Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lades batteriet når bilen går på tomgang?


væren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generatoren produserer strøm, men antagelig ikke nok til å forsyne bilen med strøm, og derfor må det tas strøm fra batteriet, som dermed tømmes. Gjør det derfor til en vane å alltid slå av frontlysene (sett på parklys), varmetråder, setevarmere, evt. kraftig steroanlegg og bruk lav hastighet på kupeviften når bilen skal stå på tomgang over noe tid.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

 

Var nettopp hos bilforhandleren og fikk sjekket om batteriet tok lading. Men glemte å spørre om det jeg har spurt her. Mener å huske at det ble sagt at det ladet noe med 13 (og det syns de var bra). Så da kan jeg vel gå ut i fra at mitt batteri ikke tar nok lading på tomgang til å få det oppladet. Det betyr at jeg får fortsette som før: å være ”hysterisk” for alt som står unødig på når bilen er på tomgang og at tomgangskjøring ikke er lurt om batteriet har lite lading.

Lenke til kommentar

Det tåler en del før det går tomt da, du kjører vel litt innimellom all tomgangskjøringen. Kjøp deg en enkel batterilader og frisk opp batteriet et par ganger i løpet av vinteren.

 

Forøvrig var vel 13,noe Volt ladespenning litt lavt, det bør være ca 14,4-14,7, men dersom det er en eldre bil, har den sikkert en upresis regulator.

Lenke til kommentar

Mye rart å lese her. En bil (dynamo) lader så lenge lade lampen ikke lyse (så fremt den ikke er defekt). Har selv målt ladningen på min bil, med lys å varme på (normalt forbruk). Den ladet med 5 ampere. (Selv om det står 90 Ampere på dynamoen betyr ikke det at den levere 90 A. Den KAN lever 90 A. Det e regulatoren som styrer hvor mye strøm som blir sendt ut. Dynamoens ladning reguleres etter forbruk) For de som har hjulpet folk med flatt batteri (gitt start hjelp med startkabler), vet de sikkert att det hjelpe betydeli å gi litt gass før den med flatt batteri forsøker å starte.

Konklusjon er: dynamoen klarer å gi mer enn forbruket på tomgang.

Men: den lader ikke maks før ca 1500 omdreininger.

Det er med andre ord helt umulig å tømme ett batteri på tomgang, med mindre du har enormt med belastning på. Har bilen ein innsprøttning vil motoren regulere turtallet så det holder seg så nært 750 omdreininger som muli. Gammle biler med gasser kan med andre ord få litt problemer med ladningen ved hardt forbruk.

Lenke til kommentar

Skal prøve å gi en litt detailjert forklaring:

 

Dynamoen på bilen drives som kjent av motoren via en drivreim. Denne dynamoen produserer strøm opp til en viss merkeverdi, la oss ta utgangspunkt i min bil hvor dynamoen er oppgitt til 100 Ampere. Energiforbruket på bilen varierer med lasta som står på, det er alt fra frontlysene, varmeseter, instrumentbelysning, motorstyringen, tenning osv... Om batteriet ikke er helt fulladet så vil det også trekke strøm fra dynamoen og lade batteriet om spenningen er høy nok over batteriet til å lade det (bør ha rundt 14V).

 

Når bilen står på tomgang så går dynamoen rundt, og hvor tung den dynamoen er å drive rundt, bestemmes av hvor mye strøm som trekkes fra dynamoen. Trekkes det lite strøm så blir den lett å drive rundt, mens trekkes det mye strøm så blir det tyngre for motoren og den må bruke mer bensin for å holde tomgangen.

 

Nå er det da sånn at det er ikke sikkert dynamoen klarer å produserer oppgitt merkeverdi med mindre den blir dratt fortere rundt enn en viss hastighet, altså 100A (som tilsvarer 1400W ved 14V). Hvis dynamoen ikke klarer å produsere nok strøm til å tilfredsstille det som blir trukket, så synker spenningen, og synker spenning noe særlig under 14V så lades heller ikke batteriet, mens strømmen går til resten av lasten. Derfor kan spenningen være under ladespenning mens bilen står på tomgang, altså den tapper batteriet eller holder balansen så det ikke blir tappet og ikke ladet, mens den øker nok til å lade når bilen får litt høyere turtall. Hvertfall er det sånn på min 940.

 

Spenningsreguleringen er det laderegulatoren som sørger for, uten den hadde man hatt vekselspenning av varierende frekvens og spenning inn på systemet.

 

 

 

Skal lese igjennom innlegget i morgen igjen og korrigere evt feil, har litt for mye promille til å skrive om slikt nå egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker igjen for innleggene her!

Ikke enkelt dette med batterier.

 

Fant følgende om dynamo:

http://www.bilinform.no/index.php?option=c...6&Itemid=81

 

Lurer fremdeles på hva som skjer med batteriet på min bil. Sist jeg startet opp bilen og lot den gå på tomgang mens jeg skrapte is og snø, så virket det som motoren fikk problemer etter en kort stund. Jeg var redd at motoren skulle stoppe, så jeg satte meg inn og trykket litt på gasspedalen og etterpå virket motoren ”friskere” mens den fortsatt gikk på tomgang. Kan noen forklare hva som skjedde?

 

Vanligvis er dette med å bruke batterilader det som redder meg gjennom vinteren, men denne vinteren har jeg ikke tilgang til strømuttak. Det betyr jo at jeg heller ikke får brukt motorvarmer og dermed belastes vel batteriet enda mer ettersom det blir kaldstarter.

Lenke til kommentar

Det er bare å finne frem et voltmeter å måle. Det er ikke noe vits i å måle strømmen mellom batteriklemma og ledningsnettet, men du kan måle spenningen over batteriet. Er denne spenningen minst 14V så lades batteriet. Er spenningen lavere så er forbruket for stort for dynamoen og spenningen synker av den grunn lavere og batteriet tar da ikke til seg strøm. Hvis du da kan ruse litt og spenningen stiger da til over 14V så er det fordi tomgangen drar ikke dynamoen fort nok rundt til å yte maks. Det du da kan gjøre er å skru av alt av lys og varme, da vil den sikkert kunne lade nok på tomgang.

 

Tror du skal ned i veldig lite tilgjengelig strøm før motorstyringen slutter å funke, hvertfall på min 940. Lysene gløder bare såvidt på min og CD- spiller kutter, så til slutt begynner motoren å fuske og stopper etterhvert. Det var det som skjedde når jeg hadde dårlig kontakt mellom dynamo og batteri. Da kan man kjøpe seg noen ekstra kilometer ved å skru av alle lysene så styringen ikke mister all spenningen :).

Lenke til kommentar
Har selv målt ladningen på min bil, med lys å varme på (normalt forbruk). Den ladet med 5 ampere.

Da bruker du strøm fra batteriet i tillegg. 5 ampere ved 12 volt er 60 watt, og det er ikke nok til begge frontlysene engang.

Nei. Brukte tang ampere meter for likestrøm.

Kliper denne rundt alle + kablene (husk å holde den riktig vei!).

Verdien på min bil var 5 ampere.

Dette varierer (naturlig nok) ifra bil til bil (alt etter hvor oppladet batteriet er til eksempel).

Synes forøvrig innlegget til Chrml var ganske greit forklaring av hvordan en dynamo virker.

Lenke til kommentar
Når bilen står på tomgang så går dynamoen rundt, og hvor tung den dynamoen er å drive rundt, bestemmes av hvor mye strøm som trekkes fra dynamoen. Trekkes det lite strøm så blir den lett å drive rundt, mens trekkes det mye strøm så blir det tyngre for motoren og den må bruke mer bensin for å holde tomgangen.

 

den var ny for meg, hvor får du denne teorien fra? aldri hørt at den fysiske motstanden i en dynamo endres etter hvor mye effekt som kreves av systemet. tenker da at en dynamo aldri vil levere mer energi en det som puttes inn (via reima i dette tilfellet), dog enig i at likeretter/spenningsregulator vil gjøre sitt beste for å holde det som produsent har satt til optimal ladespenning og omforme resterende effekt til amper (det blir riktig i mitt hode men kanskje litt klossete forklart).

 

og skal man gå i dypden på dette emnet er det verdt å nevne at vis du har en litt eldre bil og man føler man har problemer med lading så bør alle koblingspunkter gåes over og eventuelt fikses på for å være sikker på at man har god kontakt.

 

for å finne ut hvor mye din dynamo lader ved forskjellige turtall kan det vær du kan finne noe på dette hos produsent av dynamo.

Lenke til kommentar

Det er det magnetike feltet (som lager strømmen) som avgjør hvor tung en

dynamo/generator er å drive rundt.

Jo høyere belastning, jo større magnetfelt kreves det for å levere effekten.

 

Energi kan verken oppstå eller forsvinne, bare gå over i andre former.

 

Så da må det være en sammenheng på tilført kraft og uttatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...