Gå til innhold

Ny gitarforserker til live og bandøving :) Les første post!


a7x

Anbefalte innlegg

Når både trommer, gitar (x2?), bass og vokal (og keyboard?) skal høres samtidig, så blir det høyt uansett.

Jeg vet hva du tenker på, enkelte spiller altfor høyt, det gjør vi garantert i mitt band også.

 

Det jeg mener er at ingen har vondt av øreplugger.

Et akustisk trommesett er rett og slett veldig høyt, og så skal man gjerne høre alle bestanddelene i bandet i tillegg til dette.

Mener ikke at man MÅ spille så høyt at alle mister hørselen på dagen.

 

Synes bare det blir feil å fraråde folk å bruke øreplugger, og si at det bare er deres egen feil som spiller for høyt.

Selvfølgelig bør man dempe seg, men øreplugger er en veldig god idé uansett.

 

Hvis man legger mer enn 30kr i det så kan man faktisk få noen som stort sett bare senker lydnivået, og ikke kun stenger lyd ute.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiller jevnlig med 14 blåsere, to-tre vokalister, perkusjon og fullt komp og vet alt om hvor høyt det kan være. ;)

 

Jeg har aldri skrevet at det ikke er lurt å bruke øreplugger i en del sammenhenger, jeg har ikke frarådet noen å bruke det! Det anbefales på det sterkeste, men hvis resultatet er at alle skrur opp til 11 så er man like langt. Da er det bedre å senke volumet.

 

Når det gjelder trommiser: Et akustisk trommesett behøver ikke være spesielt høyt om stikkene er i hendene på en som vet hva han driver med. Alt for mange trommiser slår trommer i stedet for å spille på dem og resultatet er at alle andre også spiller sterkere.

 

Nei, finn en trommis som kan dempe seg, skru ned volumet og plasser forsterkere slik at dere hører det dere skal bedre.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Sistnevnte. Det er den absoludt beste forsterkeren du lister opp. Det ver kanskje også den dyreste men dog den mest allsidige. Den har en flott clean-kanal som gir et meget godt grunnlag for å bygge på med pedaler, hvis du ønsker det. Denne ampen elsker pedaler. Vrengkanalene er det heller ikke mye og si på. Den er også svært dynamisk, noe du merker spesiet godt om du setter denne, som er en fullrørs forskerker, opp mot de andre du listet opp som ikke er det.

Dette er en a de absoludt beste ampene til under 10k på markedet i dag! :)

Lenke til kommentar

Marshallen. Enkelt og greit fordi den passer meg bedre. Spiller punk, rock, og litt metal, og den passer:P Har spilt noen gigs med en TSL, både combo og stack, og den er sååå digg... Cleanlyden er veldig Fenderish, chrunch er plexi, og leadkanalen passer perfekt til punk på gain 4-6, 7+ og du er METAL... Regner med at DSL'en er i samme område. TSL'en funker på rommet uten å høres så ille ut, samt at den spiller HØYT i øvingsrommet og på scenen...

 

Benor: Må en røramp ha Rør-likeretter for å bli kalt Fullrør?

Lenke til kommentar

Alle er da fullrørforsterkere? Ikke det at jeg er noen ekspert på det, men jeg tviler på at det likeretter-røret har noe særlig å si for lyden i så fall. Den Bugera'en ville jeg ikke satset på. Det er vel Behringer som eier Bugera tror jeg, og jeg ville ikke anbefalt den.

Både marshallen, fendern og peaveyen (komboen. det er sannsynligvis helt unødvendig med half-stack for deg) er gode forsterkere alle sammen. Du kan jo ta med deg gitaren din til nærmeste musikkbutikk å prøve den på de, hvis de har noen av de inne.

 

Men jeg kan prøve å si litt om hver av dem:

 

Marshallen: Har ikke prøvd den men clean-kanalen er nok et stykke under peaveyen og spesielt fendern. Vrengkanalen er nok veldig bra, med moderne marshall-vreng.

 

Peaveyen: Den har jeg selv og jeg må si at til den prisen er den et veldig godt kjøp. Clean-kanalen er veldig fin. Ikke veldig langt unna fendern. Vrengkanalen er veldig bra, og hvis du vil ha en mer heavy vreng kan du trykke på gainboost-knappen på soloer, eller bare hvis du spiller noe veldig heavy :p.

 

Fendern: Krystallklar clean-kanal, men den spiller dog ikke så veldig høyt før den starter å vrenge. Men det har lite å si da man stort sett mikker opp forsterkern på konserter o.l. Vrengkanalen er bra for mild overdrive, og hvis du trykker på "more-drive"-knappen så blir det fort litt grøtete. Dette fikser du enkelt med en god od/distortion pedal. Fendern er jo litt dyrere enn peaveyen, men det er ingen problemer å finne de brukt til 5000 +/-.

 

Dette ble litt langt, men som sagt: Hvis du har mulighet til det, så prøv alle forsterkerne, og helst med din gitar.

Lenke til kommentar
Benor: Må en røramp ha Rør-likeretter for å bli kalt Fullrør?

 

Det er mulig jeg tar feil, men jeg mener å huske at Marshallen kun har rør i sluttrinnet... :hmm: Når jeg tenker etter er vel Valvkingen kanskje også fullrør men jeg har aldri fått den følelsen av ampen... Desverre.

Jeg føyer til at ingen av disse er dårlige forsterkere men jeg mener at Fender-ampen er den absoludt beste :)

Lenke til kommentar

Vil anbefale VOX adv120vt på det høgeste! Her har du en prima rørforsterker (120watt) til en rundt 9000 om ikke mindre. Det er montert en power switch som blir brukt til kor mykje watt forsterkeren skal spille på, slik du får best utnyttelse av røra. Du har også 32 banker der du kan lagre lyder som du har mekket til! Og det er forhondsinstilt 32 lyder brukt til dei mest kjente sangane!

 

Har hatt min i 2 år no blir aldri skuffet over hva den kan yte!

Lenke til kommentar

^ Ad-serien til Vox er ikke en rørforsterker. Den har bare rør i for-forsterkeren og ikke i sluttrinnet.

 

Engl Screamer er sikkert et veldig godt kjøp, men den koster rundt 10 000 kr ny her i landet. Men for all del, har du råd så er det bare å slå til ;) . Kanskje finner du den brukt til 7-8000. Hvis du angrer, får du sikkert solgt den ganske lett til nesten samme pris som du kjøpte den, så jeg tror ikke du har så mye å tape :p.

Lenke til kommentar
Benor: Må en røramp ha Rør-likeretter for å bli kalt Fullrør?

 

Det er mulig jeg tar feil, men jeg mener å huske at Marshallen kun har rør i sluttrinnet...

DSL-serien har rør i både preamp og sluttrinn, som man også kan se hvis man følger linken:

4x ECC83 pre-amp tubes, 4x EL84 power tubes,

 

Hvis du liker Marshall-lyd kan du prøve en kombo eller topp i JVM-serien. Beste clean-lyden jeg har hørt fra en Marshall noensinne, god plexi-crunch og JCM800-vreng + mulighet til stille mer moderne metal-lyd. Og MIDI :love:

Beste Marshall-amp på 15 år iflg Tommy Folkesson (om JVM410H).

Lenke til kommentar
Jvm serien er vel litt dyrere enn jeg tenkte å betale i begynnelsen, men vi får se..

 

http://www.musicradar.com/gear/all/amplifi...ad-16998/review

Denne fikk full pott på et review av musicradar..

Noen som har noen erfaringer?

Jeg har hørt mye bra om den, men tviler på at du får så bra clean på høyt volum. Men til overdrive vil den sikkert funke ypperlig.

 

Men kan du ikke stikke en tur innom nærmeste musikkbutikk å prøve noen forsterkere der? Er jo en mulighet at de har noen av de modellene du har sett på.

Lenke til kommentar

JVM er alt for dyr i forhold til hva du får. Produserer ikke noe en JCM800 og en Fender Hot Rod Deluxe ikke kan gjøre bedre, til samme pris.

 

Tiny terror er en steinhakke tøff amp, men du må igjen ha en annen amp til clean da den brekker veldig fort.

 

Tror det er stor enighet om at Hot Rod Deluxe er det beste valget om du vil ha det beste fra to verdener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...