Jump to content

ThomasM

Medlemmer
  • Content Count

    6701
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1244 :)

Recent Profile Visitors

14871 profile views
  1. Mer ukeblad enn teknisk, dessverre
  2. Hvorfor ville det ødelegge hele poenget med å spille et bilspill om inntjeningen balanseres for å gjøre det betraktelig enklere å kjøpe flere biler å kjøre i bilspillet? Gran Turismo er først og fremst et bilspill, ikke et creditinntjeningsspill. Jeg har selvsagt forståelse for at det vil fjerne insentivet for at spillerne skal bruke egne penger på å kjøpe credits. Jeg var ikke klar over at world of warcraft var et referansespill for Gran Turismo? Er det noen som har argumentert for at det ikke skal være progresjon i spillene? Og omtrent 20 dager er det en gjennomsnittlig gamer vil trenge for å oppnå de 20 timene i et spill. Der var vi endelig på plass med sense of pride and accomplishment, i det minste. Det er ikke mye å se frem til når man lanserer biler tett opp mot credit cap limit, som er tilgjengelig i en så begrenset periode at det umuliggjør finansiering via spilling for det store flertallet av spillere. Er det noen som har argumentert for dette? Når ble world of warcraft, eller MMORPG generelt for den saks skyld, referansen for progresjon og hvilke biler man kan kjøpe i et bilspill? Er det noen som har argumentert for at man burde ha alt i spillet etter en time? Du skal selvsagt få lov til å mene at mikrotransaksjoner er en utmerket løsning i et spill som Gran Turismo, et rent minimum burde være at det er uproblematisk å tjene opp credits på egenhånd uten behov for mikrotransaksjoner, samt at det i all hovedsak burde dreie seg om kosmetiske tillegg. Jeg, og mange andre for den saks skyld, registrerer at de pusher muligheten for å kjøpe ekstra credits via PS store i samtlige menyer som involverer bruk av credits. De lanserer biler som er tilgjengelig i en kort periode og de begrenser altså inntjeningsmulighetene i samtlige løp som har blitt brukt for å maksimere inntjengen, man pushes dermed mot å bruke egne midler for å kjøpe bilene som lanseres. Dette er jo ganske så enkel ABC. Slik som f.eks McLaren F1 til nærmere 1800kr, godt over det dobbelte av hva spillet i seg selv koster. Jeg er usikker på hvorfor du ikke inntar en litt mer helhetlig innfallsvinkel, samt dette behovet ditt for selektiv sitering og besvare spørsmål med spørsmål. Gran Turismo er først og fremst et bilspill, den type grinding som kreves for å finansiere kjøp av en rekke biler med opptjente credits er ganske så begredelig. Hvor mye glede finner man egentlig i å kjøre samme bane 400 ganger i et kortest mulig tidsrom for å tjene credits. Hvorfor er det ikke brukerfiendtlig at noe så sentralt som biler, i et bilspill, blir tilbudt eksklusivt i et kort tidsrom, og kun er oppnåelig for de som enten har for mye penger på konto eller for mye fritid, altså utilgjengelig for flertallet av spillere. Fjaset om at det skal være eksklusivt i et spill, fordi det er jo eksklusivt i virkeligheten, er jo smått spesielt. Folk flest spiller jo spill av underholdningsverdien, ikke fordi den sosiale statusen deres skal reflekteres i spillet. Det er jo en rekke løsningsforslag, f.eks å gjøre det enklere å kjøpe biler for så å knytte progresjon med bilen opp mot tuningdelene. En slik løsning vil jo eliminere en vesentlig del av det folk reagerer mest på. Tilfeldigvis så har de altså valgt en løsning som gjør det verre å tjene nok credits i spillet, cap på max opptjente credits i banken, med et evigvarende fokus på å kjøpe credits via playstation store, hvor det tilfeldigvis ikke er en cap på hvor mye man kan ha. Tilfeldigvis.
  3. Hvorfor skulle man ikke kunne kjøpe hvilken som helst fantastisk bil etter «bare» en time med grinding? Hvorfor er legendariske biler noe helt annet, fra et gamer perspektiv så er det altså snakk om et bilspill til 799 kroner hvor en rekke spennende biler, i en kort periode, blir tilgjengelig kun for de som enten har for mye penger på kontoen eller for mye tid til overs. At det fra utviklers side blir brukt som et insentiv for å få spillerne til å bruke ekte penger burde det ikke være all verdens tvil om, og det er lite annet enn grådighet som ligger bak. Poenget med FM er at man kan velge om man ønsker å hoppe rett inn i en storklubb eller om man vil ta den lange veien, uten at man risikerer å gå glipp av innhold fordi man enten ikke har nok tid eller nok penger. Man forholder seg til det åpenbare, ulike behov. Det finnes enkle måter å løse problemstillingene på, bla å gi spillerne tilgang til samtlige biler for time trials etc, mens garasje og tuning er forbeholdt kjøp av bil. Det eneste av eksklusive tidsbegrensede tilbud kunne vært biler med unike fargekombinasjoner, så slipper f.eks jeg å gå glipp av en bil jeg ønsker fordi jeg er borte i jobbsammenheng. Med gjennomsnittlig spilletid på en time hver dag, som ikke er et urealistisk snitt for flertallet, så er det altså snakk om over 20 dager for å grinde seg frem til beløpene det er snakk om. (Gjennomsnittlig spilletid varierer selvsagt fra land til land, hvor enkelte er mer ekstrem enn andre, tar man utgangspunkt i USA er det «bare» snakk halvannen uke). Bare det å trekke frem at det «bare» er til å kjøre samme bane 400 ganger er jo galskap i seg selv. Så er det selvsagt uproblematisk at du tilhører det ytterste mindretallet som oppfatter nevnte som en utmerket løsning.
  4. Jeg liker at du går på repeat ift å forsvare dette utifra utviklers påstand, og det er selvsagt helt greit at du er uenig i at flertallet skal ha mulighet for å få tak i spesifikke biler. Hva var det EA kalte det, sense of pride and accomplishment, same shit different wrapping. Argumentasjonen her er jo ganske så enkel og ikke minst overførbar. Vi kan jo f.eks glede oss til det neste spillet i football manager serien, det er jo viktig at man gjenspeiler realiteten og realiteten er jo at det er tilnærmet umulig å bare bli manager for et topplag, ergo vil man som norsk FM spiller måtte ta over kvinnelaget til Avaldsnes og holde seg der i noen sesonger før man eventuelt kan nærme seg herrefotball og tippeligaen, fordi det er jo viktig å gjenspeile virkeligheten. Personlig liker jeg å tro at flertallet er direkte uenig med deg og utviklerne i at biler skal være uoppnåelig, i et bilspill, for alt annet enn et ytterst fåtall by design, uavhengig av hvorvidt det er i form av begrenset tilgjengelighet eller andre løsninger. Skins og andre uvesentligheter som på ingen som helst måte påvirker opplevelsen er helt greit, not so much når det kommer til biler. Over 20 dager, med ren grinding hvor man ignorerer alt annet, bare for å få råd til en spesifikk bil, fremstår som direkte meningsløst og fjerner det meste av glede av å spille. "det er jo bare til å kjøre den banen 400 ganger" 😂
  5. Kjekt med spørsmål? For flertallet, som jeg sikter til i innlegget mitt, er du uenig i at det er ganske så uoppnåelig å grinde effektivt i over 20 timer bare for å få råd til å kjøpe en bil? Tar man utgangspunkt i 1 time daglig, som nok ikke er et direkte urealistisk gjennomsnitt, så er det altså snakk om over 20 dager. For bilene som er tilgjengelig i en begrenset periode så sier det omtrent seg selv at det er urealistisk?
  6. At utviklerne ser sitt snitt til å utnytte markedet er vel ikke direkte overraskende, derimot er det jo hakket mer spesielt, etter min mening, at det er spillere som forsvarer opplegget basert på at dette var jo det utviklerne ønsket. Det er helt greit at det er enkelte biler som skal være vanskelig å få tak i, men det er forskjell på vanskelig og ganske så uoppnåelig. Det eneste som mangler er jo en liten tekst hvor de har beregnet din gjennomsnittlige credit inntjening i minuttet for så å liste opp timene du må spille for å kjøpe bilen, bare som et siste demotiverende spark for å få deg til å overføre penger. I all den tid PS store prisen er 799(!), og laveste pris på nett er 669 (uten frakt), så er det jo en ganske så håpløs kombinasjon der man i stor grad dyttes mot å bruke mer penger etter å ha kjøpt spillet. Problemstillingen kunne vært løst ved at man skiller mellom å «eie» og det å kjøre bilen i løp. Slik at de av oss som ikke har tid til å grinde Gran Turismo i timesvis hver dag, altså flertallet, har muligheten til å sette seg ned og kjøre den bilen man har lyst til.
  7. Interessant artikkel, kan det være risiko for at Diskusjon.no går samme fremtiden i møte og skal tvinges inn i fremtiden? https://journalisten.no/debattforum-kortnytt-maximo-as/nylansering-utloste-brukerflukt-fra-vg-debatt/499135?fbclid=IwAR1qrNuzPQhWzXAGNv0SwPOe20Ldf_0VWr5B_ExLzJkseE6IhvgC-Mp-598
  8. ThomasM

    16 og 14 åring

    https://www.nrk.no/trondelag/xl/unge-menn-dommes-for-a-ha-sex-med-en-kjaereste-under-16-ar-1.15428284
  9. Tja, det vi vet er at utrederne gjorde en så dårlig jobb at avgjørelsen i saken ble forsinket med over 1 år fra tidspunktet de fikk utkast til avgjørelse på bordet og utrederne mente saken var ferdig. Medlemmer av kommisjonen ønsket informasjon som Sjødin har etterspurt siden 2018, og resultatet ble ny sakkyndig. Det lover jo bra. Saksgangen her burde jo være uproblematisk. Hva trekkes frem i begjæringen om gjenåpning? Ok, da burde sånn og sånn utredes for å få et svar. Noe av det første man skulle gjort var å utnevne ny sakkyndig, så kunne man gått videre på nye DNA analyser i håp om å avdekke tekniske bevis. Det er jo smått bekymringsverdig, gjenopptakelseskommisjonen kunne og burde avdekket bevis for at JHA har begått seksuelle overgrep mot begge jentene, hadde det da vært noe flertall vs mindretall om å gjenåpne saken?
  10. Poenget med at de skal mene noe er jo at de også skal stille viktige spørsmål. Eksempelvis: Begjæring om gjenåpning ble levert inn i 2017. Avgjørelsen faller februar 2021. På 4 år så har utredningen til gjenopptakelseskommisjonen ikke klart å avdekke det politiet har brukt under et halvt år på avdekke, og som ville hatt vesentlig betydning for spørsmålet om gjenåpning, hvorfor? Hvorfor eksisterte det materiale som ikke er blitt undersøkt med ny teknologi.
  11. Blir spennende å se hvordan de skal kjøre en ny sak mot Viggo når hovedvitnet deres har hatt blackout mens han har begått overgrep mot begge jentene
  12. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ML9Go5/baneheia-saken-venter-paa-flere-dna-svar-avgjoerelse-kan-bli-utsatt Skal bli interessant å se om det avdekkes noe rundt VK
×
×
  • Create New...