Gå til innhold

Høyttalerguide - hva bør man gå for?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, hvis man skal dytte 100++ folk inn i stua si ser jeg poenget med det evt ha en hagefest, men ellers får man hifi som fungerer vel så godt. Men da er det like greit å leie mener nå jeg.

Gjør det hvert fall hos meg, får hvert fall naboklager hvergang (og vi bor i enebolig med relativt stor hage).

Uansett så låter billig PA, som ja nettopp det, billig PA og det er ikke mange som vil ha det i stua si :p

Har selv opplevd det på noe shabby utesteder og i noen busser da jeg var russ.

Er vel bare jeg som har ett litt sært høre, men det ødelegger en del for meg da jeg er veldig glad i musikk.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Ser bra ut dette her. Bruken av subwoofer synes jeg også fortjener et eget punkt, da dette er relevant i stereo og ikke minst ikke hjemmekino. ;)

 

Edit: innlegg 7000. :fun:

Problemet med sub, som du trekker frem Hylo, er at de er vanskelige å integrere. Bass/mellomtone på en stativhøyttaler vil ofte være raskere enn en sub fordi man må påregne litt forsinkelse. Sånt sett vil man sjelden få et optimalt resultat med en sub som ikke kan tidskorrigeres.

 

 

Godt spørsmål.

 

Jeg vil tro at 740'en vil spille best. Da vil det i tilegg ikke være to ledd som ikke er like. :)

 

Egentlig så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor dette spiller så stor rolle. Watt er watt, men er det så veldig vits i å henge seg opp i spesifikasjoner? GÅ ETTER DET SOM LÅTER BRA.

 

Watt er absolutt ikke watt. Dette er en overforenkling som ikke er gyldig. Man har store watt, og små watt. Strømforsyningen vil avgjøre hvor store watt er. Krevende høyttalere er minst like avhengige av mye strøm som mange watt.

 

Forsåvidt - det er uansett den første watten som er viktig. Om denne ikke er god vil ikke resten være gode heller :) Men - det er mer avgjørende for "hønn og rør"-gjengen, selv om blant annet Pass Labs har en forsterker som heter First Watt. Dog litt OT.

Lenke til kommentar
Watt er absolutt ikke watt. Dette er en overforenkling som ikke er gyldig. Man har store watt, og små watt. Strømforsyningen vil avgjøre hvor store watt er. Krevende høyttalere er minst like avhengige av mye strøm som mange watt.

 

Forsåvidt - det er uansett den første watten som er viktig. Om denne ikke er god vil ikke resten være gode heller :) Men - det er mer avgjørende for "hønn og rør"-gjengen, selv om blant annet Pass Labs har en forsterker som heter First Watt. Dog litt OT.

Oi, her har jeg vært litt slurvete! Godt du retter meg på den.

 

Skal si meg enig i denne her og legge meg flat her. :)

 

First Watt har mange spennende modeller. First Watt.

 

Aleph J hadde vært fin å ha. :love:

Lenke til kommentar
Kunne du lagt ut info om PA høytalere og forskjellige kategorier av disse, feks line array?

Det er jo ikke naturlig å bruke hjemme da. Er jo ikke laget for det.

 

Vet, men gir bra trøkk på fester osv.

Min erfaring er at eit hvilket som helst hifianlegg til nokre tusen, gjerne gulvhøgtalere, klarer å levere meir enn nok lyd til å halde liv i ein fest.

 

PA kan ein bruke på konsert, store arrangerte festar med hundrevis av personar osv.

 

Heller eit anlegg som kan levere god lydkvalitet sjølv på høgt volum enn noko som kan høyrast fleire hundre meter vekke.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Watt er absolutt ikke watt. Dette er en overforenkling som ikke er gyldig. Man har store watt, og små watt. Strømforsyningen vil avgjøre hvor store watt er. Krevende høyttalere er minst like avhengige av mye strøm som mange watt.

 

Forsåvidt - det er uansett den første watten som er viktig. Om denne ikke er god vil ikke resten være gode heller :) Men - det er mer avgjørende for "hønn og rør"-gjengen, selv om blant annet Pass Labs har en forsterker som heter First Watt. Dog litt OT.

Oi, her har jeg vært litt slurvete! Godt du retter meg på den.

 

Skal si meg enig i denne her og legge meg flat her. :)

 

First Watt har mange spennende modeller. First Watt.

 

Aleph J hadde vært fin å ha. :love:

 

Det gikk akkurat en Pass Labs Aleph 5 på brukten på hifisentralen. Til 10.000 er det en meget god forsterker, litt varm og god lyd, muligens litt lite definisjon i bassen, som alle klasse A-forsterkere. Vurderte denne selv til mine Focal 1007 Be, men fordi jeg nå har takket ja til et par spennende små gulvstående fra Eben så venter jeg med å bytte effekttrinn. Blir spennende å se hvordan byttet fra Beryllium-diskant til bånddiskan blir. Gleder meg til jeg får solgt Focalene, selv om jeg kommer til å savne porsche-lakken.. Slate grey-finish er lekkert, men lyden er det viktigste. Litt lyst treverk skal jeg greie å leve med, sammen med tre 6,5" med kjapp bass og nedovervendt bassport. Lett å plassere med bassporten og bånddiskanten (mindre spredning av lyden med bånddiskant, vinkler ut ca 30 grader. En typisk "ego-høyttaler", veldig sweetspot-orientert. Men det går veldig fint for meg.. Jeg er ganske sweetspot-orientert selv.. hehe

Lenke til kommentar
Det gikk akkurat en Pass Labs Aleph 5 på brukten på hifisentralen. Til 10.000 er det en meget god forsterker, litt varm og god lyd, muligens litt lite definisjon i bassen, som alle klasse A-forsterkere. Vurderte denne selv til mine Focal 1007 Be, men fordi jeg nå har takket ja til et par spennende små gulvstående fra Eben så venter jeg med å bytte effekttrinn. Blir spennende å se hvordan byttet fra Beryllium-diskant til bånddiskan blir. Gleder meg til jeg får solgt Focalene, selv om jeg kommer til å savne porsche-lakken.. Slate grey-finish er lekkert, men lyden er det viktigste. Litt lyst treverk skal jeg greie å leve med, sammen med tre 6,5" med kjapp bass og nedovervendt bassport. Lett å plassere med bassporten og bånddiskanten (mindre spredning av lyden med bånddiskant, vinkler ut ca 30 grader. En typisk "ego-høyttaler", veldig sweetspot-orientert. Men det går veldig fint for meg.. Jeg er ganske sweetspot-orientert selv.. hehe
Sant det! Han var ute etter innbytte han, ikkesant?

 

Eben, ja... Har sett litt på nettsiden deres, men jeg klarer ikke helt bestemme meg for om jeg syntes de er fine eller stygge. Men igjen, det er min mening.

 

Har nylig gått til innkjøp av Fostex FT17H horndiskant og Fostex FE208EZ 8" fullrange. For øyeblikket blir det bygget et par bakladede horn hos meg. Det går nå litt tregt, men det er heller verdt det. :)

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...