Jump to content
# offline

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Recommended Posts

Er det noe liv i Pentaxianerne her inne? Lagt ned hobbyen, flyttet til andre nettsteder, eller blitt tause?

Jeg kan jo kjapt si litt hvordan det går her: Det har blitt lite fotografering i det siste, men hobbyen er ikke lagt død. Har ennå massevis av utstyr (sikkert en del som burde vært ryddet opp i og solgt). Drar på kveldsturer med kameraet kanskje en gang i måneden eller noe sånt og slitter og sorterer og redigerer omtrent like sjeldent. Over et år siden sist jeg kjøpte noe kamerautstyr, men da slo jeg også til på noe bra. Blant annet nytt stativ og en Sigma 300/2.8.

Jeg kom på å spørre fordi jeg leste litt om nytt sølvfarget utstyr.

Mye av grunnen er vel at jeg har blitt litt taus i denne delen av forumet. Var bedre i gamle dager da det var mer å diskutere da Akam levde. 

Kjøpte meg K3 her i våres men har ikke fått brukt det så mye som jeg skulle ønske. K3 løser mange av de punktene som frustrerte meg ved K5 så det er en del ting som er bedre på den fronten. Har telt litt på knappene med å oppgradere til FF men så kom jo ryktene om at Pentax kommer med enda et cropkamera. Det kom litt på julekvelden på kjerringa egentlig. "Alle" er jo på vei over til (speilløse) fullformat så da synes jeg det er litt rart Pentax kommer med et nytt cropkamera. 

Jeg har begynt å filme en del mer enn jeg har gjort før og redigerer en del filmer på datamaskinen. Det er ingen gimball som støtter Pentax så jeg har vurdert litt å gå over til Sony for å kunne bruke en del tillegsutstyr til filming. Sigma 8-35 f1.8 er omtrent det eneste objektivet jeg bruker om dagen. Jeg har fått anbefalt Sony A7III og skal jeg ha tilsvarende som Sigma'en i tillegg blir det fort snakk om mye penger for å gå over til Canon. Det blir det også hvis jeg skal gå over til ff med Pentax. 

Det gamle K-20 kamerahuset mitt er levert til verksted for å få bygget om til IR-kamera så det skal bli spennende å teste ut. 

Har hatt en liten opprensking hvor jeg har solgt unna en del kompaktkamera osv som lå mer eller mindre ubrukt

Edited by ilpostino

25 minutes ago, ilpostino said:

Jeg har fått anbefalt Canon A7III

A7 er Sony. Nærmeste i Canon-leiren er vel EOS R6.

Sutekh skrev (10 minutter siden):

A7 er Sony. Nærmeste i Canon-leiren er vel EOS R6.

Sorry, er greit å få med riktig merke når man skriver om ting  :wallbash:

Jeg fikk med en K3 på dealen når jeg kjøpte Sigma 300/2,8, men må innrømme at jeg ikke har pakket ut K3-en ennå. Den skal uansett bare selges.

Jeg var også glad i Sigma 18-35 når jeg hadde K-5. Kameraet (lukkeren) strøk med antagelig pga for mye sjøluft. Så jeg har hatt K-1 et par år nå og er fornøyd med det. Har brukt Sigma 18-35 litt på det, men det blir litt mye styr med cropping i ettertid. Har egentlig alt for mye DA-optikk som jeg har lyst til å selge, men det gir i hvert fall en myk overgang til fullformat. Mine mest brukte objektiver, i brennvidde-rekkefølge:

- Sigma 15mm f/2,8 fisheye

- Pentax FA 28-80 f/3,5-5,6 (jeg vet, ikke spesielt bra, men grei allrounder stoppet ned til f/8)

- Pentax DA 50mm f/1,8 (litt mye vignettering på fullformat, men det lar seg enkelt kompensere så denne er veldig lett og grei)

- Sigma 70-200 f/2,8

- Sigma 300/2,8 (har brukt den litt med telekonvertere, men AF blir så treg at det har jeg gått bort i fra)

Sigma 18-35/1.8 og 50-100/1.8 er fantastisk bra objektiver. Jeg bruker begge til min Fuji med Fringer Pro 2 adapter. Da får jeg autofokus også.

Simen1 skrev (På 28.8.2020 den 9.58):

Er det noe liv i Pentaxianerne her inne? Lagt ned hobbyen, flyttet til andre nettsteder, eller blitt tause?

Jeg solgte utstyret, K3 med masse linser til fordel for et mye mindre speilløst for 3-4 år (?) siden. Likte heller ikke hit-and-miss autofokus via view-finder, men det er en avsporing. Det ble altfor mye styr med det svære opplegget og ingen bilder ble tatt. Nå tar jeg masse bilder igjen med et kamera jeg syns tar minst like fine fine bilder uten å ha en dedikert sekk.

Edit: Var endel plaget med speilklaps også. Da jeg oppdaget dette fikk jeg schtøgga på hele speilrefleks-teknologien

Edited by gammalerik