Gå til innhold

Førerkort klasse BE - noen som har tatt det nylig?


Ekko

Anbefalte innlegg

De knotete reglene rundt tilhenger har vel gjort noen og en hver til lovbryter, vitende eller uvitende. Jeg har vel selv kjørt med henger med tyngre totalvekt enn jeg har hatt lov til noen ganger, så nå vurderer jeg å omgå de teite reglene ved å skaffe meg et sertifikat.

 

Jeg har fra før B og C1 og det jeg lurer på er:

 

Trenger jeg å ta lastsikringskurset når jeg har C1?

Hvor mange timer opplæring MÅ man ha? (Har kjørt med henger en del, så det praktiske bør ikke være problematisk).

 

Noen som har tatt dette nylig som har erfaringer å dele? Antall timer, innhold, formen på oppkjøring ect?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Det du skriver stemmer bra med det svaret jeg nettopp fikk fra en kjøreskole.

 

Eneste forskjellen er at de anbefaler ekstra timer utover de 2 obligatoriske "grunnet trafikkstasjonens krav til opplæring".

Spørs om jeg er så innstilt på det.

 

Men prøven er altså bare å kjøre en tur? Er den like lang som en vanlig oppkjøring, begynner å bli 10 år siden jeg tok den, men da varte den vel 40-60 minutter?

 

Kan man risikere å få noe som helst spm ang teori, mao, burde jeg lese opp igjen det som stod om lastsikring da jeg tok C1?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Er vel 45 minutter oppkjøring. Sensor venter at du sjekker last-sikkringa, at du sjekker lysa på hengern å kommenterer hvorfor du gjør det, også skal du vel vise at du kan koble på hengern. Også er det tut å kjør. Å ta to ekstra kjøretimer er vel i allefall ikke bortkasta, så kan vel kansje være greit for å være på den sikkre siden. Må være forbredt på at sensor feks spør " hvor stor belastning tåler den stroppen, og hva er krava for å kassere den" osv, og det skal du også kunne når du driver lastsikkring på henger, så det er bare å lære seg. Folk flest betaler vel ca 5.000 kr for BE-sertfikat. Var jeg deg, ville jeg putta inn 4.000 kr ekstra med en gang, å kjørt opp på C1E istede.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert C1E, men har funnet ut at jeg aldri kommer til å få bruk for det.

Har egentlig bare C1 fordi min onkel har et firma jeg kjørte bil for noen somre under utdannelsen. Han har ingen hengere og de eneste gangene jeg kjører C1 så er det bil lånt hos ham. Ser ikke for meg når jeg skulle ha behov for å henge en henger bakpå.

 

Men har vurdert det ja.

Lenke til kommentar

Leser litt mer om dette og kommer over denne teksten på vegvesenet sine sider:

 

 

Kjøretøy til førerprøven

 

Kjøretøy til førerprøven, unntatt tilhenger, skal være godkjent av Statens vegvesen. Kandidaten skal selv stille godkjent kjøretøy, f. eks. skolebil til rådighet ved prøven (Gjelder ikke BE-prøve). Godkjenning som kjøretøy til førerprøven skal føres i vognkortet.

 

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

 

Hvordan tolkes dette?

I følge de kjøreskolene jeg har vært i kontakt emd må man betale kjøreskolen nesten 2000kr til leie av bil og henger, men jeg synes ikke det ser slik ut her?

 

 

EDIT: Jeg ringte og spurte. Man kunne stille med egen bil og egen henger hvis de oppfylte kriteriene. Kriteriene for bilen var vel egentlig bare at det var en personbil. Kriteriene for hengeren var jeg så dum at jeg ikke spurte om.

Noen som vet hvilke kriterier det her er snakk om?

 

Hadde egentlgi regnet med at det handlet om vekt, At man ikke kan kjøre opp med en 750kgs henger når man tar et sertifikat for tyngre greier.

Noen som vet?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke de eksakte reglene, men hengeren må vertfall være så stor og ikke minst høy at det ikke går ann å rygge ved å snu seg rundt og kikke ut bakruta, man må bruke speil.

 

Edit: fant link til førerkortforskriften som sier hva kravet til bil og henger er:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004100...9-030.html#30-3

Endret av mohuhau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...