Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kontakt til harddisk tok fyr


Anbefalte innlegg

I dag har jeg endelig fått alle delene til den nye PCen min (HK, RAM og CPU)

 

Alle delene var montert riktig og alt så ut til å være i skjønneste orden. Da PCen stopper på Verifying DMI pool data sjekker jeg alle ledninger igjen for å se om noe sitter løst. En kabel til den ene HDDen min er falt ut og jeg kobler den til. Slår på maskinen igjen og da tar plutselig ledningen til den andre HDDen fyr. Jeg lurer litt på hva dette kan komme av at ledningen tar fyr føst etter jeg har koblet til en annen (De bruker ikke samme kabler ut fra PSUen). Kanskje jeg skal legge til at det er SATA disker som ikke bruker MOLEX-plugger. Har aldri hatt problemer med PSUen eller harddiskene mine før. Kan slenge opp noen bilder etterpå.

 

Både PSUen og harddiskene er over 2 år gamle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørres veldig sannsynlig at det har skjedd en kortslutning et eller annet sted i f.eks disken. Strømmengden som da går gjennom kabelen blir så stor at den går varm og tar fyr. Det er forsåvidt et kjent problem at flere av de typiske koblingene for pc-kabler er underdimmensjonerte. Når en PSU f.eks kan levere 500W på 12 volt railen betyr dette at det kan gå en strøm på 41,6 ! ampere uten at noen som helst form for sikring går. Denne strømmengden er nok til å sette de fleste PC kontakter i fyr og flamme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...