Gå til innhold

Mac eller PC?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å velge hva jeg skal kjøpe innen bærbar datamaskin

 

jeg har et budsjett som ligger på ca 20000,-

 

jeg har tenkt å bruke maskina til å redigere bilder og og litt film, og en del lyd.

 

Mac'n jeg har tenkt på er denne. men jeg har ikke funnet en bærbar PC som har fanget meg :p

 

så jeg håper at med denne tråden så kan folk hjelpe meg med å bestemme hvilken Bærbarmaskin jeg skal velge, og håper folk kommer med gode innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac er nok kanskje det beste når det gjelder biler, film og lyd. Apple har mange gode programmer på dette området. (ikke at windows ikke har det). Så har du jo OS X Leopard som etter min mening er mye bedre. Jeg byttet til Mac/OS X nå for litt siden og har ikke angret et sekund :)

Endret av Magnusha
Lenke til kommentar

Med tanke på at du har et såpass høyt budsjett, så vil du jo fint klare å betale for Apples overprisete Mac Pro. Men hvis du ønsker å spare litt, så er det bare å bygge deg en Hackintosh (installer Mac på PC). Dette er blitt enklere og enklere, og man kan til og med gjøre det ved å kjøpe Retail-Leopard CD, slik at man gjør det ærlig.

 

Sistnevnte funker perfekt for meg, og jeg kjører Mac OS X Leopard 100% fungerende :)

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å velge hva jeg skal kjøpe innen bærbar datamaskin

 

jeg har et budsjett som ligger på ca 20000,-

 

jeg har tenkt å bruke maskina til å redigere bilder og og litt film, og en del lyd.

 

Mac'n jeg har tenkt på er denne. men jeg har ikke funnet en bærbar PC som har fanget meg :p

 

så jeg håper at med denne tråden så kan folk hjelpe meg med å bestemme hvilken Bærbarmaskin jeg skal velge, og håper folk kommer med gode innspill :)

Kjøp i vei.

 

Jeg har Mac, og har ikke angret et sekund på at jeg kjøpte det.

Her får du stabilitet og ren nytelse.

 

Og med tanke på at det er bilder, film og lyd, så er Mac et bra alternativ.

Er du student så må du passe på å få med studentrabatt, mye å tjene der! :)

Lenke til kommentar
Takk for svarene :D

 

men er d noen som kunne tenke seg å anbefale en pc i forhold til mac?

 

vil bare vite hva jeg har velge der liksom :p

 

Jeg kan gjerne gjøre det.

 

Hvis det er selve opperativsystemet (OS X) du er ute etter, så kan du ,som sagt ovenfor, lage deg en hackintosh. Slik unngår du Apples groteske voldtekt av pengepungen...

 

Valget mellom Mac og PC kommer jo hovedsaklig ann på hva du vil bruke den til...

Lenke til kommentar

Du skriver at lyd er et bruksområde. Snakker vi da om lydredigering/musikkproduksjon. Satt for noen uker sammen med en som arbeidet med komposisjon/musikkproduksjon/redigering på en MacBook Pro.

 

Og for å si det i klartekst, måten programvaren han arbeidet med fungerte, overgår det meste jeg har sett når det gjelder eleganse og brukervennlighet. Delvis skyldtes det OSX og MultiTouch, men også forhold i selve programvaren. Som jeg dessverre ikke husker hva heter.

 

Så langt jeg vet er medfølgende programvare på Vista egentlig ikke brukbar til seriøs redigering av film/video. Så her vil jeg si at det er bruksmønsteret og hvilken programvare som er aktuell som bestemmer.

Lenke til kommentar
Du skriver at lyd er et bruksområde. Snakker vi da om lydredigering/musikkproduksjon. Satt for noen uker sammen med en som arbeidet med komposisjon/musikkproduksjon/redigering på en MacBook Pro.

 

det er vel snakk om musikk og generelt lydredigering som er hoved greia.. men i og med at jeg går media på skolen.. så kommer den også bli brukt til alt innenfor medieredigering :p

Lenke til kommentar
Etter at Apple har oppdatert sin MacBook Pro synes jeg dette er et godt valg. Min oppfatning er at på den bærbare siden kun er den nye MacBook/MacBook Pro og Lenovo Thinkpad som har virkelig høy kvalitet.

Samme her.

 

Skal jeg ha bærbar datamaskin, så er det enten Macbook Pro eller en dyr Thinkpad som duger. Jeg vil tørre å påstå at det er noen av de beste tilgjengelige bærbare, iallefall til mitt bruk. Ser det er mange som jobber med Thinkpad, mens Macbook Pro er et populært valg innen media.

 

Takk for alle svar, var mye gode svar her.. og som jeg ser det så peker alt mot OSX og Macbook Pro

 

så da er valget satt :)

Gratulerer!

 

Håper du blir fornøyd :) Om du blir, så vil du aldri komme til å skifte tilbake til Window$

 

 

EDIT: Det kunne kanskje vært en idè med eksternt lydkort, om du ikke har det, til Macbook Pro om du driver seriøst med lyd.

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar
Det kunne kanskje vært en idè med eksternt lydkort, om du ikke har det, til Macbook Pro om du driver seriøst med lyd.

 

 

Takk høres som en ide, får se hvor langt lommeboken rekker.. jeg kommer til å kjøpe Mac'n via firma så "slipper" mva. å da er d å bruke de penge til et lydkort, om jeg får et bedre et med de pengene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...