Gå til innhold

Kjør Linux fra minnepinnen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Angående det Pasient sa; et veldig godt spørsmål. Jeg har aldri prøvd å finne et antivirusprogram for Linux som tar Windows-virus. Er det noen som har prøvd noe slikt gjennom Wine?

Hva skal du med Wine? AVG, Avira, Avast! og ClamAV er alle gratis og finne native til Linux, og tar normalt også Windows virus. Dette fordi Linux ofte blir brukt som server for Windows klienter. ClamAV er opensource og er sannsynligvis den som er best integrert. Bør finnes i pakkekilden til de fleste distroer.

 

Et live-system er i mange tilfeller raskere enn et innstalert et, fordi det typisk lastes helt inn i minne. Boot tid er typisk en del lengre. Men det er desverre få live systemer som har gode muligheter til å lagre "staten" sin.

 

errgo: Ja, det er selvfølgelig fullt mulig. Men meg bekjent krever dette en del knoting.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Det kryr ikke av antivirusprogrammer til gnu/linux, nei, men jeg mener på ClamAV skal være ok.. hvorvidt det tar win-virus er jeg usikker på.

Hva annet skulle den ha tatt!?

 

Det finnes vel et par virus som er rettet mot linuxservere, men de er vel ikke verre enn en svak forkjølelse hos oss mennesker.. :)

Det finnes ingen fungerende datavirus til Linux-baserte systemer. Og ClamAV eksisterer for å filtrere (Windows-)datavirus før de kan nå sårbare Windows-klienter. "Linux-virus" er et ikke-tema for ClamAV og det samme gjelder for alle de "anti-virus"-programmene som har Linux-versjon.

 

For å filtrere ut Windows-angrep er selvfølgelig et immunt Linux-system glimrende.

Lenke til kommentar
Det kryr ikke av antivirusprogrammer til gnu/linux, nei, men jeg mener på ClamAV skal være ok.. hvorvidt det tar win-virus er jeg usikker på.

Hva annet skulle den ha tatt!?

 

Det finnes vel et par virus som er rettet mot linuxservere, men de er vel ikke verre enn en svak forkjølelse hos oss mennesker.. :)

Det finnes ingen fungerende datavirus til Linux-baserte systemer. Og ClamAV eksisterer for å filtrere (Windows-)datavirus før de kan nå sårbare Windows-klienter. "Linux-virus" er et ikke-tema for ClamAV og det samme gjelder for alle de "anti-virus"-programmene som har Linux-versjon.

 

For å filtrere ut Windows-angrep er selvfølgelig et immunt Linux-system glimrende.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_computer_viruses

 

her slo jeg visst mange fluer med én link :)

Lenke til kommentar

@nobb: Du benytter unetbootin til å laste ned og lage en LiveUSB av minnepennen din, også setter du bios til å boote fra usb og det skal vel egentlig være det.

 

Skal ha fiksa den linken nå, ting gikk litt fort i svingene ser det ut til :S

 

Problemet mitt nå er at jeg er i setermoen som del av førstegangstjenesten min. Her sitter jeg med en MSI Wind, ikke akkurat distro-test vennlig hardware :( Det kan hende jeg skriver en test av Ubuntu 8.10 på MSI Wind, men ikke ta det for god fisk... Frem til jeg er ferdig med førstegangstjenesten og har flytta til Bergen (dimmer 3. Juli) så blir det dessverre dårlig med Linux-tester fra min side :(

Lenke til kommentar

Installerte Kubuntu på en 8 gb USB pinne jeg hadde liggende her. Benyttet ikke noe annet "ræl" for å få dette installert. Bare deaktiverte HD'ene i bios, satte USB som first boot device og startet installasjonen. Fungerte strålende uten problemer, nå når jeg skal bruke linux setter jeg bare i USB stick, inn i bios og sette "boot from USB" og så starter alt uten problemer. Denne disken er hittill testet på jobb'pcen og på ulike skolepc'er enten bærbar eller stasjonær og fungerer uten problemer. Om jeg bare var heldig veit jeg ikke, men hadde ikke noe som helst behov for annen software.

Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_computer_viruses

 

her slo jeg visst mange fluer med én link :)

Hvertfall mange gamle og bort-råtna fluer...

For at angreps-kode kan klassifiseres som et "datavirus" må den være i stand til å spre seg selv, og det finnes altså ingen som er i stand til det av betydning.

Du kan jo kverulere på hva som er vellykket "spreding", men om den ikke klarer mer enn en håndfull maskiner i forsknings-senteret før den "dør" ut er det i praksis ikke annet enn en kuriositet.

 

Merk at siden du linker til (som tross URLn altså har tittelen "Linux malware") har fokus på hele historien til datavirus og datavirus-lignede angrep rettet mot Linux og er helt irrelevant for hva som er av praktisk betydning i dag.

 

Merk også at i hvilken grad det teoretisk sett er mulig å lage ordentlig fungerende "datavirus" til Linux har ingenting med denne saken å gjøre.

 

Og for å gjenta meg selv: De AV-programmene som finnes til Linux lages for å beskytte andre Windows-maskiner, ikke for å beskytte Linux-maskiner.

 

@Pasient: Ja, det kan du. Og det kan du også ganske uavhengig om det er minnepenn eller en vanlig Live-CD.

Lenke til kommentar
OK. Jeg har lastet ned Linux Mint nå, og har gjort alt som skal gjøres. Når jeg booter opp i Mint, så går alt fint helt til jeg får error "busybox". Hva skjer? Jeg er så n00b på Linux at jeg ikke vet hva det betyr en gang. Noen som vet hva som må gjøres?

 

Prøvde dette selv en gang også uten å få det til, med Ubuntu så fungerer det helt fint.

 

Sannsynlig årsak er at LiveCD'en til Linux Mint ikke inneholder den nødvendige driverstøtten (for å kunne boote fra USB) i oppstarten.

 

EDIT: Det burde gå i flg. http://www.linuxmint.com/forum/viewtopic.p...=42&t=14209

Endret av ZharK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...