Gå til innhold

Guide: Her er studentguiden -08


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange skoler tilbyr gratis office og windows til studentene, som man kan installere på private maskiner. I tillegg tilbyes gjerne programmer som brukes spessielt til studieretningen man går (photoshop, solidworks, autocad osv.). Jeg går på UiA.

 

Dersom man er ingeniørstudent kan man melde seg inn i NITO eller Tekna og få forsikring på bærbar data + masse annen hjelp. (NITO-medlemskap koster 300,- for hele studietiden)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Har selv 17" og den passer helt perfekt. Og om det er for tungt og bære en slik maskin bør man heller revurdere å trene litt, spesielt når PC'en skal erstatte enkelte bøker, seriøst..

Lenke til kommentar

Dere burde ha nevnt bærbare med tablet-funksjon, eller tegnebrett som ekstrautstyr. Sammen med One Note (helst 2007) gjør dette livet mye enklere.

 

Har brukt dette i omtrent fem år nå, særlig til forelesningsnotater (kjemi, viktig med raske figurer/strukturer). Med One Note 2007 har det blitt mye lettere å lage notater på PDF-filer, osv. Den største fordelen er at jeg aldri mister/roter til notatene mine, og at det blir lettere å redigere notatene i ettertid.

 

Bruk også litt ekstra på å kjøpe en god maskin heller enn en billig. Et ekstra batteri kommer også godt med. Det sparer seg i lengden, og med f.eks. fire måneders avbetaling, blir det ikke vanskelig å finansiere heller, hvis man ellers er nøysom.

Endret av Fred_U_Know
Lenke til kommentar
Har selv 17" og den passer helt perfekt. Og om det er for tungt og bære en slik maskin bør man heller revurdere å trene litt, spesielt når PC'en skal erstatte enkelte bøker, seriøst..

 

Jeg er svært enig i dette.

 

Irriterer meg grønn over at det nærmest er "opplest og vedtatt" at 17 er for stor og tung. Skjønner at dette er en "sannhet" som er lett og svelge - det høres liksom så logisk ut. Men når en ser litt nærmere på hvor stor/tung en "egnet" (det finnes monster på bortimot 5 kg) 17" egentlig er, og veier dette opp mot fordelene ved en stor god skjerm, godt tastatur, gjerne med numeriske taster etc så er jeg temmelig sikker på at svært mange ville funnet seg bedre til rette med en 17".

 

Min påstand er at om du føler du ikke takler å ta med deg en 17" på universitetet så sitter det i hodet (noe en har fått for seg, gjerne på bakgrunn av slike "anbefalinger"), og ikke i ryggen. Med en skikkelig ryggsekk er det helt uprobelmatisk. Eneste måtte være grunnet div studiefasiliteter (lesesalplasser etc), men jeg har i min 10-årige studiekarriere på 3 forskjellige steder enda tilgode å støte på slike problemer.

 

Er det noe en student trenger ved en PC så er det nettopp stor,god høyoppløst skjerm. Dette gjør redigering av skrivearbeid og for den saks skyld søking/lesing av litteratur på nett mye enklere. For det er jo det du bruker PC'en til på skolen, er det ikke? Høyoppløst (minimum WSXGA+) får du ikke på en 14", du kan få det på en 15,4", og 17" er overlegen hvor til og med WUXGA fungerer.

 

Min HP Compaq 8710w veier knappe 3,4 kilo en colaflaske eller to mer enn de fleste 14 og 15-tommere (mange 15,4" er over 3 kilo). Den er litt mer voluminøs, men det er et ikke-problem om en har en fornuftig ryggsekk - og det har en jo for skolebøkene uansett...?

 

Puhhh ... det var godt å få det ut. Når alt dette er sagt så er det jo helt greit å velge en 14" eller 15,4" eller hva det måtte være. Jeg mener bare at det å velg BORT 17" på bakgrunn av disse stadige "anbefalingene" for mange kanskje rett og slett blir helt feil. Tenk selv :)

 

Olav

Lenke til kommentar
Høyoppløst (minimum WSXGA+) får du ikke på en 14", du kan få det på en 15,4", og 17" er overlegen hvor til og med WUXGA fungerer.
14" gir i hvert fall 1400x1050 (SXGA+) eller 1440x900. Langt bedre enn 1280x800 i hvert fall - alle monner drar :-)

 

Personlig kjøpte jeg IBM T40p for fem år siden da jeg begynte å studere, og jeg bruker den fremdeles i dag. Kostet over 20 lapper da, men angrer ikke i det hele tatt. Da har jeg hatt en _god_ maskin i fem år, i stedet for å ha to eller tre middelmådige. For fremdeles i dag er det en god og lett maskin, og jeg har ikke hatt problemer i det hele tatt...

 

Personlig ville jeg trolig gått for Lenovo W500 om jeg skulle hatt maskin i dag (blir kanskje en sånn i løpet av høsten), 15" og 1920x1200 oppløsning. Jeg skal i hvert fall ikke ha noe annet enn Lenovo Thinkpad...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Har selv 17" og den passer helt perfekt. Og om det er for tungt og bære en slik maskin bør man heller revurdere å trene litt, spesielt når PC'en skal erstatte enkelte bøker, seriøst..

Jepp, har en 17" som veier 3.1kg og er 2,5cm tykk, og som er perfekt til mitt bruk. Den er både lettere og mindre enn mange 15.4" billigmaskiner, men det koster selvsagt litt mer dersom man vil ha både i pose og sekk ;)

Lenke til kommentar
Det finnes mange misforståelser ute og går når det kommer til garanti og reklamasjon. Forbrukerkjøpsloven i Norge sier at man har rett på enten to eller fem års reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten gjør at du som forbruker har lov til å klage på et produkt innen reklamasjonstiden. Butikken og produsenten av utstyret kjører ofte en noe streng linje når det kommer til problemer.

 

Vil ikke påstå at dette var spesiellt informativt.

 

1: Det er ikke enten 2 eller 5 års reklamasjonsfrist på bærbare pcer, det er 5 år.

 

2: Har lov til å klage? Klage på hva da?

 

3: Butikker og produsenter kjører da ikke en streng linje, de følger loven, og loven sier at man kan reklamere på mangler ved produktet, altså at varen ikke svarer til det man har grunn til å forvente ved kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...