Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!


Alastor

Anbefalte innlegg

 

Once again Norway is not going to the World Cup, not since 1998

LOL

 

Ikke helt sammenlignbart vel? Et land med ca 64 ganger større innbyggertall enn Norge burde vel klare det litt bedre enn oss. Ligaen i USA er i stor vekst, mens den norske er i forfall for den tiende året på rad. USA burde gjort det bedre.
Fotball er egentlig bare 20 års gammel i usa. Det tar tid å utvikle talent, særlig når mange trenere på ungdomslagene aldri spilte fotball selv og særlig når de flinkeste idrettsmen ville helst spille amerikansk fotball, baseball eller basketball pga av høyere lønninger og media dekning.

 

Likevel er jeg enig at det er lite sammenlignbar, og det var ikke poenget. Det er ikke noe morsomt i at Norge og USA eller andre land ikke bli med i VM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Soccer var...

 

The word "soccer" was in fact the most common way of referring to association football in the UK until around the 1970s, when it began to be perceived incorrectly as an Americanism

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Football_(word)

Når amerikanerne begynte å bruke ordet, så plutselig ble ordet rart og komisk, selv om det var meget populær blant britene å si før 1970. Hvis amerikanerne bruker ordet football ville britene gå tilbake til soccer?

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Hvor er relevansen jjkogan? Soccer er fotball og motsatt.

 

Det som er rart er å kalle den andre "idretten" for fotball.

Det dere kaller "amerikansk fotball" har sine røtter i det britene kaller "rugby football". Det gjør det lite "rart" men logisk.

 

Det som er rart at et engelsk ord som var populære i England og som har sine røtter i England blir som en rar "americanism"

Lenke til kommentar

New Zealand også da vil jeg tro.

 

Edit: Fra Wikepedia:
 

 

Within the English-speaking world, association football is now usually called football in the United Kingdom and mainly soccer in Canada and the United States. People in Australia, Ireland, South Africa and New Zealand use either or both terms, although national associations in Australia and New Zealand now primarily use "football" for the formal name.[11]

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

New Zealand også da vil jeg tro.

 

Edit: Fra Wikepedia:

 

Within the English-speaking world, association football is now usually called football in the United Kingdom and mainly soccer in Canada and the United States. People in Australia, Ireland, South Africa and New Zealand use either or both terms, although national associations in Australia and New Zealand now primarily use "football" for the formal name.[11]

Ganske merkelig at dere ikke gjør narr av de "socceroos" fra Australia. Hvorfor tror du det er slik?

The Australian national soccer team represents Australia in international men's soccer. Officially nicknamed the Socceroos,

Lenke til kommentar

 

Narr av? Gjør ikke narr av noen her jeg hvertfall, så ikke trekk meg inn i det.

Ytret kun den mening, at det ville være fint om alle ble enige om å kalle det Fotball, men det er sikkert ikke noen big deal heller da :)

Hvorfor ville det bli bedre?

 

 

Vel "bedre og bedre", vet ikke om jeg har sagt heller at det gjør noe spesilet "bedre" fra eller til sånn sett.

 

Det er vel bare det at det store flertall av den rådende fotball-verden kaller det fotball, og da oppleves det litt bakstrebersk kan man si, at enkelte vil tviholde på soccer. 

 

Det blir litt sånn som at noen (England feks)  tviholder på venstrekjøring. Svenskene og Japanerne innså etterhvert at det var fordel å gå over til  høyrekjøring. Og det ville vel vært rasjonelt for bilindustrien at resten også gjorde det.

uten sammenligning forøvrig da. Fotball kontra Soccer er en bagaell ift det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Narr av? Gjør ikke narr av noen her jeg hvertfall, så ikke trekk meg inn i det.

Ytret kun den mening, at det ville være fint om alle ble enige om å kalle det Fotball, men det er sikkert ikke noen big deal heller da :)

Hvorfor ville det bli bedre?

Vel "bedre og bedre", vet ikke om jeg har sagt heller at det gjør noe spesilet "bedre" fra eller til sånn sett.

 

Det er vel bare det at det store flertall av den rådende fotball-verden kaller det fotball, og da oppleves det litt bakstrebersk kan man si, at enkelte vil tviholde på soccer.

 

Det blir litt sånn som at noen (England feks) tviholder på venstrekjøring. Svenskene og Japanerne innså etterhvert at det var fordel å gå over til høyrekjøring. Og det ville vel vært rasjonelt for bilindustrien at resten også gjorde det.

uten sammenligning forøvrig da. Fotball kontra Soccer er en bagaell ift det.

Intersannt perspektiv, tusen takk.

Jeg har inntrykket at amerikansk bruk av soccer er et symbol på hvordan flere ser på amerikanere og amerikansk politikk. Det vil si-

 

1.Amerikanere mangler respekt for tradisjon.

2. Amerikanere er dumme og overfladiske

3. Amerikanere vil modernisere og endre fotball.

4. Amerikanere vil ikke bli med resten av verden, vi tror vi er "exceptional" og gjør det vi vil uten hensyn til andre land.

 

Det jeg ser blant amerikanere som er glad i fotball er at de prøver å kopiere europeere og mener europeiske metoder i fotball er bedre. Det er mer fans som ser på EPL enn MLS.

 

Akkurat nå så øker interesse kraftig og mer og mer amerikanere lærer mye om fotball. De vil helst kopiere europeiske fotball enn endre sporten.

 

Likevel, så lenge amerikansk fotball er mer populære enn fotball blir det helt umulig å kalle fotball football. Det går ikke ann å kalle to forskjellige idretter det samme navn

Lenke til kommentar

Jo jeg ser den problemstillingen der. Og det er nok noe riktig i det, at vi utenfor oppfatter det du sier, (kanskje særlig punkt 4)

i mer og mindre grad.
Syns det er veldig bra at USA kommer mer og mer i fotball. Det er et bra tegn.

Hvis sporten blir enda mer populær, kan det likevel være bare et tidspørsmål før soccer skiftes til navnet fotball også der.
Det gjelder vel da også i Canada, Sør afrika og Australia. Om det skjer om 20, 50, 100 år eller mer er ikke godt å si.
Men en gang tror jeg det skjer.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...