Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsmiljøloven og når man er syk (kan arbeidsgiver spørre)


frank_jarle

Anbefalte innlegg

Min kone lurer på om en arbeidsgiver har lov/rett til å ringe hjem privat når man er syk (enten ved egenmelding eller ved sykemelding fra doktor)for å høre om man er frisk for å bli med på kurs eller for å komme tilbake på jobb? Dette gjelder når man er korttidssyk, som omgangssyka og influensa osv. Er man syk så bør man jo ikke gå på jobben sin (barnehage) og være en smittekilde både for ansatte eller barn.

 

Har prøvd å se igjennom arbeidsmiljølovene men finner ikke noe nyttig der, personlig så syntes jeg dette er litt umoralsk og på kanten til frekkhet.

 

Som sagt jeg kan ikke noe rundt dette og vil gjerne høre fra dere som kjenner til akkurat dette området, all info mottas med takk :)

 

Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da bare hyggelig om arbeidsgiver bryr seg om hvordan det går med arbeidstakeren?

 

Dersom man er sykemeldt i en kort periode burde vel kanskje arbeidsgiveren regne med at arbeidstaker er borte i hele perioden. Med egenmelding derimot kan det jo godt hende at arbeidstaker bare er borte én dag og ikke hele perioden (varierer vel fra 3 til 8 dager avhengig av om det er en IA-bedrift eller ikke?). Er vel bare naturlig om arbeidsgiver lurer på om arbeidstaker er frisk nok til å komme tilbake på jobb? :)

 

Der jeg jobber må jeg gi beskjed om hvor lenge jeg regner med å være borte når jeg ringer for å si at jeg er syk (med egenmelding). Dersom jeg fortsatt er syk når jeg regnet med å være tilbake, må jeg informere arbeidsgiver om dette. Verre er det ikke :)

Lenke til kommentar

Her kan man lese mer om rettigheter og plikter rundt det å være sykemeldt ELLER egenmeldt i en IA-bedrift:

 

http://www.arbeidstilsynet.no/binfil/download.php?tid=41760

 

At bedriften ringer og foreslår et alternativt opplegg er en del av dette. Følgende sies om arbeidsgivers ANSVAR:

 

• Har ansvar for tidligst mulig å legge til rette for at sykmeldt arbeidstaker kan være i aktivitet i virksomheten.

• Ha skjema foregenmelding.

• Ved fravær over flere dager: Ta kontakt med arbeidstaker

 

Så nei, det er absolutt ikke frekt av arbeidsgiver å ringe.

Lenke til kommentar

Takker takker for tilbakemelding, det skjemaet var i grunnen det jeg var på jakt etter. Greit å ha det liggende :)

 

JEg har tidligere ikke ikke blitt kontaktet av arbeidsgiver når jeg enten har hatt legeærklering eller brukt egenmelding. Ved et lengere tidsperspektiv på mer enn en uke så skjønner jeg det veldig godt at arbeidsgiver kontakter arbeidstaker.

 

Anyway, setter pris på deres tilbakemelding :)

 

Frank

Lenke til kommentar

Dette avhenger mye av den enkelte bedriften. IA er noe relativt nytt, og ikke alle bedrifter er med på dette ennå. Men kommunale barnehager o.l. er nok start sett med på dette opplegget.

 

Og de har faktisk plikt til å ringe og følge opp dersom fravære et mer enn et par dager. Vår bedrift ringer etter 3 dager.

Lenke til kommentar
Min kone lurer på om en arbeidsgiver har lov/rett til å ringe hjem privat når man er syk (enten ved egenmelding eller ved sykemelding fra doktor)for å høre om man er frisk for å bli med på kurs eller for å komme tilbake på jobb? Dette gjelder når man er korttidssyk, som omgangssyka og influensa osv. Er man syk så bør man jo ikke gå på jobben sin (barnehage) og være en smittekilde både for ansatte eller barn.

 

Har prøvd å se igjennom arbeidsmiljølovene men finner ikke noe nyttig der, personlig så syntes jeg dette er litt umoralsk og på kanten til frekkhet.

 

Som sagt jeg kan ikke noe rundt dette og vil gjerne høre fra dere som kjenner til akkurat dette området, all info mottas med takk :)

 

Frank

 

Er det noe problem? Har vært syk noen ganger her jeg jobber (hotell) og synes det er hyggelig at arbeidsgiver ringer og spør hvordan formen er og om jeg har noen ide hvor lenge jeg blir bort.

Lenke til kommentar
Er det noe problem? Har vært syk noen ganger her jeg jobber (hotell) og synes det er hyggelig at arbeidsgiver ringer og spør hvordan formen er og om jeg har noen ide hvor lenge jeg blir bort.

 

 

Jeg personlig er av den oppfatning at hvis jeg er syk så vil ikke jeg bli kontaktet av noen. Men da mener jeg at hvis man kontakter arbeidsgiver første dag man bruker egenmelding så gir man et hint om man er tilbake dage derpå eller bruker 3 dager. Eventuelt hvis man har kontaktet lege og fått sykemelding ut uken så gir man beskjed om det også.

 

Hvis man allerede har gitt beskjed at man er syk, så ser jeg lite vits i at arbeidsgiver skal kontakte meg på nytt for å "pushe" meg til å komme tilbake, eller min kone i dette tilfelle.

 

Men for har forskjellige oppfatninger, noen liker å bli "klappet" på skuldra og "dakar deg, når blir du frisk" ;-)

 

Frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...