Gå til innhold

Dette kan gi utslett og hudplager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt nikkelallergi så lenge jeg kan huske, takler ikke å ha på klokke.. Men har aldri noensinne hatt problemer med mobilen, og den brukes en del. Kan ikke se at dette kommer til å bli noe stort problem.. Før eller siden er vel alt farlig. (Pass dere for gulrøtter!)

Lenke til kommentar
Før eller siden er vel alt farlig. (Pass dere for gulrøtter!)

Problemet er at media tjener penger på å skrive om slike saker og skriver derfor hauger av de. Jo mer de krisemaksimaliserer jo bedre for dem. Vi ved at de har økonomisk interesse av å spre slike skrekkhistorier. For oss som ønsker veloverveid og nøyaktig informasjon er det et problem. Vi må utvikle et godt bullshit-filter som neglisjerer medias tullesaker og fokuserer på de viktige og riktige sakene. F.eks at kjøring uten sikkerhetsbelte, eller spaserturer i høstmørket uten refleks er svært farlig, mens rustfritt stål er rimelig ufarlig med mindre man har allergi og blir sterkt utsatt for det (f.eks med en klokke på armen).

Lenke til kommentar

Simen1: Krom er det som gjør stål rustfritt (les: rustbestandig), uavhengig av nikkel. 18/8 er det vi ofte kaller "kjøkkenstål" - til bestikk osv.

 

Ang artikkelen så synes jeg amobil er litt for tabloid for tiden...Unødvendig artikkel. Det er mange ting i husholdningen som stråler mer enn mobiler

Endret av Shhhh
Lenke til kommentar

Joda, 18/8 er også relativt vanlig på kjøkkenet om ikke fullt så vanlig som 18/10. 18/0 er også en relativt vanlig "kjøkkenlegering". Du har også rett i at det er krom som gjør stålet rusfritt, men en ren krom-jern legering er sårbar for lave temperaturer fordi det blir lett sprøtt og kan knuse. I tillegg hever det elektrodepotensialet til legeringen oppover spenningsrekka til nærmere saltvann, det motsatte av det krom gjør. Dette senker den drivende kraften for korrosjon. Derfor adderes som regel nikkel i sånne legeringer. Gjerne sammen med mindre mengder av andre legeringselementer, men det er en annen historie.

 

Men over til poenget: Nikkel er noe vi omgir oss med daglig i en rekke produkter. At det dukker opp nikkel i mobiltelefoner er absolutt ingen overraskelse ettersom mange mobiler har detaljer eller lokk av rustfritt stål. Skal man klage på nikkel så kan man f.eks starte med 1 og 2 euro-myntene som ironisk nok inneholder så mye nikkel (10 og 25%) i den lyse delen av mynten at det bryter med EUs eget lovverk for mynter. :)

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om at folk får allergi av rustfritt stål. Nikkelet i rustfritt stål kommer man heller ikke i kontakt med pga oksydsjiktet. Mange typiske pyntemetalldeler er imidlertid fornikla, de har et ytre blankt belegg av ren nikkel. Det er slike metalldeler som folk kan bli allergisk mot. Fornikla deler er mye billigere enn rustfritt stål, og har også en finere og blankere overflate, derfor er det mye brukt, typisk i øreringer, halskjeder, klokker, knapper osv.

 

Har hørt om folk som har kromallergi også, men dette fås med kontakt med lær. Kromoppløsning brukes i garvingen av lær. Metallisk krom får man ikke allergi av.

 

Får man allergi av mobiltelefoner, så er dette på grunn av fornikla deler, og er så godt som bevis for at metalldelene ikke er rustfritt stål eller forkromma stål, men billig nips.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Er det forskjell på nikkel innholdet i rustfritt stål? Jeg har nikkelallergi og spiller gitar. Noe som har ført til at hendene mine har sett ut som rått kjøtt etter perioder med mye spilling. Trodde det kom av båndene på gitaren i like stor grad som nikkelinnholdet i strengene. Etter at jeg testa ut et tips om strenger med rustfritt stål har hendene mine blitt helt fine igjen. Irriterer meg at jeg ikke fant ut dette tidligere. Eneste ulempen er at de strengene som ble anbefalt (GHS supersteels) bare varer en fjerdedel av det Elixir strengene jeg brukte tidligere gjorde. Har ikke testa med strenger i rustfritt stål fra andre produsenter men det er selvfølgelig planen. Konklusjonen min er altså at denne typen rustfritt stål er din venn om du har nikkelallergi.

 

Kan også nevne at jeg har jobbet i mobiltelefonbutikk i to år der det var forventet at jeg prøvde nye telefoner vi fikk inn. Vil tippe jeg byttet telefon en gang i uken i gjennomsnitt, og har aldri hatt noen utbrudd av allergi jeg har mistenkt mobiltelefonen som årsak for.

Endret av Villmink
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...