Gå til innhold

Dårlige kjøps anbefalinger fra HW.NO


Anbefalte innlegg

Vostro™ 410 (D094139)

Intel® Core™2 Duo E8400 Processor (3.00GHz, 1333MHz, 6MB cache), Ekte Windows Vista® Home Basic SP1-Norsk

 

 

Intel® Core™2 Duo E8400 Processor (3.00GHz, 1333MHz, 6MB cache)

 

Minne 2048MB 800MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2x1024]

 

Tastatur Dell™ Entry Quietkey USB-tastatur - norsk (QWERTY)

 

Grafikkort 128 MB ATI® Radeon™ HD 2400 Pro-grafikkort

 

Harddisk 160GB (7200rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurst™ cache

 

Operativsystem Ekte Windows Vista® Home Basic SP1-Norsk

 

Mus Dell optisk USB-mus med 2 knapper

 

Optisk stasjon 16x DVD +/- RW Drive

 

Lydkort Integrert 7.1-kanalers HD-lyd

 

Leveringsdokumenter

Norweigan - Vostro 410 System Docs (EUR power cord) & English Adobe

 

Gedis Bundle-referanse

D094139

 

Microsoft-programvare

Microsoft® Works 9.0 - norsk

 

Standard Garanti

1 års grunnleggende garanti - neste arbeidsdag

 

Support Tjenester

1 års grunnleggende garanti - service neste arbeidsdag er inkludert - ingen oppgradering er valgt

 

CompleteCare

Avslått CompleteCare

 

Sikkerhetsprogramvare

Ingen sikkerhetsprogram/antivirusbeskyttelse - norsk

 

Bestillingsinformasjon

Bestilling av Vostro stasjonær 410 - Norge

 

Systemmedia

Resource DVD - (Diagnostics & Drivers)

 

 

Totalt Totalt

ekskl. mva. mva-sats mva. inkl. mva.

Delsum: 2 490,00 kr 25,00% 622,50 kr 3 112,50 kr

 

 

 

Med frakt og MVA : 3 487,50 kr

 

Før i tiden bygget jeg pcen min selv, fordi jeg da fikk MER for pengene. Detter er IKKE lengre tilfelle.

Får MER hardware for pengene ved å kjøpe fra Dell, cpu alene vil jo ha kostet over 1100.

Synes HW.no bør eterstrebe å gi gode kjøpsråd, og ikke oppmuntre til å kjøpe dyrere løsninger bare for å ha "gleden" av å montre selv.

 

I mitt tilfelle vil jeg oppgradere denne pcen med skjermkort og skjerm som eg fant via prisguiden.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=82171

 

Slo Dell.

 

Nå er slike sammenligninger helt håpløse. At Dell har en maskin som er fullt av jalla-deler til en rimelig penge er greit, men ser du jevnt over er Dell MYE dyrere enn å bygge selv.

 

Som nevnt, eneste dugbare med Dell-pc'en er CPU'en. Forstår forresten ikke hvorfor de ikke har spart noe penger der - når resten av PC'en er så dritt.

 

Så har vel Dell ganske bra avtaler med MS på OEM operativsystemer, slik at de sparer nok en del der. Dette får da større utslag i prosent på billige pc'er naturlig nok.

 

 

For moro skyld valgte jeg meg ut en tilfeldig maskin på Dell's hjemmesider.

 

Dell XPS 420, oppsett D09X405. Fjernet 22" skjerm og satte 4 gig ram i stedet for 3 gig for enkelhets skyld.

 

Totalpris hos Dell (inkl frakt, med rabatt på kr 700,-): kr 8170,-

 

Handlevogn: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=82173 - pris: kr 4851,- (uten frakt)

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=82171

 

Slo Dell.

 

Nå er slike sammenligninger helt håpløse. At Dell har en maskin som er fullt av jalla-deler til en rimelig penge er greit, men ser du jevnt over er Dell MYE dyrere enn å bygge selv.

 

Som nevnt, eneste dugbare med Dell-pc'en er CPU'en. Forstår forresten ikke hvorfor de ikke har spart noe penger der - når resten av PC'en er så dritt.

 

Så har vel Dell ganske bra avtaler med MS på OEM operativsystemer, slik at de sparer nok en del der. Dette får da større utslag i prosent på billige pc'er naturlig nok.

 

 

For moro skyld valgte jeg meg ut en tilfeldig maskin på Dell's hjemmesider.

 

Dell XPS 420, oppsett D09X405. Fjernet 22" skjerm og satte 4 gig ram i stedet for 3 gig for enkelhets skyld.

 

Totalpris hos Dell (inkl frakt, med rabatt på kr 700,-): kr 8170,-

 

Handlevogn: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=82173 - pris: kr 4851,- (uten frakt)

 

Nå vil jeg påstå du har valgt flere jalladeler enn det du finner i den Dell pcen. Serialmus!? fikk meg en god latter.. Dessuten er den prisen din ikke spesielt reell, pga du må handle fra flere webshops, aka mye porto, eller velge litt dyrere komponenter på en webshop.

 

De siste årene har ikke prisforskjellen vært det beste argumentet når man sammenligner "byggselv-pc" vs "ferdigbygd". Den største fordelen idag ved bygging, er at du selv kan velge komponenter ut ifra dine behov. For interesserte er det også lærerikt.

 

Så jeg mener trådstarter har et lite poeng:)

Lenke til kommentar

Som jeg sier, Dell har sikkert et og annet greit tilbud, og deres avtaler med Microsoft gjør at på veldig billige maskiner kommer Dell bedre ut pga billigere OS. Å si at HW.no gir deg dårlige kjøpsanbefalinger fordi Dell har EN maskin som er rimelig konkurransedyktig blir bare tåpelig.

 

Derimot er den andre maskinen jeg postet nesten halv pris på. Og nettopp det å bygge selv gjør at du får muligheten til å velge deler du kanskje ikke trenger så høy kvalitet på. Frihet til å velge. Som Zeph sier, så kan man fortsatt bytte ut så mye man vil, og jeg skulle kunne lagt en mye, mye råere PC dersom jeg gikk opp til 8k på den siste handlevognen.

 

Dessuten, når Dell ikke oppgir hva slags deler de bruker, da regner jeg det for at de ikke akkurat er høykvalitetsdeler. Er det noe Dell vet, så er det å framheve kvalitetsting og merkevarer i sine beskrivelser.

 

"7.1 kanals surround-lydkort"? Ja, dette er faktisk integrert på stort sett alle hovedkort i dag, mens Dell får det til å se ut som om det er noe fantastisk ekstra.

 

 

en ting til, hva er galt med musen på min første handlevogn? Den er tross alt en 3-knapps mus, mens Dell's mus tross alt bare er en 2-knapps. Vil heller ikke si at det er så mye mer jalladeler der enn på Dells billigpc. Gi meg eksempler og sammenligninger med Dell-maskinen.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

"

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=82171

 

Slo Dell."

 

Nei du slo ikke det valgete dell tilbudet. Ditt oppsett blir mye dyrere da du må kjøpe fra ørten forskjellige levarndører med påfalgende frakt. Det er også ugunstig å måtte forholde seg til mange forskjellige butikker angående leveranse og eventuelle problemer i fremtiden. Dell sitt tibud kommer med et års neste arbeidsdag på stede service også.

 

Denne Vostroen til Dell har fått gode reviews og er etter hva eg har lest ikke "jalla". Når en kjøper slike enkelt deler selv som en kanskje ikke har kunnskap om, har en ingen garanti får at en ikke kjøper billige jala deler. For eks som bråker mye.

 

Ikke alle tilbud fra Dell er billigst, men det jeg fant kan du like så greit bare innrømme du ikke kan slå. Tror mange (ikke alle) her inne ville tjent på å gjøre som meg, kjøpe et slik billig basis system fra Dell, og så kjøpe oppgradering selv som en finner her på hw.no (Dell tar veldig godt betalt for å oppgradere komponetene)

Endret av Reshey
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg ikke Dell, og synes "oppgraderingene" er hinsides dyr, og jeg bygger mine egene pcer.

 

Det jeg mener er at forskjellen er mindre enn før, selvfølgelig finner man eksempler hvor bygg er billigere og visa versa. Men ferdig maskiner har hatt en tendens til å bli billigere i de siste.. sier ikke at "anbefalingene" er feil, men at disse maskinene "ferdigbygde" må kanskje tas med i vuderingen.

 

Kva er problemet med musa?

 

Ikke for å flisespikke, men HK har ikke serialport :p

Lenke til kommentar
Kva er problemet med musa?

Ikke for å flisespikke, men HK har ikke serialport :p

Står USB i prisguiden på musa.

Edit: Me ser på forskjellige handlekorger. Eg ser på den nederste.

Nei du slo ikke det valgete dell tilbudet. Ditt oppsett blir mye dyrere da du må kjøpe fra ørten forskjellige levarndører med påfalgende frakt. Det er også ugunstig å måtte forholde seg til mange forskjellige butikker angående leveranse og eventuelle problemer i fremtiden. Dell sitt tibud kommer med et års neste arbeidsdag på stede service også.

Som sagt, du kan fint putte saman ein PC der ein butikk har alle delane og slå PC-en til Dell. "Ørten forskjellige leverandører" høyrest ganske ekstremt ut. Om du studerer handlevogna litt vil du sjå at det er kun kabinett og OS som mangler på ein god del butikkar. OS, sikkert fordi det har forskjellige produktnummer, kabinett er ikkje så vanskeleg å bytte ut heller.

 

For dei som ikkje har peiling på PC er det greit med Dell. Dei av oss som har kunnskap nok til å snekre saman ein PC og som ikkje treng ein servicetekniker heim når virusprogrammet er utdatert eller snarvegen til Outlook Express er vekke vil då kunne spare ganske mykje på å kjøpe og montere sjølv.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ja, men så må man ta i betraktning at frakt kommer i tillegg. Da blir det straks en del dyrere hvis man går for de aller billigste leverandørene. Personlig foretrekker jeg å bestille flest mulig deler fra samme leverandør, enda prisen blir noe høyere.

 

Nå er slike sammenligninger helt håpløse. At Dell har en maskin som er fullt av jalla-deler til en rimelig penge er greit, men ser du jevnt over er Dell MYE dyrere enn å bygge selv.

 

Som nevnt, eneste dugbare med Dell-pc'en er CPU'en. Forstår forresten ikke hvorfor de ikke har spart noe penger der - når resten av PC'en er så dritt.

Du får marginalt bedre deler ved å kjøpe disse selv i den prisklassen her. I tillegg må man ikke glemme garanti/reklamasjonsrett som straks gjør det litt vanskeligere (og dyrere) den dagen deler må sendes tilbake. Samt ikke minst, det går med noen timer på bygging og installasjon av software. Hender jo at tid er penger.

 

Dell holder lav kvalitet på de billigste maskinene. Er usikker på om den garantien innebærer service på stedet, men man får i hvert fall kun én leverandør å forholde seg til. Jeg mener likevel at marginene her er så små at bare en liten økning i pris gjør at man får mye mer hardware for pengene, samt mer fleksibilitet (standard komponenter). Ikke alle trenger/vil ha det og tar man i betraktning det jeg skrev over så har trådstarter et poeng.

Lenke til kommentar

Som sagt, du kan fint putte saman ein PC der ein butikk har alle delane og slå PC-en til Dell. "Ørten forskjellige leverandører" høyrest ganske ekstremt ut. Om du studerer handlevogna litt vil du sjå at det er kun kabinett og OS som mangler på ein god del butikkar. OS, sikkert fordi det har forskjellige produktnummer, kabinett er ikkje så vanskeleg å bytte ut heller.

 

For dei som ikkje har peiling på PC er det greit med Dell. Dei av oss som har kunnskap nok til å snekre saman ein PC og som ikkje treng ein servicetekniker heim når virusprogrammet er utdatert eller snarvegen til Outlook Express er vekke vil då kunne spare ganske mykje på å kjøpe og montere sjølv.

 

Det er dømt til å bli dyrere en det Dell tilbudet. Dersom du mener det er enkelt å matche det, må du gjerne komme med et eksempel med frakt kostnader. (Og gjerne billig deler som i hvertfall har fått god omtale, det har denne vostroen)

Lenke til kommentar

Øk prisen med 30 spenn og du har en USB-mus, men de fleste HK i dag har vel fortsatt seriellporter ... ;)

 

PC 1: Jeg har sagt at Dell's billig-pc er konkurransedyktig. Prisene i sammenligningen er gjort uten frakt. Dell tar ganske mye i frakt for maskinen i tillegg, hele 375 kr.

 

Men, jeg har også sagt at de aller fleste IKKE er det. Hele tråden går jo på at trådstarter mener HW.no har "Dårlige kjøpsanbefalinger". Herav mitt eksempel nummer 2, der jeg tok en vilkårlig maskin for å sjekke prisen.

 

Hele 3319 kr billigere. Trekk fra noe i frakt, men jeg tviler på at den blir like høy som Dell's. Legg til noen hundrelapper for å få tilsvarende deler hos én enkelt nettbutikk, og vips. Fortsatt MYE å spare.

 

Ang garanti og reklamasjonsrett, Dell gir 1 års garanti som standard. Dette er så og si piss. De aller fleste delene man kjøper har garanti på 2 år og oppover, og de aller fleste vil dekkes av loven som gir 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Høyesterett har i en mobiltelefonsak med Nokia avgjort at 3-3.5 år må regnes som vesentlig lengre. Stort sett er det vel kun vifter i en PC som ikke har 5 års reklamasjonsrett.

 

Dersom man kjøper alle delene på én plass har man bare én sjappe å forholde seg til.

 

På forslag 2 er det ikke bare "marginalt" bedre maskin man får, men faktisk en hel del bedre. Du kan enkelt doble RAM, sette inn et kickass skjermkort (HD4870 feks), og oppgradere CPU, og du vil ha en MYE bedre PC for en fortsatt billigere penge.

Lenke til kommentar

"

Men, jeg har også sagt at de aller fleste IKKE er det. Hele tråden går jo på at trådstarter mener HW.no har "Dårlige kjøpsanbefalinger". Herav mitt eksempel nummer 2, der jeg tok en vilkårlig maskin for å sjekke prisen. "

 

Det at eg mener HW.no kjøps anbefalinger er dårlige betyr ikke at jeg mener Dell alltid har gode tilbud.

Og både du og jeg nå ser ut til å være eninge i at det Dell tilbudet jeg kom med er best i sin klasse.

 

Så du må gjerne sjekke prisen på andre Dell systemer men det hadde ikke noe med poenget mitt å gjør.

 

Jeg vil HW.no pc anebefalinger skal vurdere ferdig systemer på lik linje med selvbygger, og anbefale det systemet som er BILLIGST i sin klasse.

 

Noe ganger blir det sikkert selvbygger, andre ganger ferdig systemer

Lenke til kommentar

Tja, DENNE er bestilt på 1 plass (Amentio), og har et bedre skjermkort enn Dell's maskin.

 

Totalpris:

 

u/frakt: 3 170,-

frakt: 229,-

totalt: 3 399,-

 

Da sparer man 88,50 :)

 

 

Jeg er enig i at HW.no selvsagt bør inkludere ferdigmaskiner, men etter min oppfatning blir forskjellene på selvbygger og ferdigmaskiner bare større og større jo dyrere maskin man kjøper. Enkelte ganger kommer det nok noen supertilbud som det er vanskelig å slå på andre måter.

post-4131-1220981453_thumb.jpg

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg vil HW.no pc anebefalinger skal vurdere ferdig systemer på lik linje med selvbygger, og anbefale det systemet som er BILLIGST i sin klasse.

 

Er det en lov at prisen avgjør hva som skal anbefales ?

 

Apropos Dell:

Har du vært borti oppgradering fra den kanten ? Noe så enkelt som å sette i en ny disk eller mer RAM ? Dersom du ved kjøp tar hensyn til fremtidige oppgraderings muligheter og pris vil Dell nesten alltid tape.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Tror du mangler Ram i hvertfall?

 

Samt det er neppe et micro hovedkort i en full tower vostro. Finn deg et ATX.

 

Men flott at du tok deg bryet til å sett opp en liste. Overaskande billig oppsett du hadde funnet der. Men den blir nok dyrere : )

 

 

Tja, DENNE er bestilt på 1 plass (Amentio), og har et bedre skjermkort enn Dell's maskin.

 

Totalpris:

 

u/frakt: 3 170,-

frakt: 229,-

totalt: 3 399,-

 

Da sparer man 88,50 :)

 

 

Jeg er enig i at HW.no selvsagt bør inkludere ferdigmaskiner, men etter min oppfatning blir forskjellene på selvbygger og ferdigmaskiner bare større og større jo dyrere maskin man kjøper. Enkelte ganger kommer det nok noen supertilbud som det er vanskelig å slå på andre måter.

Endret av Reshey
Lenke til kommentar
Hele 3319 kr billigere. Trekk fra noe i frakt, men jeg tviler på at den blir like høy som Dell's. Legg til noen hundrelapper for å få tilsvarende deler hos én enkelt nettbutikk, og vips. Fortsatt MYE å spare.

Nei, det er ikke mye å spare hvis du kjøper alle deler fra samme nettbutikk. De færreste nettbutikker fører akkurat det man vil ha, det er i hvert fall min erfaring. Legg merke til at det først og fremst er eksemplet til trådstarter som diskuteres, altså når man snakker om billigst mulige maskiner.

 

Ang garanti og reklamasjonsrett, Dell gir 1 års garanti som standard. Dette er så og si piss. De aller fleste delene man kjøper har garanti på 2 år og oppover, og de aller fleste vil dekkes av loven som gir 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Høyesterett har i en mobiltelefonsak med Nokia avgjort at 3-3.5 år må regnes som vesentlig lengre. Stort sett er det vel kun vifter i en PC som ikke har 5 års reklamasjonsrett.

Du har da reklamasjonsrett når du kjøper en Dell-pc også. Garanti er da bare det som ev. kommer i tillegg mtp. forbrukerkjøpsloven. I Norge er den loven såpass bra at man knapt tenker på garanti med tanke på pc-deler som gjerne byttes ut ofte uansett. Om Dell derimot er flinke til å respektere reklamasjonsretten er en annen sak. Lest litt frem og tilbake der, både positivt og negativt. Men det kan da fort skje med nettbutikker også.

 

Dersom man kjøper alle delene på én plass har man bare én sjappe å forholde seg til.

Ja, men du må fortsatt påregne utgifter og ventetid mtp. å sende deler tilbake når noe går i stykker. Og så må vi ikke glemme at maskinen skal settes sammen og installeres med os/programmer. Ja, pluss en haug med oppdateringer og omstarter når det gjerne gjelder windows hvis man ikke har noenlunde oppdaterte versjoner av os og programvere ;)

 

På forslag 2 er det ikke bare "marginalt" bedre maskin man får, men faktisk en hel del bedre. Du kan enkelt doble RAM, sette inn et kickass skjermkort (HD4870 feks), og oppgradere CPU, og du vil ha en MYE bedre PC for en fortsatt billigere penge.
Forslag nr. 2 er i en helt annen prisklasse, jeg mener det blir som epler og bananer. Klart det kan fort bli endel å spare bare maskinen koster dobbelt så mye ;)

 

Jeg er forsåvidt ikke enig i påstanden "dårlige kjøpsanbefalinger", men diskuterer dette mer på prinsipielt grunnlag. Dvs. kjøpt maskin vs. nybygg. Tidene har forlengst forandret seg mye, nå kan man få mye for pengene i en ferdig maskin som absolutt er på høyde med komponenter man plukker ut selv. I tillegg får man gjerne en god bærbar nå om dagen som fint kan duge som "stasjonær". Kanskje jeg har blitt gammel og kjedelig, men jeg finner det langt fra like kult å bruke massevis av timer på å bygge én eller to maskiner og sette de opp med os og programvare lenger. Ja, jeg gjør det fortsatt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...