Gå til innhold

Disney har tro på Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke si at Bluray-disker er så dyre egentlig.

Det er bare i pottitlandet Norge at det er så utrolig dyrt. Prøvd å kjøpe tv-serier på bluray? Koster gjerne 600-700kr pr sesong, mens man får dem i England til 250kr..

Siste jeg bestilte var Supernatural sesong 3. Den kostet £15 for DVD og £24 for bluray, gratis levert på døra. Skulle gjerne hatt den på bluray, men pga toll og avgifter ble det DVD på meg. Til sammenligning kostet DVD 399 på Platekompaniet.

 

Liker bluray, håper det blir værende en liten stund til. Kan gjerne få bedre nett-løsninger for streaming/nedlastning, men inntil videre er bluray det beste

Lenke til kommentar

Like før de fleste forlot HD DVD så sa vel forøvrig Disney at de ville satse på 3-lags HD-DVD. Men de har nok mer tiltro denne gangen.

 

Det store spørsmålet er vel om dette er tids nok. Om to år kan markedet se veldig annenledes ut, både med flash som har en rivende utvikling og at nettlinjer kan forbedres (langt fra garantert). Det er fremdeles for tidlig å si.

Lenke til kommentar
Toppledelsen i selskapet tror at 2 år er et reelt tidsperspektiv for når de to formatene vil stå side om side i antall nye filmtitler.

 

Nå tviler jeg heller ikke på at Blu-Ray vil ha like mange tittler på markedet som DVD om 2 år, men det vil ikke automatisk bety at omsetningen av de to formatene er like stor.

 

Tror det er to grunner til at blu-ray ikke tar av:

 

1. Pris på spillerne.

2. Folk flest har "HD Ready" flat skjermer eller crt TV'er. Bildekvaliteten for dem blir altså ikke stort bedre med Blu-ray, spesielt ikke i forhold til en oppskalert DVD. Så snart flesteparten sitter med en 1080p skjerm vil dedt nok bli mer etterspørsel for Blu-ray formatet.

Lenke til kommentar
1. Pris på spillerne.

 

Dette vil antageligvis endre seg når rene DVD-spillere blir sjeldnere i butikkhyllene.

 

2. Folk flest har "HD Ready" flat skjermer eller crt TV'er. Bildekvaliteten for dem blir altså ikke stort bedre med Blu-ray, spesielt ikke i forhold til en oppskalert DVD.

 

Øh, hva i all verden er poenget med å oppskalere DVD for en HD Ready- eller CRT-skjerm? Det blir jo bare nedskalert igjen av skjermen.

 

Forøvrig er HD mer enn bare oppløsning. Blu-ray gir definitivt bedre bilde enn DVD på min SD plasma. Om forskjellen er verdt investeringen er selvsagt en annen sak; har PS3 selv, tviler på at jeg ville gått til anskaffelse av standalone BD-spiller til denne TVen.

Lenke til kommentar
men manglende bakoverkompatibilitet med DVD

 

Hva menes?

Sannsynligvis at vanlige DVD-spillere ikke støtter Blu-ray, Blu-ray-spillere støtter selvsagt DVD, men dette er noe som alltid skjer når ny teknologi lanseres. Hvis artikkelen skriver om noe annet vil det ikke gi noe mening.

 

I USA finnes det i dag nær 100 000 filmtitler på DVD. Til sammenlikning har Blu-ray omlag 800 stk – med andre ord et godt stykke frem.

Ifølge Amazon.com (lansert):

- DVD: 128,334

- Blu-ray: 1726

 

/ Ikke antall forskjellige filmer siden mange filmer har to eller flere versjoner.

Lenke til kommentar

eneste positive jeg ser med blu-ray vs dvd er lagerkapasiteten.

 

med andre ord, eneste som vil få meg til å skaffe meg blu-ray er om brennere faller skarpt i pris.

 

at disney "jubler" over ett fysisk medium burde uroe noen og enhver, siden det er ett firma som er paranoid når det kommer til kopiering...

 

skulle ikke forundre meg om at selv etter at alle om litt til har gått for streaming eller nedlasting over nettet drm fritt så selger disney sitt til fysiske formater, gjerne for egne spillere pakket inn i museører og solgt via leketøysbutikker.

 

og ikke pokker om det vil være mulig å hoppe over "informasjonen" om andre produkter fra disney, som kommer før selve innholdet...

 

ja dem har laget nye bra oppgjennom åra, men jaggu meg er dem forbrukerfiendtlige når alt kommer til alt...

 

er vel som det sies, at den dagen steamboat willie blir public domain vil være en kald dag i helvete (og om copyright reglene hadde vært dem samme nå som da den ble laget, så hadde den vært det. gjett to ganger hvem som driver å sender lobbyister til washington med jevne mellomrom for copyright-forlengelser).

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Kan ikke si at Bluray-disker er så dyre egentlig.

Det er bare i pottitlandet Norge at det er så utrolig dyrt. Prøvd å kjøpe tv-serier på bluray? Koster gjerne 600-700kr pr sesong, mens man får dem i England til 250kr..

Siste jeg bestilte var Supernatural sesong 3. Den kostet £15 for DVD og £24 for bluray, gratis levert på døra. Skulle gjerne hatt den på bluray, men pga toll og avgifter ble det DVD på meg. Til sammenligning kostet DVD 399 på Platekompaniet.

 

Liker bluray, håper det blir værende en liten stund til. Kan gjerne få bedre nett-løsninger for streaming/nedlastning, men inntil videre er bluray det beste

 

Eksemplet ditt er jo over 50% dyrere, noe Bluray gjerne er, kanskje tilogmed mer i snitt. Det er en vesentlig kostnadsøkning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Gi me titlene, så skal det handles!

 

Jeg har et spørsmål når det kommer til lyd på BD. Jeg kjører filmene på en PS3, lyden går via en optisk kabel inn i mildsagt "avrage" seroundreciver. Tingen er at når jeg velger Seroundmodus, så får jeg ofte bare opp Prologic. Skulle ikke DTS vert med? Jeg har mulighet til å velge Dolby True HD i lyden på selve BD menyen, men da blir lyden ut av annlegget veldig lav, akkurat som om det er dårligere en Prologic. Får jo valgt DTS på vanlige DVD`er, som jeg kjører på akkurat samme måten.

 

Forøvrig veldig stor forskjell i lyd på DVD og BD for den saksskyld. Lurer noen ganger på om Annlegget er fordårlig men, når jeg feks kjører Master and Commander så er det nesten så jeg kjenner treflisene treffe meg når kanonkulene går gjennom treverket. Mens andre ganger er det knapt noe volum på filmene, hva er det som gjør dette? Ja jeg er rimelig noob på dette her...

Seroundreciveren er forøvrig Pioneer XV-DV340.

Om noen føler seg støtt kan jeg klippe dette ut å ta det i en annen tråd.

Lenke til kommentar
2. Folk flest har "HD Ready" flat skjermer eller crt TV'er. Bildekvaliteten for dem blir altså ikke stort bedre med Blu-ray, spesielt ikke i forhold til en oppskalert DVD.

 

Øh, hva i all verden er poenget med å oppskalere DVD for en HD Ready- eller CRT-skjerm? Det blir jo bare nedskalert igjen av skjermen.

 

Forøvrig er HD mer enn bare oppløsning. Blu-ray gir definitivt bedre bilde enn DVD på min SD plasma. Om forskjellen er verdt investeringen er selvsagt en annen sak; har PS3 selv, tviler på at jeg ville gått til anskaffelse av standalone BD-spiller til denne TVen.

 

Og det var nettopp poenget mitt, forskjellen i forhold til vanlig DVD kvalitet blir såpass liten at den vanlige forbruker ikke vil synes det er verdt ekstra kostnadene.

Lenke til kommentar
2. Folk flest har "HD Ready" flat skjermer eller crt TV'er. Bildekvaliteten for dem blir altså ikke stort bedre med Blu-ray, spesielt ikke i forhold til en oppskalert DVD.

 

Øh, hva i all verden er poenget med å oppskalere DVD for en HD Ready- eller CRT-skjerm? Det blir jo bare nedskalert igjen av skjermen.

 

Forøvrig er HD mer enn bare oppløsning. Blu-ray gir definitivt bedre bilde enn DVD på min SD plasma. Om forskjellen er verdt investeringen er selvsagt en annen sak; har PS3 selv, tviler på at jeg ville gått til anskaffelse av standalone BD-spiller til denne TVen.

 

Og det var nettopp poenget mitt, forskjellen i forhold til vanlig DVD kvalitet blir såpass liten at den vanlige forbruker ikke vil synes det er verdt ekstra kostnadene.

Da er det utstyret det er noe i veien med. Forskjellen er stor, både på bilde og lyd! :)

Likte sammenlikningen DVD & Hjemmekino gjorde: Blu-ray kontra DVD blir som å sammenlikne CD med mp3. Dolby Digital 5.1 støtter maks 640kbps, det vil si i heftige actionscener ikke mer enn 128kbps til hver høyttaler. De nye HD-formatene støtter såvidt jeg vet opptil 24,5 Mbps, så det blir et litt annet lydbilde.

Lenke til kommentar

Disney er vel forøvrig også et av møkka-studioene som fortsatt driver med sone-inndeling på Blu-Ray. :thumbdown:

Personlig hadde jeg stor tro på HD formatet, men mistet vel egentlig troen på at det skulle bli noen stor suksess(hvertfall på et disk-medium) etter at manges spådommer om at "formatet blir en braksuksess når krigen mellom HDDVD & Bluray er over" overhodet ikke slo til.

Lenke til kommentar
Da er det utstyret det er noe i veien med. Forskjellen er stor, både på bilde og lyd! :)

Likte sammenlikningen DVD & Hjemmekino gjorde: Blu-ray kontra DVD blir som å sammenlikne CD med mp3. Dolby Digital 5.1 støtter maks 640kbps, det vil si i heftige actionscener ikke mer enn 128kbps til hver høyttaler. De nye HD-formatene støtter såvidt jeg vet opptil 24,5 Mbps, så det blir et litt annet lydbilde.

 

Men hvor mange har utstyr som støtter HD lyd? kanskje en promille av befolkningen. Ser ikke at dette vil endre seg noe særlig med det første heller. Tror de aller fleste greier seg fint med DTS (som støtter opp til 1.5mbit/s) og det har "alle" (som har surround).

Lenke til kommentar

Største fordelen med Blu-Ray er billedkvaliteten. Med en noenlunde moderne HD-ready eller full-HD flatskjerm og HDMI-tilkobling får en et fantastisk skarpt og godt bilde som selv ikke den beste oppskalering av DVD kan tilby. Så filmmessig er Blu-Ray en god beholder for dagens og morgendagens filmmateriale, noe DVD ikke er. Men på datasiden står det dårligere til. Mens harddiskprisene har droppet vanvittig, helt ned under 1 krone per gigabyte, så har prisene på optisk lagring gått opp med Blu-ray. DVD-plater kan fås helt ned i under 50 øre per gigabyte, og det er en akseptabel pris siden det er halv pris av harddiskplass. Men på Blu-Ray koster lagringsplassen over 2 kroner per gigabyte, og det er ikke akseptabelt siden det er over dobbelt så dyrt som harddisklagring og over 4 ganger så dyrt som DVD-lagring. Den dagen Blu-Ray-gigabytene koster mindre enn harddisk-gigabytene, da vil jeg bytte ut DVD-brenneren min med en Blu-ray-brenner. Jeg tipper at dette vil skje høsten 2009.

Lenke til kommentar

Jeg har reciver som støtter HD-lydformatene, og omtrent alle nyere (årets) recievere har støtte for disse. Har en en eldre reciever med analoge innganger for 7.1, så har den også støtte for HD-lyd over analog (om spilleren har tilsvarende analoge utganger).

 

Regner med det er flere som etterhvert vil bytte sin reciever for å få støtte for HDMI, og da får en med dagens recivere, også HD-lyd-støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...