Gå til innhold

Kan noen oppklare dette med rente og kredittkort


Viro

Anbefalte innlegg

Jeg kom litt i tvil når jeg leser dette på Gebyrfri.no:

 

Har du Kr 1 000 utestående i én måned blir rentekostnaden 22 kr før skattefordel og 16 kr etter.

 

Visa Classic og Visa Gold:

Effektiv rente 22,44 % for varekjøp og 29,84 % for kontantuttak per 1 000, 10 000 og 20 000.

 

Si at jeg har 3500,- utestående over én måned, vil det ikke være 784,- jeg må betale?

 

En oppklaring ville vært fint. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gitt at du må betale 22 kr mnd med en utestående saldo på 1000,- gir dette en rente på 2,2% pr mnd.

 

Dette vil på årsbasis utgjøre en rente tilnærmet 26,4% (2,2% * 12)

 

Gitt ditt eksempel med en saldo på 3500,- vil månedlig rente utgjøre 77,- pr mnd.(3500 * 2,2%)

 

Takk IRRupt, dette var noe annet. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På den annen side er kredittkort brukt fornuftig et gunstig bidrag til økonomien. Jeg bruker alltid kredittkort når jeg handler, men betaler selvsagt :innocent: utestående på forfall. På denne måten har jeg hatt rente- og kostnadsfri kreditt i opptil 50 dager, og i tillegg fått rabatt på for eks bensin.

Lenke til kommentar

Kredittkort er fine greier for de som har nok penger. Jeg bruker mitt til bl.a. å betale reiser. Da får jeg gratis reiseforsikring. Bruker det også til å handle på nett for å få gratis betalingsutsettelse, men aldri fordi jeg ikke har penger nok til å kjøpe etellerannet.

 

Regelen bør være at man aldri skal betale med kredittkort fordi man trenger penger. Da havner man snart i luksusfellen og kommer på TV3.

Lenke til kommentar

Hvis du bare betaler inn minstetrekket så går ikke lånet ned nei. Det som blir trukket automatisk er antakeligvis bare renteutgiftene. Man skal ikke ha grei økonomi og utestående beløp på kredittkort samtidig. Dersom man har noe utestående så burde man betale hele beløpet eller så mye man makter. Og da mener jeg at dersom man ikke har mulighet tilå betale hele beløpet så skal man virkelig måtte leve trangt de månedene man ikke klarer hele regninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...