Gå til innhold

Erfaringer med Samsung LE46A557?


Anbefalte innlegg

'Vurderte kjøpe den, men satser på bedre salg etter jul :)

 

Hørt at prisene stiger etter jul jeg da :ermm: Prisene på elektronikk skal generelt opp spesielt bærbare pc-er leste jeg for litt siden så får man evt ta risken på at det blir billligere.. Der det kan bli noe billigere er Elkjøp, Lefdal, Expert med sine Januarsalg men nettbutikkene tvliler jeg på det blir mye å hente da prisene er skikkelig presset nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også godt fornøyd, og ganske imponert over hva jeg har fått for 9000 kr. Bildet med Get digital er veldig hyggelig, og jeg har greid å få et bilde med kontraster og sortnivå jeg er fornøyd med.

En ting er jeg dog ikke fornøyd med: med PC på VGA så gir den fra seg en høyfrekvent lyd, særlig når det vises veldig hvite bilder (nettsider). Ikke veldig høyt, men høyfrekvent pip som en gammel bilderørs-tv. Slik er det ikke med noen av de andre inngangene, kun PC på VGA.

Lydkvaliteten er også fullstendig ubrukelig, uten at det betyr noe som helst for meg som bruker ordentlig anlegg.

Jeg har heller ikke klart å få til 1:1 pixelmapping med PC på HDMI-inngangen. Bruker HDMI 2 med oppløsning i skjermkortet satt til 1920*1080 @ 60Hz, akkurat som det står i manualen.

Noen som har fått til dette? Har det noe med Just Scan-funksjonen? Er det skjermkortet mitt som tuller med over/underscanning (ATI HD1850)?

Lenke til kommentar

Jeg fikk min i hus i går. Har ikke rukket å teste den ut noe særlig ennå, men slik er førsteinntrykket:

- Størrelsen og designen passer meg utmerket. Den er litt tynnere enn jeg hadde trodd på forhånd. Passer glimrende i stua :)

- Fargebalanse, lysstyrke, kontrast osv var helt på jordet innstilt fra fabrikken. Jeg gjorde en kjapp justering og det så langt bedre ut, men jeg skal gå grundigere til verks senere.

- Det virker som tuneren har litt middelmålig kvalitet.

- I manualen advares det mot innbrenning av stillestående bilder! Hva i alle dager? Dette er jo LCD! :dontgetit:

 

Jeg får teste den mer til helga, blant annet med PCen koblet til.

Lenke til kommentar

Jippi! 1:1 pixelmapping var ikke noe problem bare jeg fant innstillingene:

1. Sett oppløsningen til 1920*1080 @ 60Hz

2. Sett PSize (fjernkontrollen eller menyene) til Just Scan, som rett og slett er 1:1 mapping av signalet. Bør nok også brukes med Blu-ray-spillere og DVD-spillere med oppskalering til 1080p

3. I Catalyst Control Center, sett "Bruk senterjustering" under "Bildeskalering". Dette ligger under DTV->Attributter.

4. Under "Skaleringsalternativer", sett glidebryteren til 0%, altså ingen overscan.

 

Til slutt skrudde jeg skarphetskontrollen på TV-en til o. Med skarphetsfilteret på, synes jeg bildet hadde litt støy. Nå er bildet helt strøkent, og det er bare å finne fram popcornet og innta godstolen.

Lenke til kommentar
hei, fikk min i dag.

 

går bare rett over til problemet...som ser ut å være nevnt tidligere.

 

høyfrekvent lyd når man bruker VGA (PC), til de grader at man ikke kan bruke VGA kabel..har ikke fått testa HDMI ennå. forsvinner pipelyden når man skifter kabel?

 

Ellers ser den flott ut, fint bilde.

 

Virker som om det er mindre pip med HDMI. Uansett er det kun når man viser noe statisk hvitt at det piper. Prøvde sette min til 50 Hz i stedet for 60, og nå virker det som det er enda mindre pip.

 

Men noe bekymrer meg her: ved bruk av analog RGB-kilde på SCART (Get PVR) får jeg ved enkelte typer overganger noen striper over hele skjermen. Særlig i reklamepauser. Virker som om det er bildebehandlingen som får hikke, for kjører jeg akkurat samme sekvens gjennom PC-en oppstår ikke disse stripene. Det er altså TV-en som gjør noe rart, ikke PVR-en eller sendingen. Noen som har sett det samme?

Lenke til kommentar

Hei alle sammen.

 

Jeg har akkurat fått i hus en LE46A557 og en Sony Blu-Ray spiller BDP-S350

Har og en Playstation 3. Begge er koblet i tv med HDMI.

Playstation 3 fungerer helt fin med høyests oppløsning, men Blu-Ray spilleren

mister bildet hele tiden. Tv-en kommer opp med "Searching for Signal"

Av og til kommer bildet, starte en film i går og den spilte 10 minutter så kom

meldingen på skjermen igjen.

 

Har noe opplevd det samme?

Har byttet om på HDMI kablene, men same problem

 

Har lastet ned siste firmware oppgradering, men har ikke installert den enda.

 

Håper noen har svar på dette :thumbup:

 

Ivan

Lenke til kommentar

Noen som bruker universalfjernkontroll med denne tv-en? Med Harmony One kan man legge inn såkalte "discrete codes" så man kan hoppe rett til den inngangen man vil, uten å trykke "neste inngang" hele tiden. Dette støtter ikke den originale fjernkontrollen. Problemet er bare at jeg ikke får InputHDMI3 til å virke riktig. Tv-en hopper riktignok til HDMI3 men jeg får bare searching for signal. Med ett trykk på "neste inngang" hopper den faktisk til HDMI3 og jeg får bilde med en gang. Merkelig problem.

 

Virker som dette og andre lignende problemer ikke er uvanlig for Samsung tv-er, men det burde da være mulig å løse?

Lenke til kommentar
Den som Amentio har tilbud på,er den en nordisk modell?

 

Nei ingen nettbutikker fører nordiske Samsung modeller..

 

 

Joda MPX har en del,men detm spiller ingen rolle da eneste forskjell er menyspråket og de fleste forstår vel engelsk,dessuten kan en vel selv oppgradere dette med en minnepenn etter hva jeg forstår.

 

 

Har selv en 866 på tur i posten 46"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er veldig på jakt etter en ny TV nå. Har en Samsung 40" (usikker på modell, koster 15-17 lapper i februar i fjor på Elkjøp). Lurer på hvordan kvaliteten på samsungs 46" til rundt samme prisen er i forskjell når det gjelder bildekvalitet osv?

 

Samsung har forøvrig en veldig fin side her hvor dere kan filtrere ut TVer etter spesifikasjoner for så å sammenligne de i en tabell.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...