Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC får BSOD alle steder, bortsett fra i min leilighet.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Opplever for tiden et helt absurd problem, med laptopen til en vennine av meg.

 

Kort sagt, så får den blåskjerm overalt, bortsett fra i min leilighet. Jeg fikk den med hit for å fikse den, siden hun ikke kom inn i windows engang før den restartet med blåskjerm, og her hos meg fungerte den utmerket. Hun tok den med seg hjem igjen, og feilen oppstod på nytt. Jeg ble med henne hjem, og forsøkte å bruke recovery-cd'ene, men fikk blåskjerm midt under innstallasjonen omtrent hundre ganger. Tok den med hjem til meg, og reinnstallerte alt, uten en eneste blåskjerm. Hun tok den på nytt med seg hjem, og igjen fikk hun blåskjerm hver gang hun startet den. Tilbake til meg, og her fungerte den fortsatt utmerket. Tenkte kanskje det kunne være noe med strømnettet, men dette skjer med og uten adapteren plugget i. Har kjørt memtest og diverse andre diagnoseprogrammer, og ingen feil blir funnet.

 

blåskjerm-feilmeldingen er driver_irql_not_less_or_equal. Har lest at det ofte har noe med ram eller irq-konflikter å gjøre, men uansett hva det er, så er det jo helt absurd at feilen skal oppstå alle andre steder enn i min leilighet.

 

Så, noen som har opplevd eller lest om noe lignende? Synes det virker merkelig om luftfuktighets- eller høydeforskjeller skal ha noe å si..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men det er aktivert nå også og bruker det trådløse nettverket her hos meg. Skulle ikke feilen oppstått her også, hvis det var der feilen lå?

 

Edit: Og jeg har prøvd sikkermodus uten nettverk, men det hjelper heller ikke.

Endret av Umulius
Lenke til kommentar

det er en prosess å feilsøke.. deaktiver alt FYSISK og aktiver de deretter en etter en til du finner ut hva som er galt. og siden det faktisk bare skjer hos hu dama. så tenkte jeg at wifi er første synder du bør sjekke.

 

deretter så bør du sjekke eventuelle ting hu kobler til pc'n når hu ikke er hos deg.

 

etter det begynner det å bli skralt med variabler som ikke er hos deg men hos hu..

Lenke til kommentar
det er en prosess å feilsøke.. deaktiver alt FYSISK og aktiver de deretter en etter en til du finner ut hva som er galt. og siden det faktisk bare skjer hos hu dama. så tenkte jeg at wifi er første synder du bør sjekke.

 

deretter så bør du sjekke eventuelle ting hu kobler til pc'n når hu ikke er hos deg.

 

etter det begynner det å bli skralt med variabler som ikke er hos deg men hos hu..

Har som sagt forsøkt sikkermodus uten nettverk hos henne, og da deaktiveres vel nettverkskortet? Forøvrig kobler hun ikke til noen eksterne enheter, og prosessen med å deaktivere og aktivere hardware vil bli jævli omfattende, siden jeg da må gå frem og tilbake mellom henne og meg hver gang jeg skal deaktivere/aktivere noe nytt. Og igjen, hvis det hadde vært hardware, ville ikke feilen også oppstått hos meg? Det er jo det som er så absurd, at den fungerer helt uten problemer her, men får blåskjerm med en gang hun tar den med seg hjem.

Lenke til kommentar

Sett på kernel mem crash dump mens du er hjemme. Rusle så over for å generere to-tre BSOD'er som vil lage crashdumps. Så rusle tilbake og titte på dumpene i windbg. Forhåpentlig vil en av crashdump'ene gi et lite hint.

 

Windbg finner du her: http://www.microsoft.com/whdc/devtools/deb...ng/default.mspx

Enkel how-to (skriver dette fra husk):

- Start windbg

- Velg File->Symbol search path

- Legg inn SRV*c:\websymbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

- OK/Save

- for each crash dump in %windir%/minidumps:

-- File->Open crash dump (finnes under File menyen)

-- Skriv analyze -v som command nederst i vinduet

-- Titte litt på hva som sies

-- Velg Stop debugging (husker ikke navnet toplevel menyen, er midt på menybaren :)

 

Første gangen du åpner en crash dump/kjører analyze -v vil maskina jobbe litt da den henter ned symbol data fra microsoft, den neste crash dump'en vil gjenbruke det du har lastet ned.

Endret av john.einar
Lenke til kommentar

Takk, dette skal forsøkes! :)

 

Edit: Nå er det forsøkt, og alle de tidligere minidumpene tyder på et driverproblem med nettverkskortet. Driveren er nå oppdatert, og så gjenstår det bare å få testet den hos henne før jeg rapporterer tilbake angående resultatet.

 

Takk for all hjelp :)

Endret av Umulius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...