Gå til innhold

Ostehøvels hjemmekino prosjekt


Anbefalte innlegg

For ca. 2 år siden (2004) overtok jeg en sliten gammel hybel med ei stue som ikke var rørt siden 1950.. og her bestemte jeg meg for å pusse opp litt og sette opp en liten hjemmekino.

 

Desverre har jeg for øyeblikket ingen bilder av hvordan det så ut før, men en 50 år gammel stue er ikke mye å se på! :p

 

Jeg skal prøve å summere opp alt som er gjort og hva som skal gjøres fremover, bilder vil det bli nok av =)

 

UPDATE 1:(sommeren 2006-07)

  • -Sofa (som var fastmontert i vegg og gulv:p) ble revet opp og kastet.
  • -Gulvbelegg ble revet av og nytt parkettgulv ble montert.
  • -En av veggene ble revet ned
  • -Alle veggene malt kremhvite

Så måtte jeg fylle rommet med noe.. Det begynte smått med en sliten hjørnesofa, en 28" gammel tv, playstation 2 og hjemmekinohøyttalere til 500 kr :p

 

Så rundt nyttår bestemte jeg meg for å øke budsjettet betraktelig. Det resulterte i ny tv, nye høyttalere, ps3, projektor og lerret. Resultatet ble da seende slik ut(litt dårlig bilde men har ingen andre):

post-51593-1224336250_thumb.jpg

Ikke særlig pent som du ser :p Masse rot, masse ledninger og stygge møbler!

 

Det bestemte jeg meg for å gjøre noe med, så da ble det innkjøp av nye møbler og en liten oppussing!

 

 

UPDATE 2:(Vår 08)

  • -Sliten hjørnesofa byttet ut med skinnsalong
  • -Ny stereobenk
  • -ledninger ble lagt i kabelkanaler
  • -"bar" - se bilde
  • -Subwoofer og bakhøyttalere + senterhøyttaler

Jeg var lei av den stygge stereohylla og alle kablene, så jeg kastet ut alt og begynte helt på nytt med å kable alt i kabelkanaler og ny stereobenk ble kjøpt inn.

Fra før av hadde jeg kun fronthøyttalere så senter, sub og bakhøyttalere ble kjøpt inn, skal skrive mer om oppsettet senere.

Den ene veggen som ble revet ned ble så bygget halvveis opp igjen, slik at det ble en slags "mini bar" med barkrakker slik at man kan sitte der og se på film om det ikke er plass i sofaen :p

Det hjalp også til med å få det lille rommet til å føles større.

Jeg kom også over en fin skinnsalong som erstattet den gamle blå hjørnesofaen :D

 

Her er bilder av hvordan det ble:

 

post-51593-1224337713_thumb.jpg

Oversikt over stua

 

post-51593-1224337790_thumb.jpg

Annen vinkel

 

post-51593-1224337864_thumb.jpg

"bar" innretningen

 

post-51593-1224337916_thumb.jpg

Den nye stereobenken :)

 

post-51593-1224337996_thumb.jpg

Stua =)

 

 

Ble nesten fornøyd med oppsettet nå, men det var noe som manglet. Så jeg gjorde noen flere endringer som du kan se i min neste update.

 

Kommenter gjerne og gi meg tips på hva som kan gjøres.

 

 

UPDATE 3:

(Høst 08)

  • -Ny tv!
  • -Ommøblert litt
  • -Diverse veggpynt

Da var det på tide med ny update! Ny tv er innkjøpt. Og pga. størrelsen på tven så ble jeg nødt til å ommorganisere litt :p

 

Har også laget litt veggpynt med lp-plater og bilder fra konserter jeg har vært på.

Her er noen bilder av hvordan det ble(nye bilder kommer snart da jeg har ommøblert enda en gang etter dette):

 

post-51593-1228500881_thumb.jpg

 

post-51593-1228500915_thumb.jpg

 

OPPSETT:

 

2x Dali Concept 6 Fronthøyttalere

1x Concept CT - senterhøytaler

1x Dynabel Phobos 12" Subwoofer

1x Cervin Vega 15" Subwoofer

2x Cervin Vega Bakhøyttalere

 

TV: Philips 52" LED FULL-HD

Forsterker: Pioneer VSX-LX53

Blu-ray spiller: PS3

HD-DVD Spiller: Thosiba HD-E1

Platespiller: Denon DP-297 + Tecgnics Vinylspiller

CD Spiler: Kenwood DP3080

 

2011: Oppdatering underveis, ny leilighet og da må det nesten bli en ny hjemmekino også! Har forøvrig byttet ut en del komponenter nå

 

Har ikke vært så flink til å oppdatere denne. Men nå i 2013 skal jeg endelig få vist noen bilder av nye leiligheten. Den har vært under konstant oppussing de to siste årene men jeg er ca ferdig så det kommer straks noen bilder her :)

Endret av ostehøvel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det stemmer nok det! Den er bare så lik Concept 6 høyttalerne at jeg antok den var samme serie :)

 

Den er veldig deilig ja! Er ikke så mye mer jeg kan gjøre ut av den grunnet plassmangel :p Blir nok bedre når jeg finner meg en leilighet!

 

Vet at persiennene er fæle! Skal gjøre noe med det asap! :p hva mener du med eggekartong forresten?

Lenke til kommentar

Begge høytalerne er i samme serie, bare at Concept 6 er en av gulvhøytalerne du kan få og CT er senteren. :)

 

Nå er ikke jeg den med mest kunnskap her på forumet, men jeg vil tro du kan droppe eggekartonger. Veggene ser ut til å være ganske bra kledd, og hvis det er noen store, blanke flater kan du heller henge opp noen fine bilder.

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre; hva gjør høyttalerne oppå benker? Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan låte bedre enn at de står nede på gulvet? Så lenge de ikke spiller "rett" inn i sofaen, vil jeg tru du får fetere lyd av de står "normalt" :)

 

Har du prøvd å sette de mer ut ifra veggen? Kjenner en som kjører Concept 8, og det hjalp utrolig på romlete bass å plassere de ut ifra veggen. Vi snakker hvertfall 80cm ifra bakdelen av htt til vegg. Disse har bassport foran, så det kunne vært værre ;)

Jeg ville satt sub i høyre hjørne bak, det ser ut som om du har plass nok ifra sofa, vegger og varmepumpe...?

 

Det er ikke anbefalt å stable hifiprodukter oppå hverandre, og særlig ikke oppå en forsterker som skal drive så mye som din. Den blir vel fryktelig varm? CD/HD-spillerne skal helst stå under en forsterker, på den måten får forsterker'n nok luft (noe som den trenger).

Du er jo glad i å pusse opp, så sort bakvegg og (aller hest) sorte/mørke sidevegger gjør også sitt for billedopplevelsen!

 

Sofaen du kjører ser rådeilig ut :)

Lenke til kommentar
Jeg må bare spørre; hva gjør høyttalerne oppå benker? Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan låte bedre enn at de står nede på gulvet? Så lenge de ikke spiller "rett" inn i sofaen, vil jeg tru du får fetere lyd av de står "normalt" :)

 

Har du prøvd å sette de mer ut ifra veggen? Kjenner en som kjører Concept 8, og det hjalp utrolig på romlete bass å plassere de ut ifra veggen. Vi snakker hvertfall 80cm ifra bakdelen av htt til vegg. Disse har bassport foran, så det kunne vært værre ;)

Jeg ville satt sub i høyre hjørne bak, det ser ut som om du har plass nok ifra sofa, vegger og varmepumpe...?

 

Det er ikke anbefalt å stable hifiprodukter oppå hverandre, og særlig ikke oppå en forsterker som skal drive så mye som din. Den blir vel fryktelig varm? CD/HD-spillerne skal helst stå under en forsterker, på den måten får forsterker'n nok luft (noe som den trenger).

Du er jo glad i å pusse opp, så sort bakvegg og (aller hest) sorte/mørke sidevegger gjør også sitt for billedopplevelsen!

 

Sofaen du kjører ser rådeilig ut :)

 

Grunnen til at jeg begynte med å ha dem på benker var vel at det var et rimelig lite rom og sofaen pleide å stå nesten helt inntil høyttaleren før. Men jeg har nå satt dem ned på gulvet og flyttet sofaen slik at den ikke blokkerer, og det lyder veldig godt :)

 

Stablingen var bare midlertidlig og de er nå satt inn i stereobenken slik at forsterkeren får bra med luft.

 

Ettersom jeg snart skal flytte så vil jeg ikke gjøre noen store endringer med stuen, men min neste hjemmekino skal ha mørke vegger, heldekkende teppe, og demping/akustikkplater. Det jeg har nå er bare en slags beta-test :)

 

Sofaene er herlige! Lenestolen i skinn kommer godt med når jeg virkelig skal kose meg :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Du kan se hvordan det ser ut i profilen min i signatur (AVforum). Nye bilder kommer snart forresten.

Det så veldig gjennomført ut må jeg si. Førsterefleksjoner er vel mer eller mindre ikke-eksisterende. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hvis du tar en titt på Avforum er det en del som har disse høyttalerne. De fleste virker ganske fornøyde. ;)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...