Gå til innhold

Feature: Konsollene ingen ville ha


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig bra artikkel. Spesielt for oss som er interessert i spill utover selve spillingen :)

 

Har nok bare to av konsollene som er nevt i artikkelen, men har lest en del om de fleste. Selv har jeg n-gage (montert på demomonter og plassert trygt ute på låven) og gizmondo (som slettes ikke var en dårlig konsoll, men som rett og slett var dårlig støttet og markedsført. Finnes et stort homebrewmiljø til denne, og spillene som ikke var sluppet på markedet da konsollen gikk dukken er lekket på nettet og lar seg allikevel spille :) Carmageddon gjør seg meget godt på denne konsollen.)

 

Mange som ikke kom inn på lista som også har floppet, men synes kanskje at 16-bit generasjonen til SEGA burde hatt en liten notis som dråpen som fikk oss til å slutte å kjøpe SEGA. Med alle tilleggsmodulene og forskjellige varianter er det ikke rart at de fleste mistet oversikten over hvilke spill de kunne kjøpe til poden som hadde en SEGA hjemme. Tenker da på Mega-CD og 32x utvidelsene. Markedet mistet desverre tiltroen til konsollprodusenten og saturn (som fikk dårligere spill og spillutvalg enn Playstation) solgte dårligere enn forventet og Dreamcast som ikke kunne spille dvder i motsetning til konkurrenten fra SONY var spikeren i kista for SEGA i HWmarkedet...

 

Hilsen nostalgisk SEGA-spiller :)

Lenke til kommentar

Hehe, husker 10-klasse særemne. "Hva skal til for å gjøre en spillkonsoll til en suksess?". Skrev vel nærmere 40 sider om dette temaet. Gikk alle disse konsollene grundig i sømmene og analyserte alt som var å analysere. Riktignok hadde vi ikke streifet innom Pippin. Det var faktisk en interesant overaskelse.

Lenke til kommentar

CD32 var en elendig ide, og ingen spillutviklere lagde noenting som hørte hjemme på CD. Det som kom var stort sett bare diskettene til et spill kopiert rett inn på CD'n. Også noen horrible FMV spill, altså interaktive filmer som stoppet opp og lot spilleren velge neste sti. Helt utrolig dårlig. Man kunne liksom kjøpe Lemmings på CD32, og sjekke så var det akkurat samme filene som på diskettene. Pluss at en Amiga uten keyboard og workbench var like mye verd som en barkebille i Amiga-eiere sine øyne.

 

Var selv Amiga-fan på tidlig 90-tallet, så jeg leste selvsagt alt om den i Amiga Format og CU Amiga og Svenska Datormagazin.

Har hatt alle modellene bortsett fra 4000 (for dyr og for liten forskjell fra 1200 til at det var noe vits). Min siste var en 1200 som ble forlatt til fordel for PC i 1999 når jeg oppdaget Daggerfall.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
ktene går forøvrig om at maskinen er på vei tilbake til markedet, men det skal vel godt gjøres for et såpass skadeskutt merke å konkurrere med Sony og Nintendo.

 

Den skal ikke konkurrere med Nintendo og Sony, men heller basere seg 100% på homebrew, men vanskelig blir det mot GP2X og kommende Pandora.

Lenke til kommentar
CD32 var en elendig ide, og ingen spillutviklere lagde noenting som hørte hjemme på CD. Det som kom var stort sett bare diskettene til et spill kopiert rett inn på CD'n. Også noen horrible FMV spill, altså interaktive filmer som stoppet opp og lot spilleren velge neste sti. Helt utrolig dårlig. Man kunne liksom kjøpe Lemmings på CD32, og sjekke så var det akkurat samme filene som på diskettene. Pluss at en Amiga uten keyboard og workbench var like mye verd som en barkebille i Amiga-eiere sine øyne.

 

Var selv Amiga-fan på tidlig 90-tallet, så jeg leste selvsagt alt om den i Amiga Format og CU Amiga og Svenska Datormagazin.

Har hatt alle modellene bortsett fra 4000 (for dyr og for liten forskjell fra 1200 til at det var noe vits). Min siste var en 1200 som ble forlatt til fordel for PC i 1999 når jeg oppdaget Daggerfall.

 

En kamerat hadde denne, og det fulgte med et kult svart tastatur, og Workbench brukte han da vitterlig. Altså var det ikke noe annet enn en vanlig Amiga kamuflert i "CD-spiller".

Lenke til kommentar
Så videoen som ble linka. En jeg vet av hadde faktisk en Philips CD-i. Utvilsomt et av de merkeligste produktene jeg har sett.

 

Videreutviklingen av SNES til å få cd-rom bør kanskje også nevnes.

Jeg var på ferie i en slags "feriepark" i Nederland for sikkert 16 år siden, og i hytta var det en CD-i. Det var nok meningen at man skulle la seg friste og kjøpe en når man kom hjem. Problemet var at det eneste man kunne teste den med var en demo-cd, og selv om den inneholdt en veldig tøff live-versjon av Layla med Derek and the Dominos, besto resten stort sett av filmer som skrøt av hvor gøy det var å bruke maskinen hvis man bare gadd å kjøpe et fullprisprodukt. Ikke overbevisende, kanskje mer foruroligende: "Det å spille 7th Guest på denne maskinen suger så hardt at de som faktisk får prøve, aldri kommer til å kjøpe".

Lenke til kommentar
Husker den lokale fotobutikken hadde én Atari Jaguar i hylla. Tror den ble stående der i 3-4 år...

Og man kan jo lure på hva de tenkte med den kontrollen her:

jaguar.jpg

Den var jo genial! Passet i hånden (Noe som alle kontroller nå til dags må gjøre) og hadde shortcuts til f.eks. våpen (du kunne legge papir over talltastene som man fikk i div. spill, de visste hva de tastene gjorde i spillet).

 

Edit: Ja jeg suger til å forklare XD

Endret av Ty4on
Lenke til kommentar
CD32 var en elendig ide, og ingen spillutviklere lagde noenting som hørte hjemme på CD. Det som kom var stort sett bare diskettene til et spill kopiert rett inn på CD'n. Også noen horrible FMV spill, altså interaktive filmer som stoppet opp og lot spilleren velge neste sti. Helt utrolig dårlig. Man kunne liksom kjøpe Lemmings på CD32, og sjekke så var det akkurat samme filene som på diskettene. Pluss at en Amiga uten keyboard og workbench var like mye verd som en barkebille i Amiga-eiere sine øyne.

 

Var selv Amiga-fan på tidlig 90-tallet, så jeg leste selvsagt alt om den i Amiga Format og CU Amiga og Svenska Datormagazin.

Har hatt alle modellene bortsett fra 4000 (for dyr og for liten forskjell fra 1200 til at det var noe vits). Min siste var en 1200 som ble forlatt til fordel for PC i 1999 når jeg oppdaget Daggerfall.

 

En kamerat hadde denne, og det fulgte med et kult svart tastatur, og Workbench brukte han da vitterlig. Altså var det ikke noe annet enn en vanlig Amiga kamuflert i "CD-spiller".

 

Tror du tenker på CDTV som kom noen år tidligere ?

 

Forøvrig er jeg ikke enig i at CD32 var dødfødt, den kunne jo ekspanderes med SX1/SX32 eller hva de het og bli fullverdig Amiga .. Men man kan jo si at som alle andre Amigaer så måtte man betale "a hand and a leg" for å ekspandere ...

 

Hadde bare ikke Commodore gått konk :-(

 

Forøvrig sjekk www.natami.net ! Geeks som lager ny classic Amiga :-)

Snart klar med developer board ..

(Antakelig kommer aldri konsument versjonen nå som USA kollapser økonomisk..)

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Folk som nevner Dreamcast somen flopp. Tja, i forhold til mang av desom er nevnt var Dreamcast ingen flopp. Men jeg tror ikke markedet var klar for den maskinen da den kom. PSX hadde for stort marked, og den store konsoll krigenvi kjennr idag hadde ikke tatt helt av enda.

 

TrorDreamcast hadde vært en god motstander til PS2, men dog Sega var alltid en underdog.

Lenke til kommentar
Eg hadde SEGA Master System II ein gang i tiden, men eg veit ikkje kordan den solgte :p

 

Gøy syns no eg det var, med Alex Kidd eller ka det no heite, og Sonic med mangt...

 

Master System solgte dårlig i alle områder utenom Europa og Brazil (SMS solgte vel, så vidt jeg vet, faktisk mer enn NES i Europa).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...