Gå til innhold

Kåret til årets mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det slår kanskje ikke folk at dette ikke var en amobil.no-eksklusiv avstemning. Selv om generelle konsensus på diskusjon.no syns å være at iPhone er crap, og selv om man kanskje føler seg som en slags elite når man henger på mobildelen av forumet, betyr ikke det at brukerne her representerer "folk flest". Tvert imot faktisk, noe vi fikk bevis på nå :)

 

Og om iPhone er crap, hvorfor lager alle mobilprodusentene plutselig tilsvarende modeller?

Lenke til kommentar

eXZire har det første gode poenget i denne tråden. Hvis iPhone var så forferdelig dårlig, hvorfor går da alle andre produsenter i fotsporene? Stor berøringsfølsom skjerm, store ikoner, enkel bruk. Det er iPhone. Ingen av de andre har klart dette ennå. Husk at "folk flest" ikke er tekofreaks slik de fleste av oss her på forumet er...!

 

-s

Lenke til kommentar
Det slår kanskje ikke folk at dette ikke var en amobil.no-eksklusiv avstemning. Selv om generelle konsensus på diskusjon.no syns å være at iPhone er crap, og selv om man kanskje føler seg som en slags elite når man henger på mobildelen av forumet, betyr ikke det at brukerne her representerer "folk flest". Tvert imot faktisk, noe vi fikk bevis på nå :)

 

Og om iPhone er crap, hvorfor lager alle mobilprodusentene plutselig tilsvarende modeller?

Det er vel også grunn til å spørre seg om hvor mange som faktisk visste om denne kåringen som skjedde på den for meg ukjente nettsiden http://www.gulltasten.no/ - rent bortsett fra leserne til Mac1.no selvsagt, som kunne trykke på et bilde i en artikkel for å automatisk avgi stemme for iPhone.

Lenke til kommentar
Det slår kanskje ikke folk at dette ikke var en amobil.no-eksklusiv avstemning. Selv om generelle konsensus på diskusjon.no syns å være at iPhone er crap, og selv om man kanskje føler seg som en slags elite når man henger på mobildelen av forumet, betyr ikke det at brukerne her representerer "folk flest". Tvert imot faktisk, noe vi fikk bevis på nå :)

 

Og om iPhone er crap, hvorfor lager alle mobilprodusentene plutselig tilsvarende modeller?

Det er vel også grunn til å spørre seg om hvor mange som faktisk visste om denne kåringen som skjedde på den for meg ukjente nettsiden http://www.gulltasten.no/ - rent bortsett fra leserne til Mac1.no selvsagt, som kunne trykke på et bilde i en artikkel for å automatisk avgi stemme for iPhone.

 

Tydeligvis endel ettersom det for det meste er en bransje pris, hvor de sikkert har fått masse informasjon.

Like mange visste vel om denne kåringen, som da Nokia N95 vant i fjor regner jeg med, men da kanskje nokia forum var grunnen?

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Kom med en smarttelefon som ikke starter på nytt (eng: reboot) av seg selv helt plutslig uten grunn. De aller fleste mobiler i dag er ustabile nettopp fordi de er smarttelefoner og er fullspekket med masse programvare. Selv min Motorola L6 som nå må klassifiseres som et klenodie starter på nytt av seg selv iblant. Lurer på om jeg må kjøpe meg en Nokia 3210 eller enda eldre telefon for å få noe som er dønn stabilt. En telefon skal ikke gjøre noe den ikke blir bedt om eller som ikke er forventet av den. Da er det bugs i systemet en plass. Mer funksjoner skaper mer kompeksitet og mer sjangse for minnelekkasjer.

 

Jeg har vendt meg til at bugs kan forekomme på en datamaskin (desverre), men en mobiltelefon er ikke en datamaskin (ikke i mine øyne ihvertfall) men et apparat eller spesifikk innretning. Man har helt andre krav til slike ting. Hadde noen her syntes det hadde vært ok om f.eks stekeovnen din plutslig finner ut at 400 grader passer bra for frossenpizzan når du har stilt den på 215 grander?

Endret av saivert
Lenke til kommentar
De aller fleste mobiler i dag er ustabile nettopp fordi de er smarttelefoner og er fullspekket med masse programvare.
Hvilke modeller/OS har du den erfaringen med?

 

Jeg har installert de fleste programmene fra anbefalt-tråden på en E51 jeg bruker hver dag, og det går som regel flere uker mellom at jeg merker ustabilitet. Jeg skrur den heller aldri av eller restarter den som mange anbefaler.

Lenke til kommentar
Og bare for å rote litt rundt i vepsebolet her nå.

 

Tydelig vi har en gjeng med snurte folk med andre mobiler som de mener skulle ha vunnet. Og som lenge før iphone kom ut bestemte seg for at om den kom så skulle de i alle fall ikke like den og i hvertfall ikke ha den uansett hva den hadde. Folk klager over at fanboys er ille, men hateboys er faktisk hakket værre. Jeg har selv en iPhone og jeg ser den har mangler, men sjelden de tingene folk roper om som kritiske mangler. Nei jeg bryr meg ikke om at den ikke har 5mp kamera. Nei jeg dør ikke av at den ikke har mms, skrekk og gru den er bundet opp mot itunes... hva så? Den har ikke hd-skjerm, give me a break 800x480 pixler på en mobil er jo bare latterlig. Det har ingen nytteverdi what so ever reduserer kun batterilevetiden dramatisk.

Den er ikke en ekte smartphone. Hva er det som plutselig har forandret begrepet smartphone slik at iphone faller utenfor? Jeg har installerbare programmer. Jeg skriver e-post, samidig som jeg hører på musikk, samtidig som jeg er logget på msn, og aim. og nei jeg har ikke jailbreaka den. Det er 3 irritasjonsmomenter jeg har: Apple er utrolig fjollete med hva de nekter å gi ut på appstore, browsern har ikke java eller flashstøtte, veldig ønsket med tanke på nettbank og sist jeg skulle veldig gjerne hatt bedre batterikapasitet i telefonen. Men når det gjelder batterikapasiteten er det slik at den holder fra jeg går ut døra hjemme klokka 06.00til jeg kommer hjem fra jobb klokka 18.00 og jeg har på gps, wifi, 3g pushmail, pushkallender, pushadressebok. jeg hører på musikk ca 4 timer i denne perioden, og jeg spiller på den minst 2 timer på reisevei. Den har batterier når jeg kommer hjem stort sett ca 15%. Dette holder for meg og ingen andre telefoner jeg har brukt så aktivt har klart dette. Selv ikke min gamle nokia e60 eller kjærestens k810 har klart dette med så aktiv bruk og htc-mobilene har jeg aldri opplevd vare i nærheten. Grunnen til at folk sier de har bedre kapasitet er fordi de har skrudd av wifi 3g push og gps og kun leser 2-3 mail på den i løpet av dagen samt tar 2-3 telefoner. Gjør jeg det samme ja da varer min iPhone fint i 3-4 dager den og.

 

Og når det gjelder årets nyvinning ja så er dette for den norske mobilbransjen. Skulle vi begynt med jammen dette finnes jo i et annet land så ville det _aldri_ vært en telefon som var på det norske markedet som hadde fått en eneste pris da alle prisene ville gått til telefoner på det japanske og koreanske markedet som vi aldri kom til å se snurten av her. Så ta dere sammen, Jeg sier ikke at htc er dritt, jeg sier bare at det ikke er telefonen for alle, det er heller ikke iPhone, men det virker som den i alle fall er telefonen for mange fler enn htc, og ja da er det slik at folk stemmer for den.

Det som gjør at iPhone faller utenfor begrepet smartphone er vel at den ikke støtter skikkelig multitasking. Musikk og noe annet samtidig kan alle telefoner (så og si). Og Aim og MSN er to internettbaserte tjenester. Er ikke de ganske enkelt nettsider man kan gå inn på fra nettleseren? Det er snakk om å kjøre ordentlige (med stor O) programmer samtidig. (F.eks. Excel.) Mener du at du kjører et mailprogram, musikkspiller, MSN som et eget program, og Aim som et eget program, på en Iphone samtidig?

 

Og hva man skal med høy oppløsning? Se på nettsider, og filmer med vel... Det er vel åpenbart at det har en fordel (og det går tydeligvis ikke utover batteriet nok til at det gjør telefoner dårlige, ettersom det selges).

 

Og til sist; Såvidt jeg vet, kan man ikke slette 1 enkelt oppføring i anropsloggen, uten å slette hele lista. Iphone har faktisk bare 64k farger. Noe som setter ned kvalitetsfølelsen litt i forhold til andre telefoner. Gameboyen min klarer det samme faktisk :!: (uten å si at den har like bra skjerm som iPhone...)

Lenke til kommentar
Iphone har faktisk bare 64k farger. Noe som setter ned kvalitetsfølelsen litt i forhold til andre telefoner. Gameboyen min klarer det samme faktisk :!: (uten å si at den har like bra skjerm som iPhone...)

 

Er ikke 64k veldig vanlig på mobiler? Har ikke blandt annet diamond og X1 det samme?

Endret av dredg
Lenke til kommentar

@Sigmund_Freud Nokia N82 restartet midt i en samtale med Microsoft tech support (skulle aktivere en Windows). Veldig kjekt mens du taster inn alle de nummerne. Det er sånt en blir utrolig irritert over og som skaper mistillit til et produkt.

Uakseptabelt for en mobiltelefon. Den skal bare fungere.

Lenke til kommentar
Iphone har faktisk bare 64k farger. Noe som setter ned kvalitetsfølelsen litt i forhold til andre telefoner. Gameboyen min klarer det samme faktisk :!: (uten å si at den har like bra skjerm som iPhone...)

 

Er ikke 64k veldig vanlig på mobiler? Har ikke blandt annet dimong og X1 det samme?

 

Mener 262k er vanlig nå til dags, min SE P1 har i allefall dét. 64k hører vel for det meste til på senere 2G/tidlig 3G, men skyt meg om jeg tar feil, hvilket jeg sikkert er.

Lenke til kommentar
Det slår kanskje ikke folk at dette ikke var en amobil.no-eksklusiv avstemning. Selv om generelle konsensus på diskusjon.no syns å være at iPhone er crap, og selv om man kanskje føler seg som en slags elite når man henger på mobildelen av forumet, betyr ikke det at brukerne her representerer "folk flest". Tvert imot faktisk, noe vi fikk bevis på nå :)

 

Og om iPhone er crap, hvorfor lager alle mobilprodusentene plutselig tilsvarende modeller?

Det er vel også grunn til å spørre seg om hvor mange som faktisk visste om denne kåringen som skjedde på den for meg ukjente nettsiden http://www.gulltasten.no/ - rent bortsett fra leserne til Mac1.no selvsagt, som kunne trykke på et bilde i en artikkel for å automatisk avgi stemme for iPhone.

Jeg har hørt om Gulltasten, men visste ikke om denne kåringa (mulig jeg har oversett noe), selv om jeg leser flere forskjellige it-aviser daglig. Dersom det er slik at det var reklame på denne kåringa på Mac1.no-forumet, syns jeg nesten avgjørelsen ikke kan sies å være gjort på en skikkelig måte. Det er jo klart så og si alle lesere der klikker seg inn og stemmer på favoritten sin - Apple iPhone.

 

Iphone har faktisk bare 64k farger. Noe som setter ned kvalitetsfølelsen litt i forhold til andre telefoner. Gameboyen min klarer det samme faktisk :!: (uten å si at den har like bra skjerm som iPhone...)

 

Er ikke 64k veldig vanlig på mobiler? Har ikke blandt annet dimong og X1 det samme?

65k farger viser alle telefoner med Windows Mobile, rett og slett fordi Windows ikke støtter mer. Uansett finner man de beste skjermene på markedet på disse telefonene, så trenger en skjerm egentlig å vise mer for at man får et brukbart bilde? Tydligvis ikke. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...