Gå til innhold

Dokumentar om World of Warcraft


Anbefalte innlegg

Tjena grabbar, vi er 3 filmstudenter som skal sette sammen en dokumentar om World of Warcraft i løpet av de neste 3 ukene og trenger derfor intervju objekter som spiller World of Warcraft til å prate om spillet. Dokumentaren vil skille seg ut fra de andre WoW dokumentarene ved at vi ikke kommer til å fremstille hverken spillet eller spillerne som gærne eller avhengige, men heller dra sammenligningen og sette igang spørsmålsettingen: Hvorfor er det så mye verre å tilbringe ett år foran skjermen enn det er å tilbringe ett år helt alene i fjellet typ. Lars Monsen ? Vi vil dra frem hvordan den typiske hardcore wow spilleren lar seg oppsluke og hvordan den mer avslappede spiller sjonglerer brilliant både sosialt liv, arbeidsliv/studier og spill.

 

Èn ting er at folk flest ikke er bevisst nok på hva som skjer når man spiller, hvorfor man spiller og hvordan man spiller, og vi ønsker også å fremheve dette, og hva er vel bedre enn at spillerne selv får forklart om sin egen hobby?

 

Jeg kan nås på e-mail: [email protected] eller via forumet her som jeg vil sjekke innimellom. Det viktigste er at dette er noe dere virkelig vil være med på, vi vil gjennomgå det ferdige produktet med dere og foreta en analyse sammen slik at vi er helt enige om at det går an å vises, og involvere dere så mye som mulig i prosessen, så dette kan bli en erfaringsrik opplevelse å delta på

 

Det er viktig at intervjuobjektene er bosatt eller oppholder seg i Bergen under opptakene.

 

Mvh

Martin, Stine & Christopher

Endret av MrDolce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal dere fly til folk og intervjue dem? Hvis ikke så kan dere jo si hvor dere bor, siden jeg tviler intervju via webcam ikke kommer til å bli særlig bra.

 

 

Min feil folkens, mandagen sitter litt i enda ;) Har redigert innlegget nå.

 

(For at dere skal slippe og lese enda engang: Bergen er byen =)

Lenke til kommentar

Samtlige WoW dokumentarer som er der ute fremstiller WoW som satans inkarnasjon og dets spillere som hans disipler. Så hadde vært fint med en dokumentar med en litt mer nøytral vinkling.

 

Nå er jeg bosatt i tjukkeste lofoten og bergenstur er dessverre ikke ilagt budsjettet (som allerede er sprukket tvers over) så jeg er ikke i disposisjon til noe intervju men skulle gjerne stillet opp om jeg kunne.

Lenke til kommentar
Tjena grabbar, vi er 3 filmstudenter som skal sette sammen en dokumentar om World of Warcraft i løpet av de neste 3 ukene og trenger derfor intervju objekter som spiller World of Warcraft til å prate om spillet. Dokumentaren vil skille seg ut fra de andre WoW dokumentarene ved at vi ikke kommer til å fremstille hverken spillet eller spillerne som gærne eller avhengige, men heller dra sammenligningen og sette igang spørsmålsettingen: Hvorfor er det så mye verre å tilbringe ett år foran skjermen enn det er å tilbringe ett år helt alene i fjellet typ. Lars Monsen ? Vi vil dra frem hvordan den typiske hardcore wow spilleren lar seg oppsluke og hvordan den mer avslappede spiller sjonglerer brilliant både sosialt liv, arbeidsliv/studier og spill.

 

Èn ting er at folk flest ikke er bevisst nok på hva som skjer når man spiller, hvorfor man spiller og hvordan man spiller, og vi ønsker også å fremheve dette, og hva er vel bedre enn at spillerne selv får forklart om sin egen hobby?

 

Jeg kan nås på e-mail: [email protected] eller via forumet her som jeg vil sjekke innimellom. Det viktigste er at dette er noe dere virkelig vil være med på, vi vil gjennomgå det ferdige produktet med dere og foreta en analyse sammen slik at vi er helt enige om at det går an å vises, og involvere dere så mye som mulig i prosessen, så dette kan bli en erfaringsrik opplevelse å delta på

 

Det er viktig at intervjuobjektene er bosatt eller oppholder seg i Bergen under opptakene.

 

Mvh

Martin, Stine & Christopher

 

Jeg ville kanskje forsøkt å lage en litt dypere dokumentar, med de planene der virker det som at det kan bli litt overfladisk.. Dokumentarer hvor spillere bare intervjues har blitt gjort så mange ganger før.

Hvis dere har tid ville jeg anbefalt å få en rekke testobjekter som ikke har spilt spillet til å faktisk begynne å spille det. Det jeg ville hatt fokus på er hvordan både kortsiktige og langsiktige mål i livet relatert til f.eks. skole, trening eller samliv (kjæreste) langsomt byttes ut med nye langsiktige og kortsiktige mål inne i spillet. Videre kan dere gå enda mer inn i dybden og se hva slags mennesker det er som holder seg på matta og hvem som sklir ut.

Og dere kan finne personer som har spilt aktivt over lengre tid men sluttet - og se hvordan disse har funnet frem igjen til de målene de hadde før de begynte å spille.

 

Disse målene har ganske mye å si, for å endre spillevaner må målene endres først. Problematikken rundt World of Warcraft er som kjent knyttet til usunne spillevaner, spillere som mister kontrollen og bruker for mye tid på spillet. Her kan dere treffe spikeren rett på hodet istedenfor å røre rundt i grøten slik mange andre har gjort tidligere.

 

Tror forresten dere vil ende opp med å vinkle spillet noe negativt, det er ikke et dårlig utgangspunkt å forsøke å vinkle det bra men er dere rettferdige og realistiske vil dere ha noe å kritisere.

 

Er ganske mange muligheter, ønsker dere lykke til!

Lenke til kommentar
Skal det vinkles negativt bare for vinklingens skyld?

 

Må ha eit utgangspunkt

 

Konklusjonen kan vera positiv for det.

 

Såklart du kan begynne med ei nøytral holdning, men då blir det som Pycnopodia seier, å bare røra rundt i grauten.

Så finn eit utgangspunkt, kjør på med ei kritisk vinkling og la objekta/personane i filmen vise WoW sine betre sider.

 

Tough job, but someones got to do it!

Lenke til kommentar

Høres ut som en biased mening i mine ører. Hvorfor skal de på død og bære ende negativt? Det er fult mulig å lage noe som ender i et nøytralt standpunkt.

 

Jeg begynner å bli rimelig smålei av folk som skal sette spill i bås på alle mulige måter. WoW gjør deg avhengig, GTA 4 gjør deg voldelig, Mario gjør deg til en soppelskende italiener med rar bart.

Lenke til kommentar
Høres ut som en biased mening i mine ører. Hvorfor skal de på død og bære ende negativt? Det er fult mulig å lage noe som ender i et nøytralt standpunkt.

 

Jeg begynner å bli rimelig smålei av folk som skal sette spill i bås på alle mulige måter. WoW gjør deg avhengig, GTA 4 gjør deg voldelig, Mario gjør deg til en soppelskende italiener med rar bart.

 

Du kan jo lage en oppgave eller dokumentar om barnemishandling og ende nøytralt hvis det er det du vil - er du biased dersom du da ikke er nøytral?

 

Noen ting er negative og noen er positive, det er ikke noe som avhenger 100% av personen som ser. Hadde vi vært nøytrale til alt hadde vi ikke hatt lover, regler eller politi - ingen forbud eller restriksjoner heller. Jeg sier ikke jeg ønsker noe forbud eller lignende rundt dataspill, men det bør brukes med en viss varsomhet på samme måte som man er litt forsiktig med tennvæske og fyrstikker.

Lenke til kommentar

Vi har bestemt oss for en positiv vinkling, men med negative innspill innimellom fordi alt er ikke perfekt med WoW, men langt ifra så negativt som folk tror og mener etter diverse andre dokumentarer, og hobbyen wow-gaming har mye mer til felles med andre aktiviteter som er langt mer sosialt akseptert enn man skulle tro -men dette avhenger av at vi får de intervju objektene vi har bestemt oss for, de kan jo finne på å si nei ;) og da må vi tenke i nye baner, for da mister vi den faglige tyngden vi har lagt opp til at skal vinkle det <nøytralt-positivt>, vi avslutter med ett klimax som seeren etter intervjuene vil oppfordres til å sette seg selv i tankemodus -man skal gjøre opp sin egen mening, men som dere sier selv er 99% av dokumentarene om gamere som tar hobbyen sin for langt og ikke gjør noe annet, da er det klart at seeren bestemmer seg for at dette er noe unødvendig galskap som ikke trenger å eksistere.

 

 

Kuldesjokk: Vi skal i møter med flere intervju-objekter i morgen så jeg sender deg en privatmail på ettermiddagen om hvordan vi setter opp planen :) Opptakene blir gjort i løpet av neste uke.

Lenke til kommentar

Er det seriøst kun Kuldesjokk som i det hele tatt er interessert i å få vite mer?

 

Så mye tid som de fleste WoW spillere bruker på spillet (jeg er selv eksgamer av dette) skulle man jo tro at dere må ha mange gode argumenter som kan forsvare prioriteringen av den begrensede tilgjengelige tid dere har. Komman folkens, dette blir spennende å være med på =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...