Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leier leilighet - bør jeg få husleie reduksjon? Kreve tilbake penger? Synspunkter takk.


AM6

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vet ikke om jeg poster på riktig plass nå men antar det, jeg prøver iallefall...

 

Innledning: Huseier/Utleier lovet en "hel" leilighet på innflyttningsdato, 6 måneder senere er leiligheten halv ferdig og jeg er blitt bedt om å flytte. Dette pågrunn av at leiligheten er ulovlig ifølge kommunen, husieier fikk skriftlig varsel om at jeg måtte ut.

 

Til saken:

 

15 Juni i år flyttet jeg inn i en sokkel leilighet, her betaler jeg 4200 pr. mnd + strøm.

Under visningen fortalte huseier meg at veggen på soverommet ville bli flyttet eller revet ned, enten før innflytting eller like etter, dette for at soverommet var ekstremt lite og at det ikke var plass til dobbelseng.

 

I midten av August ble veggen revet ned, da hadde vi sovet på madrass i 2 måneder på kjøkkenet (Var eneste plass man kunne ligge). Da hadde det altså gått 2 måneder med lovte datoer som ikke ble holdt, dro også vekk for at jobben skulle gjøres, når jeg kom hjem igjen var det ikke gjort en dritt. Han skyldte på et firma som ikke holdt datoene!

Når veggen var revet ned fikk jeg et større soverom enn planlagt for en stund...

Var kun en dør som skilte leiligheten med bodelen til huseier.

 

Oktober, 2 måneder etter veggen ble revet ned ble ny vegg satt opp.

Endelig fikk jeg et soverom tenkte jeg...

 

Nå pr. dags dato mangler det en del gulv på soverommet, veggen er hel men er noen gliper som gjør at jeg faktisk kan se inn til de.

Strømmen mangler på soverommet og det har den gjort siden August.

Og ikke nok med det, strømmen på datarommet også, pga sikringen er til 2 rom.

Strøm må jeg ta fra kjøkkenet via skjøteledning, så dør mellom datarom og kjøkken kan man ikke lukke. (Datarommet er egentlig et veldig lite soverom, med andre ord er det 2 soverom i leiligheten).

Strømmen ble altså koblet ut i forbindelse med rivingen, da det var strøm kabler på den tidligere veggen.

Har påpekt dette med strømmen flere ganger, han har lovt at elektrikker skulle komme, har ikke sett noe til han.

Er også noe lekkasje fra varmtvanns tank og ødelagte dører på dusjkabinett som ikke er blitt gjort noe med.

Har også fått beskjed om at jeg må finne meg et nytt sted å bo, da kommunen sier at dette er en ulovlig leilighet. Leiligheten fyller ikke kravene innenfor brann og b.l.a lysforholdet i leiligheten.

 

Huseier krevde i forrige uke penger for strømregning, 1500,-. Måleren har de oppe til seg selv, påstått EGEN måler for denne leiligheten. Første strømregning etter innflytting.

 

 

Nå må jeg som sakt finne meg et nytt sted å bo, det blir en liten belastning økonomisk sett når man tenker på blant annet:

* Utgifter til annonse etter bolig.

* Leie av flyttebil / henger.

* Ev. depositum til ny bolig.

osv.

 

 

 

Spørsmål:

Hva ville dere ha gjort?

Bør jeg kreve husleie reduksjon for den siste tiden jeg bor her? Antar jeg bor her max 2 måneder til.

Bør jeg betale strømregningen han krever penger for?

Bør jeg kreve noe form for "erstattning"?

 

 

Beklager noe lang og kanskje rotete tråd.

Håper på synspunkter fra dere :)

 

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du kan bo der gratis så lenge leiligheten ikke er i den stand du ble forespeilet når du skrev kontrakten, har du allrede betalt penger så er det lite mulig du får se de igjen :(

 

Så lenge strømmåleren ikke er koblet til den leiligheten du leier kan han vel heller ikek kreve penger for strøm om det ikke er ingått noen avtale for det på forhånd.

 

Jeg ville i alle fall dokumentert så mye som mulig, ta gjerne bilder og sørg for å snakke med kommune instansen du har fått beskjed av vedrørende flytting. De burde også ha en del dokumentasjon som bekrefter din side.

 

Her er husleiekontrakt som er bygget på husleieloven. Partene har en del plikter ovenfor hverandre. http://www.dinside.no/filer_for_nedlasting...r/Boligleie.doc

 

sjekk også http://www.jusshjelp.com/bolig09.htm

 

Du kan også bruke frirettshjelp som er gratis.

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...