Gå til innhold

Asus P6T Deluxe tråden!? (X58 -Ci7)


pcp160

Anbefalte innlegg

Hei! fikk deluxe v2 i posten idag. Samt 3x2gb corsair xms3 minnebrikker.

Når jeg prøver å installere windows, får jeg formatert samt kopiert. når det da kommer til steget hvor jeg skal restarte og fortsette installasjon så nekter den pent.

Kun en liten strek som blinker øverst til venstre.

 

Har googla meg ihjel, og kommet frem til at dette er ett ram-issue. så jeg skjønner at jeg må plotte inn timing etc selv. aldri gjort det før, og viser seg å være en prøvelse. jeg har sifrene 9-9-9-24 og 1.65v. men det er snørr-å-førti forskjellige steder å plotte inn ting.

jeg tror jeg har timingen inne, her er det jeg har gjort:

Dram CAS# latency 9 DRAM Clock

Dram RAS# to CAS# delay 9 dram clock

dram ras# pre time 9 dram clock

dram ras# act time 24 dram clock

 

og under 2nd information har jeg

dram timing mode 2N

 

men hvordan i all verden setter jeg riktig volt?

qpi\dram core voltage? DRAM bus voltage?

 

har kun EN minnebrikke i, da jeg leste at dette var lurt under surring med timing.

Minnebrikken støtter x.m.p, men er ikke det overklokkingsgreier?

 

noen her som har noen knakandes gode råd å gi en meget frustrert kar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seraf, det absolutt enkleste for deg som har minne med en XMP profil er å bruke denne.

Sett minnetider tilbake til Auto, og sett AI overclock tuner til XMP. Hvis du så får mer enn en profil å velge mellom i feltet som dukker opp under, så velger du den som sier 9.9.9.24

 

Da får du satt både minnetider, minnespenning, samt eventuelt QPI voltage slik det er nødvendig for stabil drift på DDR1600 (eller hva du nå har)

 

Minnespenning er DRAM bus voltage (som du vil få på 1,66V), men på de Corsair XMS3 jeg har vært borti er det også nødvedig å øke QPI/DRAM core spenningen. Tror det var 1,35V som ble satt av XMP på DDR1600.

 

Det kan altså være nødvendig å øke både minnespenning og QPI spenning, og gjennom XMP profilen kan du enkelt både se, og få satt automatisk, det som skal være korrekte verdier for ditt minne.

Lenke til kommentar

tusen takk for svar. :D

Jeg har prøvd dette, uten noe særlig resultat. på auto volt står den listet som 1.35 og 1.65, og alt ser helt rett ut. men funker ikke. faktisk med disse innstillingene må jeg trykke powerswitchen for å restarte når maskina kommer til det punktet etter scan av boot-device og jeg får en blinkende strek. på andre innstillinger kan jeg der trykke ctrl alt del for å restarte. på asktheramguy sier de at man må update biosen for at det skal funke. så det skal jeg prøve imorgen, men synes jo det er meget rart at noe slikt må være nødvendig på helt fersk maskinvare.

 

visstnok er det dette hovedkortet corsair har brukt på å teste rambrikkene jeg har.

kan det være noen annen årsak til at pcn ikke booter videre?

Jeg har 1x s-ata 250gb plugget i slot 1, er det noe hdd innstillinger man må ta hensyn til?

og på den 12v atx strømpluggen, der er halve greia dekt til av ett cover. så jeg plugget bare en strømledning i, hvis man tar bort coveret kan man sette en til i. er dette noe vesentlig?

 

hvis jeg gir opp, kan du kanskje dytte meg i retning hvilke ram typer jeg kan kjøpe hvor jeg slipper å tenke på sånt som dette her?

Hadde nå bare drammen hatt en sjappe som solgte ram :p

 

 

edit: og der den stopper får jeg 2 cyan rektangler på skjermen og en firkanta smileyface til høyre. relevant?

 

 

Seraf, det absolutt enkleste for deg som har minne med en XMP profil er å bruke denne.

Sett minnetider tilbake til Auto, og sett AI overclock tuner til XMP. Hvis du så får mer enn en profil å velge mellom i feltet som dukker opp under, så velger du den som sier 9.9.9.24

 

Da får du satt både minnetider, minnespenning, samt eventuelt QPI voltage slik det er nødvendig for stabil drift på DDR1600 (eller hva du nå har)

 

Minnespenning er DRAM bus voltage (som du vil få på 1,66V), men på de Corsair XMS3 jeg har vært borti er det også nødvedig å øke QPI/DRAM core spenningen. Tror det var 1,35V som ble satt av XMP på DDR1600.

 

Det kan altså være nødvendig å øke både minnespenning og QPI spenning, og gjennom XMP profilen kan du enkelt både se, og få satt automatisk, det som skal være korrekte verdier for ditt minne.

Endret av seraf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Observerer at det store flertallet med OCZ minne har problemer på ett eller annet vis, men det har nok mye sammenheng med at fornøyde bare forteller det til 2, og misfornøyde til 20 ;-)

 

Dog, jeg har bestilt P6T DLX V2 og jeg har ikke rørt innsiden av en computer siden jeg byttet skjermkort i 2006, så er det noen som har gode tips \ råd \ heads up før jeg starter monteringen av min setup førstkommende fredag?

 

Jeg har bestilt Kingston HyperX 1600 ram, 3x2gb kit med tanke på utvidelse til 12gb om ett halvt år, ett Gainward GTX 295 rev 2.0 med tanke på Quad SLI senere, Antec 900, Noctua 12 SE 1366 kjøler, Corsair 1000HX og tenkte å teste om Roccat musen er så bra som alle hyper den opp til. Skjermen blir en 25,5" Asus, har ikke råd til prima bildekvalitet i første omgang, student-liv 1 - meg 0. Harddiskene blir 3 stk i standard SATA oppsett.

Lenke til kommentar

Har nå fått montert komponentene sammen, men Noctuakjøleren som jeg monterte til å blåse opp i Nine Hundred kabinettet gjorde monteringen av ekstraviften umulig på grunn av den store størrelsen.. Har dette noe å si for Mosfetsene i praksis? De får jo ikke særlig med luftkjøling akkurat nå, bortsett fra det lille draget fra 120mm viften som står og suger ut rett ovenfor..

 

Jeg lurer også på om noen har funnet ut hvor "system" temp måleren ligger på DLX V2 kortet? CPU`n holder 27-30c på idle, og rett i underkant av 40c under load, med ca 17c innetemp og nevnte Noctuakjøler med 1 pushvifte, den står rett inn i 200mm viften på Nine Hundred kabinettet så ørliten push pull effekt er nok tilstede, men skal CPU`n virkelig holde så lav temp? I går holdt den nemlig ca. 10-20 grader høyere, på både idle og load, og jeg har ikke vært inni og justert noe i ettertid. (Monterte i går)

Endret av MrDolce
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det noen som kjører lyd fra hk med optisk til anlegg med w7? Funket i xp pro 64bit, men jeg får "kvittre" lyder nå.. :(

 

Hvordan er disse lydene? Jeg kjører stereo fra vanlig jack og oppdaget nå at ved høyt nok volum kommer det intereferens, knitring\støy hver gang noe skjer på skjermen, bevege musen, skrolle i vinduer etc :dontgetit:

 

Skjer med både forsterkeren som står inntil maskinen og 2:1 settet som står 1 meter ifra..

Lenke til kommentar
Er det noen som kjører lyd fra hk med optisk til anlegg med w7? Funket i xp pro 64bit, men jeg får "kvittre" lyder nå.. :(

 

Hvordan er disse lydene? Jeg kjører stereo fra vanlig jack og oppdaget nå at ved høyt nok volum kommer det intereferens, knitring\støy hver gang noe skjer på skjermen, bevege musen, skrolle i vinduer etc :dontgetit:

 

Skjer med både forsterkeren som står inntil maskinen og 2:1 settet som står 1 meter ifra..

Jeg hører kvittrelyden på vanlig volum. Omtrent mer en selve lyden var det jeg spiller av. Jeg har prøvd alt mulig rart, men får ikke bort lyden. Tror jeg bare instalere xp igjen. :)

Endret av phunkie
Lenke til kommentar

Hei!

 

Noen som har problemer med at når maskinen går i "sleep" så vil den ikke starte igjen ? (viftene starter, men skjermen er svart...)

Jeg må ta ut bios batteriet, og stille alt i bios inn på nytt før maskinen vil starte igjen.

 

Trodde kanskje dette var et problem med W7 RC, men når har jeg lagt inn W7 PRO. Og problemet er der forsatt.

 

Noen som har en løsning på dette ?

 

Har Deluxe V2 og kjører OSet på en SSD om det har noen betydning

Endret av oljones
Lenke til kommentar

Prøv å oppdater til nyeste bios, eller ialefall 0504 om du har en eldre.

 

changelog for 0504:

 

P6T Deluxe V2 0504 BIOS

1. Support new Express Gate version

2. Fix system may hang after resume from S3

 

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

 

Edit:

 

Testet ut dette selv nå, da jeg har samme kort. Som standar klarte den ikke engang å gå i slepp og naturligvis og starta ikke skikkelig opp uten å koble fra strømmen helt noen sekunder.

 

Så først må du oppgradere bios til minst 0504. Deretter velge sleep i bios til S3 only. Under strømstyring må du deaktivere hybryd sleep. Da skal ting være i orden, med mindre du har noe sært tilkoblet.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Hmmm, sitter på Deluxe v2 med i7 920 og får voltage warnings ett par ganger i døgnet fra Asus PC Probe, vcore hopper opp på 2 volt, 3,3 volt linjen faller til null, 5V linja går til null, og det er alltid disse 3 og de gjør det samme hver gang, enten vcore til 2volt eller de andre to til null.

 

Dårlig spenning i huset, eller defekt strømforsyning, bugs i programmet?

 

Strømforsyningen er flunks ny Corsair HX 1000 og jeg har fordelt skjermkort \ cpu \ hovedkort jevnt mellom de to 500 watts linjene.

Lenke til kommentar

PC probe i seg selv er jo et skikkelig møkkaprogram i seg selv, men uansett ville jeg tatt dette litt mer seriøst.

 

Jeg ville nok tro at PSU kan ha noe med dette gjøre, men siden du har en Corsair HX 1000 må det eventuelt skyldes en feil på enheten.

 

Skal heller ikke se bort fra at det er noe tull med sensorer på HK eller en generell bug i bios som gir deg feil verdier når dette skjer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er det noen som kjører lyd fra hk med optisk til anlegg med w7? Funket i xp pro 64bit, men jeg får "kvittre" lyder nå.. :(

 

Hvordan er disse lydene? Jeg kjører stereo fra vanlig jack og oppdaget nå at ved høyt nok volum kommer det intereferens, knitring\støy hver gang noe skjer på skjermen, bevege musen, skrolle i vinduer etc :dontgetit:

 

Skjer med både forsterkeren som står inntil maskinen og 2:1 settet som står 1 meter ifra..

 

Dette er desverre et helt vanlig med innbygde billig-lydkort, spesielt ved bruk av lineout via minijack. Et godt lydkort koster gjerne det samme som et hovedkort. Beste løsning er å bruke digital utgang til forsterker, evt kjøpe en ekstern DAC hvis forsterkenren din kun har analog inngang. Vil fraråde alle interne lydkort siden de må dele strømforsyning med resten av pcen, det blir det støy av.

Endret av turbojomar
Lenke til kommentar
Prøv å oppdater til nyeste bios, eller ialefall 0504 om du har en eldre.

 

changelog for 0504:

 

P6T Deluxe V2 0504 BIOS

1. Support new Express Gate version

2. Fix system may hang after resume from S3

 

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

 

Edit:

 

Testet ut dette selv nå, da jeg har samme kort. Som standar klarte den ikke engang å gå i slepp og naturligvis og starta ikke skikkelig opp uten å koble fra strømmen helt noen sekunder.

 

Så først må du oppgradere bios til minst 0504. Deretter velge sleep i bios til S3 only. Under strømstyring må du deaktivere hybryd sleep. Da skal ting være i orden, med mindre du har noe sært tilkoblet.

 

Takker for hjelpen.. har oppdatert BIOS, har ett inntrykk av at windows reagerer litt raskere.

Men klarer ikke å vekke maskinen etter at den har gått i sleep. Må forsatt ut med BIOS batteriet. Dette er jo ikke noe stort problem da, men er jo litt irriterende at noe sånt ikke skal virke..

Hva er forskjellen mellom S3 og S1 forresten ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Takker for hjelpen.. har oppdatert BIOS, har ett inntrykk av at windows reagerer litt raskere.

Men klarer ikke å vekke maskinen etter at den har gått i sleep. Må forsatt ut med BIOS batteriet. Dette er jo ikke noe stort problem da, men er jo litt irriterende at noe sånt ikke skal virke..

Hva er forskjellen mellom S3 og S1 forresten ?

 

Har samme problemet på mitt P6T-kort. Det virka fint med oppstart fra S3 de første månedene. Feilen dukket opp på uforklarlig vis, og det har ikke hjulpet med biosoppdateringer, ei heller med oppgardering av os til Win7. Mye tyder på at feilen ligger i hardware. Bruker en SSD som oppstartsdisk og har lurt på om det kan ha noe med saken å gjøre. Post oppdateringer dersom dere finner en løsning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Satt å leste meg gjennom denne tråen i går itt. en del utenlandskesider og det virker som det er endel brukere er meget fornøyd med P6t deluxe, mens andre har problemer ifm. minne. Fra husker fra i går er det ikke mange brukere som har registrert minne feilen med v2, eller tar jeg feil her?

 

Saken er nemlig at jeg skal oppgradere maskinen min og p6t har gjort det bra i tester ol. men etter å lest gjennom denne tråden blir jeg litt usikker...

 

Med dette lurte jeg på om dere kunne kommet med noen forslag ifm. de minne alternativene jeg ser for meg. Håper dere kan være behjelpelig:

 

1) OCZ DDR3 6 GB Intel® i7 Triple Channel PC3-12800 (3 x 2048 MB)

2) OCZ TECH 6GB 1866MHz Kit DDR

3)OCZ TECH DDR3 PC3-16000 2000MHz Platinum 6GB Kit(3x2048MB) Er litt usikker angående dette minne da jeg har funnet uhyggelig lite info om det.. men det er billig ihvertfall

Her er en link til minnet

 

Vel her var noen eksempler i hvertfall, men mer enn 2000 kr. bruker jeg ikke på dette.

 

Her er resten av maskinen:

CPU:Intel 920

cpu kjøling: Noctua NH-U12P SE2

PSU:Mist 1000w

Skjermk.: Asus EAH5870

Kabinett: Antec nine h.

Lenke til kommentar

Det er vel generelt vanskelig og si noe om dette uten at det blir stor grad av "synsing" Isabell. :)

Vanskelig å vite i hvilken grad historiene man finner er representative, og det finnes jo ikke et samlet register.

 

Personlig er jeg veldig fornøyd med mitt nå gamle v1 som jeg har hatt snart et år nå (desember). Eneste ulemper jeg kan finne er at jeg for morro skyld testet dette med hvilemodus, og jeg ser at jeg har det samme problemet som de innleggene over her nevner, både fra Vista og 7. Dog bruker jeg ikke hvilemodus, så jeg har gjort lite for å forsøke å løse det, men dette kan jo være et drawback for en del folk, dersom det er mer regelen enn unntaket at det feiler. Det andre jeg registrerer er at det sliter litt ved ekstrem overklokking, men da snakker jeg om over 4,3Ghz så det er ikke en aktuell problemstilling for de fleste.

 

Igjen, mer synsing; siden du er litt nervøs for minne og kompatibilitet så ville jeg personlig følt meg noe tryggere på å velge noen relativt standard Corsair fremfor OCZ. Dette kan man diskutere til man blir grønn, og det er ikke slik at jeg mener at Corsair er bedre enn OCZ, men jeg mener å oppfatte at OCZ oftere gir problemer på Asus, og jeg ville kviet meg mer for OCZ på dette kortet, enn på feks Gigabyte UD5.

 

Som sagt, det er vill synsing, mine oppfatninger, og jeg kan ikke dokumentere det. Men jeg har registert at jeg ikke er helt alene om oppfatningen.

 

Problemet med minne og kompatibilitet er at du alltid vil kunne finne noen som bruker en bestemt type, uten problemer. Men så er det noen som får trøbbel med det som tilsynelatende er akkurat det samme. Jeg vet ikke om noen minnebrikker som ingen har fått til å virke på dette HK. Dessverre kan jeg ikke gi noe råd ifht til de du har foreslått har alt for lite oversikt over folks erfaringer med dem. Jeg ville nok valgt de raskeste og billigste, og tatt mine sjanser, men om det er et godt råd til andre er jeg mer usikker på.

 

Får håpe andre har mer erfaringer å dele, og lykke til. ;)

Lenke til kommentar
Hei

 

Satt å leste meg gjennom denne tråen i går itt. en del utenlandskesider og det virker som det er endel brukere er meget fornøyd med P6t deluxe, mens andre har problemer ifm. minne. Fra husker fra i går er det ikke mange brukere som har registrert minne feilen med v2, eller tar jeg feil her?

 

Saken er nemlig at jeg skal oppgradere maskinen min og p6t har gjort det bra i tester ol. men etter å lest gjennom denne tråden blir jeg litt usikker...

 

Med dette lurte jeg på om dere kunne kommet med noen forslag ifm. de minne alternativene jeg ser for meg. Håper dere kan være behjelpelig:

 

1) OCZ DDR3 6 GB Intel® i7 Triple Channel PC3-12800 (3 x 2048 MB)

2) OCZ TECH 6GB 1866MHz Kit DDR

3)OCZ TECH DDR3 PC3-16000 2000MHz Platinum 6GB Kit(3x2048MB) Er litt usikker angående dette minne da jeg har funnet uhyggelig lite info om det.. men det er billig ihvertfall

Her er en link til minnet

 

Vel her var noen eksempler i hvertfall, men mer enn 2000 kr. bruker jeg ikke på dette.

 

Her er resten av maskinen:

CPU:Intel 920

cpu kjøling: Noctua NH-U12P SE2

PSU:Mist 1000w

Skjermk.: Asus EAH5870

Kabinett: Antec nine h.

 

Lagt ved siste P6T DELUXE V2 Memory Qualified Vendors List (QVL)fra Asus. Her kan du se hilke minne og minnekonfigurasjoner som de går god for.

P6T_Deluxe_V2_DDR3_QVL_list_20091019.pdf

Endret av WitNo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...