Gå til innhold

Asus P6T Deluxe tråden!? (X58 -Ci7)


pcp160

Anbefalte innlegg

Det er godt å se det er fler enn meg som finner det litt snodig at man ikke kan sette 1.65V V-dimm, men av hva jeg har klart å finne ut er det sånn det er på X58, og jeg velger å tro at den 0.01 Volten ikke betyr stort i praksis.

Med minnefart på ca 1520Mhz som jeg også bruker (920@3,8Ghz) virker det forøvrig stabilt med 1,64V V-dimm også, men har ikke kjørt langvarige tester på dette.

 

Vet ikke egentlig om noe spesielt annet enn dette vanlige, med å skru av alt du ikke bruker som Skibbe10 nevner Mr.SS. Jeg kjørte raid0 med noen Raptorer, og hvis man da har på Express Gate, SAS-kontroller, IDE-kontroller, sammen med Intel Raid, bruker det fryktelig lang tid på å boote.

 

Er det noen her som har fått til å lagre profiler i bios?

Jeg tror ikke jeg skjønner opplegget helt. Jeg har brukt liknende på diverse andre Asus HK, men her, når jeg prøver å skrive inn et eget navn på en profil, så endres det bare tilbake til "default" :hmm:

 

De innstillingene som brukes i den videoen, er det innstillinger som kan brukes 24/7 så lenge systemet er stabilt og temperaturene ikke for høye? I tillegg lurer jeg på hvilke regler som gjelder når man stiller minnehastigheten, det er vel slik at den ikke bør overgå hastigheten på brikkene iallfall? Spør sikkert veldig dumt, men det er slik man lærer.

 

Er forøvrig veldig fornøyd med systemet mitt, som ble bygd på fredag, bortsett fra at cpu-tempen blir litt høy under load, men jeg skal snart kjøpe Noctua-kjøler til den

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har P6T og I7-920 bygd i nytt kabinett (p182) med 3 gb ram og 280gtx kort. Satt i min "gamle" wd s-ata 150 gb raptor disk for å legge inn Windows 7 Os. I bios echo oppdages disken fint, mens når jeg går inn i setup finner den ingen i s-ata oversikten annet enn dvd spilleren min. Dog, hvis jeg går på boot tabben finner den disken som disk 0 i boot sequence?! .. Hver gang jeg starter står det for det første cpu fan error (bruker 4 pins fra min noctua kjøer som cpu fan) så kommer det no hard drives found!. Det første den gjør er å detekte hd`en wd150.. og dvd`en i echoen, så kommer noe adapter reset meldinger før no disk found kommer.

 

 

 

For forøvrig samme melding som dette når jeg prøver en installasjon av windows :

http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/925481

 

Noen som har noen anelse?

Endret av _richter_
Lenke til kommentar
Noen andre som vet om noen bra luftkjølere? fant bare noen få jeg. kommer sikkert snart da.

Finnes sikkert braketter også til div kjølere

moen som vet av en god kjøler??

 

 

Jeg kjøpte Noctua kjøler fra Netshop og festebrakett -adapter til socketen på Komplett. Beste kjøleren du får tak i. Enkel installasjon og passer perfekt i p182 hvis jeg bare hadde fått et OS på den , ref øvrige post.

Lenke til kommentar
Noen andre som vet om noen bra luftkjølere? fant bare noen få jeg. kommer sikkert snart da.

Finnes sikkert braketter også til div kjølere

moen som vet av en god kjøler??

 

 

Jeg kjøpte Noctua kjøler fra Netshop og festebrakett -adapter til socketen på Komplett. Beste kjøleren du får tak i. Enkel installasjon og passer perfekt i p182 hvis jeg bare hadde fått et OS på den , ref øvrige post.

ok nice jeg har ei vannblokk med innebygd peltier som kosta litt så da hadd d vært kjekt med en brakett ja.

Lenke til kommentar
De innstillingene som brukes i den videoen, er det innstillinger som kan brukes 24/7 så lenge systemet er stabilt og temperaturene ikke for høye? I tillegg lurer jeg på hvilke regler som gjelder når man stiller minnehastigheten, det er vel slik at den ikke bør overgå hastigheten på brikkene iallfall? Spør sikkert veldig dumt, men det er slik man lærer.

"Reglene" bør man nesten komme frem til selv, for det spørs jo litt hvem du spør.

Hvis du spør meg, så kjører jeg gladelig innstillinger som i videoen 24/7, hadde du spurt Intel hadde svaret vært nei. Prinsippet på det området er omtrent det samme med minnebrikker som prosessoren, og høy frekvens alene dreper ikke, men høy spenning og/eller høy temperatur gjør. Alle vil gjerne vite hva som er trygt eller ikke, men dette finnes det i grunn ikke noe veldig gode svar på.

 

_richter_ Lagt til I går, 22:44

Hei, har P6T og I7-920 bygd i nytt kabinett (p182) med 3 gb ram og 280gtx kort. Satt i min "gamle" wd s-ata 150 gb raptor disk for å legge inn Windows 7 Os. I bios echo oppdages disken fint, mens når jeg går inn i setup finner den ingen i s-ata oversikten annet enn dvd spilleren min. Dog, hvis jeg går på boot tabben finner den disken som disk 0 i boot sequence?! .. Hver gang jeg starter står det for det første cpu fan error (bruker 4 pins fra min noctua kjøer som cpu fan) så kommer det no hard drives found!. Det første den gjør er å detekte hd`en wd150.. og dvd`en i echoen, så kommer noe adapter reset meldinger før no disk found kommer.

Hmm, litt snodig at du nevner dette. Jeg har ikke nøyaktig samme problem som deg, men jeg måtte rett og slett bare gi opp å installere Windows-7 på min gamle Raptor. Men hos meg var det ikke noe synlige problemer med detektering i bios, men Windows-7 fant ikke denne disken, og jeg prøvde ganske mye forskjellig og holdt på en god stund med dette før jeg ga det opp, og la inn 7 på en annen disk.

 

Men jeg tolket dette som et Windows-7 problem, eller (selv om jeg tviler litt) kan jeg jo ha oversett noe i bios og HD oppsett, mens det (hvis jeg forstår deg rett) høres ut som du har et HK problem.

Jeg vet da ikke annet enn å prøve forskjellige sata-porter, eventuelt prøve en annen biosversjon.

Den CPU fan warningen er jeg i og for seg kjent med fra andre Asus HK med uoriginal vifte, og har da bare blitt kvitt det ved å skru av varsel i Power menyen. Det kan varier med (og fikses med) biosversjoner, men det er ikke uvanlig at alarmen som standard er satt til å gå ved et turtall som passer greit med boxed vifter, mens andre mer saktegående vifter gjerne faller under dette turtallet når det er kaldt. :)

Lenke til kommentar

Prøvde med en annen disk og satt den i s-ata slot 1 da gikk det gitt, dvs et stykke ut så kunne den ikke lengre lese fra windows 7 plata :dontgetit: . Prøver nå å slette/partisjonere raptoren på nytt på en vista maskin. Leste noe om at det var problemer å lese disker som kom fra XP partisjoner. Funker ikke det heller så tror jeg jaggu at jeg dropper både vista og win7 på nye maskina her , da blir det Xp og raptor så får man heller upgrade når win7 kommer i noe annet enn beta.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Fikk mitt hovedkort og cpu i dag, fikk oc palm edition, vet ikke hvorfor. Men jeg sitter her og lurer på om jeg skal koble opp alt nå, eller kjøpe ny vannkjøling først?

 

Hvor finner man drivere til dette hovedkortet foresten? er vant med nforce chipset, og da har du en all in one pakke med drivere, vet ikke om det finnes noe lignende til dette kortet/chipsetet?

Lenke til kommentar
Fikk mitt hovedkort og cpu i dag, fikk oc palm edition, vet ikke hvorfor. Men jeg sitter her og lurer på om jeg skal koble opp alt nå, eller kjøpe ny vannkjøling først?

 

Hvor finner man drivere til dette hovedkortet foresten? er vant med nforce chipset, og da har du en all in one pakke med drivere, vet ikke om det finnes noe lignende til dette kortet/chipsetet?

 

I cd`n som følger med legges det inn en update til alle driverne via start menyen leste jeg i manualen her.

Lenke til kommentar

Har akkurat fått opp min nye rigg med p6t deluxe og i7 920

tester litt moderat overklokking av cpu kjører på 3,4 ghz blir vell ikke og teste videre før jeg får en noe bedre kjøler en stock.

Hvor høy bclk klarer dere med brukbar kjøling og kjøre på dette kortet ?

Og hvor høy QPI/DRAM core volt er det trygt og bruke noen som vet ?

Lenke til kommentar

Ok _richter_, da kan det jo høres ut som du kanskje hadde det samme problemet som meg likevel.

Men min Raptor var i utgangspunktet ene halvdelen av et 2xRaptor RAID0 oppsett, og prøvde både å slette innhold helt, og ogsp å formatere den fra Vista, uten at det hjalp. Men i mitt tilfelle er det definitivt en Windows-7 problem, ikke HK problem, og har ikke hatt noe problemer med noe annet enn akkurat å få inn Windows-7 på den. Og ironisk nok dukker den nå ved tilkobling også opp i 7 som ble installert på annen disk.

 

Unasett, bra du fant en løsning på det hele. ;)

 

Fikk mitt hovedkort og cpu i dag, fikk oc palm edition, vet ikke hvorfor. Men jeg sitter her og lurer på om jeg skal koble opp alt nå, eller kjøpe ny vannkjøling først?

 

Hvor finner man drivere til dette hovedkortet foresten? er vant med nforce chipset, og da har du en all in one pakke med drivere, vet ikke om det finnes noe lignende til dette kortet/chipsetet?

Jeg vet i grunn ikke hvordan vi skal vite om du skal vente på vannkjøling eller ikke... :dontgetit:

Jeg valgte i alle fall å beholde vannkjøling på grafikk, og smelle sammen Ci7 med original boxed-kjøler så lenge. Har da siden starten av desember kjørt den på mellom 3,8 og 4Ghz. Det blir naturlig nok vel varmt ved stresstesting, men fungerer utmerket for normal bruk på denne årstiden så har valgt å ikke stresse med vannblokk.

 

Drivere kan du vel enten gjøre som _richter_ beskriver, eller hvis man som meg ikke vil ha all mulig mer eller mindre god programvare fra Asus installert, kan du hente drivere fra Asus.com, eller enda bedre fra produsenten av enhetene Intel, Realtek, Marvell, osv. Selve chipsetdriveren er bare en enkel pakke som du finner enten hos Asus eller direkte hos Intel, men i tillegg trenger du altså driver til nettverkskort og lydkort siden dette ikke er Intel.

Lenke til kommentar
Ok _richter_, da kan det jo høres ut som du kanskje hadde det samme problemet som meg likevel.

Men min Raptor var i utgangspunktet ene halvdelen av et 2xRaptor RAID0 oppsett, og prøvde både å slette innhold helt, og ogsp å formatere den fra Vista, uten at det hjalp. Men i mitt tilfelle er det definitivt en Windows-7 problem, ikke HK problem, og har ikke hatt noe problemer med noe annet enn akkurat å få inn Windows-7 på den. Og ironisk nok dukker den nå ved tilkobling også opp i 7 som ble installert på annen disk.

 

Unasett, bra du fant en løsning på det hele. ;)

 

Takk for hjelpen. Har en liten issue som irriterer meg enda her. Får denne meldingen i bios echoen fortsatt.

 

Adapter 1:

Disk Information

No hard disk detected!

 

I bios finner den alt helt fint og den fortsetter å boote helt fint og inn i XP etterpå. Denne lille pausen og meldingen irriterer likevel! Driver å leter litt etter en løsning, er redd for å gjøre endringer som fucker opp igjen så går sakte frem. Akkurat lagt inn alt av service packs osv, HD Audio devicen ble først detecta etter service pack 2 også. :hmm:

Lenke til kommentar

Da har jeg koblet opp systemet, og instalert windows på nytt. Men går minnet automatisk på tripple channel og optimale settings? eller må man stille dette selv? putta minnebrikkene i slot A1, B1 og C1.

 

Jeg husker ikke resultater fra tester med det gamle systemet, så får ikke sett hvor stor ytelsesforskjell det er, men rekner med den er ganske enorm (hadde amd xp 4000 single core fra før av).

Lenke til kommentar
Adapter 1:

Disk Information

No hard disk detected!

 

I bios finner den alt helt fint og den fortsetter å boote helt fint og inn i XP etterpå. Denne lille pausen og meldingen irriterer likevel! Driver å leter litt etter en løsning, er redd for å gjøre endringer som fucker opp igjen så går sakte frem. Akkurat lagt inn alt av service packs osv, HD Audio devicen ble først detecta etter service pack 2 også. :hmm:

Adapter 1 er vel ikke Intel Sata kontrolleren, så det høres ut som du har på Marvell IDE kontrolleren (evnt SAS kontrolleren)

Gå på advanced menyen i bios, og der finner du onboard device config, sjekk der at Marvell storage og Marvell SAS er disablet. :)

 

 

Cool Lagt til I går, 23:48

Da har jeg koblet opp systemet, og instalert windows på nytt. Men går minnet automatisk på tripple channel og optimale settings? eller må man stille dette selv? putta minnebrikkene i slot A1, B1 og C1.

Ja det høres riktig ut, de skal i de orange portene.

Tripple channel blir det uten inngripen, men om de går på optimale innstillinger kommer an på brikkene, både hastigheten og hvilken timing de rapporterer som standard SPD. Dette kan du jo alltids skjekke med CPU-Z, Everest eller noe liknende.

Mine Corsair DDR3 1600 må enten settes manuelt, eller man velger X.M.P under AI overclock tuner i bios, også XMP profile under der igjen, så settes timing, hastighet og spenning automatisk til EPP profilen som mange av de nyere brikkene har.

 

Men du kan jo sjekke først hva du har i CPU-Z, om du ikke er glad i å fikle med sånt. ;)

Lenke til kommentar
Adapter 1 er vel ikke Intel Sata kontrolleren, så det høres ut som du har på Marvell IDE kontrolleren (evnt SAS kontrolleren)

Gå på advanced menyen i bios, og der finner du onboard device config, sjekk der at Marvell storage og Marvell SAS er disablet. :)

 

Yess, det gjorde susen å disable de. Og vips ble boot tiden 2/3 deler redusert også ;). :D

 

Thank u

Lenke til kommentar

Bios version 1102 er forresten klar :) kortet mitt hadde v0905

http://support.asus.com/download/download....ap&f_type=3

 

Changes.

Description P6T Deluxe 1102 Bios

Improve Memory compatibility

P6T Deluxe 1003 Bios

1. Fix Incorrect selectable range of "QPI/DRAM Core Volt" in TurboV

2. Fix Express Gate would disappear if ever shutdown abnormally in ExpressGate

3. Improve compatibility with some USB Keyboard

4. Improve Memory compatibility

Endret av JVP
Lenke til kommentar

AAAHHRRRGHHHH

 

Får helt fnatt når jeg leser i disse trådene. Jeg skal kjøpe deler nå til uka som da blir mitt første pc bygg.

 

Antec Twelve Hundred

Asus P6T Deluxe + OC Palm

Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

Corsair HX 1000W

EVGA GeForce GTX 295

Intel Core i7 920

Noctua NH-U12P

Western Digital Caviar Black 1 TB

Western Digital VelociRaptor 300 GB

 

Har ikke rota for mye i BIOS tidligere, er det et problem med dette kortet. Vet sånn ca hva jeg skal gjøre men ikke når det kommer til ram settings osv. Er helt blank på RAID oppsett også, men skal spørre i en annen tråd.

Jeg er ganske grønn men dette er den eneste måten å lære

Noen som har linker til et sted som forklarer det her, eller finner jeg alt i bruksanvisningen?

Lenke til kommentar
AAAHHRRRGHHHH

 

Får helt fnatt når jeg leser i disse trådene. Jeg skal kjøpe deler nå til uka som da blir mitt første pc bygg.

 

Antec Twelve Hundred

Asus P6T Deluxe + OC Palm

Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

Corsair HX 1000W

EVGA GeForce GTX 295

Intel Core i7 920

Noctua NH-U12P

Western Digital Caviar Black 1 TB

Western Digital VelociRaptor 300 GB

 

Har ikke rota for mye i BIOS tidligere, er det et problem med dette kortet. Vet sånn ca hva jeg skal gjøre men ikke når det kommer til ram settings osv. Er helt blank på RAID oppsett også, men skal spørre i en annen tråd.

Jeg er ganske grønn men dette er den eneste måten å lære

Noen som har linker til et sted som forklarer det her, eller finner jeg alt i bruksanvisningen?

Jammen hva er det du får fnatt av da? :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...