Gå til innhold

Velkommen til Audiovisuelt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velkommen. vil bruke sidene ofte til "faglig" oppdatering. Dere har noe å ta igjen i forhold til AVForum.no men lykke til.

 

Savner sårt oppdaterte Guider til dette, hvordan velge komponenter og hvordan kommuniserer de sammen; bredbånd; parabol; DVB-T, receiver, LCD, wifi radio mm. er det i det hele tatt noen som har full oversikt?

 

Ser behov for litt strengere kontroll med diskusjonsgrupper, såkalte "den officielle Denon xxx tråden" med 230 sider er lite brukervennlig. Nyttig info må samles og presenteres lett og greit.

Lenke til kommentar

Dette hørtes meget bra ut:) Har savnet en slik side i Tek.no nettverket. Det er flere andre sider som tar for seg utstyr. Å så har man jo AVforum, men jeg vil gjerne se hvordan dere velger og presantere dette. Synes at de andre sidene til Tek.no er meget bra og oversiktlige i både tester og artikkler. Håper dere velger og fokusere på utstyr som kan klassefiseres som middelklasse og lettere high end. Synes ikke dere skal teste så mange ferdig annlegg fra Elkjøp og lignende. Med andre ord en entusiast side slik som de andre søstersidene i nettverket.

 

Gleder meg

Lenke til kommentar

Jeg håper veldig på litt fokus på to-kanals lydutstyr av høyere kvalitet (ikke "high-end", men utstyr som faktisk er high-end ;-) ). Kan dere røpe litt om hvor dere vil legge hovedfokuset deres? Det blir vel flerkanalsoppsett og flatskjermer, antar jeg?

 

edit: Helt enig med alt Lurre skriver.

Endret av shoop!
Lenke til kommentar

Skal dere teste bør dere teste skikkelig, tekniske data om lydanlegg, måleutstyr o.l. Det er alt for mye tester av i særdelshet lydutstyr som er preget av meningsløst og subjektivt synseri. Det gjelder også endel av testene her på nettverket også. Det er mer enn nok blader som kan ta på seg rollen å synse i vei. Jeg ønsker en mer teknsik solid fundament på testene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skal dere teste bør dere teste skikkelig, tekniske data om lydanlegg, måleutstyr o.l. Det er alt for mye tester av i særdelshet lydutstyr som er preget av meningsløst og subjektivt synseri. Det gjelder også endel av testene her på nettverket også. Det er mer enn nok blader som kan ta på seg rollen å synse i vei. Jeg ønsker en mer teknsik solid fundament på testene.

 

AtW

med andre ord, tester som avslører at nei, dyre kabler er ikke synonymt med bedre lyd? ;)

Lenke til kommentar
Skal dere teste bør dere teste skikkelig, tekniske data om lydanlegg, måleutstyr o.l. Det er alt for mye tester av i særdelshet lydutstyr som er preget av meningsløst og subjektivt synseri. Det gjelder også endel av testene her på nettverket også. Det er mer enn nok blader som kan ta på seg rollen å synse i vei. Jeg ønsker en mer teknsik solid fundament på testene.

 

AtW

med andre ord, tester som avslører at nei, dyre kabler er ikke synonymt med bedre lyd? ;)

 

Hehe, akkurat det vet jeg fra før, så for min del trenger ikke kabler å være noe fokusområde, jeg er mer interessert i høyttalere, gjerne innebygde, og romkorreksjon, når det kommer til ren lydreproduksjon. Resten av kjeden er rimlig grei å forholde seg til.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skal dere teste bør dere teste skikkelig, tekniske data om lydanlegg, måleutstyr o.l. Det er alt for mye tester av i særdelshet lydutstyr som er preget av meningsløst og subjektivt synseri. Det gjelder også endel av testene her på nettverket også. Det er mer enn nok blader som kan ta på seg rollen å synse i vei. Jeg ønsker en mer teknsik solid fundament på testene.

 

AtW

 

Nå er vurdering av særlig lyd, men også bilde, svært ofte subjektivt. Personlig er det høyttalermerker med utmerkede teknisk spesifikasjoner som jeg aldri har/vil like lyden på, mens det finnes andre med dårligere tekniske spesifikasjoner som jeg opplever som en nytelse.

 

Derfor er lyd og bilde (flatskjerm etc) noe som alltid krever et relativt langvarig besøk på nærmeste "Hi-Fi asyl". Tester/tekniske spesifikasjoner er bare til begrenset hjelp etter min erfaring. Men meningsløs synsing er det uansett for mye av når det gjelder testing av lyd og bilde. Relevante tekniske spesifikasjoner bør tas alvorlig, og subjektive vurderinger bør fremstilles som subjektive vurderinger. Det at testeren liker bilde på Samsung L40A656 betyr ikke at jeg liker det like godt.

 

Ja, jeg vet at mange mener at med måleutstyr kan man beskrive forskjellene mer objektivt. For meg er det bare tull, både synet og hørsel varierer så mye fra menneske til menneske at det uansett blir subjektivt.

 

En god regel når det gjelder testing av lyd og bildeutstyr er å ha et standard vurderingskjema for disse subjektive elementene, og ha minst tre personer som gjør den delen av testen.

Lenke til kommentar
Skal dere teste bør dere teste skikkelig, tekniske data om lydanlegg, måleutstyr o.l. Det er alt for mye tester av i særdelshet lydutstyr som er preget av meningsløst og subjektivt synseri. Det gjelder også endel av testene her på nettverket også. Det er mer enn nok blader som kan ta på seg rollen å synse i vei. Jeg ønsker en mer teknsik solid fundament på testene.

 

AtW

 

Nå er vurdering av særlig lyd, men også bilde, svært ofte subjektivt. Personlig er det høyttalermerker med utmerkede teknisk spesifikasjoner som jeg aldri har/vil like lyden på, mens det finnes andre med dårligere tekniske spesifikasjoner som jeg opplever som en nytelse.

 

Derfor er lyd og bilde (flatskjerm etc) noe som alltid krever et relativt langvarig besøk på nærmeste "Hi-Fi asyl". Tester/tekniske spesifikasjoner er bare til begrenset hjelp etter min erfaring. Men meningsløs synsing er det uansett for mye av når det gjelder testing av lyd og bilde. Relevante tekniske spesifikasjoner bør tas alvorlig, og subjektive vurderinger bør fremstilles som subjektive vurderinger. Det at testeren liker bilde på Samsung L40A656 betyr ikke at jeg liker det like godt.

 

Ja, jeg vet at mange mener at med måleutstyr kan man beskrive forskjellene mer objektivt. For meg er det bare tull, både synet og hørsel varierer så mye fra menneske til menneske at det uansett blir subjektivt.

 

En god regel når det gjelder testing av lyd og bildeutstyr er å ha et standard vurderingskjema for disse subjektive elementene, og ha minst tre personer som gjør den delen av testen.

 

At det er mange subjektive elementer i hvordan vi oppfatter lyd gjør det ikke til en god ting å satse på subjektive elementer. Ihvertfall ikke alene, fordi det ikke gir leseren relevant informasjon. Jeg er helt sikker på at lyd høres bedre ut i et fint møblert rom enn i et rotete som, der det lydmesig er helt likt. Det betyr ikke at man bør la slike subjektive ting spille inn på en anmeldelse som skal være til hjelp for almuen. Med tekniske målinger så kan man ta stilling til hva man selv vansligvis liker, og sammenlikne imellom forskjellige produsenter. Jeg er kanskje ikke 100% imot et subjektivt element, men jeg har tilgode å se noen som anmelder lyd som ikke er alt for subjektive, jeg ser på det nærmest som en umulighet at denne nettsiden vil være "for objektiv". Og derfor er jeg ikek redd for å presse på for mer objektive og tekniske målinger. PS feks blindtester er også objektiv testing.

 

Forøvrig vil ejg skyte inn at på bilde er det god korrelasjon mellom feks svartnivå, reel opplsøning, dynamikk og andre målbare faktorer og hvordan folk oppfatter bildet. Lyd er noe vanskligere pga at man i mindre grad(?) kjenner koblingen mellom tekniske spesifikasjoner og kvaliteten på opplevelsen, og dessuten har rommet vesentlig mye mer å si.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ønsker meg også en del objektive parametre. Frekvensrespons til ulike høyttalere (i samme rom) kan være et eksempel. Finner også lite om plasseringsvennlighet. Her kan man for eksempel måle variasjon i frekvensrespons når høyttelere flyttes rundt i et rom, for eksempel nærmere bakvegg eller inn i et hjørne. Disse bør understøttes av subjektiv oppfattelse av lyden.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...