Gå til innhold

Test: MSI Geforce GTX 280 OC


Anbefalte innlegg

Støy

 

MSI GTX 280 OC er grei å ha med når det kommer til støy. Den lager ikke mye lyd fra seg, og hadde ingen særlige problemer med høye temperaturer. Den holdt seg vel og merke på samme viftehastighet, men med medfølgende programvare (eller andre tredjepartsprogrammer) så lar dette seg enkelt stille etter behov. Det er ikke til å komme utenom at den gir fra seg lyd, men da såpass lavt at det ikke burde sjenere noen.

 

Hadde vært greit med målinger og ikke artikelforfatters subjektive mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støy

 

MSI GTX 280 OC er grei å ha med når det kommer til støy. Den lager ikke mye lyd fra seg, og hadde ingen særlige problemer med høye temperaturer. Den holdt seg vel og merke på samme viftehastighet, men med medfølgende programvare (eller andre tredjepartsprogrammer) så lar dette seg enkelt stille etter behov. Det er ikke til å komme utenom at den gir fra seg lyd, men da såpass lavt at det ikke burde sjenere noen.

 

Hadde vært greit med målinger og ikke artikelforfatters subjektive mening.

Antar den subjektive meningen er satt opp i mot de andre kortene i testen og har derfor en viss relevans.

 

Ellers er det godt å se at eldre kort også er tatt med i noen av testene, det gir litt perspektiv for dem som sitter med oppgraderingstanker.

 

post-110767-1224509346_thumb.png

Dette viser for min del at oppgraderingen fra 7900GTO til HD4870 var "nødvendig" :D

 

takk

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller har diskusjon.no vært nede lenge i dag?

 

Uansett, spørsmålet mitt her angår temperatur på skjermkort. Det stod at skjermkortet holdt "akseptabel temperatur", hva er akseptabel temperatur?

Jeg kjører mitt radeon 4870x2 for det meste rundt 60 grader, men noen ganger kommer det opp i 70 og over (hvis det blir varmt på rommet). Ved idle ligger det somregel rundt 45-50.

Hva er bra, ok, høyt, og for høyt når det gjelder skjermkort temp? Ta gjerne mitt 4870x2 som eksempel hvis det varierer. (kjører stock luftkjølt)

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller har diskusjon.no vært nede lenge i dag?

 

Uansett, spørsmålet mitt her angår temperatur på skjermkort. Det stod at skjermkortet holdt "akseptabel temperatur", hva er akseptabel temperatur?

Jeg kjører mitt radeon 4870x2 for det meste rundt 60 grader, men noen ganger kommer det opp i 70 og over (hvis det blir varmt på rommet). Ved idle ligger det somregel rundt 45-50.

Hva er bra, ok, høyt, og for høyt når det gjelder skjermkort temp? Ta gjerne mitt 4870x2 som eksempel hvis det varierer. (kjører stock luftkjølt)

Varmt er det når det blir nærmere 100grader sånn som mitt 9800gx2 :p.

Men fungerer det så er det slett ikke nøye, håper nesten kortet går om noen mnder så jeg får tilsvarende eller bedre tilbake.

Lenke til kommentar

Skuffende at artikkelen har vært defekt, men for meg så virker den ivhertfall 95 % nå. (kan ikke gå videre etter at jeg har gått til "oppsett", og for å komme videre så går jeg bare tilbake, og velger deretter videre fra oversikten)

 

Jeg kjører mitt radeon 4870x2 for det meste rundt 60 grader, men noen ganger kommer det opp i 70 og over (hvis det blir varmt på rommet). Ved idle ligger det somregel rundt 45-50.

Hva er bra, ok, høyt, og for høyt når det gjelder skjermkort temp? Ta gjerne mitt 4870x2 som eksempel hvis det varierer. (kjører stock luftkjølt)

Det ville jeg regnet som meget lavt. MSI GTX 280 holdt rundt 65 -70 grader idle, og maksimalt opp mot en 75-80 grader under belastning.

 

På GPUer så ville jeg sagt det begynner det å bli ganske varmt om du når 90 - 100 grader.

 

Antar den subjektive meningen er satt opp i mot de andre kortene i testen og har derfor en viss relevans.

 

Ellers er det godt å se at eldre kort også er tatt med i noen av testene, det gir litt perspektiv for dem som sitter med oppgraderingstanker.

Stemmer, jeg har naturligvis sammenlignet dette opp mot andre skjermkort. Men det blir naturligvis en subjektiv måling.

 

Noen objektive målinger på støynivå er (desverre) ikke gjennomførbart i skrivende stund, da en nøyakti og korrekt måling ville krevd ganske bra utstyr. Du har varierende bakgrunnstøy, andre komponenter som gjerne bråker litt de også osv..

 

Og er ikke målingene nøyaktige, så blir det hele litt bortkastet.

Lenke til kommentar
Skuffende at artikkelen har vært defekt, men for meg så virker den ivhertfall 95 % nå. (kan ikke gå videre etter at jeg har gått til "oppsett", og for å komme videre så går jeg bare tilbake, og velger deretter videre fra oversikten)

 

Jeg kjører mitt radeon 4870x2 for det meste rundt 60 grader, men noen ganger kommer det opp i 70 og over (hvis det blir varmt på rommet). Ved idle ligger det somregel rundt 45-50.

Hva er bra, ok, høyt, og for høyt når det gjelder skjermkort temp? Ta gjerne mitt 4870x2 som eksempel hvis det varierer. (kjører stock luftkjølt)

Det ville jeg regnet som meget lavt. MSI GTX 280 holdt rundt 65 -70 grader idle, og maksimalt opp mot en 75-80 grader under belastning.

 

På GPUer så ville jeg sagt det begynner det å bli ganske varmt om du når 90 - 100 grader.

 

Antar den subjektive meningen er satt opp i mot de andre kortene i testen og har derfor en viss relevans.

 

Ellers er det godt å se at eldre kort også er tatt med i noen av testene, det gir litt perspektiv for dem som sitter med oppgraderingstanker.

Stemmer, jeg har naturligvis sammenlignet dette opp mot andre skjermkort. Men det blir naturligvis en subjektiv måling.

 

Noen objektive målinger på støynivå er (desverre) ikke gjennomførbart i skrivende stund, da en nøyakti og korrekt måling ville krevd ganske bra utstyr. Du har varierende bakgrunnstøy, andre komponenter som gjerne bråker litt de også osv..

 

Og er ikke målingene nøyaktige, så blir det hele litt bortkastet.

Så det er alså ingen spesiell fare hvis jeg kjører folding@home 24/7 når jeg ikke spiller? Selv om temperaturen kan komme opp i 80 grader timer i strekk? (liker ikke å sover under åpent vindu om natta nå som det er kalt, og å ha vifta noe særlig over 60% på skjermkortet blir plagsomt når jeg skal sove).

 

Det spørsmålet var ment som var hva som er bra for skjermkortet, ikke hva som finner sted på de kraftigste skjerkortene med mest TDP.

Kan det være sunt for skjermkortet å ligge på 90-100% belastning 12-18 timer i døynet med opp mot 80 grader konstant? Jeg har kjørt vifta på 60-70% og hatt vinduet mer eller mindre på gløtt for å holde tempen på ca 60, og opplevde pikselfeil (eller geometrisk objektfeil) i CSS når folding@home kjørte i bakgrunn, og tempen kom opp mot 80 pga lukka vindu og 50% viftehastighet.

Lenke til kommentar
Skuffende at artikkelen har vært defekt, men for meg så virker den ivhertfall 95 % nå. (kan ikke gå videre etter at jeg har gått til "oppsett", og for å komme videre så går jeg bare tilbake, og velger deretter videre fra oversikten)

 

Jeg kjører mitt radeon 4870x2 for det meste rundt 60 grader, men noen ganger kommer det opp i 70 og over (hvis det blir varmt på rommet). Ved idle ligger det somregel rundt 45-50.

Hva er bra, ok, høyt, og for høyt når det gjelder skjermkort temp? Ta gjerne mitt 4870x2 som eksempel hvis det varierer. (kjører stock luftkjølt)

Det ville jeg regnet som meget lavt. MSI GTX 280 holdt rundt 65 -70 grader idle, og maksimalt opp mot en 75-80 grader under belastning.

 

På GPUer så ville jeg sagt det begynner det å bli ganske varmt om du når 90 - 100 grader.

 

Antar den subjektive meningen er satt opp i mot de andre kortene i testen og har derfor en viss relevans.

 

Ellers er det godt å se at eldre kort også er tatt med i noen av testene, det gir litt perspektiv for dem som sitter med oppgraderingstanker.

Stemmer, jeg har naturligvis sammenlignet dette opp mot andre skjermkort. Men det blir naturligvis en subjektiv måling.

 

Noen objektive målinger på støynivå er (desverre) ikke gjennomførbart i skrivende stund, da en nøyakti og korrekt måling ville krevd ganske bra utstyr. Du har varierende bakgrunnstøy, andre komponenter som gjerne bråker litt de også osv..

 

Og er ikke målingene nøyaktige, så blir det hele litt bortkastet.

Så det er alså ingen spesiell fare hvis jeg kjører folding@home 24/7 når jeg ikke spiller? Selv om temperaturen kan komme opp i 80 grader timer i strekk? (liker ikke å sover under åpent vindu om natta nå som det er kalt, og å ha vifta noe særlig over 60% på skjermkortet blir plagsomt når jeg skal sove).

 

Det spørsmålet var ment som var hva som er bra for skjermkortet, ikke hva som finner sted på de kraftigste skjerkortene med mest TDP.

Kan det være sunt for skjermkortet å ligge på 90-100% belastning 12-18 timer i døynet med opp mot 80 grader konstant? Jeg har kjørt vifta på 60-70% og hatt vinduet mer eller mindre på gløtt for å holde tempen på ca 60, og opplevde pikselfeil (eller geometrisk objektfeil) i CSS når folding@home kjørte i bakgrunn, og tempen kom opp mot 80 pga lukka vindu og 50% viftehastighet.

Skjermkort tåler fint godt over 100 grader, og når det slike temperaturer vil det klokke seg ned før det tar skade.

Det er også garanti på skjermkortet ditt så blir det defekt før det går 3år kan du få tilsvarende eller nytt(da er uansett kortet gammeldags). 5års reklamasjon gjelder også på skjermkort. Skjønner ikke hvorfor du er så redd for temperaturen, det er laget for å tåle belastning og temperatur. Gjør det ikke det så regnes det som defekt og du vil få nytt. Det er meg bekjent ingen referanser på hvor kaldt eller varmt et skjermkort skal være før det tar skade. Er det under 90 grader så er det ingen problem. Det er kun om du driver å overklokker temperaturen virkelig betyr nok, da du kommer lengre med overklokkingen om kortet er kaldere.

Lenke til kommentar
Syns dagens testkort gjorde det bra :) Drivere + OC gjør GTX280 plutselig en god del bedre enn HD 4870.

Som det bør gjøre hvis man ser på pris.

Enig, dette kortet er jo tross alt blodklokka fra MSI(noe det lille ekstra oc potensialet vitner om). Og når man sammenligner med det eldre 9800gx2 som jeg selv har og som koster mindre og ofte yter bedre så blir dette kortet rett og slett for lite atraktivt. Ville heller lagt i 200-300kr å fått meg et raskere 4870x2. Hadde det derimot kosta rundt 2500 så hadde det vært konkurransedyktig.

Lenke til kommentar

Jeg venter på at prisene på 9800GX2 skal synke mer i pris(2200 nå), jeg synes dette kortet sammen med HD4870 og HD4870x2 er det mest interesante om dagen.

 

260 og 280 versjonene er for "hverken fugl eller fisk" akkurat nå. 260-216 til 1595,- hadde dog vært greit nok. men slik USD, NOK og finansverden oppfører seg akkurat nå så vil nok alle prisfall bli slukt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg venter på at prisene på 9800GX2 skal synke mer i pris(2200 nå), jeg synes dette kortet sammen med HD4870 og HD4870x2 er det mest interesante om dagen.

 

260 og 280 versjonene er for "hverken fugl eller fisk" akkurat nå. 260-216 til 1595,- hadde dog vært greit nok. men slik USD, NOK og finansverden oppfører seg akkurat nå så vil nok alle prisfall bli slukt.

Tror nok du må vente lenge da med mindre det er demo/brukt, for det lages ikke flere gx2 lenger. Og det billigste i prisguiden er ikke å få tak i. Det er ikke vanskelig å sette lav pris når man aldri kommer til å selge noen kort. Det koster enda rundt 3000 for gx2 der man får tak i disse nye. Topp kort som gx2 som er dyre å produsere er også et reint tapsprosjekt for butikker og leverandører å selge billig. Men det kan jo hende du er heldig. Selv fikk jeg solgt mitt gamle 3870x2 for noen mnder siden for det samme som jeg fikk tak i 9800gx2 for. Er kun en virkelig negativ ting med gx2, det er at det blir uhorvelig varmt og varmer opp resten av maskina. Tror nok levetiden blir kort ved slike temperaturer, det gjorde det iallefall på mine forrige 7900gx2 kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...