Jump to content

Hess97

Medlemmer
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Tusen takk, nå forstår jeg faktisk litt. Skal se på dette i morgen, nå har jeg i hvertfall en framgangsmåte og forklaring å gå etter :-)
  2. Oppgaven oppgir jo ikke m (massen) Hva betyr n da?? 9.81 er jo g Hvis jeg tar bort 9.81 og 0,7 står jeg igjen med 1.20(?)
  3. Ja, har levert den inn men fikk ikke godkjent. Fikk forsøk nr 2 nå og siste mulighet til å bestå faget.
  4. Fikk dette hos lærer: Oppgave 1 b) Tips: Nedoverrettet kraft er lik summen av tre krefter, nemlig heisens egen tyngdekraft, redusert med effekten av heisens akselerasjon nedover, og også redusert med effekten av skipets akselerasjon nedover. Man må ta alle disse med i regnestykket.
  5. Vektorer, krefter og newtons lover Oppgave 1 Et lite cruiserederi arrangerer et cruise som følger ruten til de gamle atlanterhavsdamperne. Skipet er blant annet utstyrt med to heiser, hvorav den bakre heisen er plassert like over skipets massesentrum i lengderetningen (som da også er fartøyets rotasjonspunkt i vertikal retning), mens den fremre heisen er plassert lengre frem, mellom den bakre heisen og baugen. Under overfarten blir skipet innhentet av restene av en gammel tropisk orkan, som det ennå er litt futt igjen i. Det blir et døgn med stamping med kraftige bølger imot. Kapteinen får beskjed om at gjester har benyttet den fremre heisen med vekslende hell, og sender et mannskap for å undersøke forholdene. Mannskapet tar med ei badevekt og veier seg i heisen mens fartøyet stamper. Det viser seg at når baugen stiger samtidig med at heisen akselererer oppover, øker vekta med maksimalt 20 %, og når baugen synker samtidig med at heisen akselererer nedover, minker vekta med maksimalt 60 %. a) Siden mannskapet åpenbart veier det samme uansett skipets bevegelser, så må det være noe annet badevekta egentlig reagerer på (og «måler»), enn massen (antall kilo) til mannskapet. Hva er det? b) Heisen akselererer alltid med 0,7m/s^2 (både opp - og nedover).Ta utgangspunkt i newtons 2. lov og beregn den maksimale akselerasjonen skipet har i vertikal retning der den fremre heisen er montert, når baugen stiger og synker? Trenger hjelp med spesielt Oppgave 1b
  6. Oppgave 1 er vanskelig. Har prøvd selv å levert, men fikk ikke godkjent. Spesielt oppgave 1 b) og d)
  7. Vektorer, krefter og newtons lover Oppgave 1 Et lite cruiserederi arrangerer et cruise som følger ruten til de gamle atlanterhavsdamperne. Skipet er blant annet utstyrt med to heiser, hvorav den bakre heisen er plassert like over skipets massesentrum i lengderetningen (som da også er fartøyets rotasjonspunkt i vertikal retning), mens den fremre heisen er plassert lengre frem, mellom den bakre heisen og baugen. Under overfarten blir skipet innhentet av restene av en gammel tropisk orkan, som det ennå er litt futt igjen i. Det blir et døgn med stamping med kraftige bølger imot. Kapteinen får beskjed om at gjester har benyttet den fremre heisen med vekslende hell, og sender et mannskap for å undersøke forholdene. Mannskapet tar med ei badevekt og veier seg i heisen mens fartøyet stamper. Det viser seg at når baugen stiger samtidig med at heisen akselererer oppover, øker vekta med maksimalt 20 %, og når baugen synker samtidig med at heisen akselererer nedover, minker vekta med maksimalt 60 %. a) Siden mannskapet åpenbart veier det samme uansett skipets bevegelser, så må det være noe annet badevekta egentlig reagerer på (og «måler»), enn massen (antall kilo) til mannskapet. Hva er det? b) Heisen akselererer alltid med 0,7m/s^2(både opp-og nedover).Ta utgangspunkt i newtons 2. lov og beregn den maksimale akselerasjonen skipet har i vertikal retning der den fremre heisen er montert, når baugen stiger og synker? c) Hvorfor vurderer kapteinen også å stenge den bakre heisen i dette tilfellet, selv om den er plassert over langskips massesentrum (tips: bruk skisse og tegn inn vektorer for akselerasjonen inne i de to heisene)? d) Bruk Newtons lover for å forklare hvorfor man kjenner seg lettere og ikke tyngre når en heis akselererer nedover. Oppgave 2 Et lite lastefartøy styrer 90° (rett øst). Farten er 12 knop. Området er kjent for sterke tidevannsstrømmer i retning nord (0°), og det viser seg at seilt kurs er 84°. a) Tegn skisse og bruk vektorer til å vise fart og retning til fartøy og strøm. b) Bruktrigonometriogberegnstrømmensfartunderseilasen.Gisvaretimeterpr sekund. Hvem kan hjelpe meg å løse denne? Spesielt oppgave 1 b) og d)
×
×
  • Create New...