Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trekkmoment på hjulbolter


zetson

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så satt så lite fokus på dreiemomentet ved stramming av hjulbolter? Hver gang det er på tide å skifte dekk leser man masse artikler om skifte av dekk, men har sjelden sett noen som faktisk nevner stramming med riktig moment...

 

Kjøpte en momentnøkkel (link) på Biltema i fjor sommer og har ikke angret et sekund. Ved å trekke til med momentet som står i bilens håndbok er det kjempeenkelt å skifte dekk. Jeg ble overrasket i begynnelsen hvor lite som faktisk skulle til før at boltene var strammet tilstrekkelig. Dette gjør det også lettere å løsne boltene neste gang, samt at slitasjen på boltene blir så liten som mulig. Anbefales!!

Endret av zetson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her en en billig, som sikkert er nøyaktig nok for dette bruket: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80945

 

Hm, det var ikke så verst. Hvis man går opp i hundrekroners-skalaen så får man jo sikkert noe veldig ålreit noe.

Selv om 70 kroner absolutt ikke var noen upris!

 

Grunnen til at jeg spurte var at jeg hadde inntrykk av at folk flest ikke gadd å ta seg råd til en momentnøkkel "bare" for å skifte dekk. Men med slike priser burde jo ikke det være noen hindring!

Så ja, hadde vært kjekt om div. artikler kunne fokuseres mer rundt dette. Godt tips fra trådstarter, mange takk! :)

Lenke til kommentar
Her en en billig, som sikkert er nøyaktig nok for dette bruket: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80945

 

Hm, det var ikke så verst. Hvis man går opp i hundrekroners-skalaen så får man jo sikkert noe veldig ålreit noe.

Selv om 70 kroner absolutt ikke var noen upris!

 

Grunnen til at jeg spurte var at jeg hadde inntrykk av at folk flest ikke gadd å ta seg råd til en momentnøkkel "bare" for å skifte dekk. Men med slike priser burde jo ikke det være noen hindring!

Så ja, hadde vært kjekt om div. artikler kunne fokuseres mer rundt dette. Godt tips fra trådstarter, mange takk! :)

 

Bare hyggelig:) Men den nøkkelen jeg kjøpte er litt mer avansert enn den til hundrelappen, som kun har en graderingsskive, derfor mer unøyaktig. På den jeg har (linken er i det forrige innlegget mitt) stiller man inn momentet ved å vri på håndtaket. Når man strammer til hører man et klikk når man trekker til med innstilt moment. Den er en del dyrere, men da kan slipper man å "ligge på siden" og følge med graderingsskiven samtidig som man skrur.

Lenke til kommentar
Bare hyggelig:) Men den nøkkelen jeg kjøpte er litt mer avansert enn den til hundrelappen, som kun har en graderingsskive, derfor mer unøyaktig. På den jeg har (linken er i det forrige innlegget mitt) stiller man inn momentet ved å vri på håndtaket. Når man strammer til hører man et klikk når man trekker til med innstilt moment. Den er en del dyrere, men da kan slipper man å "ligge på siden" og følge med graderingsskiven samtidig som man skrur.

 

Jepp, er en slik nøkkel jeg har tenkt på selv om. Trur det blir å ønske seg en til jul / bursdag. :wee:

Lenke til kommentar

Er det så fryktelig stort behov for riktig moment? Det må henge fast og du treng ikkje dra det heilt frå kvarandre.

 

Det er etter min meining viktigare å ettertrekke. Ein idé kan være å bruke moment ein gang, då har du sånn circa følelsen med kor stort moment som skal til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...