Gå til innhold

Her er piratenes favorittspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, noe sier meg at SecuROM har noe med dette å gjøre? :hmm:

 

Securom eller ikkje, dei gitte spela i den top 10 lista ville uansett forblitt i den lista. Trur du verkeleg at den store majoriteten av dei 2 millionar "piratane" har lasta ned SPORE eller SIMS 2 for den slags skuld grunna DRM? Det verkar som nokre folk prøver å bruke DRM for å rettferdiggjere nedlastinga si, og mange påstår DRM er grunnen til piratvirksomheit.

 

Hadde ein fått valget om å motta ein gratis kopi av eit spel kontra ein piratkopi hadde så godt som alle velgt førstnemnte. Eg hadde i alle fall gjort det.

 

Men for all del, fjern securom og unødvendig DRM. Einaste som er nødvendig er CD-key på spel med multiplayer på.

:)

Lenke til kommentar
Muligheten er at man kjøper det, men laster ned en piratversjon.

 

Birger :)

 

Som er kanskje den beste løsningen - man støtter utviklerne og får en versjon av programvaren uten DRM. :)

 

 

Problemet er at utgiveren ikke merker forskjell.

 

Det SKAL svi på pungen når man infiserer sine kunders datamaskiner med trojanere.

 

Gjør din innsats for kundene mot de sjeleløse monopolene og piratkopier I DAG!

Lenke til kommentar
Problemet er at utgiveren ikke merker forskjell.

 

Det SKAL svi på pungen når man infiserer sine kunders datamaskiner med trojanere.

 

Gjør din innsats for kundene mot de sjeleløse monopolene og piratkopier I DAG!

 

Som så ofte sagt før mht trojanere - legg frem bevis, ikke spekulasjon.

 

Ellers fremstår det hele som atter en dårlig unnskyldning for å unngå å betale utviklere og utgivere det de har krav på.

Lenke til kommentar

Jeg laster ned absolutt alle nye spill jeg får takk i på nettet, og jeg føler meg ikke som en pirat.

De aller fleste spillene jeg laster ned ville jeg aldri i verden kjøpt ellers.

 

Og om jeg laster ned et spill som jeg faktisk syntes er bra (som er veldig sjeldent fortia) så kan jeg godt kjøpe det.

 

Så lenge man ikke får spilt online på cracka spill så tror jeg ikke det er noe som helst fare i spillbransjen. Det handler mest om at utviklerene er bitre fordi de ikke tjener -like mye- som de pleide å gjøre.

Ikke at de går konkurs.

Lenke til kommentar
Jeg laster ned absolutt alle nye spill jeg får takk i på nettet, og jeg føler meg ikke som en pirat.

De aller fleste spillene jeg laster ned ville jeg aldri i verden kjøpt ellers.

 

Og om jeg laster ned et spill som jeg faktisk syntes er bra (som er veldig sjeldent fortia) så kan jeg godt kjøpe det.

Problemet her er at du blandar saman "veldedigheit" med "handel", men eg er redd for at haldninga di ikkje er uvanleg. Eg har inntrykk av at mange meinar dei har ein slags rett til å få fruktene av andre sitt arbeid utan vidare. Når dei ein gong innimellom betalar, føler dei at dei gjer ei "god gjerning", ved å "støtte utviklarane". Det høyrast eigentleg ut som om dei puttar penga på bøssa til ein veldedig organisasjon.

 

Dersom du ikkje hadde hatt moglegheita til å laste ned, tenker eg du likevel ville ha kjøpt ein del av spela du "aldri i verda ville ha kjøpt", men det er ikkje poenget. Poenget er at det er feil å ta ting som kostar pengar utan å betale for seg.

 

Når det gjeld den håplause DRM-situasjonen, gir eg folk som deg ein del av skulda, og utgivarane den andre delen. Folk som deg er grunnen til at utgivarane må komme med tiltak for å beskytte produkta sine. Det er din feil. Utgivarane sin feil er at dei velger verkemiddel som ikkje rammar piratane (for det er det du er, om du føler det slik eller ikkje), men heller dei ærlege kundane.

 

Kay

Lenke til kommentar
Jeg laster ned absolutt alle nye spill jeg får takk i på nettet, og jeg føler meg ikke som en pirat.

De aller fleste spillene jeg laster ned ville jeg aldri i verden kjøpt ellers.

 

Og om jeg laster ned et spill som jeg faktisk syntes er bra (som er veldig sjeldent fortia) så kan jeg godt kjøpe det.

Problemet her er at du blandar saman "veldedigheit" med "handel", men eg er redd for at haldninga di ikkje er uvanleg. Eg har inntrykk av at mange meinar dei har ein slags rett til å få fruktene av andre sitt arbeid utan vidare. Når dei ein gong innimellom betalar, føler dei at dei gjer ei "god gjerning", ved å "støtte utviklarane". Det høyrast eigentleg ut som om dei puttar penga på bøssa til ein veldedig organisasjon.

 

Dersom du ikkje hadde hatt moglegheita til å laste ned, tenker eg du likevel ville ha kjøpt ein del av spela du "aldri i verda ville ha kjøpt", men det er ikkje poenget. Poenget er at det er feil å ta ting som kostar pengar utan å betale for seg.

 

Når det gjeld den håplause DRM-situasjonen, gir eg folk som deg ein del av skulda, og utgivarane den andre delen. Folk som deg er grunnen til at utgivarane må komme med tiltak for å beskytte produkta sine. Det er din feil. Utgivarane sin feil er at dei velger verkemiddel som ikkje rammar piratane (for det er det du er, om du føler det slik eller ikkje), men heller dei ærlege kundane.

 

Kay

 

Jeg mener det virkelig da jeg sier at jeg aldri i verden hadde betalt for mange av spillende jeg laster ned.

 

De koster 600..det er egentlig utrolig mye penger for et spill jeg antakeligvis ikke vil spille mer en 5 ganger.

 

Jeg driter egentlig i hele den moralske driten om at man skal støtte spillbransjen, fordi spillbransjen driter like mye i oss, de vill egentlig bare ha penger.

Lenke til kommentar
De koster 600..det er egentlig utrolig mye penger for et spill jeg antakeligvis ikke vil spille mer en 5 ganger.

 

600??? Hvor kjøper du spill?

 

I det siste har jeg kjøpt: Rainbow Six Vegas 2 og Saints Row 2 til ca 180, Red Alert 3 til ca 150, Gears of War 2 til 400, Left 4 Dead til ca 300, Cod 5 og Fallout til 350.

 

Hvis du holder deg litt oppdatert og er litt kritisk til hvilke spill du skal skaffe deg klarer du lett å finne billige og bra spill. Bruk heller litt mer tid på de bra spillene du betaler for enn 5 min på 200 piratkopierte spill.

Lenke til kommentar

Pris på spill har falt de siste årene, det er sjeldent et pcspill ligger på 600kr, konsollspill derimot har en tendens til å skyte opp mot den prisen.

 

Lite sidesprang:

EN kompis av meg trengte hjelp til å innstallere FarCry2 siden han fikk masse feilmeldinger ved oppstart av spillet. Vel jeg troppet opp og var klar for å installere drivere, directx og hva det måtte være. Men neeida! Feilmeldinga han snakka om var en melding fra SecuRom (som Farcry2 bruker) om at spillet ikke hadde blitt gitt ut!

 

Haha da lo jeg godt, hvis DRM'en er såpass på trynet og ikke klarer en enkel datosjekk engang da får dressmenneskene tenke seg litt mer om neste gang de velger beskyttelse.

 

Angående installeringsbegrensninger kan dette enkelt fjernes i etterkant med scene pather og ymse, synes dog ikke det er en grunn til å piratkopiere spillet. Man kan fint patche et kjøpt spill

Lenke til kommentar
De koster 600..det er egentlig utrolig mye penger for et spill jeg antakeligvis ikke vil spille mer en 5 ganger.

 

600??? Hvor kjøper du spill?

 

I det siste har jeg kjøpt: Rainbow Six Vegas 2 og Saints Row 2 til ca 180, Red Alert 3 til ca 150, Gears of War 2 til 400, Left 4 Dead til ca 300, Cod 5 og Fallout til 350.

 

Hvis du holder deg litt oppdatert og er litt kritisk til hvilke spill du skal skaffe deg klarer du lett å finne billige og bra spill. Bruk heller litt mer tid på de bra spillene du betaler for enn 5 min på 200 piratkopierte spill.

 

Hovedsaklig spiller jeg MMO's. Har både AoC, WAr og lotro account, og har åpen sub. på minst 1 av dem.

 

Men iblant liker jeg å spille litt annet, så da f.eks. lasta jeg ned fallout3 for å prøve det, siden jeg var veldig spent på det.

 

Og det er jeg jammen glad for, fordi jeg syntes ikke noe særlig om spillet, og vis jeg hadde betalt 300 eller hva det nå er hadde jeg bare blitt sur på meg selv.

Det skal ikke være nødvendig for meg å lese alle spill tester får å finne et spill jeg liker.

 

Men det er personelig, noen vil kalle meg pirat, noen ikke.

 

Det jeg kanskje vil fram til er at det er greit å ikke betale for noe man ikke bruker.

 

Det at de kan sette ned PC spill til halvparten av det man betalte før sier veldig mye.

Det koster 600-500 før og koster 200-400 nå, og de tjener fortsatt penger. Hvor tror du overskuddet fra spillene gikk da de ble solgt for 600-500 kroner?

Endret av AtleBer
Lenke til kommentar

I lomma til butikkeieren først og fremst. Tidligere kunne butikker som solgte spill ha langt høyere fortjeneste på spill, men pga. konkurranse med nettbutikker og at store elektrokjeder har de små butikkene som tidligere hadde "monopol" på spill (Spaceworld etc) har blitt tvunget til å sette ned prisen.

 

Det er LENGE siden et pcspill kostet mer enn 400kr.

Lenke til kommentar
Det at de kan sette ned PC spill til halvparten av det man betalte før sier veldig mye.

Det koster 600-500 før og koster 200-400 nå, og de tjener fortsatt penger. Hvor tror du overskuddet fra spillene gikk da de ble solgt for 600-500 kroner?

 

Er ikke dette bra for alle? At spill blir billigere ser jeg på som en kjempefordel for alle spillinteresserte. Samtidig er det beste for oss gamere at utviklerne svømmer i penger. Svømmer de i penger har de mulighet til å lage et større utvalg av nye og enda bedre spill. Hvis utviklerne derimot ikke tjener penger vil ingen investorer spytte inn penger i spillindustrien, ingen vil utvikle nye spill og vi må skaffe oss andre hobbyer.

 

Nå tror jeg riktig nok ikke spillindustrien går konkurs på grunn av din piratkopiering eller "testing" av spill. Tenker imidlertid alle som deg vil spillindustrien tjene mindre penger noe som resulterer i færre/dårligere spill og større utgifter til kopibeskyttelse. Kopibeskyttelse virker ikke og gjør bare livet surt for oss som betaler. Hvis alle betaler vil vi derimot få flere spill noe som igjen vil bidra til å redusere prisen og/eller øke kvaliteten pga økt konkurranse.

Endret av brukernavnerkjipt
Lenke til kommentar
Det at de kan sette ned PC spill til halvparten av det man betalte før sier veldig mye.

Det koster 600-500 før og koster 200-400 nå, og de tjener fortsatt penger. Hvor tror du overskuddet fra spillene gikk da de ble solgt for 600-500 kroner?

 

Er ikke dette bra for alle? At spill blir billigere ser jeg på som en kjempefordel for alle spillinteresserte. Samtidig er det beste for oss gamere at utviklerne svømmer i penger. Svømmer de i penger har de mulighet til å lage et større utvalg av nye og enda bedre spill. Hvis utviklerne derimot ikke tjener penger vil ingen investorer spytte inn penger i spillindustrien, ingen vil utvikle nye spill og vi må skaffe oss andre hobbyer.

 

Nå tror jeg riktig nok ikke spillindustrien går konkurs på grunn av din piratkopiering eller "testing" av spill. Tenker imidlertid alle som deg vil spillindustrien tjene mindre penger noe som resulterer i færre/dårligere spill og større utgifter til kopibeskyttelse. Kopibeskyttelse virker ikke og gjør bare livet surt for oss som betaler. Hvis alle betaler vil vi derimot få flere spill noe som igjen vil bidra til å redusere prisen og/eller øke kvaliteten pga økt konkurranse.

 

Skjønner hva du sier og er vell egentlig ganske ening i det du sier.

 

Men..

 

Jeg er 16 år, har lite penger, men masse å bruke penger på.

Jobbet 1 år for å kjøpe gaming utstyr(høytalere pc skjerm mus et.c) og det kostet meg 14 tusen.

Og for å spille mange av de nye spillende godt må du jo ha en pc til rundt 8-10 tusen.

Så det må være forstålig at jeg ikke gidder å bruke alle pengene mine på spill, og iallefall ikke på spill jeg ikke spiller.

 

Klart man skal legge igjen penger i bransjen, men de får ikke penger av meg som jeg mener de ikke fortjener.

Endret av AtleBer
Lenke til kommentar
Som så ofte sagt før mht trojanere - legg frem bevis, ikke spekulasjon.

 

Google SecuROM, Starforce osv.

 

Disse virusene infisterer maskinen din og forteller deg hva du kan gjøre. De har også mulighet til å sende konfedensiell informasjon tilbake, de har evnen til å krølle med antivirus og brannmurer, og de åpner bakdører som gjør maskinen din sårbar.

 

Ellers fremstår det hele som atter en dårlig unnskyldning for å unngå å betale utviklere og utgivere det de har krav på.

 

Jeg nekter å støtte utviklere som legger slik dritt med spillene sine. De får ingen penger av meg. Faktisk hadde jeg saksøkt dem for brudd på diverse datalover, om jeg hadde vært rik. Det pågår flere class action lawsuits i USA. Datatilsynet har kommet med en uttalelse hvor de sier at dette området tilhører Økokrim, men at de er enig i at dette er galt. Økokrim sier de ikke har ressurser til å etterforske og at vi må vente og se hva som skjer i USA.

Lenke til kommentar
Skjønner hva du sier og er vell egentlig ganske ening i det du sier.

 

Flott :)

 

Jeg er 16 år, har lite penger, men masse å bruke penger på.

Jobbet 1 år for å kjøpe gaming utstyr(høytalere pc skjerm mus et.c) og det kostet meg 14 tusen. Og for å spille mange av de nye spillende godt må du jo ha en pc til rundt 8-10 tusen. Så det må være forstålig at jeg ikke gidder å bruke alle pengene mine på spill, og iallefall ikke på spill jeg ikke spiller.

 

Jeg kan leve meg inn i det med lite penger og mange spill. Jeg husker selv da jeg var 16 og folk etter hvert begynte å få CD-brennere. Det var jo et piratkopieringsmekka ...

 

Jeg må imidlertid si meg enig med Matsemann, hvorfor laster du ned spillene hvis du ikke gidder å spille dem? Jeg synes det er vesentlig lettere/raskere å vurdere et spill ut i fra et par anmeldelser, en gameplay video eller to og kanskje et forum som dette enn det er å laste ned flere GB og så en patch eller ti. Når du blir eldre og får penger til spill har du vesentlig mindre tid til å spille dem så du må lære deg å rask vurdere hva du skal bruke tiden din på.

Lenke til kommentar

Man laster ned spill for å se om de er værd pengene, og dette blir bare viktigere og viktigere for meg i alle fall.

 

For eksempel:

Jeg lastet ned Red alert3 når det kom ut. Spilte igjennom sovjet, og jeg likte spillet så dagen etterpå dro jeg på elkjøp og kjøpte det. Har hatt mye morro med det både i coop og multiplayer på nett.

 

Nå har jeg lastet ned GTA4 for å prøve det. Spillet i seg selv er veldig gøy, men det har så mange feil at jeg ikke har noen planer om å betale for det før feilene blir rettet.

Synes ikke det er for mye å forlange.

 

Som sammenligning jobber jeg som elektriker. Der er regelen at kunden ikke betaler regningen før han er førnøyd med jobben som er gjort, og det annser jeg som helt natulig. Man skal ikke betale før man er fornøyd med produktet man kjøper.

Lenke til kommentar
Klart man skal legge igjen penger i bransjen, men de får ikke penger av meg som jeg mener de ikke fortjener.

Om spillene er så dårlige at de ikke fortjener betalt, hvorfor laster du da ned dem?

 

Jeg finner jo ut det først da jeg har spilt dem....lol..

Jeg spiller spillet og ser om det er et spill for meg. Og lese annmedlser og forum er ofte dårlig valg siden det er gjerne veldig personelig.

Endret av AtleBer
Lenke til kommentar

AtleBear, du er kanskje ikke direkte pirat, men om du spiller spill etter å ha lastet ned, uten å kjøpe dem, er det ikke testing, da er du pirat...

 

Men etter hva jeg har lest, syns ikke du er direkte pirat...

At Spore er på topp, overrasker meg ikke... Det virka som et veldig bra spill, men folk ble misfornøyd med det, det ble dumma ned, voldtatt og melket... Man må jo teste det først da, og det gjorde mange... De fleste, inkudert meg ble skuffet, mens noen likte det...

 

Syns ikke Spore fortjener å bli kjøpt... Har hørt at med mens de holdt på med å lage Spore, holdt de på med tileggspakker... Det blir jo teit....

 

Er som å bestille en bil, og få karosseriet... Så får du melding om at du straks kan kjøpe motoren, og hjulene kommer etterpå...

Lenke til kommentar
Jeg mener det virkelig da jeg sier at jeg aldri i verden hadde betalt for mange av spillende jeg laster ned.

Det trur eg nok, men hadde du betalt for fleire av dei enn du gjer no?

 

De koster 600..det er egentlig utrolig mye penger for et spill jeg antakeligvis ikke vil spille mer en 5 ganger.

Men 0 kroner er utruleg lite for eit spel du spelar 5 gongar, veit du. Ok, eg har faktisk forståelse for at enkelte lastar ned for å evaluere, og om det verkeleg er det ein gjer, ser eg ikkje det som det heilt store moralske problemet. Spelindustrien har det med å levere svært ujamn kvalitet, og spelpressa gjer ofte ein dårleg jobb med å evaluere ting for deg. Når moglegheita er der, forstår eg at enkelte vil "prøve før dei kjøpar". Men då må det vere det ein gjer òg. Dersom spelet er verdt å spele, er det òg verdt å betale for. Som eg skreiv, handlar ikkje dette om veldedigheit, men om å betale for seg.

 

Jeg driter egentlig i hele den moralske driten om at man skal støtte spillbransjen, fordi spillbransjen driter like mye i oss, de vill egentlig bare ha penger.

Det går no an å ha moral sjølv om andre ikkje har det. ;)

 

Kay

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...