Gå til innhold

Martin O. Nygård

Medlemmer
  • Innlegg

    214
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Martin O. Nygård

  • Bursdag 21. juni

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

2 028 profilvisninger

Martin O. Nygård sine prestasjoner

326

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hun burde fått sparken for lenge siden og ikke over datainbruddet. Pendlerboligsaken og diverse reiseregninger viser at stortingsdirektøren har hatt lite kontroll . Har virket som om hun lot politikerne bestemme og glemte at andre etater burde hatt et ord med i laget om det som foregikk var etter regelverket. Vist altfor mye tillit til ferske politikere. Det er råtne epler i alle kasser.
  2. MDG får i pose og sekk. Dess mer de bruker på Fornebubanen dess mindre blir det til veg. Dess verre deres byråd er med prosjekt- og budsjetkontrol dess mindre blir det til de prosjektene de ikke vil skal skje. Siste er vel at det ikke skal brukes noe som helst på veg i uoverskuelig fremtid samtidig som det skal tas enda mer boempenger som skal tømmes i FBH = FornebuBaneHullet. Hvor lenge vil befolkningen i resten av Oslo tolerere at de allerede velbemidlede i sørvest stikker av med alle midlene, igjen. Tror ikke de er så helt glade på eksempel Smestad siden multiplankrysset deres har falt ut av planen, igjen.
  3. Nar et sivilt i drift flyselskap tar en 737 flyr den nyleverte maksinen gjerne en rute neste dag. Men forsvaret har en stor stab som jo gjerne skal vise hvor viktige de er men samtidig ikke viser vilje til litt ekstra insats når de gis en oppgave. Og for dem er det bedre a sjekke og dobbeltsjekke og så se om man kan avlaste ansvaret til noen inleide. Og om den prosessen tar et par tre ekstra måneder er ikke det noe noen blir holdt personlig ansvarlig for. Har de blitt sidelinjet til kontorarbeid er jo den hurtige karrierestigen uansett fortapt. Etter det har jo amerikanerne selv fått føle hva som skjer når den gale oljen spesifiseres for operasjoner i nord. Det kan gå greit noen få ganger men er man permanent basert på Andøya skal det helst gå godt hver gang. Det er jo ikke som om det norske forsvaret har haugevis av andre å ta av om 1 enkelt fly havarerer. Forsvaret mistet mange dyktige fagfolk når krigsskoleoffiserene fikk vedtatt at offiserer som ikke hadde krigsskolen i fremtiden maks kunne være sersjanter. Mange spesialister pensjonerte seg da istedet for å bli dedgradert. Det var et knep krigsskoleoffiserene trodde de trengte for egne forfremmelser da forsvaret skulle være lite og bli mindre år for år. Nå når forsvaret igjen skal vokse klager de samme på at det ikke er nok offiserer til alle stillingene. Og da spesielt de administrative ikke direkt ledende posisjonene i utlandet som karriereoffiserer ofte skyr. For utenfor Norge vet alle at striper på armen ikke er like godt som stjerner, utenom i marinen. Det erkjente jo selv forsvarssjefen, eller var det sjefen for hæren, når hans top sjefssersjant ikke ble respektert av utenlandske offiserer under siste øvelse.
  4. I dag kom det fram at Bane Nor har planlagt elekrifisering avjernbanen samtidig som vegutbyggingen foregar. Og selv om dette vil medføre helgestopp for toget i et og et halvt år kunne de ikke utsette helgestengningen 1 uke når E6 er stengt over helgen, alternativvegen er stillestående og togene som en konsekvens er overfylte. Det er absolutt ingen koordinasjon mellom vegvesenet og andre etater. Eller har vegvesent gjennom Vegdirektoratet fraskrevet seg alt ansvar siden Nye Veier fikk oppdraget med å utbygge strekningen. Fri flyt på alternativvegen er fremdeles vegvesenets ansvar. Eller har det ansvaret blitt pulverisert gjennom spredning av ansvaret for alternativvegen til kommuner og fylke så till slutt ingen er ansvarlige? Bane Nor har kun kommunisert med ATB for alternativbusser uten en tanke for at dissse bussene vill havne i den samme stillestående køen som resten av trafikken. Her må departementet og samfedselsministeren komme på banen for å rydde opp.
  5. Fagforeningen til vaktssjefen vil helst at ansvaret pulveriseres og at så mange blir ansvarlig at ingen blir ansvarllg. I det minste bør marinene sørge for at vaktsjef, kaptein og ansvarlig admiral blir forflyttet så de ikke lenger har ansvar for så store enkeltverdier. 1 fregat er nok å kaste bort på disse personene. I den amerikanske marinen vil enhver kaptein hvis skip kolliderer automatisk få sparken. Selv de som var i sin kabin på kollisjonstidspunktet, ref. USS Fistzgerald. Når det gjelder de åpne lukene. Har lenge undret over om det var en god plan å ikke ha brovinger på fregattene. Menneskers selvoppholdelsesdrift vil lede til at de står på sin post lengre hvis de ser en rask veg ut av et lukket rom. Ser ut som det var en beslutning av skrivebodskrigere som tenkte mer på reduksjon av radarprofilen uten en tanke for den psykologiske invirkning på besetningen. Disse skipene vil tilbringe 99% av sin tid i fred og da er det viktig vi ikke mister dem til uhell som kunne blitt forhindret om de ombord tok seg litt mer tid fodi de hadde litt kortere ut til friluft, slik at de tar seg tid til å lukke alle dører/luker bak seg på vegen dit. Mer automatisk lukning av viktige dører kontrollert fra brua, som på passasjerskip, kunne også forhindret ikke ulykken men synkingen. Dette er et problem man vet om helt tilbake til slaget ved Jylland under første verdenskrig. Flere av de engelske skipene ble totalvrak fordi mannskapet ikke holdt viktige dører/luker lukket med det ressultat at eksplosjonen fra et uheldig treff spredde seg til ammunisjonsmagasiner som så eksploderte.
  6. At E6 nord for Trondheim med dets mange enkeltløps tuneller stadig vekk er stengt er ikke noe nytt. Den forrige timers lange stengningen var for mindre enn 1 uke siden etter en trailer hadde tatt med seg noe av høydemarkeringen. Tabben var at vegvesenet tillot den eneste fysisk mulige omkjøringsvegen for strekningen å bli totalt tatt over av lokalsamfunnene. Noe som har gjort den totalt uegnet til å ta trafikkmengden når E6 er stengt. Og slik har det vært i mer enn 10 år. Eksempel Hommelvik er nå et sted hvor det som før var E6 er blitt til en fotgjenger prioritert bygate med mange rundkjøringer. Stedet hadde problemer med å ta trafikken hver fredag og søndag kveld selv når vegen var en prioritert rett fram hovedveg. Slik som vegtunnelene i Norge har blitt laget i mange år må det tas bedre våre på omkjøringsmulighetene og sentrale vegmynidigheter må motvirke at hvor det er bare 1 alternativ veg at denne blir strupet gjennom lokale tiltak så enhver tunelstengning fører til trafikkaos. Spesielt nær en storby eller mellom storbyen og dens eksempel flyplass. Og helst burde dette alternativ veg ryddetitaket vært gjort før man startet et stort utbedringsprogam før alle disse tunnellene for å få dem opp til standard. Ting skjer men man kan være bedre forberedt. Det er som vegmyndighetene ikke bryr seg om alt trafikkaoset de forårsaker når de utbedrer eller bygger nytt. Unskyldningen er alltid at det blir så mye bedre når de er ferdige. Men sannheten er at de blir aldri ferdige. Så snart de avlutter et sted starter de opp et annet. Ressultatet er at det er alltid et hindrende prosjekt på gang som forstyrrer trafikken. Hjelper oss som pendler i dag lite om det blir bedre om 30 år, og jeg tviler på selv det.
  7. Ingen petroleumshoder synes at elbilen er fossilbilen overlegen. Men gleden ved bilen har blitt regulert og skattet ihjel og hvis det bare er et transportbehov som skal dekkes er elbilen et alternativ. Slik er det ikke på sjøen. Her kan man fremdeles lovlig nyte gromlyd, akselerasjon samt uregulert fart så snart man er et stykke fra land. Så langt er helelektriske båter av en viss størrelse og uten seil et oppvisningsobjekt av liten praktisk nytte. De kan klare 25 knop men neppe 45 og skal man noe sted er det 5 knop som gjelder. Og det er ikke greit for dagens travle, også på sjøen. Elektrisk framdrift er perfekt for jolla fra ankerplass til land men av liten nytte ellers. Om man ikke har noen tonn ekstra frakt kapasitet til overs og selv da bare seiler korte strekk, som en fjordkryssende ferje som lades hver gang den legger til. En annen ting er pris. Selv for en seilbåt som bare bruker motoren innn og ut av marinaen er elektrisk motor alternativet dobbelt så dyrt i innkjøp som en liten dieselmotor. Og hva ville Candela prisen bli om de planla å tjene inn igjen de 242 millionene. Et eksempel på motsetningen mellom nødvendig pris og volumsalg. Men båtbransjen er jo en repeat offender når det gjelder konkurser.
×
×
  • Opprett ny...