Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Synes det er på tide med en egen diskusjonstråd for Pentaxianere.

Her kan "everything and all" Pentax diskuteres fritt.

Dette er egen tråd der Pentaxianere kan poste nyheter/rykter, erfaringer og tips. Selvfølgelig også komme med spørsmål angående Pentax dSLR og tilbehør.

 

Prisguide Pentax systemkameraer

 

Prisguide Pentax optikk

 

Prisguide 3.parts optikk

 

Prisguide Pentax blits

 

 

Nyttige linker:

 

FirmWare og program oppdateringer.

 

Pentax Norge/importør: Fra 1. jan. 2009 er Aronsen AS

 

Tidligere importør, Fovi AS, driver nå med salg og service av Pentax utstyr.

Fovi AS, nordens største Pentax-utvalg, med service og salg i Nydalen

Jeg og sikkert mange andre pentax brukere vil anbefale Fovi som stedet å handle kamera og objektiv. Jeg har handlet to ganger fra Fovi og aldri betalt porto eller oppkravsgebyr.

Det hender de kommer med gode tilbud, husk å sjekke priser der før du bestiller fra en annen nettbutikk.

 

Pentax Scandinavia/Sverige

 

Pentaxforums, PentaxWorld og Pentax SLR talk på DPreview er greie forumer for og om Pentax.

 

Tester av Pentax optikk på photozone

 

Tester av Pentax optikk på SLRGear

 

Optikk databasen på Pentaxforums - bør sjekkes!

 

Pentaxian.com

 

Pentax Photo Gallery

 

Wikipedia: Pentax historie mm.

 

 

2010 modellene: K-r og K-5

 

Eldre modeller: K-x, K-7, K-m, K20D, K200D, K10D ....

Endret av Haandværkaren:-/
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det går og rukter om at K30D får 1,3x cropfaktor.

 

Høres besnærende logisk ut, iom. at Pentax sin nye DA optikk har for liten billedsirkel til FF. Men de samme ryktene gikk og i forkant av K10D og, så det er nok helst bare tulllprat.

Leste det der, (Er alltid gøy å lese rykter, blir aldri lei).

Jeg mener omtrendt som en annen skrev der at enten er det en genistrek eller en total katastrofe.

Personlig ser jeg egentlig ikke poenget med APS-H, det gir ikke veldig mye større sensor (dermed ikke veldig mye mer vidvinkel) samtidig som du mister litt tele (for meg er sistnevnte viktigst). Men jeg ser absolutt dilemmaet, nå som Pentax omtrendt bare har DA-optikk, kan de ikke lage et FF, det ville vært tåpelig. Samtidig trenger Pentax en modell over KX0d serien. Men klarer de å få APS-H uten vignetering, så tja...

 

Gikk også noe rykter om at det ikke blir noe veldig økning i BPS (burst per second), men man kan kjøre en 6mp modus med høyere hastighet, det virker ikke dumt, men i forhold til konkurrentene er jeg ikke sikker på om det er nok.

Lenke til kommentar

1,3x cropfaktor er nytt for meg. Personlig synes jeg det er liten vits.

 

Synes godt de kan få nye KX0D/K30D til å ha samme BPS som Nikon D300.

Droppe Live view og heller få bedre søker(så bra som det går på en APS-C), plass til 2 minnekort, forbedre den trådløse blitskontrollen...

kanskje droppe den innebygde blitsen og heller satse på å selge hot shoe blitser.

 

Jeg er rimelig fornøyd med DA objektivene og håper det kommer flere.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke det store poenget med 1,3 crop. Men jeg gjør det egentlig heller ikke med FF. Eneste virkelig gode argument for FF for meg er bedre søker. 14 Mp gir meg all oppløsning jeg trenger. og jeg plages heller ikke av støy. I hvert fall ikke i stor grad. Den støyen som er, opplever jeg som såpass øyevennlig at den ikke generer meg. Jeg sier selvfølgelig ikke nei takk til mindre støy, men opplever det sjelden som et stort problem.

 

Like høy bps som D300 med batterigrep ønsker jeg meg egentlig ikke. Blir bare alt for mange dårlige bilder av det. Det er ille nok ¨slette all møkka, etter ukritisk bruk av 3 bps ;) Når det er sagt, så kunne nok i noen tilfeller ønsket meg noe høyere bps som en ekstra mulighet. Men 8 bps det tror jeg er overkill for mitt bruk. Kunne jeg velge, ville jeg nok heller hatt større buffer.

 

Jeg har overhodet ikke lyst til å gi slipp på den innebyggete blitzen. Den er kjekk å ha i et knipetak, og ennå kjekkere til å utløse ekstern blitz trådløst. Jeg har ikke lyst til å måtte dra på en ekstra dings, som også hever systemkostnadene.

 

Hvilke forbedringer ønsker du deg forresten i det trådløse systemet? Med litt bruk av huet, så synes jeg det stort sett gjør en glimrende jobb. Eneste svakhet jeg ser er at det virker dårlig i sterk sol.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det var faktisk bufferen jeg tenkte på. Større hastighet på lagringen og kanskje plass til to minnekort.

 

Uten innebygd blits på topp modellen til Pentax og heller fått denne til en 500 lapp ekstra i en kit pakke.

 

Har sett video av blitskontrollen til Nikon D80 og SB-800. Kan ikke sammenlignes. Man kan sette opp flere blitser til forskjellige kanaler og justere styrken på blitsene fra kamera'et, alt trådløst etter det jeg husker.

Lenke til kommentar

Den blitzen du linker til er en hendig liten sak, men den gir ikke trådløs styring. Så for meg ville det vært et dårlig bytte.

 

Sikkert greit å kunne styre ballansen mellom de ulike kanalene fra kamera. Kjekt å ha, men at jeg må gjøre det på blitzsida er ikke noen deal breaker for meg. Ikke at jeg bruker avanserte blitzoppsett så ofte, men min lille erfaring sier at jeg ofte må flytte blitzene allikevel, om noe ikke stemmer. På blitzsida står nok høyere synchastighet høyere på min ønskeliste, enn forbedringer av det trådløse systemet.

Lenke til kommentar

Du peker på det jeg opplever som styrken ved Pentax sine kamerahus, nemlig brukervennlighet.

 

Samtidig er det nok rom for forbedringer på sensorsida. Det er tross alt en førstegenerasjons-sensor. Når det er sagt, så er jeg imponert over hva de har fått til på sensorsida i samarbeid med Samsung.

 

At de ikke har gjort noe med fokushastighet tidligere går over min begripelse. Brukerrapporter tyder forresten på at K-m er en forbedring. Den blir rapportert å være raskere enn K10D. Om det stemmer, så er de på rett vei. Min foreløpige teori er at de tidligere har vært for gjerrige på regnekraft.

 

Når det gjelder økning av bps er det hele litt mer komplisert. Det krever vistnok en total revisjon av lukkermekanismen. Det er en kostbar affere. Og jeg har en følelse av at de trenger å få igjen utviklingskostnadene etter sensoren, før de er modne for å investere i den typen utvikling. Personlig føler jeg ikke det store behovet. Men jeg ser at det kan være nødvendig for å posisjonere seg i forhold til konkurentene.

 

EDIT: Rydda litt avsnitt.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg fikk inntrykk av at de måtte prioritere bruk av begrensede ressurser, og valgte et større løft på sensorutvikling over vesentlig hurtigere fokus. Helt grei prioritering om du spør meg. I tillegg til kontinuerlig og jevn forbedring virker det som om de prøver å finne noe der de kan gjøre større endringer som gjør at hvert nye kamera skiller seg litt fra mengden.

 

Så lenge de ikke er oppsiktsvekkende dårlige på bilder per sekund tviler jeg på at de vil gjøre store endringer ut over vanlige forbedringer som litt større buffer og litt raskere skriving osv. Om det skal være interessant å gjøre et skikkelig løft på det må de nærme seg 30 bilder i sekundet i forholdsvis stort format og mulighet for videoopptak som på 5DmkII, alt annet vil bare drukne i markedsføringsstøyen.

Lenke til kommentar
Synes det er på tide med en egen diskusjonstråd om Pentax dSLR og tilbehør for Pentax og Samsung brukere/eiere.

En egen tråd der vi kan poste nyheter/rykter, erfaringer og tips. Selvfølgelig også komme med spørsmål angående Pentax og/eller Samsung dSLR m/ tilbehør.

 

Prisguide Pentax/Samsung dSLR

 

Prisguide Pentax/Samsung objektiv

 

Prisguide Pentax/Samsung blits

 

Priser idag, 10.11.2008:

 

K20D - Latterlige 5999kr. hos Japanfoto. (kun hus)

 

K200D - Kun 3999kr. hos Japanfoto. (hus med 18-55mm AL II)

 

Den nye Pentax K-m er like rundt hjørnet. Prisen er på 4395kr. inkl. kit objektiv.

Regner med denne kommer til å havne under 4000kr. rimelig kjapt.

 

Litt rykter: Pentax har ingen planer om fullformat(FF) dSLR. Det er fortsatt rykter om at de ennå holder på å utvikle mellomformat(MF). Om det i det hele tatt blir noe av det er en annen sak. De har sagt at de vil prioritere og forbedre APS-C dSLR.

Det er stor mulighet for at vi ser en ny K30D allerede til sommeren 2009.

Sikkert noen her som er mere oppdatert enn meg på rykter og nyheter.

 

 

 

 

(Har ikke tid til mer skriving akkurat nå)

 

Takk for interessant tråd!

 

Jeg har i dag et GX 10, og er omtrent 2 millimeter fra å kjøpe en K20D i tillegg. Eneste som holder meg tilbake er at jeg grunnet mye jobb, husbygging etc neppe får tatt særlig mange bilder før til sommeren. Så da blir jo spørsmålene:

 

1) Er det noen som har litt mer enn magefølelse og gode ønsker bak forventningen til at K30D kommer til sommeren?

2) Er det grunn til å tro at Pentax viderefører prispolitikken de nå har? Og hvis ja, hva kommer et K30D hus på?

3) Oppdateringen fra K10D til K20D var bra, men ikke overveldende. (Grunnen til at vurderer K20D er behov for et kamera til). Er det noe som indikerer at oppdateringen blir større fra K20D til K30D, eller er det urealistisk?

 

Kloke hoder, vennligst stig frem!

Lenke til kommentar

Mine gjetninger er sikkert like gode som dine GBOne. :)

 

Pentax må komme med nytt kamera regelmessig for å konkurrere med Nikon, Canon og Sony.

 

Et K30D-hus kommer til å ligge på omtrent samme pris som K20D og K10D da de var nye. Det er en helt standard prispolitikk der man får mer penger fra early adopters, bruker rabattkoder/cashbacks (helst i USA) og etterhvert selger større volum til lavere pris for å få mest mulig omsetning på ulike prisnivåer. Det er lite rom for oppfinnsomhet med prisingen så lenge konkurransen er så hard som den er.

 

K30D kommer til å være bedre, men tviler sterkt på at det blir overveldende.

Lenke til kommentar
...

 

1) Er det noen som har litt mer enn magefølelse og gode ønsker bak forventningen til at K30D kommer til sommeren?

2) Er det grunn til å tro at Pentax viderefører prispolitikken de nå har? Og hvis ja, hva kommer et K30D hus på?

3) Oppdateringen fra K10D til K20D var bra, men ikke overveldende. (Grunnen til at vurderer K20D er behov for et kamera til). Er det noe som indikerer at oppdateringen blir større fra K20D til K30D, eller er det urealistisk?

 

Kloke hoder, vennligst stig frem!

Det eneste ci har direkte fra kilden er ymse utsagn om at Pentax jobber mot en fire-modellslinje

 

For øyeblikket vil det si

K-m (eller K2000D som den nå heter i USA)

KxxxD

KxxD

og til slutt en ikke navngitt toppmodell. La oss kalle den KxD

 

Min magefølelse sier: Hva vi kan forvente oss av oppfølgerne avhenger nok mye av hvor i næringskjeden de legger KxD. Blir det en APS-C modell vil jeg tro at resten av programmet kun vil få mindre oppgraderinger. Hvis det derimot blir et 645 basert prosjekt, eller eventuelt FF (noe jeg personlig ser som mindre sannsynlig), kan det hende at de resterende modellene gradvis vil bevege seg oppover næringskjeden. Konkret vil jeg tippe at det vil dety et mer markert skille mellom KxxxD og KxxD. Oppfølgeren til K-m vil jeg anta vil havne i omtrent samme segment som nå. I et slikt perspektiv kan vi eventuelt forvente relativt radikale endringer fra K20D til K30D.

 

Så til dine konkrete spørsmål:

 

1. De som har mer enn magefølelse på de konkrete modellene er under NDA. Og så lenge de ikke lekker info står vi kun igjen med løse rykter og mer eller mindre kvalifisert synsing. Ofte er ryktene i realitieten ønskelister.

 

2. Jeg støtter Bherserk sitt svar.

 

3. For meg var K10D til K20D et kvantesprang. Først og fremst pga. en radikal økning av mengden anvendelig informasjon i filene. For deg er det tydeligvis bare en mindre oppgradering. Det jeg forsøker å antyde er at hvor stor en oppgradering er nok avhenger mye av øynene som ser, altså hva du legger vekt på som fotograf.

Lenke til kommentar
Mine gjetninger er sikkert like gode som dine GBOne. :)

 

Pentax må komme med nytt kamera regelmessig for å konkurrere med Nikon, Canon og Sony.

 

Et K30D-hus kommer til å ligge på omtrent samme pris som K20D og K10D da de var nye. Det er en helt standard prispolitikk der man får mer penger fra early adopters, bruker rabattkoder/cashbacks (helst i USA) og etterhvert selger større volum til lavere pris for å få mest mulig omsetning på ulike prisnivåer. Det er lite rom for oppfinnsomhet med prisingen så lenge konkurransen er så hard som den er.

 

K30D kommer til å være bedre, men tviler sterkt på at det blir overveldende.

 

Fornuftige svar der! Hva begynte egentlig K20D på? Jeg har bare fulgt dette kameraet de siste 2-3 månedene.

Lenke til kommentar
...

 

1) Er det noen som har litt mer enn magefølelse og gode ønsker bak forventningen til at K30D kommer til sommeren?

2) Er det grunn til å tro at Pentax viderefører prispolitikken de nå har? Og hvis ja, hva kommer et K30D hus på?

3) Oppdateringen fra K10D til K20D var bra, men ikke overveldende. (Grunnen til at vurderer K20D er behov for et kamera til). Er det noe som indikerer at oppdateringen blir større fra K20D til K30D, eller er det urealistisk?

 

Kloke hoder, vennligst stig frem!

Det eneste ci har direkte fra kilden er ymse utsagn om at Pentax jobber mot en fire-modellslinje

 

For øyeblikket vil det si

K-m (eller K2000D som den nå heter i USA)

KxxxD

KxxD

og til slutt en ikke navngitt toppmodell. La oss kalle den KxD

 

Min magefølelse sier: Hva vi kan forvente oss av oppfølgerne avhenger nok mye av hvor i næringskjeden de legger KxD. Blir det en APS-C modell vil jeg tro at resten av programmet kun vil få mindre oppgraderinger. Hvis det derimot blir et 645 basert prosjekt, eller eventuelt FF (noe jeg personlig ser som mindre sannsynlig), kan det hende at de resterende modellene gradvis vil bevege seg oppover næringskjeden. Konkret vil jeg tippe at det vil dety et mer markert skille mellom KxxxD og KxxD. Oppfølgeren til K-m vil jeg anta vil havne i omtrent samme segment som nå. I et slikt perspektiv kan vi eventuelt forvente relativt radikale endringer fra K20D til K30D.

 

Så til dine konkrete spørsmål:

 

1. De som har mer enn magefølelse på de konkrete modellene er under NDA. Og så lenge de ikke lekker info står vi kun igjen med løse rykter og mer eller mindre kvalifisert synsing. Ofte er ryktene i realitieten ønskelister.

 

2. Jeg støtter Bherserk sitt svar.

 

3. For meg var K10D til K20D et kvantesprang. Først og fremst pga. en radikal økning av mengden anvendelig informasjon i filene. For deg er det tydeligvis bare en mindre oppgradering. Det jeg forsøker å antyde er at hvor stor en oppgradering er nok avhenger mye av øynene som ser, altså hva du legger vekt på som fotograf.

 

Takk for svar!

 

Siden et kvantesprang er det minste målbare spranget som kan tas, er vi vel enige om at det ikke var drastiske oppdateringer fra K10D til K20D!

 

Spøk til side: Din vurdering av sortimentet er interessant. Jeg trodde det var mer eller mindre avklart at Pentax ikke kommer med FF. Hva må etter din mening endres fra K20D til K30D for at du vil definere oppdateringen som "radikale"?

 

MVH

GBOne

Lenke til kommentar
Fornuftige svar der! Hva begynte egentlig K20D på? Jeg har bare fulgt dette kameraet de siste 2-3 månedene.
https://prisguiden.no/product.php?product...amp;view=prices

 

Byrja på omlag 10,5k.

 

Og eit lite forumtips: Det er unødvendig å sitere so mykje. Om du berre skal svare generelt på eit innlegg av ein person kan du t.d. erstatte teksten i sitatboksen med *snip*, eller droppe sitatboksane heilt, og skrive Brukarnamn: fulgt av det du vil seie.

Lenke til kommentar

La meg først være litt mer eksplisitt på begrunnelsen for at jeg ser en sammenheng mellom formatvalg for KxD og de øvrige modellene.

Bygger den på APS-C formatet vil den trolig havne i omtrent samme klasse som Nikon en Dx00. Altså toppen av næringskjeden innen APS-C. Hvis ikke, vil den nok floppe, og det vet Pentax. Slik jeg opplever det, er ikke spranget mellom D300 og K20D så stort. det handler i første rekke om hurtighet og støyprestsjoner ved høy ISO.

 

Hvis de derimot velger å bygge den på 645 plattformen, vil dette bli et mer opplagt proffkamera. Da vil de etter mitt syn bli tvunget til å spekke en KxxD oppfølger en del nærmere Nikon Dx00 enn den eksisterende K20D. Rett og slett for å bli tatt seriøst. Dette ser jeg eventuelt for meg at vil forplante seg videre ned til KxxxD.

 

Hva jeg legger i radikalt i en slik sammenheng? Tja. Det mest opplagte er størrre ytelsesbedringer, som krever nytt design, ikke bare tweaking av eksisterende teknologi. F.eks ny lukkermekanisme som muliggjør høyere bps uten at det går ut over holdbarhet på lukkermekansimen, eller en total revisjon av AF-systemet. En mer sømløs løsning for AF ved LV er et annet eksempel. I bunn og grunn snakker jeg vel om reelle utvidelser av brukområdet for et produkt. Så for meg var en opplevd 1,5 EV bedring av anvendelig ISO fra K10D til K20D radiakalt. Det gjør det mulig for meg å ta bilder med gode resultater, som ikke var mulig før.

 

K-m opplever jeg forresten som et radikalt produkt. Der har de tatt mesteparten av teknologien fra K200D (da tenker jeg i førsterekke på billedstabilisering), og puttet det inn i et hus med samme størrelse som den gamle DS-en min. Dette var vistnok ikke teknisk mulig før. For meg er det radiakalt nok til at jeg faktisk vurderer K-m som et suplement til K20D. Men først må det regne litt penger på meg ;)

 

EDIT: Til slutt noen få ord om Pentax og FF. Alt tyder på at det ikke blir en realitet med det første. De har gått offentlig ut og sagt at de prioriterer 645 høyere enn FF. Men som brittene sier, the proof is in the pudding. Og så lenge vi hverken har sett eller smakt puddingen, kan vi ikke være sikre på noe som helst.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
(Veldig langt innlegg)

Mye klokt du skriver der.

Jeg tror ikke at et Kxd vil bli APS-C av den elementære grunn at spranget fra Kx0d blir for lite. APS-H (ala 1D serien til canon) er en mulighet, eventuelt blir det 645, en FF fra Pentax kan ikke komme før de begynner å produsere FF-optikk igjen, noe som det ikke ser ut som at det er planer om.

 

Det jeg tror vil skje er at den neste i Kx0d serien legger seg nærmere Nikons Dx00 serie, Kx00d vil gå litt oppover i klasse i forhold til idag, og Kx000d serien vil gå enda mindre opp i klasse. På denne måten MÅ Kxd enten bli APS-h, 645, eller FF. Men altså hvis vi tar Canons 1d serie som eksempel er det mye de kan gjøre der i forhold til eks 40d, Innebyggetverikalgrep, større søker, MYE raskere, helt vanntett, AF. OSV (nok å ta tak i).

 

Spørsmålet ligger vel ikke i hva Pentax kan, men hva de har råd til.

 

Et alternativ til GBONE som vurderte k20d, men lurer på om det er stor nok oppgradering, hva med å nå kjøpe K-m (og beholde det andre) og når K30d kommer selger du et av de eldre kameraene?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...