Gå til innhold

Asus P6T Deluxe tråden!? (X58 -Ci7)


pcp160

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har fulgt denne tråden en stund da jeg eier et Asus P6T SE. Jeg fikk etter noen uker et problem med minne. Mitt triple channel 6GB ble plustelig bare dual channel og 4GB. Irriterende. Da jeg begynner å feilsøke viser det seg at dette er svært vanlig på Asus X58 kortene. Jeg har forsøkt det jeg har funnet av "gode ideer", men uten hell.

 

Til slutt RMA`et jeg kortet tilbake til Amentio. Her her va som da skjedde (Klippet ut fra en tdiligere post jeg hadde i et forum om nettbutikker):

 

----------------------------------

Jeg fikk nå svar fra Amentio. Det var visst nok ikke noe galt med mitt kort. Jeg må derfor betale 250 kroner for å få kortet i retur.

 

Jeg ringte en annen av de store nettbutikkene i Norge. De kjente dette problemet med Asus P6T (X58) kortene godt. Med all sannsynlighet handler dette om bøyde ”pinner” på hovedkortet i cpu socketen. De har på denne arkitekturen lagt minnekontrolleren i CPU`en (viss nok). Når en av pinnene er bøyd selv en anelse, så vil det ikke bli skikkelig kontakt mellom CPU og kort. Resultatet er at kun 2 av 3 minneslotter viser minne og du kan kun kjøre dual channel. Da jeg spurte om jeg burde forsøke å bøye tilbake disse pinnene selv var svaret NEI. Man skal ikke begynne å "modde" kortet selv. Man skal sende det i retur...

Det kan jo selvfølgelig hende at mitt kort ikke har dette problemet, og at derfor finner ikke Amentio feilen. Jeg får vel betale 250 kroner og få kortet i retur. Det virker jo selv med bare 4GB minne. Surt er det.

 

Jaja. Svaret var høflig formulert, og sikkert godt ment. Jeg kan jo RMA del etter del for å sjekke om det kan være noe annet galt, men er trygg på at det hovedkortet. Det blir til slutt billigere å kjøpe et nytt kort, enn å få 250 kroner i regning for hver RMA + frakt på 130 kroner.

 

Konklusjon. Jeg syntes fremdeles Amentio er en ok nettbutikk. Dette er vel mer et generelt problem når man handler fra nettbutikker. Da blir bevisbyrden for feil og mangler veldig tung. Kanskje lurt å kjøpe litt teknisk avansert produkter med en viss forventet feilrate i en fysisk butikk….

 

En erfaring rikere.

-----------------------------------------

 

Legger ikke dette inn for å kritisere Amentio, men som en veiviser i tilfelle flere har samme problemet.

Hvis noen har noen innspill på om dette virker logisk eller ikke - gi meg beskjed.

 

Kjell Arne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...