Gå til innhold

Vita hjertego' - sunt eller sunnere?


Borastar

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg stadig lurer på hver morning. Jeg er veldig glad i kline på med mye smør på brødskiva. Jeg har gått over fra bremykt til Vita Lett hjertego', noe som smakte helt forjævlig i starten, men som er god nok nå. Det jeg lurer på om det er sunt å med Vita hjertego', altså slik at jeg kan kline mye på brødskiva med god samvittighet. Eller er det kun sunnere, men altså ikke sunt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er energi i fett. Det fins forskjellige typer fett, noen er sunnere enn andre. For mye fett (energi) er ikke sunt, men det er bedre med for mye sunt fett enn for mye usunt fett. I Vita hjertego er det vel rapsolje og andre typer fett med mye umettet fett. Dessuten har fins det stereoler i planteoljer som demper kolesterolet i blodet.

Lenke til kommentar
Det er energi i fett. Det fins forskjellige typer fett, noen er sunnere enn andre. For mye fett (energi) er ikke sunt, men det er bedre med for mye sunt fett enn for mye usunt fett. I Vita hjertego er det vel rapsolje og andre typer fett med mye umettet fett. Dessuten har fins det stereoler i planteoljer som demper kolesterolet i blodet.

 

Er nok et av de bedre smørene ja, men det er likevel ikke i flytende form i romtemperatur, så majoriteten er nok mettet fett. Men mye smør, jeg vet ikke... Tror ikke det er så veldig usundt i lengden, spesielt ikke med et såpass bra smør, men om du spiser 2 bokser i uken bør du kanskje begynne å roe deg.

Lenke til kommentar

"""Jepp, det er det. Det enkleste du kan gjøre er å sjekke andelen av enumettet eller flerumettet fett. Dess høyre andel av dette, dess bedre. Og så er det jo også Omega-3, Omega-6 og Omega-9.

 

Mettet fett i Vita Proaktiv er 6 gram mot 26 gram umettet fett, dvs. ca. 20% mettet og 80% umettet fett.

Umettet fett er viktig fordi det "spiser" opp det mettede fettet du får i deg, og som er farlig for hjertet ditt. Så det er bedre å bruke Vita Hjertegod på brødskiva, enn ikke noe margarin/smør i det hele tatt."""

 

Ja, det er sunt, så spis i vei!

Lenke til kommentar
Det er energi i fett. Det fins forskjellige typer fett, noen er sunnere enn andre. For mye fett (energi) er ikke sunt, men det er bedre med for mye sunt fett enn for mye usunt fett. I Vita hjertego er det vel rapsolje og andre typer fett med mye umettet fett. Dessuten har fins det stereoler i planteoljer som demper kolesterolet i blodet.

 

Er nok et av de bedre smørene ja, men det er likevel ikke i flytende form i romtemperatur, så majoriteten er nok mettet fett.

 

Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...