Gå til innhold

100 pushups diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

om det funker så fett vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd det, og du kommer jo til å bli litt sterkere i armene av programmet hvis du greier å følge progresjonen, tar jo primært mer på triceps enn biceps ser jeg da, man kjører i skulderbredde...

Faktisk trener man ikke biceps noen ting når man tar push-ups. Øvelsen er primært en øvelse for Triceps (armstrekker) og store brystmuskel. Jo bredere avstand mellom hendene når du utfører øvelsen, jo større blir belastningen på store brystmuskel. Mindre avstand mellom hendene = mer belastning på triceps. Du bør derfor variere hvor stor avstand du har mellom hendene. Dette blant annet for å unngå belastningsskader ved for ensidig trening.

 

Ellers er det smart å innta et proteinrikt måltid rett etter en treningsøkt, gjerne også noen karbohydrater. Grunnen til at man bør innta et måltid kort tid etter treningsøkta, er kort fortalt fordi du gjennom treningen har brutt ned kroppen, som nå skriker etter næringsstoffer for å kunne bygge seg opp igjen, denne gangen enda sterkere. Kylling og tunfisk er hete tips, siden disse inneholder mye protein.

 

Siste avsnitt er kun generelle tips for matinntak etter styrketrening.

 

EDIT: Siden du har forholdsvis lav vekt og høy forbrenning bør du ha et stort inntak av karbohydrater. Inntaket bør være gjevnt gjennom hele dagen, ikke bare enkelte store måltider når du merker at du er sulten. Spis mer enn du tror du orker, men pass på at du hele tiden har et sunt forhold til vektøkningsforsøket. Vektøkning kan være mye vanskeligere enn folk flest tror! Har vært i akkurat samme situasjon selv :)

Endret av TJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
om det funker så fett vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd det, og du kommer jo til å bli litt sterkere i armene av programmet hvis du greier å følge progresjonen, tar jo primært mer på triceps enn biceps ser jeg da, man kjører i skulderbredde...

Faktisk trener man ikke biceps noen ting når man tar push-ups. Øvelsen er primært en øvelse for Triceps (armstrekker) og store brystmuskel. Jo bredere avstand mellom hendene når du utfører øvelsen, jo større blir belastningen på store brystmuskel. Mindre avstand mellom hendene = mer belastning på triceps. Du bør derfor variere hvor stor avstand du har mellom hendene. Dette blant annet for å unngå belastningsskader ved for ensidig trening.

 

Ellers er det smart å innta et proteinrikt måltid rett etter en treningsøkt, gjerne også noen karbohydrater. Grunnen til at man bør innta et måltid kort tid etter treningsøkta, er kort fortalt fordi du gjennom treningen har brutt ned kroppen, som nå skriker etter næringsstoffer for å kunne bygge seg opp igjen, denne gangen enda sterkere. Kylling og tunfisk er hete tips, siden disse inneholder mye protein.

 

Siste avsnitt er kun generelle tips for matinntak etter styrketrening.

 

EDIT: Siden du har forholdsvis lav vekt og høy forbrenning bør du ha et stort inntak av karbohydrater. Inntaket bør være gjevnt gjennom hele dagen, ikke bare enkelte store måltider når du merker at du er sulten. Spis mer enn du tror du orker, men pass på at du hele tiden har et sunt forhold til vektøkningsforsøket. Vektøkning kan være mye vanskeligere enn folk flest tror! Har vært i akkurat samme situasjon selv :)

 

står feil i posten min, skulle stå primært på triceps enn brystmuskel

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøvde dette i går.

 

Jeg greide 34 på den initielle testen i helgen. Dette tilsa vel at jeg skulle begynne på uke 3.

 

Begynte med dag 1, men var sjangseløs.

14- ok

18-ok

14-ok

14-ok

max (at least 20) - Her greide jeg 10, og da var det helt tomt.

 

Tenkte jeg skulle prøve å følge programmet litt videre de dagene det ikke konflikterer med annen trening. Er jo artig å se om det gir fremgang.

 

Men er litt usikker på når jeg ikke greide dag 1 om jeg da bør repetere dag 1 eller prøve å gå videre til dag 2 på lørdag.

 

Forresten:

Trådstarter:

Kan du endre tittelen til "100 pushups diskusjonstråd" eller noe lignende, så kan vi ha dette som en tråd for de som vil prøve og hvor de som holder på kan diskutere fremgang?

Lenke til kommentar

Fullførte week 3 day 1 for en halvtime sida! :) Kunne starta der hvis jeg pressa meg, men jeg tok meg heller litt slack med å starte på starten. Gadd ikke ta initial test, visste fra før at jeg klarte ca 20-25. Og i går tok jeg 36 uten å bli alt for sliten! :D Tvang fram et lite smil det ja. Er utrolig spent på hvor jeg ender opp om fire uker, motivasjonen er ihvertfall på topp! :D

 

16 år, 1.67, 70 kilo btw. Noe fett.

Lenke til kommentar

Historie:

 

 

 

Jeg greide 34 på den initielle testen i helgen. Dette tilsa vel at jeg skulle begynne på uke 3.

 

Begynte med dag 1, men var sjangseløs.

14- ok

18-ok

14-ok

14-ok

max (at least 20) - Her greide jeg 10, og da var det helt tomt.

 

 

 

Tok 2 dager pause og fortsatte på dag 1 uke 3 siden jeg ikke greide den første gang:

14- ok

18-ok

14-ok

14-ok

max (at least 20) - Her greide jeg 12, og da var det helt tomt.

 

Pause 1 dag, tok uke 3 dag 1 igjen siden jeg ikke greide den.

14- ok

18-ok

14-ok

14-ok

-hadde 5 minutter pause fordi jeg ble forstyrret

max (at least 20) - Her greide jeg 25

 

BTW: 28år, 184høy, 88kg

Lenke til kommentar

nice, denne siden var jo faktisk bra. tror jeg skal følge denne siden som du oppga.

 

men et spørsmål.... tokk bare en liten kjapp test får å se hva jeg selv klarer, så jeg tok 20 uten særlige problemer, skal jeg da holde meg egentlig til uke 3 i tre uker bare får å bygge meg litt opp eller skal jeg fortsette til uke 4 etter jeg har fullført uke 3??

 

spørsmål to.... jeg skal inn på befalskolen om to år, dermed gjelder ikke den klassiske push-up men militær push-up.

er det anbefalt å bruke denne treningsplanen på mil push-up'n?

Lenke til kommentar

da bruker jeg heller denne treningsplanen på militær pushups og vanlig pushup, men sant skal sies er jo militær pushups enn del tyngre.

 

og sist jeg tokk denne typen pushups var vel to måneder siden, da tok jeg 25, men da slet jeg :new_woot:

antar at jeg kan ta 30 om jeg nesten tar i så jeg skiter meg ut, men da begynner jeg på tredje uke og jobber meg opp og ned, takker :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg håper for all del at ikke noen finner på å øke mengden som dette programmet legger opp til. Det er jo som å signere sin dødsattest pga overtrening. Hvorvidt det er kompitabelt med andre program er jo avhengig av hvilken treningsmengde du gjør der. Det er dessuten individuelt hvor mye man tåler, avhengig av også kosthold, hvile og psyke.

 

Til deg som ønsker å trene push-ups militærstil, så anbefaler jeg deg å senke brystkassa helt ned i gulvet, og ikke støte den der. Dermed vil du stå best stilt den dagen du skal søke som befal. Det er ganske vanskelig å bedømme de "1-2 cm" du prater om (hånden til den som teller). Den tyngste delen er jo alltid der du har mest strekk i øvelsen. Dessuten burde du også trene med dips, sit-ups, chins og eventuelt rygghevninger. Er alt for mange som feiler på de fysiske testene som befal. Du burde dessuten trene kondisjon to eller flere ganger i uken.

 

Om du holder på slik i 2 år, så burde du være godt innenfor grensa. Jeg vil tippe at du innen den tid kan klare noe som 150 push-ups, 30 chins, 400 sit ups, 40 dips og 150 rygghevninger i tillegg til en tid rundt 11min +/- på 3000m.

 

Ser det er mange som tar 30 push-ups, men kun klarer 10 når de når set 5 i programmet. Dette er noe man kommer å bli vant til. Etter en stund vil du nok klare nesten like mange push-ups i set 5, som du klarer ved makstesting.

 

Dessuten, om du ikke skulle klare dag 3 i f.eks. uke 1, så kan du begynne på nytt med uke 1 i neste uke. Om du ikke gjør det slik kan du raskt stagnere og dermed miste motivasjonen for å fortsette.

 

F.eks: uke 1, week 1; uke 2, week 1; uke 3, week 2; uke 4, week 3; uke 5, week 3. :)

Lenke til kommentar

Jess folkens. Week 3 er over for lengst, og i morra (per definisjon, dvs mandag) er det week 4. Day 1 ser ikke så vanskelig ut egentlig, men det gjenstår å se. Siste dagen i week 3 var et rent helvete.

 

Men er det noen som har noen gode forslag til oppvarming? Har tatt de tre første ukene rett på gulvet, og hvis jeg skal ha sjangs til å fortsette så må jeg finne en måte å øke prestasjonen på. Noen forslag til hvordan jeg skal gjøre kroppen klar for neste økt? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...