Gå til innhold

Norsk versjon Xperia X1

Phistr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

1. Finnes det nå noen oppdateringer/filer for å gjøre Xperia X1 norskspråkelig?

2. Når vil den offisielle norske versjonen av Xperia X1 komme ut på markedet?

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vet ikke helt hva du mener med norskspråkelig. OS'et på den som er ute nå er engelsk så det går ikke å skifte.

Ellers er det ikke noe problem å tilpasse tastaturet til å få lett tilgang til ÆØÅ.

Når den norske versjonen kommer er det vel også mange meninger om. Alt fra før jul til mars har jeg hørt. Ingen har bekreftet at det kommer med norsk tastatur-løsning heller så vi får bare vente å se......

Skrevet

Okey.. Det jeg mente var om OS'et var norsk.

Men vil det ikke gå ann å skifte eller flashe X1 til norsk på OS'et hvis det kommer en norskfil?

Takk for svar.

Skrevet

Men vil det ikke gå ann å skifte eller flashe X1 til norsk på OS'et hvis det kommer en norskfil?

Takk for svar.

Jeg vet ikke så mye om det, men tror det er mulig ved å gjøre litt mere drastisk inngrep i telefonen. Jeg vet at de driver å lager "rom's" på xda.developer. I utgangspunktet er vel det meste mulig med Windows Mobile.

Men jeg tror ikke Microsoft vil at det skal gjøres i utgangspunktet.

For mere info om mulighetene med Windows Mobile gå til siden med stor S for WM:

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=470

• 1 måned senere...
Skrevet

Takk for svar.

Jeg vet ikke så mye om det, men tror det er mulig ved å gjøre litt mere drastisk inngrep i telefonen. Jeg vet at de driver å lager "rom's" på xda.developer. I utgangspunktet er vel det meste mulig med Windows Mobile.

Men jeg tror ikke Microsoft vil at det skal gjøres i utgangspunktet.

For mere info om mulighetene med Windows Mobile gå til siden med stor S for WM:

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=470

Hei,

Har snakket med SonyEriksson og de forteller at den kommer IKKE med Norsk tastatur selv om de har laget et Svensk... :mad: De kommer med Norsk OS i løpet av 3 kvartal og kan ikke si noen nermere dato. De påstår videre at man ikke kan kjøpe den Engelske versonen og endre til Norsk OS... Så da er det vel bare å vente og nøye seg med Norske bokstaver i undermeny som på Touch Pro..

Skrevet
Hei,

Har snakket med SonyEriksson og de forteller at den kommer IKKE med Norsk tastatur selv om de har laget et Svensk... :mad: De kommer med Norsk OS i løpet av 3 kvartal og kan ikke si noen nermere dato.

(...)

Hmm, jeg pratet med en Nordialog-butikk tidligere i dag. De sa at de får inn Xperia med norsk tastatur 23.januar. Får kanskje dobbeltsjekke det...

K

Skrevet

Ehm. Er ikke så mye å nøye seg med? Løsningen fungerer supert! trykk én gang på "A" og så på éü-tasten så har du "å"! Må riktignok konfigureres en gang, men etter det er det bare snakk om vane:)

Skrevet

Skribent i Amobil, Einar Eriksen, skrev dette i en annen tråd:

Hei,

Denne kommer ikke før i slutten av februar eller i begynnelsen av mars ifølge Sony Ericsson. Leverandørene har fortsatt ubekreftet dato.

Dette høres vel mer fornuftig ut enn at den kommer i tredje kvartal. Det vil nok ikke du opp noen norsk firmware på XDA-developers så lenge det ikke er utgitt en offentlig norsk versjon. Men de fleste forstår vel såpass til engelsk? Hvis ikke kan man jo skaffe seg ei ordbok på telefonen man kjører i bakgrunnen. :p

Skrevet
Ehm. Er ikke så mye å nøye seg med? Løsningen fungerer supert! trykk én gang på "A" og så på éü-tasten så har du "å"! Må riktignok konfigureres en gang, men etter det er det bare snakk om vane:)

Hei.

Hvordan gjør du denne konfigureringen (spør uten å ha prøvd selv; da jeg ikke får telefonen før om noen uker) ?

Skrevet

Hei.

Hvordan gjør du denne konfigureringen (spør uten å ha prøvd selv; da jeg ikke får telefonen før om noen uker) ?

Trenger ikke å konfigurere noen ting.. det fungerer fra første stund..

Skrevet (endret)

Hei.

Ikke på alle engelske versjoner kjøpt i Norge. Det viste seg (når jeg kjøpte) at bare de som kom fra Dangaard hadde den funksjonen. De leverer til mange butikker, men ikke alle. Jeg kjøpte min på Lefdal og jeg måtte forandre systemfila. Ingen stor operasjon men likevel.

Endret av osmano
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
ligger en norsk versjon ute på finn.no nå

fake?

Er vel godt mulig det er en Engelsk versjon som er blitt endret ROM til norsk ROM. Gjorde dette på min X1 i går og fungerer knirkefritt. Er også en nyere utgave av programvaren så ting går mye raskere enn da den var på den forrige engelske versjonen.

EDIT: Verdt å merke seg på Engelsk X1 som er flashet om til Norsk OS så blir følgende tall endret på det fysiske tastaturet:

":"-tasten blir: "æ"

"'"-tasten blir: "ø"

"?"-tasten blir: "å"

Så da er det disse som blir byttet ut i den Norske versjonen av X1.

Endret av CaZpeR
Skrevet

Hei.

Ikke på alle engelske versjoner kjøpt i Norge. Det viste seg (når jeg kjøpte) at bare de som kom fra Dangaard hadde den funksjonen. De leverer til mange butikker, men ikke alle. Jeg kjøpte min på Lefdal og jeg måtte forandre systemfila. Ingen stor operasjon men likevel.

kunne du ha forklart litt nærmere hvordan du gjør dette?

Skrevet
Er vel godt mulig det er en Engelsk versjon som er blitt endret ROM til norsk ROM. Gjorde dette på min X1 i går og fungerer knirkefritt. Er også en nyere utgave av programvaren så ting går mye raskere enn da den var på den forrige engelske versjonen.

EDIT: Verdt å merke seg på Engelsk X1 som er flashet om til Norsk OS så blir følgende tall endret på det fysiske tastaturet:

":"-tasten blir: "æ"

"'"-tasten blir: "ø"

"?"-tasten blir: "å"

Så da er det disse som blir byttet ut i den Norske versjonen av X1.

Du har ikke sett en workaround på å beholde engelsk tastatur med norsk os? Kunne gjerne tenkt meg norsk os, men synes àü knappen funker utmerket.

Skrevet (endret)
[Du har ikke sett en workaround på å beholde engelsk tastatur med norsk os? Kunne gjerne tenkt meg norsk os, men synes àü knappen funker utmerket.

Endre registerverdien:

HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE\DEVICEMAP\KEYBD\CurLang

til HEX 409 for å fortsette å ha engelsk tastatur. Norsk har HEX 414.

Se forøvrig

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=446449

-lb

Edit: Du kan selvsagt også sjekke hvilken verdi registernøkkelen har før du flasher, og så sette samme verdi etter at du har flashet.

Endret av lamabodo
Skrevet
Hallo!

1. Finnes det nå noen oppdateringer/filer for å gjøre Xperia X1 norskspråkelig?

2. Når vil den offisielle norske versjonen av Xperia X1 komme ut på markedet?

Takk

Men sånn for å svare på topic.

1. Ja. Går an å skifte ROM til Norsk Rom. Du vil da ikke få fysisk norske knapper på tastaturet, men OS'et og tastaturet er norsk.

2. I starten av Februar 2009

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...