Gå til innhold

De beste SEO tipsene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okay! Så SEO er veldig oppskrytt? Jeg ser jo nå at Google har blitt veldig glad i Tendo sida mi: linky

 

Er nr 5 på lista i google når man søker på tendo. Så om jeg fortsetter å skrive kode som jeg har f.eks gjort på den sida, går det av seg selv?

Det har vel med at Tendo ikke er så veldig vanlig navn?

 

Som jeg også nevnte i kafeen:

* Ikke ha 2 url'er mot samme innhold uten at en av de redirect'er med 301, dette gjelder også om du har flere domener

* Ikke driv keywordstuffing

* lag sitemap.xml fil og legg på root

* Strukturert semantisk kode

* Godt innhold, egentlig det eneste som teller

* Inbound linking

Lenke til kommentar
Kan nok ha noe med det å gjøre ja.. :) Men er faktisk en del sider som vi har forbigått, om jeg ikke drømmer?

 

Men takk for tipsene Steinmann! Keywordstuffing = for mye keywords, right? Kan dette ha en motsatt virkning?

 

Og sitemap.xml, skal denne være tom eller skal den inneholde noe?

Keywordstuffing går på å virkelig prøve å få treff egentlig. Du skriver ting som "Webdesign, websider, webdevelopment, web, seo, design, development, internet" et sted.

Det kan umulig være relevant innhold så google ignorerer det, og i værstefall bannlyser siden din.

 

sitemap.xml skal inneholde alle sidene dine med litt metadata.

Se http://www.sitemaps.org/protocol.php

Lenke til kommentar

Mi erfaring er å helde seg til ENKEL html.

Bruk <h1></h1> på overskrifter og <p>på tekst</p>. Med ryddig oppsett finn Google utav det sjølve. Eg har litt keywords på nokre sider eg har laga, ikkje mye. Likevel finn Google dei, heilt på topp.

 

Edit: Ikkje bruk "lure triks". Å lage ein DIV med "spamming" av keywords, og derretter skrive display:none; i CSS eksempelvis. Då kan du risikere å bli banna av Google. :) Nice to know. Ikkje gjenta deg hundre gonger.

 

Lukke til ;)

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

SEO er langt mer enn bare å skrive semantisk html! Dette er selvfølgelig viktig, men det er minst like viktig å kunne lage fengende titler og finne de riktige nøkkelordene/-frasene for nettstedet. I tilegg er det viktig å fordele LinkJuice (PageRank) riktig.

 

Dette er kanskje det som er viktigst:

  • God tittel
    - Får folk (som er villig til å kjøpe produktet!) til å trykke på linken din i søkemotoren
  • God meta-description
    - Det er denne folk ofte ser i søkemotorene for å få mer greie på hva slags side dette er. Bruk det!
  • Velge riktig nøkkelord/-fraser å fokusere på (som de som er villig til å kjøpe produktet søker på)
  • Legge inn nøkkelfrasene i lenker (til siden de skal fungere på), title-elementet, overskrifter (h1,h2 osv.), url-en (skill med - eller .) og til en viss grad brødtekst.
  • .no domene hvis norsk side.

I tillegg er det å fordele PageRank, også kalt LinkJuice, ganske viktig. PageRank (PR) fungerer sånn at hver side fordeler litt av PR-verdien sin (la oss anta 50 %) på alle linkene på siden, og gir denne PR-verdien til siden som lenkes til. Er det få lenker på hver side vil hver lenke gi fra seg mer PR (selv om det samlet er like stor). Og lenker fra sider med høy PR-verdi og/eller få lenker vil derfor være ekstra verdifulle.

 

Sider som er viktig å få høyt opp på søkemotorene bør derfor lenkes til fra forsiden og andre sider med høy PR-verdi. Og sider som kontakt oss, informasjon, om siden og andre sider som ikke trenger så høy PR-verdi bør man begrense lenkingen til fra. Dette er spesielt viktig for lenker som gjentas på alle siden på webområdet f.eks. være sponsorer og uviktige sider i toppmenyen. En måte man kan unngå å overføre PageRank uten å fjerne lenken er ved å bruke en nofollow-attributt på lenkene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ang. semantisk html:

Jeg er jo helt for god semantisk html, men jeg klarer ikke helt å forstå at det faktisk har noe med SEO å gjøre. Jeg føler god semantikk er mer til nytte for menneskene som besøker siden, enn for en crawler. Og hvis jeg hadde lagd algoritmene google bruker, ville jeg nok ikke gitt for store bonus i treff bare fordi en side har litt færre tables, <p> og <hx> med styleattributter og lite div-mania. For hvilke html-koder som er brukt på en side sier jo ingenting om innholdet på siden.

 

Men mulig jeg misforstår semantikken her, jeg liker tross alt å relatere alt til kode...

 

Uansett: som JonT, Arve og mange andre er inne på: til syvende og sist er det innholdet som hjelper deg opp og frem. Hvis nettstedet ditt havner øverst på søkeresultatlisten, og alle som klikker seg inn blir skuffet fordi siden ikke hadde noe som helst med det de søkte etter å gjøre, ville du ikke fått mange glade besøkende. Ei heller ville Google fremstått som noen god søkemotor...

 

Snarveier som å opprette hundrevis av dummy-sider hvis kun google-bot kan lese og linke frem og tilbake på kryss og tvers av disse lønner seg ikke i lengden. Ja, du blir kanskje populær på google et par ukers tid, frem til man blir bannet!

Lenke til kommentar
For hvilke html-koder som er brukt på en side sier jo ingenting om innholdet på siden.

What? Hele poenget med å ha forskjellige tags er at de skal gjøre nettopp det.

 

Dersom du skal lage en enkel crawler og kan bare hente ut ett element i body på hver side, og du ønsker å hente ut det elementet som beskriver siden best, hvilket velger du da?

Lenke til kommentar

Hvis jeg lager en crawler, kommer den til å hente ut mer enn bare ett element. Dog, jeg ser ditt poeng.

 

Og ja, jeg er klar over intensjonen bak html-tagsene, men samtidig så mener jeg det innimellom er lov med en reality-check av hvordan det faktisk ser ut der ute. Og sist jeg googlet så fikk jeg også opp treff på grusomt lite semnantiske sider... Derfor tror jeg faktisk ikke at semantikk er livsviktig i forhold til høy pagerank. Derimot mener jeg god semantikk er viktig mtp. usability m.m.

Lenke til kommentar

Tja, det er sikkert fristene å vise frem siden som har korrekt nøsting av tags, men jeg forstår ikke at kundene (de som bruker søkemotoren) foretrekker <h1>-tags fremfor <p>-tags ved ett søk på "2 girls in a cup". Det er ikke semantikken (den) kundegruppen bryr seg om, men rett og slett å få sett videoen...

 

Så jeg tviler faktisk på at google bryr seg så mye om semantikk. Godt mulig det kan vippe pinnen den ene eller andre veien, men i såfall bør det være etter at alle andre parametre er telt opp og avgjort. Så mitt SEO-tips blir innhold, innhold og atter innhold! Har man godt og interessant innhold vil andre linke til deg, og da stiger man også oppover på google-ranken.

 

Alternativt kan man jo gjøre det på denne måten: http://www.aftenposten.no/100tips/

Lenke til kommentar
Så jeg tviler faktisk på at google bryr seg så mye om semantikk.

Man vet at Google rangerer det som står i h2-6-elementene (men antagelig ikke h1-elementer!) høyere enn annet innhold. I tillegg har ord inni b og strong elementer, samt href og alt attributten på bilder litt høyere vekthøyere ann annet innhold. Hvordan andre elementer vektlegges vet man ikke om har noe å si, men de vektlegges nok ikke spesielt høyt i forhold til resten av teksten inni body. Det er riktignok ingen grunn til å la være å skrive semantisk kode også her. Man vet ikke hva Google og andre søkemotorer vil finne på i fremtiden og i tillegg er det bra for skjermlesere ol. som utnytter semantisk kode for å navigere lettere.

 

Når det gjelder tabellkode så er det heller ikke smart med tanke på SEO. Søkemotorene vektlegger de ordene som kommer først i koden og med CSS har man mer frihet når det gjelder å plassere det viktige innholdet først. Når man bruker tabeller skjer det langt oftere at innhold som ikke er viktig kommer først og ofte er man nødt til å bryte opp innholdet i deler som ikke passer helt sammen. Det siste er selvfølgelig ting man kan komme rundt hvis man er ops på det, men med CSS skjer det mer naturlig og det er derfor enklere å få det "korrekt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...