Gå til innhold

Windows Vista - bare dritt?


Anbefalte innlegg

Jeg bruker i dag XP og har planer om å kjøpe meg en ny laptop som har Vista. Nesten samtlige jeg har spurt har bare dritt å fortelle om det og jeg kvier meg til å bytte operativsystem. Er virkelig Vista så ræva som man skal ha det til, eller er det bedre enn ryktene?

 

Jeg har i dag en 10-12 programmer(4-6 store programmer) som jeg bruker regelmessig(videoredigering m.m.) og er derfor avhengig at maskinen fungerer.

 

Bør jeg ligge unna, eller er det bare de første versjonene av systemet som skaper falske rykter? Ka du tru'?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det vil jeg tro at Vista, bortsett fra å ha en del irriterende funksjone/"sikkerhetstiltak", har som største problem at det spiser minne. Halvstartede programmer, søkefunksjon etc. som gjør at du bør ha en god del minne.

 

Selv ville jeg aldri gått for en Vista-maskin med mindre enn 2GB minne, og ville helst hatt 4GB. Om du skal bruke minnetunge programmer kan det hende at selv det blir for lite.

Lenke til kommentar

Spiser minne? Vista utnytter minnet. Har forklart dette mange ganger på forumet, men det virker ikke som at dere har tenkt å ta det til dere. Vista er per i dag den beste Windowsen. Irriterende sikkerhetstilltak, er det UAC du sikter til? den kan du skru av, men for en vanlig bruker er den god å ha.

Lenke til kommentar
Vista utnytter minnet.

Men vær klar over at nyere spill har satt et annet krav til minne på Vista/xp. For Eksempel krever et spill 512 på xp kreves det 1024 i Vista.

 

Jeg har også hatt problemer med min Vista-maskin. Jeg har ikke fått startet alle spillene, eksempel BF2, HL2-spillene og diverse retrospill selv etter å ha søkt etter løsninger på nettet.

 

Er det nVidia-skjermkort kan du laste ned drivere fra laptopvideo2go.com. Da fikk jeg halvert problemene mine og bf2 startet og HL2 kjørte som normalt.

Lenke til kommentar
Jeg bruker i dag XP og har planer om å kjøpe meg en ny laptop som har Vista. Nesten samtlige jeg har spurt har bare dritt å fortelle om det og jeg kvier meg til å bytte operativsystem. Er virkelig Vista så ræva som man skal ha det til, eller er det bedre enn ryktene?

 

Jeg har i dag en 10-12 programmer(4-6 store programmer) som jeg bruker regelmessig(videoredigering m.m.) og er derfor avhengig at maskinen fungerer.

 

Bør jeg ligge unna, eller er det bare de første versjonene av systemet som skaper falske rykter? Ka du tru'?

 

Windows Vista er etter min mening mange hakk bedre enn Windows XP på mange områder. Vista har fått alt for mye ufortjent kritikk synes nå jeg. Dette er sikkert diskutert masse her på forumet fra før...

Lenke til kommentar

Glemte å påpeke at ja, det er ikke Vista som er problemet men dårlige drivere. Ellers så har jeg fortsatt problemer med å finne de rette menyene og liker dårlig UAC og defragmenteringsverktøyet. Med UAC disablet popper det opp en boble om at datamaskinsikkerheten er svekket og nytt defragmenteringsverktøy hentet på www.defraggler.com .

Lenke til kommentar

Du bør nok ha 4 GB minne da det for 2 GB før du har starta å gjøre så veldig mye.

 

Har brukt Vista 64 bit nå i noen måneder og kan ikke si jeg savner XP.

 

Bare pass på at du har en rask dual core evt. quad core prosessor og 4 GB minne.

 

start menyen venner man seg til, eller skifter til klassisk. Jeg bruker uansett launchy.

Lenke til kommentar
Vista 32-bit er en vits og er helt ubrukelig til ditt formål - erfart.

fint om du kunne utdype det litt.

 

 

jeg bruker vista 64 og er strålende fornøyd, jeg vill som andre her annbefalle 4 til 8 GB minne, jeg spiller inn og redigerer mine familiefilmer og kan ikke si jeg har noe problemer.

jeg har hørt fra flere at man burde velge vista 64 fremfor vista 32 men dette er bare rykter jeg har hørt og vet ikke hvor mye en burde legge i det.

 

ellers er jeg lei av å høre at vista ikke duger fra folk som aldri har testa det eller som ikke har gitt det mer en 2 timer. det er forandringer og nye ting som man må bli vandt til, men man kommer fort inn i det.

Endret av Hercules
Lenke til kommentar

Vista er uoversiktelig synes eg. Vanskeleg å finne fram. F.eks Legg til\fjern programmer funksjonen har blitt delt opp i 2 funksjoner. Eg brukte lang tid på finne "programmer og funksjoner". Nettverks delen synes eg også er vanskeleg. Kom ein fyr for å fikse det trådlause internettet. Han hadde også problemer med Vista sin nettverksdel.

Lenke til kommentar

Vista er litt uvant i forhold til XP, men når ein får brukt det i nokon månader så blir ein vand med det og har eigentleg ingen store problem. Eg har hatt det på ein bærbar i over eit år nå og etter å ha hatt litt problemar så er eg og Vista blitt einige og har ingen problem no.

 

Så nei, Vista er flott. I XP må du installera drivera for alt, i Vista så gjer den det sjølv. Skulle bruke skrivaren til mor mi, eg berre sette i usb-ledningen og så begynte den å installere drivarar heilt av seg sjølv som fungerte og.

Lenke til kommentar
Tipper dere som sier Vista suger, sa det samme om XP når det kom, alle operativsystem har litt problemer i starten. Spesielt ovenfor folk som overhode ikke er interesert i å omstille seg..

Det er også populært å hate Vista, tydeligvis.

Jeg har heller ingen problemer med det, og har kjørt både 32-bits og 64-bits versjonen, uten noe form for problemer.

Endret av Hammarhaus
Lenke til kommentar

vista er helt greit til du får et eller annet problem. på laptopen min ville den plutslig ikke koble seg til trådløse nett lenger. usikra eller sikra med wpa eller wpa2 .

 

virtualbox fikk jeg ikke til å fungere.

 

startmenyen er bedre en i xp. men det er noen programmer som failer med å putte snarveier der.

 

noen spill vil ikke fungere uten oppdateringer fra windows update.

 

alt i alt har jeg ikke hatt noen god start på vista. synd ikke dx10 kommer til xp egentlig :( det er en av tinga jeg "liker" og "hater" med vista,,

Lenke til kommentar

Jeg har skiftet over fra 32bit XP til 32Bit Vista i forbindelse med utskiftning av laptop, og jeg er stort sett fornøyd med det. Maskinen har 3GB minne og ellers helt brukbare spesifikasjoner. Ytelsen er det ikke noe å usette på og den er tilnærmet lik XP på samme maskin. (Har kjørt dualboot XP/Vista på maskinen i en tilvenninsgperiode.)

 

Jeg opplever Vista som langt mer stabilt og robust enn XP og det krever mindre vedlikehold fra min side. Med litt omfattende justering blir Vista like glatt og brukervennlig som XP, og nye funksjoner gjør arbeidsflyten noe bedre etter man har kommet forbi tilvenningsperioden. Selv har jeg noen problemer med skikkelig skalering av bilder og video under Vista samt litt irritasjon relatert litt Kritisk XP-funksjonalitet som ikke ble videreført i Vista.

 

Alt i alt mener jeg Vista er en helt kurant opplevelse og når man kommer seg igjennom tilvenningsfasen og samtidig får formet det etter ens eget bruksmønster viser det seg å prestere relativt bra. Jeg merker selv forandringene når jeg går tilbake til et XP-miljø i forbindelse med support på andre maskiner. Uansett blir jeg nok uansett rask med å gå over til Microsofts neste OS da jeg ikke regner med å sitte på vista like lenge som jeg satt på XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...