hadde jeg nok backa deg opp mer, for da hadde du muligens hatt endel gode punkter å føre til :)

 

Tenkte jeg skulle si litt om deler av det du skreiv:

 

Idéen er god, men tilsynelatende har det også gjort at utvikleren har latt være å lage noe særlig utstyr.

 

Crafting - Det du ikke har lagt merke til enda så mye av på lvl 12 er recipies og crafting. Det finnes en bråte broken items som dropper fra mobs overalt, som du kan reparere til nye items dersom du har de rette ressursene. De adda sist idag en ny patch som fiksa en hel del som vi har rapportert tilbake til tech support den siste halvanna uka, deriblant High House questene og veldig mye anna av varierende oppdrag, gear, npcs og sånt, se patch notes.

 

men når vi etter hele 17 timer har følelsen av å ha oppnådd lite annet enn et tall over rollefiguren, da sier det seg selv at en del spillere vil falle fra tidlig.

...

På sitt verste er det derimot en trøtt videreføring av det samme statiske, repetitive bakteppet som går igjen i mange massive onlinespill. Oppdragene er kjedelige oftere enn de er spennende eller morsomme, og selve spillverdenen virker ikke så levende som den kanskje burde være. Mangel på belønning av spilleren gjør også at man ikke drives til å fortsette å spille.

 

Nå skal det sies at du spiller et MMO, det er ikke et singleplayer spill. 17 timer er ikke mye(faktisk ekstremt lite, hva forventer du å få ut av et MMO når du har spillt EN dag? to om du er casual) for en karakter som kanskje du skal utvikle over et år, to år osv. Nå sier jeg ikke at du MÅ spille i et år eller to for å komme igang, men i de fleste MMOs så vil folk flest få de første lvls rimelig kjapt. Level 12 ville tatt meg 4-5 timer tipper jeg nå som jeg veit hvor de forskjellige oppdragene er og hva som skal gjøres - men en førstespiller trenger tiden de første levels for å venne seg til stilen til spillet samt dets funksjoner.

 

Du sier oppdragene er kjedelige og at det er det samme om igjen, helt greit forsåvidt sant det - som med samtlige MMOs jeg har spillt over de siste årene. De første lvls er ment å gå rimelig kjapt, dersom du får intrikate oppdrag med en gang ville jeg trodd flere ville fallt av lasset enn det gjør ved å legge til litt "easy access" til de første fame-nivåene. Min personlige oppfattning selvfølgelig, som med ditt review.

 

Et mulig ankepunkt er at det tar svært lang tid å gå opp i «PeP»-nivå, samtidig som det i mange områder er så tettpakket med fiender at man mest sannsynlig vil dø flere ganger om man ikke har med seg en kamerat eller to. Det er vanskelig å si sikkert om det er en feil eller om det er ment sånn, men en flokk med 20 pantere innenfor et svært lite område ser ikke riktig ut. Kanskje utvikleren forventet flere spillere, og har plassert ut for mange fiender?

 

PeP er ment å være vanskelig å holde på. Grunnen til det er ganske enkel, du er til de grader så mye sterkere når du har PeP lvl 3-4 og 5, enn om du har 0. PeP er en bonus for folk som jobber godt og får til det rundt seg, samtidig en prøvelse for de som kanskje dør mer enn gjennomsnittet i et MMO.

 

Det er få spillere ja, det er et stort problem faktisk. Spør du meg så gjorde Spellborn en fatal feil ved å gi Acclaim rett til å gi ut spillet (og manage det på sine egne servere med sine egne spillere) i Storbritannia, Italia, Spania, Usa og endel land til jeg ikke helt husker til. Det i en kombinasjon med veldig dårlig informasjon og reklame om spillet gjør at det til tider virker som du spiller et singleplayer game, men du kommer inn i det og etterhvert kobler du til flere personer som kan hjelpe deg / du kan hjelpe dem, enten de er fra guildet ditt eller du bare trenger random hjelp på en quest. Min erfaring så langt er at Spellborn spillere så langt er rimelig hjelpsomme, tipper det er litt av den grunn av at vi ikke har tusener av spillere på hver server så folk går lei av spam, men rett og slett blir litt glad når de ser en anna spiller hehe :) I første sonen er ikke dette et problem i det hele tatt, men du merker det når du bikker 15-20.

 

Inntrykket blir ikke noe bedre av at det så langt ikke finnes noen form for teknisk støtte inne i spillet, og så langt er få av trådene på det offisielle forumet besvart av utvikleren.

Det som kan nevnes er jo at det er sant i det du sier, etter at spillet har blitt releasa og vi har skifta forum så har det stilnet i informasjon og diverse, tipper de har endel å gjøre og anbefaler de å få inn et par forum moderators til. Dog det som også kan nevnes er at uten å legge til en technical support ticket til developers er det ikke mye som kan gjøres, community managers er ment til å fordele informasjon og har ikke alltid tilgang til alt. Det som er godt å se er at i dagens 1.0.1 patch ble veldig mye fiksa, deriblant High House questene du nevnte i reviewet ditt. Så folk blir hørt selv om det ikke blir svart i enhver thread, da de egentlig ikke har noe å si - det er tickets du skal kontakte Devs på, forumet er for diskusjoner.

 

Merk: Det er obligatorisk å installere antijuks-programmet Gameguard sammen med spillet. Programmet sperrer for en del andre prosesser, og gjorde det i vårt tilfelle umulig å bruke Google Chrome mens spillet kjørte. Windows Media Player har også vist seg å være problematisk.

 

Har ikke hørt mange klager om Game Guard, og spør du meg er det helt iorden, leve anti juks! Har ikke hatt et eneste problem selv og jeg kjører windowmode med utallige bakgrunnsprogrammer, musikk, web etc.

 

Edit: skreiv forresten en thread sjøl om Spellborn igår, det gikk over stokk og stein og språket er ikke så godt men ville bare ha ut et par punkter som kunne besvare eventuelle spørsmål så tenkte det kunne være til bruk for noen spillere som kanskje lurer på om de vil begynne. Det trengs spillere sårt så jeg gjør hva jeg kan for å få folk til å spille dette fantastiskespillet! ;) Jeg har prøvd min del MMOs, og dette er virkelig noe jeg ønsker kan utvilke seg, for potensialet i spillet er enormt

 

Tcos Thread: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1049281

 

Edit2:

Selv syntes jeg spillet var ganske bra og hadde langt i fra så mange bugs sammenlignet med andre MMOer i deres start. Eneste er vel det at PvP rett og slett ikke har noe å si her ettersom det ikke er noen form for belønning, Selv har jeg tatt meg pause fra spillet i håp om at det kommer noen form for belønninger i PvP systemet.

 

Spør du meg er det absolutt ikke mange bugs i forhold til andre nylanserte MMO spill, helt enig. De fikser ditt og datt daglig, og sist idag la de til den første store bug fix patch som fiksa mye rart i tillegg til quests.

 

Om du har tatt en pause til de legger til PvP belønninger er det forsåvidt greit, kan si at det, off the record, skal legges til diverse PvP belønninger, systemer o.l som gjør det mer avansert enn idag. Dog kan også si at når du treffer lvl 40 så vil du ha mulighet for å bruke arenaen hvor du kan slåss solo eller i teams, i rated matches eller bare for å teste. Det er som sagt et helt nytt spill og langt ifra alt er fullført, og heller ikke lagt til, men det kommer nok mye rart framover :) Personlig ser jeg et enormt potensiale, 50/50 pvp/pve.

 

Så man har vanlig XP med et helt nytt navn og vanlig Survival Bonus (som i f.eks Sacred) med et helt nytt navn? Jaja... vurderte å prøve det, men er avhengig av å kunne bruke media player mens jeg spiller. Da er nok ikke dette så aktuelt for meg.

Jeg har ingen problemer med å kjøre mediaplayer mens jeg spiller, dog jeg bruker vanligvis VLC, foobar og/eller winamp.

Endret av Searinox
Lenke til kommentar

Syns også dette ble vell negativt.

 

12 timer i et spill er absolutt ingenting, og ingen som har erfaring med MMOs forventer å finne episke quests i startfasen av spillet.

 

Poenget med questene i starten er kun for å få spilleren inn i spillet på en grei måte.

Skal dog sies at MMO quests absolutt ikke er min greie, og jeg hater det som pesten. Noe som også er en av grunnene til at jeg setter PvP i et spill ekstremt høyt og det er her jeg mener at dette spillet kan ha noe nytt å vise frem.

 

Combat Systemet er faktisk nytt og spennende, og ikke minst, det er litt "køddent" å komme seg inn i det. Jeg tok meg selv i å se på den snåle roterende baren hele tiden ettersom jeg konstant glemte mine spells/abilities. Altså hvordan jeg hadde satt det opp, og dette for meg er spennende. Det viser at det faktisk er litt mer enn det å spamme på knapper hele tiden som man har i X andre MMOs.

Lenke til kommentar

Jeg synes faktisk et spill bør være bra etter 12 timers spilletid.

Jeg er selv en ivrig WoW-spiller, og jeg kan være enig i at start-questene ikke var så fantastiske der heller. MEN spillverden går framover.

Litt av grunnen til at jeg godtok de litt dårlige startquestene, var fordi jeg var/er over middels interessert i lore. Du møter Thrall, Sylvanas o.l relativt tidlig i spillet, og dette var et stort pluss for meg.

Når du ikke har slik historie å vise til, krever det mye bedre quester.

 

Blizzard har også lært av sine feil. Startområdet til blood elf var f.eks ganske bra. Startområdet til death knight skal være morro også. Nye spillere kan ikke starte death knight, men det viser at Blizzard har lært. Jeg tror også at hvis WoW hadde kommet ut i dag, hadde det ikke lyktes like godt.

 

Selv om Age of Conan er en flopp, og ikke har veldig bra end game, så gjorde de en ting riktig. Startområdet var veldig bra laget. Dette er noe jeg håper flere utviklere har oppdaget.

AoC har lagt listen nå, og da må de andre enten følge opp med samme nivå eller gjøre det enda bedre.

Lenke til kommentar
Ble en smule skuffa over en så røff overhøvling etter så lite spilling, hadde du testa spillet skikkelig hadde jeg nok backa deg opp mer, for da hadde du muligens hatt endel gode punkter å føre til :)

 

Nå skal det sies at du spiller et MMO, det er ikke et singleplayer spill. 17 timer er ikke mye(faktisk ekstremt lite, hva forventer du å få ut av et MMO når du har spillt EN dag? to om du er casual) for en karakter som kanskje du skal utvikle over et år, to år osv. Nå sier jeg ikke at du MÅ spille i et år eller to for å komme igang, men i de fleste MMOs så vil folk flest få de første lvls rimelig kjapt. Level 12 ville tatt meg 4-5 timer tipper jeg nå som jeg veit hvor de forskjellige oppdragene er og hva som skal gjøres - men en førstespiller trenger tiden de første levels for å venne seg til stilen til spillet samt dets funksjoner.

 

Først vil jeg bare si takk for tilbakemeldingen.

 

Når det gjelder spilletiden, så er jeg fullt klar over at det er mye jeg ikke har fått testet. Det er også derfor dette er et førsteinntrykk, og ikke en anmeldelse. Men jeg er uenig i at dette er "lite" spilling. 17 timer er mer enn man vanligvis bruker på et helt enspillerspill. Du sier at dette er to dager spilling for "casual gamers", men jeg vet ikke. Jeg ser for meg at mange som er i jobb og skole og har en travel hverdag ellers spiller en time eller to om gangen. I så fall er dette gjerne to uker med spilling. Jeg må også si meg enig med Darth Kjell som sier at et spill bør være gøy etter 17 timer. Det skal ikke være sånn at man må spille i 50 timer før det begynner å bli gøy.

 

Men dette kan det være veldig subjektive oppfatninger av. Det viktigste er vel at du forstår ut fra teksten hva jeg konkluderer på grunnlag av - og de fleste får vel med seg at det er 17 timer/nivå 12 det er snakk om. Et sted må vi sette grensen for å kunne klare å produsere stoff om dette innen rimelig tid.

 

Når det er sagt så er det positivt når vi kan få flere og mer utfyllende uttrykk fra lesere på forumet etterpå!

 

 

Du sier oppdragene er kjedelige og at det er det samme om igjen, helt greit forsåvidt sant det - som med samtlige MMOs jeg har spillt over de siste årene. De første lvls er ment å gå rimelig kjapt, dersom du får intrikate oppdrag med en gang ville jeg trodd flere ville fallt av lasset enn det gjør ved å legge til litt "easy access" til de første fame-nivåene. Min personlige oppfattning selvfølgelig, som med ditt review.

 

Enig i at dette er noe som gjelder mange MMOer. Jeg synes derimot ikke at det gjør det noe mer positivt. :)

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...