Gå til innhold

Hvilken reciever trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Da er tiden kommet for å handle ny reciever, og nå vil jeg gjerne ha noe som har "alt-i-ett", som tar alle spillmaskiner osv. jeg vil koble til.

 

Jeg har følgende deler:

 

TV (Optisk lyd ut)

Xbox (S-video + Optisk lyd ut)

PS3 (HDMI + optisk lydut)

PC (HDMI + optisk lyd ut)

Wii (Komponent + phono ut)

N64 (composite + phono ut)

 

Jeg vil gjerne ha en reciever som takler alt dette samtidig, uten å koste skjorta.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

surroundreciever?

Har du store høyttalere? Hvor mange?

 

Hvilken prisklasse er du på utkikk i?

 

En flott reciever om du har surroundanlegg, samt en middels store høyttalere:

https://prisguiden.no/product.php?productId=96672

Der har du alle tilkoblingene som du trenger, inkludert en del ekstra.

 

Edit: Sånn som PS3 osv.. så kan du vel bare kjøre lyd via HDMI. Det gir bedre lyd, samt du slipper ledninger og så mange optiske tilkoblinger. Yamaha'en har også DTS HD Master, og Dolby Digital True HD osv.. som gjør at du kan nyte fult ut Blu-Ray formatet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Surroundreciever ja!

 

Har ikke så mye peiling på dette, har lest litt rundt men er usikker på en del ting.

 

Høyttalere har jeg ikke kjøpt enda, men har planer om å kjøpe et rimelig, middels stort sett etter hvert.

 

Prisklasse = rimelig.

 

Men, er det ikke slik at man kan koble til maks 1 kilde til hver kanal, så om recieveren har følgende kanaler:

 

DVD HDMI + Komponent + SVHS

VIDEO1 HDMI + Komponent + SVHS

VIDEO2 HDMI + Komponent + SVHS

 

(osv)

 

Så har vi totalt 9 tilkoblinger, men kan maks bruke 3, siden det er 3 og 3 på samme kanal?

 

Muligens veldig rotete forklart, men håper noen tar tegninga :-P

Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner hva du mener.

Du kan jo ha tilkoblet alle tingene dine, men du må bestemme hvilken kanal du skal bruke.

F. eks så går den ene komponentinngangen og den ene HDMI-inngangen på samme "DVD"-kanalen. Men den kanalen er jo igjen delt opp i to.

- HDMI (f. eks PS3)

- Analog (komponent)

- Auto (velger den aktive)

 

Men du kan jo bare velge om du vil bruke digital eller analog input-kilde. (eller automatisk)

Setter du på kanalen "DVD" så blir enten HDMI, eller analog brukt. Har du på auto så vil den automatisk se om det er analog eller digital som er i bruk.

 

Siden du har flere ting, så kan du jo også koble PCen til kanalen "DVR" via HDMI, mens Xboxen også kobles til "DVR", bare via S-video. Og akkurat som med kanalen "DVD", så kan du velge analog, Digital, eller auto.

 

På kanalen "CD" så kan du jo bruke TV og N64.

 

Ps: Du har også enda flere kanaler å velge mellom, så det er null stress.

 

Så det skal ikke bli noe problem. Har selv Yamaha RX-V863, som er modellen over. Den har da en ekstra HDMI-utgang osv.., litt kraftigere, og den kan oppskalere 480p (fra Wii'en for eksempel) til 1080p.

 

Men skal du ha en i prisklassen rimelig så ville jeg sagt at RX-V663 er et utmerket valg.

 

Edit: Selv har jeg koblet til:

- DVD-spiller/opptaker (via komponent)

- Blu-Ray-spiller (via HDMI)

- PC (foreløpig via koaksial lydkabel, og bildekilden går rett til prosjektoren. Vurderer dog å bare bruke en enkelt HDMI-kabel rett i recieveren)

- Xbox 360 (HDMI, og phonokabler)

- Wii (komponent)

- N64 (komposite)

 

Samt at jeg har koblet en annen reciever til den ene subwoofer-utgangen (preout), som igjen driver en romperister. Og naturligvis en SVS-sub til den andre subwoofer-utgangen. :)

 

Recieveren driver 5 høyttalere (Athena speakers), som er noe over middels store, men har noen rimelig lettdrevne elementer. Fungerer svært bra for min del ivhertfall. :D

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...