Gå til innhold

Det heter hvis, ikke visst eller vist


konduktans

Anbefalte innlegg

Har i det siste lagt merke til at VELDIG mange sier "visst" når de egentlig mener "hvis". Siden jeg finner dette mildt sagt jævlig irriterende, føler jeg for å gjøre det 100 % klart at det heter hvis. Det er ikke "Visst jeg kjøper en slik bil, skjer det og det da?", men "Hvis jeg kjøper en slik bil, skjer det og det da?".

 

Noen flere som frustreres over dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i at dialekter ikke har noe på et forum å gjøre, men nynorsk er jo ikke en dialekt. Hvis en person skriver bokmål, og klarer å få slengt på en "visst", så er dette en skrivefeil. Og jeg er helt enig, skrivefeil er sinnssykt irriterende når du skjønner at det ikke er en glipp, men at den som skriver rett og slett ikke kan norsk.

 

EDIT: Hvis det ikke kom klart nok frem så syns jeg at man enten bør skrive bokmål eller nynorsk; ikke dialekt.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Ja, ja, man må være konsekvent. En blandig blir dialekt. Og dialekt på forum = :wallbash:

Indeed, my friend. Hadde jeg fått bestemme, så skulle alle skrevet bokmål eller aller helst engelsk, men siden jeg ikke er kongen i Norge, får vi klare oss med nynorsk og bokmål. Problemet er at de fleste på forumet snakker det vi kan kalle nymål(Ja, du så rett. Nynorsk og bokmål ble til nymål). Kan vi ikke ha en "språkkode" på forumet, noe liknende kleskoden man har på visse restauranter? Kanskje man må skrive en opplest tekst korrekt for å få bli medlem på forumet eller noe sånt. :D

 

Visst det er irriterende, kan ikke fordra det! Nå må jeg vist spise, hade da folkens!

Veit ikke om det var et forsøk på hån/humor fra din side, men siden det uten tvil var skrevet feil, må det sies å være relativt mislykket. Hadde du klart å skrive korrekt norsk, ville det blitt:

"Visst er det irriterende, jeg kan ikke fordra det! Nå må jeg visst spise. Hade(?) da folkens!"

Lenke til kommentar
Eg meinar at "vist" er eit nynorsk ord og burde kunne brukast på lik linje med "hvis".

 

Du tenkjer på ordet "viss." :)

 

Og jeg er helt enig, skrivefeil er sinnsykt irriterende når du skjønner at det ikke er en glipp, men at den som skriver rett og slett ikke kan norsk.

Du mener "sinnssykt"? ;)

Lenke til kommentar
Du mener "sinnssykt"? ;)

 

Klarte selvfølgelig å drite meg ut på rett tidspunkt. :p

 

Hvis de har et FULLT forbud, så er det veldig fint :)

 

Kanskje vi kan prøve å innføre noe liknende på diskusjon.no?

 

Er bare noe jeg mener å ha hørt; ikke noe jeg vet 100% sikkert. Noen som henger på NFF som kankskje vet? Hadde vært herlig med noe slikt noe her på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...