Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Måling for sub kasse?


tranzer

Anbefalte innlegg

Hei!

 

nå har jeg asso et problem, jeg har 2 pioneer subwoofers på 12" og de trenger 49.6Liter Ported!

 

så kom den dagen at jeg skulle lage den J*=¤#%A kassa da, og jeg fant denne siden som kunne guide meg da

 

sub Calculater

 

men problemet er at jeg trenger hullet! og har hørt at hvis den er feil, da er alt feil, så nå lurer jeg på hvis det er noen av dere som kan løse et sånt problem?

 

om det er en side som kan Calculate noe sånt eller i det hele tatt noen som kan ta det i huet.

 

men iaffal etter kalkuleringa så ble det H=45 W=46 D=29

 

 

PS: funker også å kjøpe da men finner ingen esker som er på 49liter singel?

 

 

mvh Tranzer i nød

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå finner ikke jeg mål på reflekskasse i farta, finner bare lukket kasse.... Men har du målene på kasse og rør, så er det jo ikke noe problem... røret MÅ ikke vinkles 90 grader, dette er for å få plass i kassa.. klarer du å montere røret uten å vinkle det, og det har 10cm klaring til åpningen innvendig, så er det bare å kjøre på.

Hvis du må vinkle det, så bruk en gjerdesag, og skjær røret i 45 grader, så LIMER du det sammen, i 90 grader ;)

 

Eller, så dropper du refleks, og bygger lukket, 24-50 liter ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Namnls.jpg

 

er det sånn dere mener? men jeg har seriøst hørt at det må være 90graders vinkel, og at den skal gå nesten helt ned, asso rett også ned, ?? men iaffal jeg kjøpte 3 sånne rør i dag på biltema, så da skal jeg få satt de opp i løpet av helga ^^

Endret av tranzer
Lenke til kommentar

Hva som er best av lukket eller åpen kasse, kan no variere etter hvilken lyd en ønsker, og hvilken type musikk en hører mest på.

En ventilert kasse spiller somregel noe dypere frekvenser, noe høyere lydtrykk, men når det er sakt så kan en lukket kasse oppfattes som den spiller høyere siden bassen blir mer kontant og stram i lyden.

Dette varierer også etter hvilket element en bruker.

Kassen bør IKKE være kvadratisk og den bør ha minst én skråside for å ungå stående bølger i kassen. Den bør også bygges i så dødt og stivt material som mulig som MDF.

Å kappe røret for så å lime det sammen i 90grader, vil jeg ikke anbefale. Da er det vertfall bortkastet med den fine avrundingen for å ungå plystrelyd. Lengden på disse rørene kan ofte forskyves, så da er det jo bare å prøve seg litt fram til når lyden er best.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du skal ha avstand til den innvendige portåpningen er for å sørge for at luften har en mest mulig motstandsfri bane. Dersom mye luft skal flyttes over et lite areal i løpet av kort tid får man pustelyder. Dessuten har bassporten en spesifikk lengde og en spesifikk diameter for å fungere slik man har tenkt. Når arbeidsforholdene for denne endres endrer man også funksjonen. :)

 

Å "knekke" porten 90 grader ville jeg med andre ord ikke gjort med mindre jeg var veldig nødt og visste at lufthastigheten i porten ikke var høy i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
hahaha her har vi en del peiling ja, men jeg har asso Ø80 men EGENKLIG så trenger jeg Ø76 og har det stor betydning ?

NOPE, bare la røret være noe lengre. Poenget er at elementet skal ha et visst mottrykk å jobbe mot. så i teorien kan man også unnvike fra disse tommelfinger reglene mht avstand til sidevegger og bunn, hvis lengde/diameter blir justert deretter, men det er bare så h...... vanskelig å beregne det. Men høres det bra ut, så er det vel det da :thumbup: hvis ikke gjør man det om igjen :hmm: om det så bare er i tilfelle det skulle være bedre på en annen måte. hehehe

Lenke til kommentar
Det er ikke mottrykk som er poenget. Det er lufta i røret som skal ressonere ved en bestemt frekvens. For å treffe riktig frekvens må kassevolum, diameter oglengde på røret stemme helt overens.

Jo det stemmer det, men kassens resonans varierer også etter materialvalg og form, så den rørlengden og diameteren er veiledende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...