Gå til innhold

Skal kjøpe Vista 64-bit, men har noen spørsmål først


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe Windows Vista 64-bit, og lurer litt på hva og hvor jeg bør kjøpe..

Jeg tenker å kjøpe Vista Home Premium, men hva betyr OEM og hva vil det si?

 

Jeg har Windows XP 32-bit fra før, kan det brukes til noe? Finnes det en oppgradering fra XP til Vista, som fungerer selv om jeg går fra 32-bit til 64-bit?

Endret av schwifty_five
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sendte faktisk en mail ang. noe ala dette til Microsoft like etter lanseringen av Vista, og som svar sa de at jeg måtte kjøpe helt ny Vista lisens.

 

Ang. om du kan bruke Win XP du har fra før, så har vi jo en situasjon som er slik;

Microsoft gir ikke lenger ut flere Win XP lisenser, fordi de vil at folk skal bruke Vista.

Kanskje noen av de som absolutt MÅÅ ha Win XP fordi de mener Vista er så utroooolig dårlig. Uten grunn mener nå jeg..

SÅ du kan prøve å selge det til dem ;)

 

Edit: La til en setning jeg glemte :O

Endret av BenAus
Lenke til kommentar
Sendte faktisk en mail ang. noe ala dette til Microsoft like etter lanseringen av Vista, og som svar sa de at jeg måtte kjøpe helt ny Vista lisens.

 

Ang. om du kan bruke Win XP du har fra før, så har vi jo en situasjon som er slik;

Microsoft gir ikke lenger ut flere Win XP lisenser, fordi de vil at folk skal bruke Vista.

Kanskje noen av de som absolutt MÅÅ ha Win XP fordi de mener Vista er så utroooolig dårlig. Uten grunn mener nå jeg..

Jeg vil bruke Vista, jeg da.

 

Men betyr det at https://prisguiden.no/product.php?productId=97683 er noe for meg?

Hva betyr det at det er lukket lisens, og hva betyr OEM?

Lenke til kommentar

Du skal kunne bruke den ja schwifty.

 

OEM refererer til "Original Equipment Manufacturer" (wiki)

En OEM lisens er hva du vil få med om du kjøper pcen med OS ferdig installert. OEM lisensen er ment for bruk kun på en maskin, mens retail utgaven kan du flytte fra maskin til maskin. Retail utgaven gir også rett til brukerstøtte fra Microsoft, noe OEM utgaven ikke gjør da de her referer til pc-produsenten du kjøpte pcen fra.

 

Praktisk er det ikke noe problem å flytte med seg en separat kjøpt OEM utgave som den du linker til fra en pc til en annen. Du kan riktignok måtte bruke telefon aktivering og opplyse om at du måtte bytte hovedkort grunnet at det gamle streiket eller noe for å få aktivert...

 

 

Edit:

Du finner også noe informasjon om dette i stickyen: Topic has attachmentsVista x64 vs x86 - OEM vs Retail - mini-FAQ

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Du skal kunne bruke den ja schwifty.

 

OEM refererer til "Original Equipment Manufacturer" (wiki)

En OEM lisens er hva du vil få med om du kjøper pcen med OS ferdig installert. OEM lisensen er ment for bruk kun på en maskin, mens retail utgaven kan du flytte fra maskin til maskin. Retail utgaven gir også rett til brukerstøtte fra Microsoft, noe OEM utgaven ikke gjør da de her referer til pc-produsenten du kjøpte pcen fra.

 

Praktisk er det ikke noe problem å flytte med seg en separat kjøpt OEM utgave som den du linker til fra en pc til en annen. Du kan riktignok måtte bruke telefon aktivering og opplyse om at du måtte bytte hovedkort grunnet at det gamle streiket eller noe for å få aktivert...

 

 

Edit:

Du finner også noe informasjon om dette i stickyen: Topic has attachmentsVista x64 vs x86 - OEM vs Retail - mini-FAQ

Hvordan er det med drivere til 64-bit nå, er det bedre enn før? Har hørt om en del som har problemer med trådløst nettverk etc.

Og er det lurt å invistere i Ultimate, eller holder det med Home Premium?

Lenke til kommentar
Du skal kunne bruke den ja schwifty.

 

OEM refererer til "Original Equipment Manufacturer" (wiki)

En OEM lisens er hva du vil få med om du kjøper pcen med OS ferdig installert. OEM lisensen er ment for bruk kun på en maskin, mens retail utgaven kan du flytte fra maskin til maskin. Retail utgaven gir også rett til brukerstøtte fra Microsoft, noe OEM utgaven ikke gjør da de her referer til pc-produsenten du kjøpte pcen fra.

 

Praktisk er det ikke noe problem å flytte med seg en separat kjøpt OEM utgave som den du linker til fra en pc til en annen. Du kan riktignok måtte bruke telefon aktivering og opplyse om at du måtte bytte hovedkort grunnet at det gamle streiket eller noe for å få aktivert...

 

 

Edit:

Du finner også noe informasjon om dette i stickyen: Topic has attachmentsVista x64 vs x86 - OEM vs Retail - mini-FAQ

Hvordan er det med drivere til 64-bit nå, er det bedre enn før? Har hørt om en del som har problemer med trådløst nettverk etc.

Og er det lurt å invistere i Ultimate, eller holder det med Home Premium?

 

Ultimate vs Home Premium blir en smaksak.

Men du vil nok ikke merke noe stort savn om du går for Home Premium, det finnes div oversikter over forskjellene. T.d BitLocker trenger du Ultimate for.

 

Når det gjelder drivere til Vista 64bit er dette mye bedre enn hva en opplevde med XP64. Dette siden drivere som skrives til Vista som oftest da blir skrevet til både 32bit og 64bit samtidig. En av fordelene med at begge kom samtidig.

 

De aller fleste 32bit programmer og spill fungerer også problemfritt i Vista x64.

Lenke til kommentar
Du skal kunne bruke den ja schwifty.

 

OEM refererer til "Original Equipment Manufacturer" (wiki)

En OEM lisens er hva du vil få med om du kjøper pcen med OS ferdig installert. OEM lisensen er ment for bruk kun på en maskin, mens retail utgaven kan du flytte fra maskin til maskin. Retail utgaven gir også rett til brukerstøtte fra Microsoft, noe OEM utgaven ikke gjør da de her referer til pc-produsenten du kjøpte pcen fra.

 

Praktisk er det ikke noe problem å flytte med seg en separat kjøpt OEM utgave som den du linker til fra en pc til en annen. Du kan riktignok måtte bruke telefon aktivering og opplyse om at du måtte bytte hovedkort grunnet at det gamle streiket eller noe for å få aktivert...

 

 

Edit:

Du finner også noe informasjon om dette i stickyen: Topic has attachmentsVista x64 vs x86 - OEM vs Retail - mini-FAQ

Hvordan er det med drivere til 64-bit nå, er det bedre enn før? Har hørt om en del som har problemer med trådløst nettverk etc.

Og er det lurt å invistere i Ultimate, eller holder det med Home Premium?

 

Ultimate vs Home Premium blir en smaksak.

Men du vil nok ikke merke noe stort savn om du går for Home Premium, det finnes div oversikter over forskjellene. T.d BitLocker trenger du Ultimate for.

 

Når det gjelder drivere til Vista 64bit er dette mye bedre enn hva en opplevde med XP64. Dette siden drivere som skrives til Vista som oftest da blir skrevet til både 32bit og 64bit samtidig. En av fordelene med at begge kom samtidig.

 

De aller fleste 32bit programmer og spill fungerer også problemfritt i Vista x64.

 

ok! takk ;D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...